וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלישע לוי, סרט מלחמה

12.4.2012 / 20:00

כולם מדברים על התחנה הבאה של בן שמעון ועטר, אבל גם אלישע לוי, המאמן המצליח בישראל בשנים האחרונות, יילך כנראה בקיץ אל הלא נודע. כיצד יוכל להמשיך בצמרת הענף?

במהלך העונה, בעוד אחד הראיונות שנתן אלישע לוי לאחר משחק, ניסו העיתונאים להוציא ממנו ביקורת עליו ועל שחקני הרכש שהובאו השנה למכבי חיפה. לוי נשאר קר רוח כהרגלו, ושמר על הפאסון המוכר שלו. בסיום השיחה לחש לעיתונאי: "אני לא אידיוט. אני יודע טוב מאוד איפה טעיתי ואיפה טעינו כמועדון ומה החלק שלי, אבל הגדולה היא להתמודד עם זה ולנסות להוציא את המקסימום, לא להיות עכשיו חלש".

המשפט הזה מאפיין את אלישע לוי. כלפי חוץ הוא אולי נראה הנייס-גאי האולטימטיבי, אך מאחורי הנחמדות הזאת עומד בן אדם חזק עם אופי מיוחד ויכולת התמודדות גבוהה מאוד בכל מצבי הלחץ של הכדורגל. יש לו הרבה קור רוח ושקט נפשי. בקיץ הקרוב הוא יסגור ארבע שנים במכבי חיפה עם סימן שאלה גדול לגבי עתידו, ואנחנו בדקנו לאן באמת הולכת או צריכה ללכת הקריירה שלו.

אלישע לוי מאמן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
קיץ מלא מחשבות. אלישע לוי אחרי עוד רגע שפל העונה/אדריאן הרבשטיין

"אם זה היה מישהו אחר, היו מעמידים בשבילו במה"

בסביבות ינואר האחרון פנה אחד מסוכני השחקנים לאלישע לוי ואמר לו שיש מספר הצעות מיידיות מחו"ל עבורו. לוי אמר לו שבכל מקרה הוא יסיים את העונה במכבי חיפה, אך מעבר לכך, זאת אופציה שירצה לבדוק ולממש בעתיד. אף על פי שהעונה הזאת היא כישלון עבור לוי ומכבי חיפה ביחס לציפיות, ההערכה המקצועית למאמן בקרב אנשי המקצוע היא אדירה. לוי זכה בשתי אליפויות במכבי חיפה ובעוד אחת שאותה איבד אך ורק בגלל הקיזוז, בעונה בה רשמה חיפה את אחד המאזנים הטובים ביותר סטטיסטית בהיסטוריה של הליגה.

יוסי מזרחי מפרגן לקולגה מהצפון: "מה שהוא עשה במכבי חיפה זה דבר נדיר. לאנשים יש זיכרון קצר, הם שכחו שהוא קיבל את חיפה כקבוצת מרכז טבלה בתקופה לא טובה ולא קיבל תקציבים לרוץ לאליפות, אלא לבנות קבוצה. מאמן מקושר יותר יכול היה לסיים במקום הרביעי בעונה הראשונה ולקבל קרדיט, אבל אם אלישע לא היה זוכה באליפות הוא היה הולך הביתה, כי לא היה לו את הקרדיט הזה. אנשים לא מעריכים את מה שהוא עשה במכבי חיפה ואיזה שקט ודרך הוא הביא לשם. אם היה מדובר במישהו אחר, היו מעמידים בשבילו במה ולא מתייחסים אליו כמו שמתייחסים לאלישע".

בסך הכל, ללוי יש יחסים טובים עם כלי התקשורת, אך ברמת הפרשנות והניתוחים הוא מרגיש שהדברים לא נקיים. לא פעם אמר למקורביו: "כבר הפסקתי להתייחס לכאלה שאני יודע שמונעים מאינטרסים. אני יודע לקבל את הביקורת הכי קשה מאנשים שאני יודע שהם נקיים ובאים להיות מקצועיים ולהתעסק בכדורגל, יודע גם להתמודד עם ביקורת, אבל כשזה לא נקי ומגיע ממקומות שזה לא צריך להגיע, אני כבר לא מתייחס ואפילו מתעלם מאותם אנשים. הם פשוט לא ראויים שאתייחס".

שחקני מכבי חיפה חוגגים, יניב קטן (אמצע). אדריאן הרבשטיין
"לא מעריכים את מה שאלישע עשה במכבי חיפה ואיזו דרך הוא הביא לשם"/אדריאן הרבשטיין

"לא תמיד הדברים תלויים במאמן"

עם אנשי התקשורת שלוי כן מעריך, היו לו במהלך העונה ויכוחים לא קטנים. בעוד הם מדברים איתו על קבוצה איכותית בחיפה עם כישרון גדול שצריך להתפוצץ, לוי חזר ואמר: "אתם טועים, נעשו כאן טעויות שלי ושל המועדון ואנחנו פשוט צריכים להתמודד איתן. מה שנראה מבחוץ איכותי מלא בבעיות מקצועיות, וזה לא הסגל המתאים למכבי חיפה". מאחורי הדברים של לוי יש תובנות אליהן הגיע בשלב מוקדם של העונה, שנובעות מבחירת השחקנים שלו ושל מכבי חיפה.

מאמן בית"ר ירושלים אלי כהן, שהשמיע לאחרונה דברי ביקורת על כך שחיפה לא ניצלה את הכישרון הענק שלה, התייחס השבוע ללוי: "אלישע הוא מאמן איכותי, מהבכירים שיש לנו היום בכדורגל. הוא אחד שבא מלמטה ועשה את כל הדרך הארוכה עד למכבי חיפה. כשאמרתי שחיפה היא כישלון השנה, לא היה קשר ליכולות של אלישע. יש עונות שבהן דברים לא תלויים במאמן - ירידת מתח, שחקנים שכל בר דעת מצפה שייקחו על עצמם לא עושים זאת ועוד משתנים נוספים במועדון, שפשוט גורמים לקבוצה לאבד את זה. אלישע עבר שנים יפות בכדורגל הישראלי ובמכבי חיפה, והוא מהמאמנים הראויים לכל משרה בכירה בישראל, כולל זאת של הנבחרת".

כהן ממשיך ומתייחס לאפשרות שלוי לא צפוי להמשיך בחיפה בעונה הבאה: "אמרתי פעם ששנתיים בבית"ר הן כמו חמש שנים במקום אחר, כי לאמן בקבוצה גדולה זה עומס ושחיקה וצריך לדעת מתי לעשות את השינוי, לסיים, לקחת אויר ולקבל החלטות נכונות. ארבע שנים במכבי חיפה הן עומס גדול מאוד, נפשית ופיזית, על הבן אדם ועל המשפחה שלו".

בנקודה זאת אלישע מקבל גם טיפ מגיורא שפיגל, שעשה שש שנים בחיפה ולאחר מכן לא מצא את עצמו בקבוצות אחרות: "צריך לדעת מתי לעשות סטופ בכדורגל וללכת לכיוון של שינוי. לא תמיד נכון לקבל את הג'וב הבא, ללא קשר אם הוא גדול או קטן. צריך לדעת לעשות הפסקות להתרעננות ולהשתלמות ולהסתכל על הדברים מהצד. היום בדיעבד אני מבין שבקריירת האימון שלי הייתי צריך לקחת פסקי זמן בתקופות מסויימות שלא לקחתי. במקרה של אלישע, כאשר הוא יסיים את הקדנציה שלו בחיפה, הוא צריך לחשוב טוב לפני הפעולה הבאה. ביקוש יהיה לו, כי הוא הפגין דרך ברורה, שקט, כריזמה וגם הביא קבלות. זה בדיוק עונה להגדרה של מאמן ראוי".

גיורא שפיגל. ברני ארדוב
"צריך לדעת מתי לעשות סטופ וללכת לכיוון של שינוי". גיורא שפיגל/ברני ארדוב

"מי שלא יחצ"ן לא יכול להגיע למקומות גבוהים"

כששומעים אנשים כמו אלי כהן ושפיגל מדברים, הם למעשה מבטאים את התחושה הכללית לפיה אלישע לוי יעשה נכון אם אחרי מכבי חיפה ייקח קצת זמן לעצמו, אלא אם יקבל אתגר גדול. בפועל, לוי חושב להמשיך. בשיחה עם אחד האנשים הכי קרובים אליו נשאל לאחרונה האם במידה שלא ימשיך בחיפה בתום העונה ישקול לקחת שנה להתאוורר. הוא ירה: "להתאוורר ממה? אני בשיא הכוח, המרץ, המוטיבציה והאנרגיות של הקריירה שלי, אני רוצה להמשיך ולהתקדם מהמעמד הזה, במכבי חיפה או במקום אחר, לא מתכוון ללכת אחורה או לעצור כי עשיתי שנים יפות בחיפה. אני חושב רק על הצלחה והתקדמות".

הדברים האלה של לוי נותנים אולי פרספקטיבה לגבי האישיות, יכולת ההתמודדות והאופי שלא מספיק מוערכים בכדורגל הישראלי. השריף מוסיף ומפרגן: "אלישע לא סתם עשה את הדרך מלמטה, הוא לקח קבוצות שהן פרוייקטים בכדורגל הישראלי, כמו בית שאן, אשדוד וסכנין, ועשה תהליכים בריאים ומוכחים. האמת היא שגם שאני עשיתי זאת לפני שקיבלתי את בית"ר ב-1995, אך גם יכולתי שלא לקבל אותה כי לא הייתי יחצ"ן ולא דחפתי את עצמי. המקרה של אלישע דומה ובגלל זה הייתה הפתעה גדולה שהוא קיבל את חיפה, כי בכדורגל של היום, מי שאינו יחצ"ן לא יכול להגיע למקומות הגבוהים .אתם רואים שאחד כמו אלישע יכול היה להיות מפוספס בגלל הדברים האלה".

אם לוי מסתכל על מפת הקבוצות הגדולות, גם במידה שתיפתח לפניו האפשרות לקבל את הפועל תל אביב של אלי טביב בעונה הבאה, זאת נראית בחירה רעה מאוד עבורו ועבור כל מאמן במעמדו, לפחות באווירה השוררת סביב המועדון. מכבי תל אביב יכולה להתאים ללוי כפרוייקט בדיוק כמו זה שעשה בחיפה, אך כדי שזה יקרה הוא צריך לקבל קודם כל הצעה. כעת, אחרי שהגיע ג'ורדי קרויף כמנהל מקצועי במכבי תל אביב, הסבירות שיגיע גם מאמן זר איתו גבוהה מאוד. אופציה טובה שעשויה לעניין את לוי היא הפרוייקט של אלונה ברקת בהפועל באר שבע, במידה שתישאר בליגה, פרוייקט שהשנים בקבוצות קטנות, יחד עם הקדנציה בחיפה, יביאו אותו בשיאו להפריח את הנגב.

השאלה הגדולה היא האם לוי יחזור למקורות וייקח קבוצות קטנות. בשיחות סגורות הוא אמר: "כאשר אסיים את הקדנציה בחיפה, במעמד שלי אצטרך לשקול טוב את הקבוצה הבאה בלי קשר לגודל שלה. זה חייב להיות משהו שיהווה פרוייקט אמיתי ועם אופק ברור, אחרת לא יהיה לי מה לחפש שם".

לוי זוכר היטב איך רוני לוי, אחרי קדנציה של חמש שנים בחיפה, יצא לחופש אך התגעגע מאוד לקווים ולקח את משרת האימון של מכבי פתח תקוה, משרה שלא התאימה למעמד, לציפיות ולרצונות של שני הצדדים. שפיגל מסביר את הנפילה המנטאלית ומסכם: "בגלל זה דיברתי על כך שצריך להסתכל על דברים מהצד ולקבל החלטות נכונות. ירידה באיכות ובאטמוספירה יוצרת לעתים אי התאמה ואפילו תסכול של המאמן מהמועדון והשחקנים ולהיפך, כי הוא הורגל למשהו אחר לגמרי ולא צריך את הכדורגל כדי לדעת שלרדת ברמה זה משהו שלא עושה טוב לאף אחד. זאת עצירה לשם התקדמות".

רוני לוי מאמן בית"ר ירושלים. קובי אליהו
אלישע לוי היה מעדיף להימנע מההתנסות שלו אחרי מכבי חיפה. רוני לוי/קובי אליהו
  • עוד באותו נושא:
  • אלישע לוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully