וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הומלס לא מתגעגע הביתה

11.4.2012 / 7:30

אחרי שזנחה אותו ופיטרה את אביו, משחק מול באיירן הוא הרבה יותר מקרב אליפות עבור מאטס הומלס, בלם העתיד של דורטמונד וגרמניה

בשנים האחרונות היו המפגשים בין דורטמונד לבאיירן מינכן קשים עבור הרמן הומלס. מצד אחד, הוא כיהן בתפקיד ניהולי בכיר בקבוצות הילדים והנוער של באיירן. מאידך, בנו מאטס מככב במרכז ההגנה של דורטמונד. הלב נקרע, ומאטס עצמו העיד: "אבא משתדל לשמור על נייטרליות". במשחק העונה הערב (רביעי, 21.00, ספורט1) כבר יהיה הרמן משוחרר מהלחצים. לפני שבועיים הוחלט לפטרו ממשרתו, בעוד סטפן בקנבאואר יזכה לקידום מקצועי. "הבן של" החליף את "האב של".

יורגן קלופ מאמן דורטמונד (שמאל) עם הבלם מאטס הומלס. רויטרס
הפך לאחד הסמלים הגדולים של דורטמונד. הומלס עם קלופ/רויטרס

מאחורי ההחלטה עומדות לפי המועדון סיבות מקצועיות, אבל הרמן הומלס מרגיש פגוע אחרי שהקדיש 17 שנים מחייו לבאיירן. ב-1995 עברה משפחתו ממיינץ למינכן לרגל העבודה החדשה, ומאז הוא גידל עשרות כישרונות צעירים במחלקת הנוער. בנו היה אחד מהם, והומלס האב השפיע על הקריירה שלו באופן משמעותי ביותר.

כילד שיחק מאטס כחלוץ, אבל הרמן הסיט אותו לעמדת הבלם. לאימו של השחקן דווקא הייתה דעה שונה – אולה הולטהוף טענה כי מאטס צריך להיות קשר אחורי. היא כלל לא טעתה – הומלס שובץ בתפקיד זה במשחקים מסוימים בתחילת דרכו בדורטמונד, ואף מילא אותו בהצלחה בשורות נבחרת גרמניה עד גיל 21 שזכתה באליפות אירופה ב-2009, אחרי ניצחון 0:4 ענק בגמר על אנגליה.

שחקני דורטמונד חוגגים עם הקהל. רויטרס
כמה שהם רוצים לנצח את באיירן. אוהדי דורטמונד חוגגים עם השחקנים/רויטרס

אמא מביכה את רהאגל

אם אתם תוהים מדוע הייתה להולטהוף דעה מגובשת בנושא, היא לא תסמפט אתכם במיוחד. מדובר באחת הנשים הראשונות שחדרו לעולם הגברי של תקשורת ספורט בגרמניה, והולטהוף עשתה קריירה נהדרת בעיתונות הכתובה ובטלוויזיה. בדרך היא נאלצה להתגבר על דעות קדומות, והמקרה המשעשע ביותר אירע לפני כשני עשורים כאשר ניסתה לראיין את אוטו רהאגל בהיותה עורכת בעיתון "וולט". הולטהוף התקשרה למאמן הוותיק והמיושן, ותהתה אם יסכים לענות על מספר שאלות.

"כן, תעבירי אותי לבוס שלך", ענה רהאגל. "אני מראיינת אותך", השיבה העיתונאית, ובשלב זה החל העסק להידרדר. "אין לכם גברים בסביבה? את מבינה בכדורגל? את בכלל יודעת מה זה נבדל?", ניסה לברר המאמן, לפני שקבע: "אני לא מכיר אף אחת בשם הולטהוף. את עובדת עלי". "אבל נפגשנו כבר מספר פעמים", טענה אולה. "אם היית יפה, הייתי זוכר אותך", ענה מיד רהאגל. "אז אני כנראה לא לטעמך. בוא נדבר על כדורגל – יש לך הרבה פצועים בסגל בתחילת העונה. אולי זה נובע ממחנה אימונים אינטנסיבי מדי?", שאלה הולטהוף. "די כבר להתגרות בי. אני מנתק", נשמע רהאגל כועס. וכך עשה. קשה לומר שהוא היה מאושר לראות את תמליל השיחה בעיתון.

כששני הוריו קשורים לכדורגל באופן מקצועי, טבעי שגם מאטס הומלס חלם רק על דבר אחד בילדותו. הוא השקיע את כולו במשחק, ויש שיטענו כי אפילו הגזים. לדברי אימו, "מעולם לא היינו צריכים לחנך את מאטס למשמעת. כל חייו תמיד היו כדורגל. אי אפשר היה לצאת לחופשות בקיץ, וגם לימי ההולדת של סבתא הוא לא הגיע כי לא רצה להחסיר אימונים. פעם אחת הצלחנו לארגן טיול סקי בחורף, אבל אז התברר שיש טורניר קטרגל, ומאטס נשאר לבד בבית והצטרף אלינו בהמשך כשהוא נוסע לבדו ברכבת. הוא היה אז בן 12".

אוטו רהאגל מאמן הרטה ברלין. Alex Grimm, GettyImages
תקרית מביכה עם אמו של הומלס. רהאגל/GettyImages, Alex Grimm

הטעות הגדולה של רומניגה

בקבוצות הצעירות של באיירן נחשב הומלס לכישרון מבטיח, אבל הדרך לסגל הראשון הייתה חסומה בפניו. הוא בילה שנתיים בקבוצת המילואים, ואת הופעת הבכורה בקבוצה הבכירה העניק לו אוטמאר היצפלד במאי 2007. הומלס נכנס כמחליף במשחק חסר חשיבות במחזור האחרון, וזה התברר גם כמשחקו היחיד בשורות הבווארים. בעונה שלאחר מכן הוא לא נכלל בתוכניותיו של המאמן, ובינואר 2008 הושאל לדורטמונד שהייתה זקוקה אז לחיזוק בהגנה. לא צחוק – בסיבוב הראשון ספגו אז הצהובים-שחורים 30 שערים ב-17 משחקים, אלא שהמצב לא השתפר גם אחרי החתמתו של הומלס.

לבלם הצעיר היו כמה משחקים טובים, אך הוא הפגין יכולת מזעזעת בתבוסה 5:0 במינכן לקבוצת האם שלו, ובטבלה הסופית דורגה דורטמונד במקום ה-13, עם 62 שערי חובה – המאזן הגרוע בליגה. המאמן תומאס דול התפטר, ובמקומו נחת בדורטמונד יורגן קלופ. כידוע, היה זה רגע מכונן בתולדות המועדון, וקלופ אחראי גם לצמיחה המהירה של הומלס למעמד של כוכב ברמה הבינלאומית הגבוהה ביותר.

קלופ לא חשש להמר על שחקנים צעירים. הוא הביא איתו ממיינץ את הבלם נבן סובוטיץ', בן גילו של הומלס (הסרבי מבוגר מהגרמני בשישה ימים בלבד), וזרק את שני הילדים, אז בני 19, למים העמוקים. סובוטיץ' המצוין גרף תחילה כותרות גדולות יותר, בעיקר בשל העובדה שהבקיע מספר שערים במשחקיו הראשונים, אבל מהר למדי התברר לפרשנים שהומלס לא פחות טוב ממנו. את באיירן זה לא שיכנע, והמאמן יורגן קלינסמן נתן להומלס להבין כי אין לו סיבה טובה לחזור. חצי שנה לפני תום תקופת ההשאלה, בפברואר 2009, הודיעה באיירן כי הבלם יעבור לשורות דורטמונד באופן סופי תמורת 4 מיליון יורו.

"אנחנו מרוצים מהתפתחותו של הומלס, אבל יש לנו ארבעה בלמים מעולים – לוסיו, מרטין דמיקליס, דניאל ואן בויטן וברנו. למאטס היה בלתי אפשרי לפרוץ להרכב, ולכן נענינו לבקשתו להישאר בדורטמונד", אמר סגן הנשיא קרל היינץ רומניגה לפני ביצוע העסקה. לא יהיה מוגזם לומר כי היה זה אחד הצעדים השגויים ביותר בתולדות המועדון. לוסיו נזרק מבאיירן כעבור חצי שנה בידי לואיס ואן חאל, שהוזעק כדי לבנות את הקבוצה מחדש אחרי פיטוריו של קלינסמן. דמיקליס ביצע כמות גדולה של טעויות, וכיום מנסה לשקם את הקריירה במלאגה.

ואן בויטן מתאפיין בחוסר יציבות כרוני ובפציעות, ואיבד מזמן את מקומו בהרכב. ברנו הוא הסיפור העצוב מכולם – הברזילאי שסבל רבות מפציעות בברכיו איבד את השפיות הנפשית, וצפוי לעמוד למשפט אחרי ששרף את ביתו. העונה משתפים בדרך כלל הולגר באדשטובר וג'רום בואטנג פעולה במרכז ההגנה של יופ היינקס, והאוהדים באליאנץ ארנה היו חולמים לראות את הומלס במקומם.

לותר מתיאוס מאמן כדורגל (ימין) עם קרל היינץ רומניגה, אוליבר קהאן. Alex Grimm, GettyImages
עשה את טעות חייו. רומניגה עם מתיאוס וקאהן/GettyImages, Alex Grimm

תמיד מצטיין מול באיירן

סיפור ההצלחה של הומלס בקבוצתו של קלופ מרשים במיוחד. ההבנה שלו עם סובוטיץ' הלכה והשתפרה, והביטחון העצמי התחזק. "זה מצוין כאשר אתה יודע שהמאמן סומך עליך ולא הולך לספסל אותך בגלל טעות או שתיים", אומר הבלם. בעונת 2009/10 סיימה דורטמונד במקום החמישי וספגה 42 שערים, אבל אשתקד, בדהירה חסרת המעצורים לאליפות, הוציאו שועריה 22 כדורים בלבד מהרשת. בצמד הניצחונות על באיירן בעונה שעברה, נתן הומלס הופעות אדירות – הוא כמעט ולא שגה ב-0:2 הביתי, בעוד שב-1:3 באלינאץ ארנה בפברואר 2011 נגח הבלם את השער השלישי וקיבל את הציון הגבוה ביותר בעיתונות.

זה היה כנראה משחקו הטוב בקריירה. כלל לא מפתיע כי אחרי ההופעה הסנסציונית במינכן הבינו הבווארים את גודל המחדל, ובתקשורת נפוצו שמועות לפיהן תממש באיירן את הסעיף המאפשר לה לרכוש את הומלס בחזרה. מיכאל צורק, המנהל הספורטיבי של דורטמונד, היה נחרץ: "מאטס לא יעזוב בשום מחיר. הוא שחקן מפתח קריטי ביותר, ויש לו תפקיד מרכזי בעתידנו". הכוכב עצמו הביע נכונות להישאר: "יהיה קשה למצוא אווירה כמו בדורטמונד. יש אתגרים רבים לממש עם הקבוצה הזו, ואני רוצה להשתייך למועדון שהאמין בי לאורך כל הדרך". כעבור שבועות ספורים הוארך חוזהו של הומלס עד 2014.

גם הקיץ ממשיך הומלס להכריז על רצונו להישאר לצד קלופ. העניין המדווח מצד מנצ'סטר יונייטד, ריאל מדריד וברצלונה, אשר מוכנות לכאורה לשלם תמורתו יותר מ-30 מיליון יורו, לא עושה עליו רושם. למעשה, כבן לעיתונאית בכירה, הומלס מכיר מצוין את התקשורת. ככה זה כשאמא לוקחת אותך לימי צילומים באיצטדיון עוד כשאתה תינוק. הבלם בן ה-23 נחשב לאחד המרואיינים הרהוטים, השנונים והידידותיים לעיתונאים, ומרגיש נוח מאוד מול המצלמות.

מאטס הומלס שחקן נבחרת גרמניה. GettyImages
כבר הפנמתי שבנבחרת מתבססים פחות על כדורים ארוכים מאשר בדורטמונד. אני צריך להתאים את המשחק שלי, ועשיתי זאת. בבורוסיה השחקנים מצפים למסירות שלי, אבל בנבחרת זה לא המצב, והכדורים הלכו לאיבוד. אלא שזה כבר לא רלוונטי, ומצחיק אותי שאנשים עדיין מדברים על הנושא". הומלס/GettyImages

הדילמה של לב

עובדה זו היא גם הסיבה לכך שהומלס יודע לקחת את הביקורת בפרופורציות. בתחילת דרכו בנבחרת של יואכים לב, אליה זומן באופן קבוע במהלך מוקדמות יורו-2012, הוא ננזף בעיתונות על מספר רב של מסירות ארוכות לא מדויקות, במיוחד במשחק מול אזרבייג'אן. בשל כך הוא טרם תפס מקום בהרכב, וייתכן שייאלץ לשבת על הספסל באליפות אירופה, כשהוא נאבק עם באדשטובר, בואטנג, ופר מרטסאקר שעובר עונה לא פשוטה במדי ארסנל מבחינת כושר ופציעות.

"כבר הפנמתי שבנבחרת מתבססים פחות על כדורים ארוכים מאשר בדורטמונד. אני צריך להתאים את המשחק שלי, ועשיתי זאת. בבורוסיה השחקנים מצפים למסירות שלי, אבל בנבחרת זה לא המצב, והכדורים הלכו לאיבוד. אלא שזה כבר לא רלוונטי, ומצחיק אותי שאנשים עדיין מדברים על הנושא", אמר לא מכבר הומלס.

ניהול המשחק מאחור מעולם לא היה זר לו, וקלופ יודע לנצל זאת מצוין. הבלם מנווט את קבוצתו ביעילות כה מרשימה, עד שרובין דוט, המאמן המפוטר של לברקוזן, אמר העונה: "הומלס הוא הפליימייקר האמיתי של דורטמונד". הוא גם שחקן הגנה הוגן להפליא, עם כרטיס צהוב אחד בלבד העונה, ושניים בעונה הקודמת. בדורטמונד זה טבעי – מדובר בקבוצה שסופגת את מספר הכרטיסים הנמוך ביותר בבונדסליגה בפער ניכר, 29 בלבד ב-29 משחקים.

סטטיסטיקה אחת של הומלס נפגמה העונה – בעוד שנרשמו לזכותו חמישה שערים בכל אחת משתי העונות הקודמות, הפעם יש לו רק שער אחד, וגם הוא בתיקו 4:4 מול שטוטגרט לפני שבועיים, בו ביצע מספר טעויות לא אופייניות, כולל האחריות לשער השוויון שספגה קבוצתו בתוספת הזמן. אולי במשחק העונה הוא יכול לשפר גם את מאזן הכיבושים, כי הרי מול באיירן הולך לו נהדר מכל הבחינות. אחרי שתי ההצגות בעונה שעברה, היה הומלס אדיר גם ב-0:1 במינכן בסיבוב הראשון.

דורטמונד מגיעה לקרב הישיר על התואר לא רק ביתרון שלוש נקודות על היריבה באדום, אלא גם עם יתרון מוראלי כביר של שלושה נצחונות רצופים על באיירן. הומלס, שזוכר היטב כיצד ויתרו עליו בבוואריה, נהנה להוכיח עליונות של הצהובים-שחורים בכל פעם מחדש. משחק טוב נוסף במאבק ישיר מול באדשטובר ובואטנג, יעניק לו גם נקודות זכות בעיני לב לקראת יורו-2012. הרי לכולם ברור שהוא בלם העתיד הבלתי מעורער של גרמניה, וכדאי להתחיל להשתמש באיכויותיו כבר עכשיו.

כדורגל גרמני בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully