וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוך שובך, קדימה לעבודה

27.4.2012 / 15:16

הלחץ המטורף, ההגנה המחוררת, הפנטזיה של הקהל. מדור "החמישייה" עם האתגרים שראובן עטר חייב להתמודד איתם במכבי חיפה, רפי אוסמו כפרשן אורח מעמיד רף גבוה

ראובן עטר מאמן מכבי נתניה. ברני ארדוב
מכיר את השטח, מבין את הלחץ, יודע שזה לא יהיה קל. עטר/ברני ארדוב

אליפות בכל מחיר

כשבוחנים את מכבי חיפה הנוכחית, ברור שהקבוצה צריכה חריש עמוק בקיץ, הן ברמת הסגל והן ברמה המנטאלית של השחקנים. המשימה המקצועית המאתגרת ביותר של המאמן החדש ראובן עטר תהיה קודם כל להחזיר אותה להיות מכבי חיפה. מה זה אומר להיות מכבי חיפה? קודם כל הדברים הבסיסיים: קבוצה חזקה, עם אופי, עם חוסן מנטאלי, עם כדורגל חיובי ואטרקטיבי. הדברים הבסיסיים שחיפה סיפקה לאוהדיה לאורך השנים כמעט אבדו לחלוטין בשנה האחרונה. מדובר בדברים שדורשים תהליך בניה סובלני, ופה מגיעה הבעיה: למי במכבי חיפה יש סבלנות?

רפי אוסמו מנתח: "קבוצה עם אופי, קבוצה עם חוסן מנטאלי, קבוצה שמשחקת כדורגל חיובי... כל אלה הם מונחים יפים, אך במכבי חיפה של השנה הבאה לא יהיו לראובן הנחות, אלא את הדרישה הברורה מכל מי שמגיע למשרת האימון בחיפה: זכייה באליפות. ברור שיהיו מי שיורידו ציפיות, אך מבחינת יעקב שחר והמועדון האליפות הזאת אפילו חשובה יותר מקודמותיה. ראובן יקבל מיענקל'ה כל מה שיבקש, ואני מדגיש: את כל מה שהוא יבקש בכדי להביא אליפות. המטרה של מכבי חיפה היא לזכות באליפות השנה כדי להתכונן לקראת מוקדמות הצ'מפיונס בעונה שלאחר מכן באיצטדיון החדש בתקציב בלתי רגיל, במטרה ברורה לעלות לשלב הבתים. מדברים על צפי של מכירת 15 אלף מנויים במצב כזה, כשלא מדובר רק במנויים רגילים אלא גם בהכנסות גבוהות ממכירת בוקסים ותאי צפייה. החשיבות הכלכלית של אליפות בעונה הקרובה היא אדירה עבור מכבי חיפה. ללא קשר, אמרו גדולים ממני שבונים בסולל בונה. בחיפה המטרה היא עמידה ביעדים וכולם יודעים אותם".

אוהדי מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
אהבה יש, ציפייה ארוכה יש, התרגשות יש. סבלנות? לא בטוח. אוהדי חיפה/אדריאן הרבשטיין

כדורגל אטרקטיבי

עטר הוא הפנטזיה של הקהל הירוק כבר לא מעט שנים, והציפיות בשמים. אוהדי חיפה עושים את הקישור בין עטר הפנטזיסט כשחקן, לבין הקבוצה הנוצצת שהוא עשוי להעמיד בצלמו. כמאמן עטר כבר התגלה כאיכותי, קר רוח ויסודי, ובכרמל מאמינים שזהו השילוב המושלם שיגרום לקבוצה להלהיב מחדש את אוהדיה. כל מאמן שמגיע לחיפה מתמודד עם אלמנטים כמו פנטזיות של אוהדים, רף ציפיות לא ריאלי ולחץ בלתי רגיל. נדמה שבמקרה של ראובן עטר, זה יהיה ברמה גבוהה אפילו יותר.

רפי אוסמו מנתח: "ראובן עטר הוא בחור אינטיליגנט שיודע היטב מה רף הציפיות ממנו. בניגוד למקרה של אלישע לוי, שהגיע לכאן ללא הרבה ציפיות, במקרה של ראובן הקהל כבר מחכה לו שנים ורואה בו כדמות שיכולה להרים את המועדון לכדורגל אטרקטיבי ולגבהים בלתי רגילים. יש אמונה שהוא יביא משהו אחר וימקסם את הכישרון והפוטנציאל הענק של המועדון הזה. לזכותו ייאמר שכשחקן הוא עבר את זה בכל הרמות וגם כמאמן הוא נראה אחד שיודע להתמודד בקור רוח עם הסיטואציה. זה מאוד משמעותי במכבי חיפה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
דקל קינן שחקן קרדיף חוגג שער. Paul Gilham, GettyImages
כי מישהו חייב לייצב את ההגנה הזאת. קינן/GettyImages, Paul Gilham

ייצוב ההגנה

"בדיחה", "מסננת", "קבוצת מעודדות", כך כינו את ההגנה של מכבי חיפה העונה, שהייתה תחת התקפה לא פוסקת. ההגנה והמערך ההגנתי של חיפה קרסו השנה בשלב די מוקדם של העונה. שראנוב לא היה יציב, בוליאט לא בדיוק הגיע לעונה הזאת, פלאח פתח טוב ואיבד את הביטחון, המגנים בחיפה תמיד חיים על האטמוספירה הקבוצתית, והקישור האחורי היה מהרכים בתולדות המועדון. צ'וצ'אליץ' הצליח להכניס מעט יציבות לקראת תום העונה, אך עדיין חיפה רחוקה ממשחק הגנה שיכול להחזיר אותה לקדמת הבמה.

רפי אוסמו מנתח: "אין ספק שכאן יש משהו מערכתי שחייב שינוי. זה לא רק ההגנה, אלא כל משחק ההגנה הקבוצתי. זה מתחיל מרמת ההשקעה של שחקני ההתקפה, נמשך בקישור האחורי הרך שנפגע מאז עזיבתו של קולמה, וכמובן כולל את שחקני ההגנה עצמם. צ'וצאליץ' הוכיח את עצמו וראוי להישאר, אבל לידו צריך בלם ישראלי ודקל קינן הוא בעדיפות הגבוהה ביותר. הוא מתבזבז באנגליה וחייב להרים את עצמו ואת הקריירה שלו, כי בקצב הזה הוא יעבור לשחק קט רגל בשכונות של לונדון. עם כל הכבוד לכסף, יש לו כאן קריירה והצלחה שהוא לא יקבל בשום מקום. אם לא דקל, הייתי הולך על רמי גרשון. את אנדריי פיליאבסקי לא הייתי מחזיר. צריך ללכת על בלם זר אחד, גם כי ראינו מה קורה עם שני זרים, וגם כי זה בזבוז למלא את מכסת הזרים בשחקני הגנה. עטר יצטרך גם לצרף קשר אחורי הגנתי שישלים את הפאזל ויהפוך את הקישור לאגרסיבי כמו שהוא צריך להיות, מה שמשפיע על כל משחק ההגנה של הקבוצה".

אייל גולסה שחקן מכבי חיפה (שמאל) עם עידן ורד. Dennis Grombkowski, GettyImages
רבותיי, הגיע הזמן לקחת מנהיגות. ורד וגולסה/GettyImages, Dennis Grombkowski

ורד וגולסה

אחרי המעבר של ליאור רפאלוב לקלאב ברוז', הייתה תחושה שאייל גולסה ועידן ורד הולכים לכבוש את משבצת השחקנים המובילים בחיפה. התחושה לא הייתה מקרית - מדובר בשני שחקנים כישרוניים ומלאי פוטנציאל, כמו שבקרית אליעזר אוהבים, אך ברמת הלחץ של חיפה, הדרישות והציפיות מהשניים בינתיים מקשות עליהם ומגבילות אותם. הם כבר לא בני 18, מזמן הם כבר עברו את השלב שבו הם צריכים לקבל הנחות, ובשנה הבאה הם סתם לא צריכים לקחת את המנהיגות - הם פשוט חייבים לקחת אותה, ולו כדי להוכיח שהם ראויים לקבוצה. זו כנראה השנה המשמעותית ביותר בקריירה עבור השניים, וראובן עטר יצטרך לדעת איך להוציא מהם את המיטב.

רפי אוסמו מנתח: "השנה קרו הרבה דברים במכבי חיפה, אך אין ספק שהשניים האלה היו צריכים לתת הרבה יותר ויצטרכו לתת הרבה יותר בעונה הבאה. בחיפה אמנם רוצים להביא זרים איכותיים שיובילו, אבל צריך לזכור שלא חשוב כמה טובה העבודה שעשית בבחירת הזרים, ישנם הרבה אלמנטים של התאקלמות, תקופת הסתגלות וקשיים שלא תמיד מקבלים מהם את התוצרת, במיוחד בטווח הקצר. זה מחזיר את המפתחות שוב לשניים האלה, שיצטרכו להביא שיפור משמעותי ביחס למה שנתנו השנה. הם יצטרכו להצדיק את הקרדיט שניתן להם כשחקנים המובילים בחלק הקדמי אחרי עזיבת רפאלוב ועל המשבצת שיניב קטן משאיר להם בלא מעט משחקים. הם יצטרכו לסחוב את הוולבו הזאת קדימה. אם לא, בעונה הבאה הם יסחבו רכב הרבה פחות איכותי".

יעקב שחר נשיא מכבי חיפה. קובי אליהו
שנה עם חשיבות כלכלית גדולה מאוד. שחר/קובי אליהו

פגיעה בול בזרים

מכבי חיפה לא הצליחה יותר מדי עם הזרים בחלק הקדמי בשנתיים האחרונות, אבל בשנה האחרונה זה בלט אפילו יותר. חיפה זקוקה לשחקנים שישפיעו, יובילו וידחפו, ומהשוק הישראלי קשה לראות אותה מוצאת כאלה. בחירת הזרים במועדון היא דבר מורכב. עטר כבר יודע שהיא כוללת גם את הרצונות וההשקפה של יעקב שחר ופיני זהבי. למרות זאת, בסופו של יום המאמן הוא זה שצריך להתמודד עם הדברים.

רפי אוסמו מנתח: "השילוב של זרים יהיה האלמנטים של בחירה אפשרית של ראובן בזרים שהוא מכיר או עוקב אחריהם יחד עם מערך הסקאוטינג של חיפה. בסופו של יום האחריות מתנקזת למאמן והבחירות בזרים ישפיעו על הדרך בה יסתכלו על ראובן או כל מאמן אחר. בפועל, קשה מאוד להביא היום זרים איכותיים ברמה של ז'אטאוטס או רוסו ולכן צריך לדעתי לחשוב בשלב ראשון קודם לצרף קשר אחורי איכותי שיהיה המנוע הדומיננטי של הקבוצה ומשם להתקדם. לא למהר למלא את המכסה אלא רק כאלה איכותיים. דיברנו קודם על ורד וגולסה- לא הייתי מתנגד לתחרות בקישור הקדמי ובהתקפה עם זרים טובים. מי שיהיה טוב ישחק ומי שלא יישב על הספסל ויבנה את עצמו בהתחשלות והתמודדות עם תחרות אמיתית, מה שלא היה בחיפה השנה וזה פגע בשחקנים".

רפי אוסמו שחקן העבר של מכבי חיפה. מכבי חיפה
"מי שיהיה טוב ישחק ומי שלא יישב על הספסל ויבנה את עצמו בהתחשלות והתמודדות עם תחרות אמיתית, מה שלא היה בחיפה השנה וזה פגע בשחקנים". רפי אוסמו/מכבי חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully