וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרדת בגדול

14.4.2012 / 8:00

מדור 'החמישיה' עם פרספקטיבה חשובה למאבקי התחתית: 5 שחקנים שירדו ליגה, אבל הקריירה שלהם רק התרוממה מאז

מאור מליקסון

מאור מליקסון כדורגלן הפועל כפר סבא. ברני ארדוב
התגבר על כתם הכישלון של העונה בכפר סבא. מאור מליקסון/ברני ארדוב

בקיץ 2008 עמד מאור מליקסון בפרשת הדרכים הגדולה ביותר בקריירה שלו. בגיל 24, אחרי שהכישרון הגדול לא הצליח לבוא לידי ביטוי בבית"ר ירושלים ומכבי חיפה, השחקן קיבל מכה נוספת כשירד ליגה עם הפועל כפר סבא אליה הצטרף במהלך העונה, כאשר הייתה עדיין קבוצת מרכז טבלה. לפתע, לראשונה בחייו, דבק בו כתם הכישלון.

מליקסון לא ידע מה לעשות עם עצמו באותו קיץ ולאיזה כיוון בכלל ללכת, עד שגיא לוי ואלונה ברקת משכו אותו לפרוייקט חדש בדרום, להפועל באר שבע, שזה עתה ירדה ליגה. הכישרון הצעיר שהחל להתבגר החליט לנסות משהו שונה שאולי יציל לו את הקריירה וחתם לחמש שנים במועדון.

מכאן מליקסון החל לנסוק. היו לו חבלי קליטה בבאר שבע ובלאומית, אך אט אט הקהל החל להתאהב בו והעובדה שחמש קבוצות עלו ליגה איפשרה לבאר שבע לחזור לליגת העל ולמליקסון לשוב למרכז הבמה. שנה וחצי בהפועל באר שבע בליגת העל שיפרו את המספרים של מליקסון (ממוצע של 13 שערים ובישולים לעונה) והפכו אותו למה שתמיד רצה – שחקן משמעותי. מליקסון נמכר כבר בפגרת החורף לויסלה קרקוב הפולנית תמורת כ-700 אלף יורו.

את מה שהיה עם מליקסון בקרקוב בעונה שעברה, כבר אי אפשר לשכוח. "הקריירה שלי קצת נתקעה במועדונים כמו בית"ר וחיפה עם כל רף הציפיות ממני, אבל אני שמח שגם בגיל 27 הצלחתי לעשות את השינוי הזה ולהגיע למקומות כאלה", סיפר מליקסון באותה תקופה. ירידת ליגה עם כפר סבא? מי בכלל זוכר.

דודו ביטון

דודו ביטון שחקן הפועל רעננה. ברני ארדוב
תשעה שערים במדי הפועל רעננה לא הספיקו לקבוצה, אך מינפו אותו. דודו ביטון/ברני ארדוב

דודו ביטון גדל בטוברוק ותמיד נחשב לחלוץ מאוד מוערך. בגיל צעיר עבר ביטון למכבי חיפה ולאחר שלא השתלב, חזר לטוברוק שהעבירה אותו למכבי תל אביב בקיץ שלפני עונת 2007/8. מכבי תל אביב דאז, אלי כהן "השריף", אומר עד היום כי "תמיד לחצתי על נמני לא לוותר עליו כי היה לו תכונות שקשה מאוד למצוא". אבל ביטון לא השתלב במכבי תל אביב ושוחרר מהקבוצה. הוא ירד לשחק בהפועל רעננה בליגה השנייה, עלה איתה ליגה וכבש תשעה שערים בליגת העל במדי רעננה. אך זה לא הספיק והקבוצה ירדה מחדש ללאומית.

את ביטון זה לא עצר. הוא נשאר בליגת העל וחתם בהפועל פתח תקוה. לאחר חצי עונה אדירה בה הבקיע 12 שערים ב-15 משחקים, ארז ביטון את המזוודות ויצא לבלגיה לקבוצת שרלרואה שנאבקה בתחתית. ביטון ירד ליגה גם עם שרלרואה, על אף שהבקיע חמישה שערים מאוד משמעותיים במאבקי התחתית, וחיפש יעד חדש. את היעד מצא ביטון באלופת פולין וחבר למאור מליקסון בוויסלה קרקוב. ביטון פתח את הקדנציה בפולין בטירוף כאשר הבקיע בכל ששת המשחקים הראשונים. לאחר מכן ביטון חווה ירידה, איבד לעתים את מקומו בהרכב, אך עדיין מעמיד מספרים של 11 שערים כבר בעונת הבכורה שלו. הקבוצה הבאה שתיקח אותו בכלל לא תתעניין בשתי ירידות הליגה שחווה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

דגלאס דה סילבה

דגלאס דה סילבה כדורגלן הפועל כפר סבא מורחק מהמשחק מול מכבי הרצליה. ברני ארדוב
חשש שירידת הליגה תזיק לו לקריירה. דגלאס דה סילבה/ברני ארדוב

דגלאס דה סילבה הגיע לישראל במהלך עונת2004/5, להפועל כפר סבא, והיה עוד שחקן בליגת העל. לאחר ארבע שנים אצל טביב בירוק, בסיום עונת 2007/8, ירדו דה סילבה בן ה-24 (גיל זהה למאור מליקסון באותה עונה) וכפר סבא לליגה השנייה.

למזלו של דה סילבה, טביב עזב את הפועל כפר סבא באותם ימים ודאג להעביר אותו להפועל תל אביב. מכאן החל דה סילבה את הקריירה האמיתית שלו: שנתיים וחצי נדירות בהפועל תל אביב של גוטמן, מהפך מקצועי שהפך אותו לבלם המשמעותי ביותר בישראל, שחקן ללא תחליף, נסיונות לצרפו לנבחרת וטרפוד של מעברים אפשרים לחו"ל על ידי הפועל תל אביב מתוך חשש שישאיר חור שלא ניתן יהיה למלא (מה שבעצם קורה מאז שעזב). הכי רחוק מהבלם המפוזר וההרפתקן מדי שהכרנו בכפר סבא.

מעתה אף אחד לא דיבר על ירידת ליגה. אם כבר, דה סילבה נקשר לדאבל עם הפועל תל אביב, הצלחה בליגה האירופית ובצ'מפיונס ליג. הוא נמכר לקבוצת רד בול זלצבורג האוסטרית תמורת 2.65 מיליון יורו וחתם על חוזה של מיליון יורו לעונה. זלצבורג? את העונה שעברה החמיץ דה סילבה עקב קרע ברצועות הברך ורק העונה חזר לקחת חלק פעיל במשחקי הקבוצה, עונה אותה הוא מכנה "עונת החלמה והתאקלמות אמיתית". היום אומר דה סילבה: "מאוד חששתי שירידת הליגה תפגע בי ולא אוכל להתקדם, כי לא ממהרים לקחת שחקנים מקבוצה שנשרה. במיוחד שחקני הגנה. הרכבנו בסך הכל הגנה חלשה בכפר סבא. אבל בחיים צריך ברגעים מסוימים מזל".

גוסטבו בוקולי מכבי חיפה. ניר חורי
עניין של מזל וקבלת החלטות נכונה. גוסטבו בוקולי/ניר חורי

בקיץ שקדם לעונת 2000/1, גוסטבו בוקולי הגיע לארץ להתרשמות במספר קבוצות כמו מכבי פתח תקוה והפועל כפר סבא, שוויתרו על שירותיו. קיץ לאחר מכן חזר בוקולי לארץ, הפעם להפועל רמת גן שהייתה בליגה הלאומית, והעביר את שלוש השנים הבאות במכתש, בהכח רמת גן ובמכבי אחי נצרת איתה עלה לליגת העל. לאחר עונה אחת עם נצרת בליגת העל, בה כבש עשרה שערים, ירדה אחי נצרת ליגה. את הקריירה של בוקולי זה לא שיבש.

בוקולי הפך לשחקן המריבה של הקיץ בין מכבי חיפה למכבי תל אביב. במכבי חיפה בוקולי מצא מועדון מסודר ושיטת משחק שמתאימים לסגנון שלו. הוא פרק את הרעב שלו להצלחה והכרה די במהירות, והתגלה כאחד שיכול להיות דינמו גם במכבי חיפה. הכל תלוי בסיטואציה. עם מכבי חיפה יש לבוקולי כבר ארבע אליפויות, עונה אחת בצ'מפיונס ועוד שלושה ביקורים בליגה האירופית.

איך אמר בוקולי השבוע: "כשהגעתי מברזיל להפועל רמת גן ידעתי שיש לי מזל, כי כאן יש לי את ההזדמנות להגיע למקומות שאני רוצה להגיע, מה שלא היה לי בברזיל. להתקדם מאחי נצרת לקבוצות גדולות היה הרבה יותר ברור לי, כי הרגשתי טוב והעריכו אותי. מכבי חיפה זאת ההחלטה של החיים שלי. יכולתי ללכת לקבוצה אחרת ולהתרסק".

יוסי אבוקסיס

יוסי אבוקסיס שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
חזר להפועל תל אביב כדי להפוך מחדש לסמל הקבוצה. יוסי אבוקסיס/ברני ארדוב

שנים דיברו בהפועל תל אביב על הפליימייקר שצומח במחלקת הנוער בשם יוסי אבוקסיס. אבוקסיס קיבל את הבמה האמיתית בבוגרים של הפועל תל אביב דווקא בעונה הירידה של הקבוצה ב-1988/9, עם כל השביתות והבלאגן מול ההסתדרות. אבוקסיס וצעירים נוספים קיבלו הזדמנות באותה עונה וניסו להשאיר את הקבוצה בליגה, אך כשלו. לרדת ליגה בגיל כזה, זה מסוכן.

הרבה מאוד שחקנים רצו לעזוב, אך בלם הקבוצה קובי סגל מספר ש"שכנענו שחקנים כמו אבוקסיס ויובל פילוס שכדאי להם להישאר ולהחזיר את הקבוצה לליגה הראשונה. כך כל הבמה תהיה שלהם והם יוכלו להיות קינגים בהפועל. אז הם הלכו על זה ובאו לשחק די בחינם בליגה השנייה, וגם לקחו סיכון גדול".

אבוקסיס עלה עם הפועל ליגה במחזור האחרון, אך לא השתלב במועדון תחת משה סיני ובסוף עונת 1993/4 עזב את הקבוצה. לאחר שנתיים בהן נדד בבני יהודה וצפרירים חולון, כאשר הוא בן 25 והקריירה על פרשת דרכים, החליט אלי כהן לצרף את הקשר לבית"ר ירושלים במהלך שנראה אז מוזר. מכאן כל העלילה קיבלה תפנית ואבוקסיס הפך לסמל של בית"ר ירושלים, זכה איתה בשתי אליפויות, רק כדי לחזור לאותה הפועל תל אביב ולהפוך לסמל שלה מחדש, כולל מסע בלתי נשכח באירופה וניצחונות כבירים על קבוצות כמו צ'לסי ומילאן. באותה מידה אפשר היה להביא לכאן את הדוגמה של רונן חרזי, שירד עם הפועל רמת גן ליגה, רק כדי להפוך לחלוץ הכי טוב בישראל בבית"ר ירושלים. לא שכחנו גם את גילי ורמוט ותומר חמד. אבל הדוגמה של אבוקסיס מעבירה את המסר בצורה מספקת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully