וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הכביש המהיר לטופ העולמי

4.5.2012 / 16:15

את הצרפתים הוא הטריף, את הגרמנים ריגש, אבל רק באנגליה נהיה להיט. כך הפך פאפיס סיסה, שהחל בקריירה בגיל 17, מנהג אמבולנס לסנסציית השנה, והרבה יותר מסיפור סינדרלה

"כשהייתי ילד הכדורגל היה רק הנאה. מה שבאמת רציתי לעשות היה להיות נהג כי אהבתי מאוד מכוניות. רק בגיל 17 אחי אמר לי: 'למה לא תהפוך לשחקן כדורגל מקצועני?' לא הייתה לנו מכונית, אבל לאיש אחד שגר לידנו הייתה אחת אז הוא לימד אותי לנהוג. הייתי בן 15 ואחרי בית הספר הייתי נפגש איתו. בשלב מסוים עזבתי את בית הספר כדי לנהוג ואבא שלי לא אהב את זה, אבל זו הייתה העבודה שלי ובשבילי. נהגתי על אמבולנסים, שפרסמו קמפיינים רפואיים. זו הייתה התקופה בה למדתי על צהבת ומחלת הפוליו. ראיתי את זה וחוויתי את הקושי שבזה, אבל חשבתי לעצמי: 'אם אשאר נהג, איך אוכל לעזור למשפחתי?'"

פאפיס סיסה שחקן ניוקאסל. רויטרס
הפך מנהג אמבולנס לחלוץ הכי לוהט בפרמיירליג. סיסה/רויטרס

את המונולוג הזה סיפר לאחרונה לא אחר מאשר החלוץ הכי חם כיום באירופה, פאפיס סיסה, ל"טלגראף" הבריטי. נכון שרבים מכוכבי הכדורגל של היום מגיעים מרקע קשה והופכים בן לילה לכוכבי על ומיליונרים, אבל אין ספק שסיפור חייו של החלוץ הסנגלי בן ה-26 חריג מאוד וקשה ביחס לכוכבי פרמיירליג אחרים.

סיסה, שהדהים את אנגליה עם צמד הירואי נגד צ'לסי במחזור האחרון, נראה כאיש האחרון שאולי עומד בין מנצ'סטר סיטי ואליפות שלישית בהיסטוריה שלה וראשונה מאז 1967/8. אז איך הפך סיסה מנהג אמבולנס לתקווה האחרונה של מיליוני אוהדי מנצ'סטר יונייטד ברחבי העולם, שעדיין מקווים לזכות באליפות על חשבון היריבה העירונית? ולא רק להם יש תקוות גדולות, אלא כמובן גם לאוהדי ניוקאסל שחולמים על המקום הרביעי וכרטיס מפתיע מאוד למוקדמות ליגת האלופות.

הסוד הוא באושר

פאפיס דמבה סיסה נולד ב-3 ביוני 1985 בדקאר, בירת סנגל. אביו של סיסה, עומאר, היה בצבא ולאחר שחרורו הפך לנגר שהתעסק בעיקר בבניית מיטות. יחד עם זאת, הגאווה של המשפחה והאיש עליו מספר החלוץ בכל ראיון הוא דודו, שבעברו היה נהג בצבא והיום משמש כנהגו של נשיא סנגל. בגיל 17, כאמור, החל סיסה בקריירה מקצוענית ושיחק בקבוצה מעירו, דואנס דקאר. אחרי עונה אחת בלבד הצטרף למחלקת הנוער המפוארת של מץ הצרפתית, שמנהלת מעין בית ספר לכדורגל ומחתימה בין היתר גם שחקנים סנגלים רבים.

מיד עם הגעתו לצרפת הושאל סיסה לשרבור הקטנטונת מהליגה השלישית. מיד בתום אותה העונה, חזר סיסה למץ והיה חלק משמעותי מהעלייה של הקבוצה לליגה הראשונה בצרפת כאלופת ליגת המשנה ב-2006/7, כשהוא כובש 12 שערים ב-32 הופעות. אלא שבעונה הבאה, חווה החלוץ הסנגלי חצי עונה חלשה והושאל בינואר לשאטורו מליגת המשנה. מץ, שירדה בחזרה לליגת המשנה, החזירה את סיסה והפכה אותו לחלוץ פותח, כשבעונה הראשונה הוא מחזיר בגדול עם 16 שערים ב-37 הופעות. בינואר 2010, ולאחר שכבש שמונה שערים ב-16 משחקים ב-2009/10, הוא נמכר תמורת 1.5 מיליון יורו לפרייבורג של רובין דוט, שכהרגלה בקודש נלחמה נגד הירידה.

החלוץ הסנגלי התאקלם בצורה נהדרת בפרייבורג ויצר קשר חזק עם המאמן הצעיר והאינטלקטואל, רובין דוט. לאחר שעזר לה להישאר בתום העונה הראשונה שלו שם, הצליח סיסה אשתקד לרשום עונת שיא של 22 כיבושים בבונדסליגה, מה שהוביל את פרייבורג הצנועה לעונה נפלאה ולמקום התשיעי בטבלה, הרחק ממאבקי ההישרדות הלוהטים. לחוסר מזלו של סיסה, הוא לא הצליח לסיים כמלך שערי הליגה (מריו גומז כמובן הקדים אותו), אך גם כך הוא הפך לשחקן האפריקאי שכובש הכי הרבה שערים בבונדסליגה בעונה אחת.

בקיץ האחרון, וביתר שאת מאז עזיבתו של דוט ללברקוזן (הספיק להיות מפוטר משם מאז, ר.פ.), הפך סיסה לסחורה הכי חמה באירופה. באיירן מינכן של יופ היינקס התעניינה בו מאוד, כשבמקביל הגיעו הצעות רבות מאנגליה והיה נראה שסיסה מתחיל לאבד עניין במקום בו הוא נמצא. "אני רוצה לעזוב", הצהיר בראיון, "יש לי חוזה, אבל אני רוצה לנסות להגשים מטרות ברמות גבוהות יותר". הסנגלי איבד חשק גם על המגרש וצלל יחד עם פרייבורג לפתיחת עונה איומה במקום האחרון, כשלמרות הכל הוא כובש תשעה שערים, אבל נראה מתוסכל וחסר את שמחת החיים המפורסמת שלו.

"כולנו רואים שהוא לא מאושר", אמר באותו זמן קפטן פרייבורג אוליבר בארת. גם המאמן מרקוס זורג, שהספיק גם הוא לראות את הדלת החוצה, הבין שלא יוכל להחזיק את החלוץ הנהדר ואמר: "הוא כבר חשב שהוא עוזב בקיץ ופתאום הבין שהוא נשאר. אני יכול להבין את התסכול שלו, אבל הוא חייב להיות מקצוען". המנהל המקצועי של פרייבורג דירק הופנר, שחשף כי סיסה דרש שדרוג בשכרו ולא זכה בו, אולי היה הנחרץ מכולם: "הוא לא מחויך, פתוח ונחמד כמו בעבר וגם מראה שהוא מאוכזב ומתסוכל".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אלן פארדיו מנג'ר ניוקאסל עם פאפיס סיסה. רויטרס
מצא יהלום ואין מאושר ממנו. פארדיו עם סיסה/רויטרס

9 על הגב, מחויבות בלב

בינואר האחרון שלפה ניוקאסל קצת מעודפי הכסף שנותרו לה מעסקאות אנדי קארול, קווין נולאן וג'ואי בארטון, ושילמה 10 מיליון ליש"ט תמורת פאפיס סיסה - סכום שנחשב למציל חיים עבור פרייבורג, שלא יכלה להחמיץ את ההזדמנות. מי שנחשב לאבי העסקה הוא ראש מערך הסקאוטינג של המג'פייז גראהם קאר, שסיפר לאחר ביצוע העסקה: "ראיתי את פאפיס סיסה משחק במץ כבר כשהוא הגיע מסנגל, התרשמתי ורציתי להחתים אותו, אבל לא היה לו פספורט ובאותה תקופה לא יכולתי להביא אותו למנצ'סטר סיטי, בה עבדתי". גם מנג'ר ניוקאסל אלן פארדיו סיפר על התהליך: "צפינו בו הרבה זמן, שוחחתי הרבה עם גראהם לפני שצירפתי אותו ושנינו הבנו ביחד שפאפיס הוא מישהו ששווה להשקיע בו. היו לו שנתיים נהדרות בקבוצה שנלחמה נגד הירידה בבונדסליגה, שהיא ליגה בערך ברמה של הפרמיירליג וזה אומר הכל".

סיסה, שעדיין לא יודע אנגלית, נעזר בליגיון דוברי הצרפתית של ניוקאסל והתאקלם מהר מאוד בקבוצה, כשכבר במשחק הבכורה שלו נכנס כמחליף בדקה ה-14 וכבש שער ניצחון ב-1:2 על אסטון וילה. החלוץ הסנגלי קיבל את חולצה מספר 9, שהייתה שייכת לענקים כמו ג'קי מילברן, מלקולם מקדונלד, לס פרדיננד וכמובן אלן שירר, והחזיר מיד עם לא פחות מ-13 שערי פרמיירליג ב-12 הופעות. מספר 9 האחרון של ניוקאסל אנדי קארול, אותו מכרו הזברות ב-35 מיליון ליש"ט שנה בדיוק לפני הגעתו של סיסה, כבש בליברפול שש פעמים ב-40 הופעות מאז. סתם לשם ההשוואה.

"ללבוש את החולצה מספר 9 בכל מועדון זה אתגר ודרישה משמעותית", סיפר סיסה על ההתאקלמות המהירה, "אני יודע ששירר לבש את החולצה מספר 9 וזה מרגש מאוד שאני יכול ללבוש את אותו מספר, כי אני רוצה להצליח אפילו יותר ממנו. החולצה מספר 9 נותנת לך את האפשרות להפוך לאגדה במועדון. אני רק הגעתי, אבל אני מקווה לעוד הרבה שנים במועדון, בהן האוהדים ידברו עלי באותה יראת כבוד בה הם מדברים על שירר".

אפילו שירר עצמו לא נותר אדיש והחמיא לסנגלי אחרי הצמד מול צ'לסי: "אני לא חושב שאפשר לומר משהו על סיסה חוץ מזה שהוא מרשים מאוד. לפעמים לוקח לשחקן זר זמן להתאקלם, לא רק בפרמיירליג, אלא גם בצפון אנגליה. אבל הבחור הזה פשוט הגיע והדהים את כולם עם ההופעות והשערים שלו. כחלוץ אתה נמדד בשערים, אבל אפילו אם אתה לוקח ממנו את השערים התנועה שלו והחזקת הכדור שלו מצוינים. השער הראשון שלו מול צ'לסי היה יפה, אבל השני היה מחוץ לעולם הזה בכלל". גם פארדיו, שנראה ממלמל "בלתי ייאמן" אחרי השער השני בסטמפורד ברידג', החמיא לחלוץ: "הוא בכושר נהדר והעניק הופעה בלתי נשכחת. זה מגיע לו כי הוא עובד קשה מאוד. המחויבות שלו אדירה וכמובן שהשערים שהוא כובש עוזרים לו מאוד".

שחקן ליברפול אנדי קארול מתוסכל. רויטרס
מספר 9 האחרון של ניוקאסל אנדי קארול, אותו מכרו הזברות ב-35 מיליון ליש"ט שנה בדיוק לפני הגעתו של סיסה, כבש בליברפול שש פעמים ב-40 הופעות מאז. סתם לשם ההשוואה/רויטרס

דאבל דמבה

מי שעזר מאוד להתאקלמותו של סיסה היה כמובן חברו לחוד נבחרת סנגל, דמבה בה, שבעצמו הגיע מהבונדסליגה (הופנהיים) לווסטהאם בינואר אשתקד ובקיץ חתם בניוקאסל. השניים, שזכו כבר לכינוי דאבל דמבה, מהווים לאחרונה את החוד הכי לוהט בפרמיירליג.

לאן יכול להגיע הכישרון העצום הזה של סיסה בן ה-26 ולאילו גבהים הוא יכול לקחת את ניוקאסל? ללס פרדיננד הפתרונים. "ללא שום צל של ספק, סיסה עושה חסד עם החולצה מספר 9", אמר פרדיננד שבעצמו פתח את התקופה שלו בניוקאסל עם 10 שערים בתשעה משחקים, "אני יודע שפארדיו היה מאוד זהיר לגבי נתינת החולצה מספר 9, אבל סיסה הוכיח שהוא ראוי לה ובגדול. השערים שלו ויכולת המשחק שלו הופכים אותו לסיכון עצום בכל פעם שהכדור אצלו.". פרדיננד אפילו ערך השוואה בינו לבין סיסה ואמר: "הוא כבש שערים מכל סוג שיש. אני כבשתי הרבה שערים באותו סגנון או בנגיחות, ולו יש יכולת ליצור לעצמו שטחים בצורה פנטסטית והוא כבש כמה שערים יוצאים מן הכלל. הוא בדרך הנכונה ויכול להגיע רחוק מאוד".

גם שירר החמיא לו ואמר: "כשיש לך שחקן כזה בקבוצה, אז הוא מהווה פלטפורמה מצוינת לכל הקבוצה כי כולם יודעים שהוא יכול להציל אותם עם שערים נהדרים. אתה תמיד יכול לסמוך עליו בעיניים עצומות, ובמיוחד במשחקי החוץ, כיוון שבמשחקי הבית יש לך 52 אלף איש שדוחפים אותך ובחוץ אתה תמיד צריך לשחק טקטי והגנתי יותר. אני חושב שניוקאסל שיחקה אותה בגדול כי היא מצאה שחקן שתמיד יכול לכבוש שער".

כששואלים את סיסה עצמו, מבינים שמדובר בשחקן שאפתן מאוד שחולם לשחק עם ניוקאסל בליגת האלופות ולאחרונה הצהיר שיעשה הכל כדי ששיק טיוטה ודמבה בה יישארו בקבוצה. מעבר לכך, ברור שמדובר בבחור צנוע מאוד, שסיפר לאחרונה: "הכדורגל הוא הכל בשבילי ואני לא יודע מה הייתי עושה בלעדיו. אני מודה לאלוהים שיש לי את הכדורגל כי בלעדיו יכול מאוד להיות שהמשפחה שלי לא הייתה שורדת בעוני ובמחלות שיש בסנגל. כדורגל הוא בשבילי האור בקצה המנהרה כדי לעזור להם לחיות חיים טובים. אני ממשפחה גדולה מאוד ולעולם לא אשכח מהיכן הגעתי ואני גאה לעזור למשפחה שלי כי אני היחיד שיש לו אפשרות לתמוך בהם מבחינה כלכלית. יש לי 65-70 קרובים בקסאמנסה שבדרום סנגל ואני תומך בהם, מה אני יכול לעשות? בניתי להם בית, אני עוזר להם לרכוש מזון, לשלם על חשמל ובמיוחד מתגייס כשצריך סיוע בתרופות".

סיסה סיפר שצפה לאחרונה בסרט 'גול' שמגולל את סיפורו של צעיר מקסיקני בשם סנטיאגו מונייס, שנוסע לניוקאסל ומתחנן להיבחן שם לפני שהוא מצליח והופך לחלוץ מוביל בקבוצה. "כמובן שהמצב שלו קצת שונה מהחיים שלי, אבל זה סרט נהדר מפני שכל שחקן עובר תהליך די דומה וניוקאסל הוא מועדון יוצא דופן שגורם לשחקנים לרצות לשחק בו. הימים היחידים בהם אני לא מאושר הם ימי החופש, בהם אני לא פוגש חברים מהמועדון".

עם כישרון ויכולת כל כך גבוהים ומוטיבציה בהתאם, קשה להאמין שמשהו יכול לעצור את סיסה מלהפוך לאחד החלוצים הבולטים בפרמיירליג, לצד ווין רוני, רובין ואן פרסי, סרחיו אגוארו ועוד רבים וטובים. ברור שהחלוץ הסנגלי לא ישמור על אותו קצב כיבושים ועוד יגיע משבר או שניים בדרך, אבל די ברור שניוקאסל מצאה יהלום, שהוביל אותה במו רגליו לשבעה ניצחונות בשמונת משחקי הליגה האחרונים ואולי גם לליגת האלופות בעונה הבאה. דבר שיכול לבסס מועדון כמו ניוקאסל לשנים רבות ולעתיד ורוד בהרבה מזה שחוותה בשנים האחרונות.

כדורגל אנגלי בוואלה! ספורט

פאפיס סיסה שחקן פרייבורג. Johannes Simon, GettyImages
גם שירר החמיא לו ואמר: "כשיש לך שחקן כזה בקבוצה, אז הוא מהווה פלטפורמה מצוינת לכל הקבוצה כי כולם יודעים שהוא יכול להציל אותם עם שערים נהדרים. אתה תמיד יכול לסמוך עליו בעיניים עצומות, ובמיוחד במשחקי החוץ, כיוון שבמשחקי הבית יש לך 52 אלף איש שדוחפים אותך ובחוץ אתה תמיד צריך לשחק טקטי והגנתי יותר. אני חושב שניוקאסל שיחקה אותה בגדול כי היא מצאה שחקן שתמיד יכול לכבוש שער". סיסה במדי פרייבורג/GettyImages, Johannes Simon

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully