וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק שזה יהיה כבר מאחורינו

תומר יצחק, שליחנו ליורו 2012, יצא לסיור אצטדיונים בפולין. התחנה הראשונה ורשה, המקומיים חוששים: "לא יהיה מקום לזוז"

מלון פולוניה פאלאס בוורשה נמצא בעיצומן של הכנות קדחתניות. בעוד כארבעה שבועות עיר הבירה של פולין תהיה זו שתוציא לדרך את יורו 2012, וכל המלונות במרכז המרהיב נערכים בהתאם. אלא שפולוניה פאלאס יהיה זה אשר יידרש לקבל את כמות האוהדים הגדולה ביותר, שכן הוא משקיף על ה'פאן זון' (מתחם האוהדים) המפואר. כ-60 אלף איש צפויים לבקר באזור האוהדים הזה, שנחשב ל'פאן זון' הגדול ביותר שנבנה אי פעם ומבטיח אטרקציות רבות לקהל הרב שיבקר בו. לכאורה, סיבה למסיבה. אולם כמה מפתיע לגלות כי דווקא המארחים - התושבים המקומיים - לא מתכוונים להיות שותפים לחגיגה. אז אם אתם יכולים, תשתדלו רק להחזיר את הבית לקדמותו ולקרוא להם כשהאחרון יוצא.

מתחם אוהדים בדרום אפריקה. Christopher Furlung, GettyImages
מתחם אוהדים יכול להיות כיף לכולם - מלבד התושבים המקומיים/GettyImages, Christopher Furlung

***

כמו אצטדיון בלומפילד הנושן ביפו, גם הדרך לאצטדיון הלאומי החדש בוורשה עוברת בשדרות ירושלים – אחד הרחובות הארוכים והמפורסמים בבירה. ההיסטוריה הטרגית של ורשה מונצחת במוזיאונים, אנדרטאות ועל קירות מבנים אותם ניתן לראות מכל עבר, עד אשר מגיעים לכתר האדום-לבן בו תחל פולין המארחת את השתתפותה בטורניר מול יוון, אלופת 2004 והנבחרת שהכי אוהבת לתסכל את ישראל. 58 אלף מקומות ישיבה יש באצטדיון המרשים, שמסב גאווה עצומה לפולנים. "אני עובר מדי יום ליד האצטדיון ומסתכל עליו בהתרגשות", מספר פאבל. "אני לא אוהב כדורגל ולא יודע עד כמה לנבחרת שלנו יש בכלל סיכוי, אבל אירוח היורו ובעיקר בניית האצטדיון החדש הובילו לשיפור פני העיר ושדרוג כל נושא התחבורה באזור".

אלא שפאבל, כמו רבים מתושבי ורשה המבשרים על כך ללא כל היסוס, כלל לא מתכוון להיות בעיר במהלך הטורניר. "יהיו כאן כל כך הרבה אנשים, בקושי נוכל לזוז", הוא מתריע. "עדיף לצאת לכמה שבועות ולחזור רק לאחר מכן". כן, יורו 2012 טרם החל והפולנים כבר מותשים ומחפשים מפלט. סיבוב קצר במרכז העיר שוקקת החיים לא מעיד ולו לרגע על כך שאליפות אירופה ממשמשת ובאה. תכונה מיוחדת? נסו עייפות. מי שציפה לשלטי פרסומת, מבצעי שיווק בבתי העסק או אווירה חגיגית, נתקל באדישות מטרידה שתיעלם אולי אם נבחרת גרמניה השנואה או כריסטיאנו רונאלדו הפורטוגלי הנערץ יגיעו להתארח ברבע הגמר. כי בזמן שבאוקראינה עדיין מצויים בהלם מוחלט ולא מבינים לקראת מה הם הולכים, בפולין כבר סיימו להתרגש.

האצטדיון הלאומי ורשה. תומר יצחק, ספק 500
רק ההליכה מסביב כבר גורמת להתרגשות. האצטדיון הלאומי בחוץ/ספק 500, תומר יצחק

***

כדי לקבל איזושהי תזכורת לקיומו של הטורניר, בין שלל המסעדות והמועדונים שמציע הצד המערבי של נהר ויסלה (או ויסווה, על פי ההגייה המקומית), צריך לבקר בתערוכת הכדורגל הנערכת בוורשה. ניתן למצוא שם חולצות, כדורים ודגלים מכל אליפויות אירופה הקודמות וכן מזכרות מרגשות מכל כוכביה הגדולים של נבחרת פולין בעבר. האם רוברט לבנדובסקי וחבריו יצליחו להשתחל למהדורה הבאה של התערוכה ולהצטרף לרשימה המפוארת הכוללת את זבגנייב בונייק וגז'גוז' לאטו שהובילו את פולין למקום השלישי במונדיאל? רק בודדים מאמינים. ובעיקר, מעטים מתעסקים בכך.

התיירים ממשיכים להתרשם משימור ההיסטוריה בעיר ומפינוקיה הקולינריים, כשרק יחידי סגולה מתעקשים לבצע כברת דרך נוספת על מנת להתפעל מהאצטדיון המושקע. התלהבותם הכנה מיד מסגירה כי אין מדובר בתושבי ורשה. לכן הם גם מצליחים להסתכל על התמונה הגדולה - מעבר לשאלת הנוחות בעיר או מידת התמיכה בנבחרת. "אנחנו צריכים להתרכז בעיקר בארגון הטורניר ולא בהצלחת הנבחרת או כל נושא כזה ואחר", מסבירה מגדלנה, שהגיעה יחד עם חבריה מוורוצלאב לביקור קצר ומבינה את חשיבותו של אירוח טורניר הכדורגל המרכזי הראשון במזרח אירופה מאז 1976. "יורו מוצלח יפאר את שמה של פולין יותר מכל ניצחון של הנבחרת. זה יהיה ההישג הגדול ביותר של המדינה". במקרה כזה, אולי גם תושבי ורשה יתעוררו.

* גילוי נאות: את הטיסה והשהות בפולין מימן משרד התיירות הפולני בשיתוף חברת התעופה 'לוט איירליינס'.

האצטדיון הלאומי בוורשה. Jamie McDonald, GettyImages
"יורו מוצלח יפאר את שמה של פולין". האצטדיון בוורשה/GettyImages, Jamie McDonald
  • עוד באותו נושא:
  • יורו 2012

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully