וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרה לימור לבנת תוקפת, הטוטו מאיים לקצץ בתמיכה

17.4.2012 / 11:35

לימור לבנת ויו”ר מועצת היימורים התייחסו למצב הכדורגל. לבנת: ”אסור שיו”ר ההתאחדות יהיה תלוי במרכזים”. פישביין: ”הערכים שהטוטו מקדם אינם יכולים להתקיים במציאות הזו"

קובי אליהו

צילום: קובי אליהו

עריכה: גדי ויינסטוק

אירועי האלימות האחרונים בליגת העל, יחד עם ההחלטה מעוררת המחלוקת של בית הדין העליון של ההתאחדות, מגבירים את הסערה סביב הכדורגל הישראלי. היום (שלישי) שרת הספורט לימור לבנת ויו"ר מועצת ההימורים צחי פישביין כינסו מסיבת עיתונאים, תקפו את התנהלות ההתאחדות, ביכו את מצב הענף ואף איימו לקצץ את התמיכה הכספית בכדורגל כל עוד המציאות לא תשתנה.

לבנת פתחה את דבריה ואמרה ש"כשביקשנו למצוא פתרונות לבעיית האלימות, לא צפינו שמקרה האלימות החמור הבא לא יהיה קשור לאוהדים אלא יתרחש בין בעלי תפקידים ושחקנים בקבוצת ליגת העל, אותם גורמים שאמורים לשמש דוגמה. את זה אף אחד לא צפה.

"המקרה האחרון היה בהחלטה שנויה במחלוקת של בית הדין. כל זה גורם לאובדן אמון של הציבור בכדורגל הישראלי וזה לא מקרה שמספר הצופים במגרשים הולך ויורד. הספורט הפופולרי ביותר והאהוב ביותר נפגע אנושות. ציבור אוהדי הכדורגל מתוסכל, מרגיש מרומה ומתרחק מהספורט. אם זה היה תלוי בי, הדברים היו נראים אחרת. לצערי, סמכויות שרת הספורט מוגבלות ביותר.

"כל איגודי הספורט הם עמותות שמתנהלות באופן עצמאי וכפופות לאיגודים הבינלאומיים. כל התערבות של המדינה מביאה לסילוק כמעט אוטומטי מהאיגודים הבינלאומיים. הכדורגל הישראלי מתנהל גם הוא על ידי התאחדות שהיא עמותה עצמאית ואין לי סמכות בענייני ההתנהלות שלה.

"לפני חצי שנה העברתי תיקון לחוק טוהר המידות, ועל פי התיקון הזה, בכל איגודי הספורט יעמוד שופט בדימוס. זה לא קיים בהתאחדות לכדורגל. אילו היה עומד כרגע שופט בדימוס, אני מניחה שיש סיכוי גבוה מאוד שמה שראינו לא היה קורה, והייתה נחסכת מאיתנו המבוכה שעמדנו בפניה בימים האחרונים. החל מה-1 ליולי, בעוד חודשיים וחצי, בראש כל בתי הדין העליונים של איגודי הספורט יהיו שופטים בדימוס. אני מאמינה שזה יביא ליתר ניקיון וטוהר מידות והחזרת האמון.

"דבר נוסף שצריך לעשות הוא שינוי מתבקש. פניתי במכתב לכל חברי הנהלת ההתאחדות, ובמכתב אני ממליצה להם לאמץ את הסעיף הנוגע למינוי יו"ר ההתאחדות מדו"ח סטרשנוב מ-2002. למעשה הדו"ח של שטרסנוב אומץ ויושם כמעט במלואו אבל יש סעיף בו כתוב: 'יו"ר ההתאחדות צריך להיות יישות עצמאית בלתי תלויה במרכזי הכדורגל. הוא צריך להיות נטול דעות קדומות כלפי גורם זה או אחר'. פניתי במכתב לכל חברי הנהלת ההתאחדות, המלצתי בפניהם ליישם או לפעול לכך שהסעיף הזה יאומץ כחלק מהתקנון כדי שבעתיד לא נמצא את עצמנו עומדים בפני המציאות העגומה. לכל אחד מחברי הנהלת ההתאחדות יש אחריות".

"לטוטו יש חובה להגיד את דברו"

לבנת מוסיפה ש"בחנתי אפשרויות נוספות. שוחחתי עם יו"ר המועצה להסדר ההימורים צחי פישביין. כמו כן, אחת השאלות המטרידות בכל פעם שיש אירוע אלימות היא האם להחזיר את השוטרים למגרשים. מלאו כשנתיים ימים להוצאת השוטרים ואני סבורה שזו העת לבחון מה קרה במהלך השנתיים האלה. האם זה עובד או לא? יש דיווחים על ירידה במספר אירועי האלימות אבל עלייה בעוצמה שלהן. לכן החלטתי להקדים ועדה שבראשה יעמוד ניצב בדימוס דוד צור, ואני סבורה שהוא יהיה האדם הראוי לעמוד בראש ועדה ציבורית שתגיש את מסקנותיה תוך 90 יום.

"האחריות מוטלת על כל אחד. יש כאן שורה ארוכה של אנשים שכל אחד צריך לקחת על עצמו את האחריות להחזרת הכדורגל להיות הענף האהוב, הפופולרי והמצליח פה במדינה. יש בעלי מועדונים, בלי קבוצות, יש עליהם אחריות. כל מי שאוהב כדורגל, כל מי שהענף הזה חשוב לו, על כל אחד יש אחריות".

יו"ר המועצה להסדר ההימורים צחי פישביין יצא בהצהרה מעניינת: "הטוטו משקיע מעל 400 מיליון שקל בשנה בספורט במדינת ישראל ו-120 מיליון שקל בכדורגל, יש לו חובה להגיד את דברו בימים אלה. הערכים שהטוטו מקדם להגינות, אינם יכולים להתקיים במציאות של ליגת ווינר. בכוונתי להביא הקפאת ההסכם על מתן חסות עם ליגת ווינר בסך 80 מיליון שקל. ההחלטה תופעל החל מינואר בשנה הבאה והיא מתייחסת רק להסכם השיווקי ולא לתמיכות שהטוטו מחויב להעביר על פי חוק.

"הטוטו מגנה כל תופעה של אלימות בספורט, בעיקר אם מדובר בבעלי תפקידים בקבוצות בליגת העל. על כן, המצב הנוכחי הוא שהגיעו מים עד נפש ואנחנו חייבים להתניע מהלך של חשיבה עם ההתאחדות ובעלי הקבוצות, לפני שיהיה אסון נוסף במגרשים. אי אפשר להשלים עם המצב הנוכחי. מעבר להסכם השיווקי, יכול מאוד להיות שחלק מהכסף שנותנים להתאחדות צריך להיות מופנה לחינוך והסברה".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM

"בלי מוצר איכותי, הם לא יקבלו כסף"

פישביין סבור ש"אם במדינת ישראל יש כל כך הרבה אוהדי כדורגל שרואים בהחלטה האחרונה תמוהה ולא ברורה, זה אומר דרשני. אפשר לעשות שינוי, כי זה קורה בהרבה מדינות בעולם. דווקא המקרה האלים האחרון היה באצטדיון חדש שבנינו, ועלה הרבה מאוד כסף. אני קורא לאבי לוזון לפעול עם כל הכוח שיש לו כדי לקחת את כל ראשי הקבוצות ולתת דוגמה אישית לכולם. מהמקום הנמוך שבו אנחנו נמצאים, היום זו הזדמנות פז. יש פה יותר מדי משחקים ללא קהל. מקווה שנצמח ונעשה כדורגל הרבה יותר טוב וכיף במדינת ישראל".

לבנת נשאלה מה היא עשתה באופן אישי למניעת האלימות בספורט, ואמרה: "יש כאן מועצה למניעת אלימות בספורט. התקבלה שורת החלטות בנושא מאבק באלימות במגרשים. הוועדה שאני מקימה לבדיקת האירועים היא חלק מאוד חשוב במיגור האלימות במגרשים, אבל אם בסופו של דבר בית הדין של ההתאחדות, תובע ההתאחדות, לא מגיש בכלל כתב אישום נגד ממן שהולך במגרש עם תג של מכבי פתח תקוה ובועט בעלי חטיב ולא מוגש נגדו כתב אישום - מה יעזרו כל ההחלטות שלנו במועצה נגד אלימות בספורט? אם בית הדין של ההתאחדות קובע את מה שהוא קובע ופוסק מה שהוא פוסק, כשהכל שם מעורבב באופן שנראה לא טוב - יש בעיה אמיתית של ערבוב בין אינטרסים שונים שהוא בפני עצמו חמור. לכן אני לא חוזרת בי ממה שאמרתי בבית הנבחרות. מאז המצב החמיר עוד יותר".

צחי פישביין על הסנקציה הכלכלית של הטוטו: "מה שקרה השבוע הוא עוד נדבך בשרשרת של אירועים שהביאו את הכדורגל לשפל בשנה האחרונה. יש חמש קבוצות שהורידו להן נקודות, פחות קהל מגיע למגרשים, וזה למרות שאנחנו משקיעים עשרות מיליונים באצטדיונים חדשים. אנחנו לא רוצים לקחת את הכסף מהכדורגל, אבל שיהיה ברור מה הסטנדרטים. הטוטו צריך לשווק מוצר איכותי ומישהו צריך לבוא ולהגיד להתאחדות שאם הם לא יעשו את זה, לא יקבלו כסף. אנחנו נתמוך אם יראו לנו שאפשר לעשות את זה בצורה אחרת, ויוכיחו את זה במגרשים".

ההתאחדות לכדורגל: "אנחנו לא הסמכות למיגור האלימות"

בהתאחדות לכדורגל הגיבו היום (שלישי) בצהריים בעקבות דבריהם של שרת הספורט לימור לבנת ויו"ר המועצה להסדר ההימורים בספורט צחי פישביין, זאת במסגרת מסיבת העיתונאים שכינסו, בה תקפו את התנהלות ההתאחדות. כזכור, יו"ר המועצה להסדר ההימורים צחי פישביין אמר בין היתר כי בכוונתו להביא להקפאת ההסכם על מתן חסות עם ליגת ווינר בסך 80 מיליון שקל. לדבריו, ההחלטה תופעל החל מינואר בשנה הבאה והיא מתייחסת רק להסכם השיווקי ולא לתמיכות שהטוטו מחויב להעביר על פי חוק. לבנת רמזה בדבריה כי יו"ר ההתאחדות אבי לוזון לא יוכל להמשיך לכהן בתפקידו אם יתברר כי ישנו ניגוד אינטרסים או אם תפקודו נוגד את המסקנות של דוח ועדת שטרסנוב משנת 2002.

דוברת ההתאחדות לכדורגל מיכל גרונדלנד מסרה: "להתאחדות לכדורגל בישראל אין כל כוונה לפעול על פי אמוציות, פופוליזם או לחץ תקשורתי. כל ההחלטות המתקבלות בהתאחדות לכדורגל בישראל מתקבלות בכובד ראש ובשיקול דעת, ואך ורק לטובת הכדורגל הישראלי. אנחנו מעודדים מכך ששרת הספורט ויו"ר הטוטו-ווינר מגלים מעורבות ורצון עז למגר את האלימות בכדורגל הישראלי. חשוב לציין, ההתאחדות לכדורגל אינה הסמכות המרכזית למיגור האלימות. הכוח המרכזי נתון בידי המדינה – קרי המשטרה ובתי המשפט. אנו ממשיכים בקריאתנו גם לשרת הספורט לפעול למינוי שופט ספורט מיוחד שידון אך ורק בעניינים הנוגעים לאלימות בספורט הישראלי.

"המצב כיום בו שופט בבית משפט שדן במשפטי רצח, אונס או גניבה ומתפנה לאחר מכן לדון באוהד שהתפרע במגרש, באופן טבעי מונע מתן עונש קשה כלפי אותו אוהד. לא ניתן להרתיע באמת ולמגר כליל את האלימות כאשר אוהד שמאיים ברצח מורחק ל-3 שבועות ממגרשי הכדורגל. אנו בהתאחדות לכדורגל קוראים לשרת הספורט וליו"ר הטוטו-ווינר להפעיל את כל כובד משקלם והשפעתם כדי לסייע לנו בפעולות אלו"

כזכור, לבנת אמר הבוקר: "פניתי במכתב לכל חברי הנהלת ההתאחדות ובמכתב אני ממליצה להם לאמץ את הסעיף הנוגע למינוי יו"ר ההתאחדות מדו"ח סטרשנוב מ-2002. יש סעיף בו כתוב: 'יו"ר ההתאחדות צריך להיות יישות עצמאית בלתי תלויה במרכזי הכדורגל. הוא צריך להיות נטול דעות קדומות כלפי גורם זה או אחר'".

בנוגע לדברים שאמר פישביין, במצב כזה ההתאחדות תצטרך למצוא נותן חסות מרכזי אחר, וספק אם תוכל לגייס נותן חסות שיזרים סכומים כאלה. "הטוטו מחייב כל תופעה של אלימות בספורט, בעיקר אם מדובר בבעלי תפקידים בקבוצות בליגת העל. על כן, המצב הנוכחי הוא שהגיעו מים עד נפש ואנחנו חייבים להתניע מהלך של חשיבה עם ההתאחדות ובעלי הקבוצות, לפני שיהיה אסון נוסף במגרשים. אי אפשר להשלים עם המצב הנוכחי", אמר פישביין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully