וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכרון יעקב

יעקב הלל נושא את הפועל ת"א על כתפיו, אבל המסירות גובה מחיר נפשי והצידוד בטביב גרם לשחקנים ולאוהדים לסמנו. הצצה אל אדם קרוע, שההיסטוריה תכריע האם הוא מושיע או בוגד

אחרי ההודעה של הפועל תל אביב ביום שלישי על כך שניצן שירזי סיכם לשנתיים נוספות בקבוצה, חשב המאמן שהוא הולך להתקבל בברכות אצל האוהדים האדומים. בסיום המשחק מול בני לוד, לאחר שירד כמנצח מהדשא עם 1:3 וכרטיס לרבע הגמר, כל מה שהמתין לאיש על הקווים הייתה מקהלת קללות מהיציע האדום בשכונת התקווה. שירזי עשה את עצמו כלא מתרגש, אך כשנכנס לחדר ההלבשה כולם ראו את העצב על פניו. מנהל הקבוצה יעקב הלל התעשת ראשון ולקח את שירזי לשיחה צפופה. "אלה זמנים קשים להפועל תל אביב", אמר לו. "אל תוריד את הראש, זאת החובה של כולנו להחזיר את המועדון הזה למקום שבו הוא היה. אתה תביא עוד הרבה הישגים לקבוצה והאוהדים ישימו את הכול מאחור".

ניצן שירזי מאמן הפועל תל אביב עם יעקב הלל. ברני ארדוב
היחיד שנשאר עם הראש מעל המים. הלל וניצן שירזי בדרבי הקודם/ברני ארדוב

להלל בן ה-46 נתפר אחד התפקידים הקשים שהיו בספורט הישראלי בשנים האחרונות. האיש שהגיע בקיץ האחרון כסקאוט המועדון, מצא את עצמו במהלך העונה מנסה להציל כמעט לבדו את המועדון האדום מלשקוע עמוק יותר בבוץ. לאחרונה אמנם מונה מנכ"ל חדש למועדון, מה שמוריד מעט מגבו של הלל, אבל אל תטעו: הוא עדיין הילד ההולנדי ששם את האצבע בסכר ומונע שיטפון. בעיני רבים מאוהדי הפועל תל אביב, הפך הלל מסמל שקטף תארים עם הקבוצה ל"בוגד" המשתף פעולה עם הבעלים אלי טביב. אבל אפשר וצריך להסתכל על זה אחרת. מה שעובר על הלל הוא סוג של טרגדיה. מחד, הוא הפך להיות דמות שנואה, ומאידך, בעיניו הוא הקריב המון למען הקבוצה. מדובר בצל"ש או טר"ש: או שיהפוך לאחד האנשים היקרים שהיו בהיסטוריה של המועדון, או שיהיה מוקצה ממתחם חודורוב כל חייו על המסירות הרבה שלו. כן, על המסירות.

את אותו בוקר לאחר התפטרות ההנהלה הקודמת של הפועל תל אביב לפני כחודשיים, ספק אם הלל ישכח. מנהל הקבוצה הגיע למתחם האימונים, ובפעם הראשונה מאז החל לעסוק בכדורגל לא ידע מה לעשות קודם. אחרי עשרות טלפונים, הלל קיבל את ההחלטה הראשונה הניהולית במועדון - להוציא את השחקנים למלון בחיפה לקראת המשחק מול הפועל חיפה, כדי לנסות לשמור על סוג של יציבות מבחינת המועדון ולהראות לכולם שהוא חזק יותר מכל אדם. כמו בכל מקרה של טראומה, 48 השעות הללו היו הכי קריטיות מבחינת הלל. הוא היה צריך להחליט האם גם הוא נוטש את הספינה הטובעת, או נשאר להציל את המקום שהוא כל כך אוהב. "אלה היו השעות הכי קשות שלו", אומר מקורב לאיש. "הוא ידע שאם הוא גם עוזב, לא יהיה אדם אחד שיכול לתפעל את המערכת. בתור אדם שחושב שהמועדון הוא מעל הכול, הוא החליט להישאר למרות שידע את ההשלכות של העניין".

אוהדי הפועל תל אביב מפגינים מול ביתו של אלי טביב. ברני ארדוב
מבחינתם, כל מי שמשתף פעולה עם טביב מוקצה וכך גם הלל. אוהדי הפועל תל אביב/ברני ארדוב

"שהאוהדים יזכרו שיעקב מנע את ההתפרקות"

בנקודה זו, נחזור כמה חודשים אחורה. בקיץ האחרון קיבל הלל טלפון מדרור קשטן, שביקש ממנו להגיע למועדון ולעזור לו מקצועית במציאת שחקנים, לאחר העזיבה המאסיבית בקיץ מבחינת כוכבי הקבוצה. הלל לא היסס לשנייה והרגיש שזוהי קריאה לדגל עבורו. אף על פי שבשנים האחרונות היה הדמות הכי בכירה בהנהלת הפועל ראשון לציון, אותה החזיר לליגת העל כמנהל מקצועי, ראה בהפועל תל אביב שליחות. כבר לאחר מספר חודשים מצא הסקאוט את עצמו עם תפקיד ניהולי ראשון במועדון. אחרי העזיבה של ארז הורביץ, קיבל הלל טלפון מהיו"ר לשעבר דורון אוסידון, שביקש ממנו לשמש כמנהל הקבוצה. בעצה אחת עם קשטן החליט הלל לקבל על עצמו את התפקיד, לאחר שהמאמן הבהיר לו שהוא קודם כל מחויב בצד המקצועי ורק לאחר מכן ישמש מנהל הקבוצה. מאותה נקודה והלאה, כדור השלג שהחל להתדרדר רק הלך וצבר תאוצה. בינואר האחרון, כאמור, הלל נשאר בעל התפקיד היחיד בהנהלת הפועל, לאחר שאפילו קשטן, האיש שהביאו לקבוצה, כבר פוטר ושירזי קיבל את המפתחות מטביב.

אלה היו ימים של כאוס. הלל תפקד כמעט לבדו, עם סיוע מבתו של הבעלים ליהי טביב ועזרה מאנשיו הקרובים של הבעלים. באותו שלב, טביב החליט כי הדבר החשוב באותו הזמן הוא לחזק את הקבוצה בשחקנים ואף הצהיר באוזני המנהל כי כסף הוא לא מכשול, ואם ימצא הלל שחקנים ברמה גבוהה, שלא יהסס וישאיר לו לנהל את המשא ומתן. הלל כמובן התגייס לעניין ומצא מספר מועמדים, בהם מרקו שולר, אולם בתוך המועדון השחקנים הרגישו שאין להם כתובת והחלו להציף בפניות את מקורבי הקבוצה בטענה שאף אחד לא מתייחס לבקשותיהם. רק לסבר את האוזן, מנהל הקבוצה הוא האיש שאמור לדאוג לרווחת השחקנים. בשל מחסור באנשים, השחקנים דאגו לעצמם אפילו לתורים אצל רופאי הקבוצה בבתי החולים, חלק מהגדרות התפקיד של המנהל.

המנהל/ סקאוט מצא את עצמו עובד מסביב לשעון. הוא ניסה להביא חיזוק, ישב על רשימות מועמדים ואז היה צריך לפנות עוד מספר שעות כדי לטפל בבעיות של השחקנים. מבחינה מערכתית הבלגן חגג, ולראיה הגעתו של הלל ביום האחרון של סגירת חלון העברות בינואר למשרדים בקרת התקציבים, על מנת לסגור את העברתו של חן עזרא ממכבי נתניה. עדים במקום מספרים על כך שהלל הסתובב כשהוא עצמו מחכה לעדכונים מצד טביב האם העסקה נסגרה או לא. "קל לבקר את יעקב", אומר מקורב למועדון, "אבל אסור לשכוח שהוא עשה ימים כלילות רק למען הפועל. גם אם יזכרו לו את הקרבה לטביב, מבחינתו הוא מנע את ההתפרקות של המועדון הזה, כי בלעדיו הייתה ליהי טביב נשארת לבד, ולה אין ניסיון בניהול מערכות שכאלה".

נשיא מכבי נתניה גיל לב עם מנהל הפועל תל אביב יעקב הלל. ברני ארדוב
חיכו, המתינו והאישור לא בא. הלל עם גיל לב במהלך ניסיון ההעברה של חן עזרא/ברני ארדוב

החזית תישאר פתוחה לנצח?

לפני כשבועיים גם הלל כמעט נשבר. ההתפרקות של המועדון לאחר ההפסד בדרבי הכניסה את האיש לתסכול של ממש. הלל היה עד לשיחה בה עורך הדין אפרים ברק, שמייצג את המועדון, הצהיר בפני טביב כי הוא לא יוכל לייצג את הפועל בדיון הראשון בהתאחדות והטיל את המשימה על כתפיו של המנהל. הלל, איש עם ראייה מערכתית, שמע מברק כי קו ההגנה של המועדון הוא כנגד האוהדים, בתקווה שזה ישכנע את הדיינים לא להחמיר עם הפועל יותר מדי. "אלה לא אוהדי הפועל", אמר המנהל בדיון והקפיץ את הטורים לכל הקהל האדום. פה, בניגוד לפרסומים כי מדובר בכך שהוא רוצה קידום מקצועי, הלל נשבר והחל לחשוב על עזיבה. העובדה שלאורך החודשיים האחרונים עשה כמעט את הכול בקבוצה ואף גרם ללא מעט שחקנים לתסכול אמיתי כלפיו, גרמה להרבה חצים להיות מופנים לכיוונו. "זו תקופה בלתי אפשרית בשבילו", אמר אחד מחבריו הטובים. "זמן למשפחה שלו לא היה לו, ומה ששבר אותו זה שהקהל קרא לו בוגד. הרבה אנשים חשבו שהוא רצה ללכת כי נמאס לו לתפקד כמעט לבד במערכת, אבל מה שקרע לו את הלב הם האוהדים, שבמקום להעריך הפכו אותו לאיש מנודה ושנוא".

ביום חמישי, מינה טביב, בעצה אחת עם הלל, את המנכ"ל עומר עצמוני, שאמור לחלוק בנטל יחד עם מנהל הקבוצה מבחינה ניהולית בהפועל. בעיני רבים, עצמוני אמור להיות עכשיו האיש החזק בהפועל מבחינת טביב, אלא שככל הנראה הלל עומד לקבל תפקיד ניהולי בכיר במועדון, אולי יו"ר, לאחר שהראה בשבועות האחרונים כמה הוא מוכן להקריב למען הקבוצה. קשה מאוד לדעת מה יהיה מבנה ההיררכיה החדשה, אולם העובדה שהלל הוא שאחראי על הבאתם של נוסא איגייבור, מירקו אורמוש, נאעל חוטבא ומרקו שולר מדברת מבחינתו בעד עצמה. הלל גם מתפאר בכך שהוא זה שהצליח להרגיע את גזרת שי אבוטבול ומהראן לאלה, לפחות זמנית. מצד שני, יש את הצידוד בטביב שהאוהדים יתקשו לשכוח, וקשה לראות איך הלל משקם את תדמיתו אצלם בשנים הקרובות, אם אכן יישאר באדום.

מירקו אורמוש שחקן הפועל תל אביב חוגג עם נוסא איגייבור. אדריאן הרבשטיין
רק תזכרו ששניהם הגיעו בזכות הלל. אורמוש ואיגייבור/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully