וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הג'וב הכי קשה בעולם?

14.3.2012 / 10:00

פיטוריו של אנדרה וילאש בואש הפכו את מעמד במאמן בצ'לסי לעקב אכילס של ממש. תחת מנהלים בעייתים ושחקנים מדושנים, הבלוז איבדו את דרכם ומסכנים את עתידם

זה קרה לפני המשחק הראשון בשמינית גמר ליגת האלופות מול נאפולי. נשיא צ'לסי ברוס באק והיו"ר רון גורלי הגיעו למסיבת העיתונאים של המנג'ר אנדרה וילאש בואש. בהתחלה זה עוד נראה מעט חריג, אבל כל הכתבים שהיו במקום הופתעו כשגורלי הגיב לאחת מאמירותיו של המנג'ר הפורטוגלי בהינד ראש עצבני ומבטל.

הדוגמה שמובאת כאן היא רק אחת מיני רבות שהופכת את חייו של המנג'ר, כל מנג'ר, לבלתי נסבלים בצ'לסי של רומן אברמוביץ' ובסופו של דבר גם מקצרת את ימיהם במועדון. או כמו שכתב מרטין סמואל ב"דיילי מייל" אחרי פיטוריו של AVB: "מישהו יכול לשער בנפשו שדייויד גיל יעשה משהו כזה לאלכס פרגוסון, או איבן גזידיס לארסן ונגר"?

אנדרה וילאש בואש מאמן צ'לסי. רויטרס
נשאר לבד לגמרי במתחם האימונים של צ'לסי בימיו האחרונים שם. וילאש בואש כשמאחוריו טרי ולמפארד/רויטרס

נכון שאף מנג'ר בעל ותק וניסיון כמו השניים שמצוינים לעיל או ז'וזה מוריניו/פאביו קאפלו/פפ גווארדיולה לא היה נותן לדבר כזה לעבור אצלו. ונכון גם שווילאש בואש הוא רק מקרה מייצג לשאלת עתיד המועדון, וכך נתייחס אליו לאורך כל הכתבה. מצד שני זו ממש לא הבעיה היחידה איתה יתמודד האיש הבא שיעמוד על הקווים בסטמפורד ברידג' וייה המנג'ר התשיעי בתקופת רומן אברמוביץ'. המשרה, שהפכה אולי לאחת הקשות באירופה, לא נועדה לאנשים שמחפשים יציבות ובנייה של תהליך. בטח לא בצ'לסי הנוכחית.

מגן צ'לסי אשלי קול. רויטרס
אמר למנג'ר: "הגעתי לצ'לסי כדי לזכות בתארים ועם הטקטיקה שלך לא אעשה את זה". קול/רויטרס

אנדרה וילאש בואש בן ה-34 הוחתם בצ'לסי לשלוש שנים בקיץ, כשאברמוביץ' משלם 15 מיליון יורו על מנת לשחררו מחוזהו בפורטו. המטרה שהוצבה בפניו הייתה להתחיל בתהליך ארוך של בניית הסגל מחדש. מה שחייב את דחיקת הכוכבים הוותיקים וקידום שחקנים צעירים. מה שנראה יפה בתיאוריה, ממש לא ניתן ליישום כעת בצ'לסי, בטח לא בכוח שיש לחלק מהשחקנים הוותיקים בהנהלה וגם אצל הקהל. ובטח לא כשלצד הצערת הסגל מצפים ממך לנצח גם בכל משחק.

"השחקנים הוותיקים מנהלים את המועדון הזה? שטויות גמורות", הצהיר בימים האחרונים קפטן צ'לסי ג'ון טרי, "אלה סתם פרספקיטיבות מוטעות של אנשים שמסתכלים על המועדון מבחוץ. רומן וההנהלה הם אלה שקובעים פה הכל. כל האנשים שמדברים מבחוץ פשוט אומרים שטויות. בכל מועדון שחקנים שלא משחקים מרגישים מתוסכלים. רק כיוון שאנחנו צ'לסי אנשים מדברים על זה כל כך הרבה". מה שמתיימר להיות ממלכתי מאוד, נראה בעיקר צבוע. בעיקר כשמדובר באותו טרי, בו תמך וילאש בואש למרות פרשת ההערות הגזעניות שאמר לעברו של אנטון פרדיננד.

המקרה הכי בולט לכוח של השחקנים קרה במשחק מול נאפולי, בו השאיר המנג'ר את מייקל אסיין, פרנק למפארד ואשלי קול על הספסל. האחרון למשל נכנס לחדרו של הפורטוגלי ואמר לו: "הגעתי הנה כדי לזכות בתארים, אבל אני בחיים לא אעשה את זה עם הטקטיקה שלך" יומיים לפני המשחק בסן פאולי. בעקבות ההפסד 3:1 לקבוצה של וולטר מצארי, נשלח המנהל הטכני מייקל אמנלו לתחקר את הפורטוגלי למה השלושה נותרו על הספסל. זו רק דוגמה קטנה לכוח מוגזם של שחקנים בקבוצה.

רומן אברמוביץ' הבעלים של צ'לסי. רויטרס
היה צריך לבחור בין פיטורי המנג'ר לפיטורי כל השחקנים והלך על האופציה הזולה. אברמוביץ'/רויטרס

גם טרי עצמו הביע לא פעם תרעומת על הטקטיקה של המנג'ר וגם פרנק למפארד, שהלך ואיבד את מקומו בהרכב, הביע מרמור כלפי חוץ וגם כלפי פנים. למעשה, בשבועות האחרונים של וילאש בואש בצ'לסי הוא נותר לבד לגמרי וללא שום תמיכה בחדר ההלבשה, כשרק השחקנים הצעירים נותנים בו מעט אמון.

כתב הגרדיאן דומיניק פיפילד נאנח בציניות מסוימת כשהוא נשאל על דבריו של טרי. "הרבה שחקנים משפיעים מאוד מצאו את עצמם לא משחקים בצ'לסי. במנצ'סטר יונייטד, ריאן גיגס ופול סקולס מקבלים את זה בהבנה כשהם לא פותחים בהרכב ולא מצייצים, אבל בצ'לסי אף אחד לא מוכן לקבל את זה", הוא אומר לוואלה! ספורט, "וילאש בואש הגיע כדי לשנות את המועדון ואת סגל השחקנים רק שהשחקנים לא היו מרוצים מזה וכך זה גם נראה בסופו של דבר".

הגינויים לפיטוריו של וילאש בואש הגיעו מכל כיוון. משיחות עם מנג'רים לשעבר של הקבוצה, עמיתים מקבוצות אחרות וארגון המאמנים ועד שחקני יריבות כמו שוער ארסנל, וויצ'ק שצ'סני, שקבע בבירור כי השחקנים הם שגרמו לפיטוריו של וילאש בואש. גם מגן העבר של מנצ'סטר יונייטד כיוון את החיצים אל עבר השחקנים: "אברמוביץ' הבין שהשחקנים לא הולכים לשחק בשביל וילאש בואש והגיב כמו שהוא תמיד מגיב. אבל מה יעשו בצ'לסי לטווח הרחוק? האם הם יתנו לשחקנים להיפטר כל פעם מהמנג'ר? כי הם כבר שלחו הביתה שלושה מנג'רים".

או כמו שכתב מאט לוטון ב"דיילי מייל" תחת הכותרת: התוצאות בדיוק הגיעו - שחקני צ'לסי 1 - וילאש בואש 0: "חוץ מכל ההפסדים העונה, וילאש בואש הפסיד גם לשחקנים שלו. הם הפכו אותו למבודד בחדר ההלבשה, כשכמובן שהעובדה שחלקם מבוגר ממנו לא בדיוק עזרה לו. אברמוביץ' היה צריך לפטר את וילאש בואש או להיפטר מ-25 שחקנים. הוא בחר בדרך הזולה יותר".

שחקן מנצ'סטר יונייטד, ריאן גיגס. רויטרס
"במנצ'סטר יונייטד, ריאן גיגס ופול סקולס מקבלים את זה בהבנה כשהם לא פותחים בהרכב ולא מצייצים, אבל בצ'לסי אף אחד לא מוכן לקבל את זה". גיגס/רויטרס

הכל מתחיל בראש

כמובן שאי אפשר להפיל את התיק רק על השחקנים, אלא גם ואולי בעיקר לאלה שנותנים להם גיבוי בהנהלה. לפי הדיווחים בבריטניה, אברמוביץ' עצמו דווקא האמין מאוד בווילאש בואש. הוא היה האיש שהביא אותו ורצה לתת לו קרדיט לבצע תהליך אמיתי ושורשי במועדון. על פי דיווחים, חברי ההנהלה בצ'לסי הפעילו על האוליגרך הרוסי לחצים כבדים לפטר את וילאש בואש עוד הרבה לפני שהמהלך בוצע. כיוון שבהיעדר קשר ישיר בין המנג'ר לבעלים, שמנהל עסקים בעשרות מיליארדי דולרים, קיימת מערכת יחסים בין המנג'ר לחברי ההנהלה והיא ממש לא קלה.

מאזן הכוחות של כל מאמן מול חברי ההנהלה די אבוד מלכתחילה. למנג'ר יש רק קול אחד ומעט מאוד השפעה, אם בכלל, על מדיניות המועדון בכל הנוגע לרכש, כשלרוב שחקנים מונחתים מגבוה או מגיעים עוד לפני שמחתימים מנג'ר. בנוסף, כל מנג'ר יתקשה לתפקד כשחברי ההנהלה פוקדים כמעט מדי יום את חדר ההלבשה ואת מתחם האימונים, מנהלים שיחות יום יומיות עם השחקנים ועוקבים בדקדקנות אחרי כל צעד ושעל. "חברי ההנהלה ממש לא היו מרוצים מווילאש בואש, ועוד יותר מכך שאהוב ליבם פרנק למפארד לא קיבל מספיק אשראי", אומר פיפילד.

קרלו אנצ'לוטי מאמן פאריס סן ז'רמן. David Vincent, AP
"הדוגמה הכי בוטה לפיטורים החפוזים בצ'לסי". אנצ'לוטי/AP, David Vincent

התפקיד הכי קשה באירופה?

השאלה הכי חשובה שצריכה להישאל היא מה הלאה. האם מועדון שמנוהל כמו צ'לסי יהיה מסוגל להמשיך להוות יריב עיקש לאימפריות כמו מנצ'סטר יונייטד, ארסנל, טוטנהאם וכמובן לכסף הענק של מנצ'סטר סיטי? האם מועדון שלא מסוגל למצוא מאמן שיחזיק בקבוצה לאורך זמן ומפטר גם מצליחנים כמו ז'וזה מוריניו וקרלו אנצ'לוטי מסוגל להתמודד עם מצב בו המנג'ר הוא בסך הכל פונקציה שצריך למלא ולא האיש העוצמתי ביותר במועדון שמכתיב את כל ההתנהלות והמדיניות, כמו שעושים פרגוסון, ונגר או רדנאפ? האם מאמנים מהשורה הראשונה כמו פפ גווארדיולה או מוריניו בכלל יהיו מוכנים להגיע למקום כזה?

"אולי יחד עם מאמן ריאל מדריד, מדובר ללא ספק בתפקיד הכי קשה באירופה", אומר ג'ון אדוורדס מ"דיילי מייל" לוואלה! ספורט, "יש דרישות עצומות ואולי אפילו לא הגיוניות ממאמן בצ'לסי ויפטרו אותו אחרי מעט מאוד זמן אם הוא לא יזכה בכל תואר אפשרי. אברמוביץ' הוא חסר סבלנות, רוצה לזכות בכל התארים שיש וגם שהקבוצה שלו תשחק כמו ברצלונה. לכן הוא פיטר בעבר גם מנג'רים מצליחים. המאמן החדש שיחתום, וקשה לי להאמין שדי מתיאו יישאר מעבר לקיץ, ייתקל במצב הכי קשה אי פעם כיוון שברור לכל אחד שחלק מהשחקנים הוותיקים חייבים להיות מוחלפים.

"הקבוצה חייבת להיבנות מחדש, וכמו שווילאש בואש גילה, קל להגיד את זה ובלתי אפשרי לבצע את זה. המנג'ר הבא של צ'לסי יהיה זקוק לכל הכישורים הדיפלומטיים האפשריים. נראה שיהיה כמעט בלתי אפשרי להזיז מעט את הצידה את הדור המבוגר ולא לאבד את חדר ההלבשה. המנג'ר הזה יהיה חייב לגרום לכל השחקנים הוותיקים לעזוב כל אימון עם חיוך על הפנים. הוא יהיה חייב להסביר להם שהמועדון עובר תהליך ושהוא רוצה שהם יהיו חלק ממנו. יחסי האנוש והיכולת לנהל אנשים יהיו התכונות הכי חשובות בשביל מי שירצה להצליח במועדון הזה כי כרגע נראה שהקבוצה צריכה חיזוק בכל עמדה אפשרית: שוער חדש, בלם, קשר יצירתי וחלוץ".

דומיניק פיפילד אומר: "תפקיד המנג'ר בצ'לסי הוא הכי קשה בעולם? זה תלוי כי אם אתה רוצה להיות ממש עשיר, אז זה תפקיד טוב בשבילך. ימנו אותך, יפטרו אותך ואז ישלמו לך הרבה מאוד כסף כפיצויים. מצד שני ומקצועי, אין כמעט ספק שזה אחד התפקידים הבלתי אפשריים בכדורגל העולמי. יש להנהלת צ'לסי רזומה של פיטורים מידיים, כשאנצ'לוטי הוא כמובן הדוגמה הכי בולטת לאחר שזכה עם הקבוצה בדאבל ופוטר עונה לאחר מכן.

"אלה דברים שאף אחד לא רגיל אליהם בפרמיירליג, אלא אולי רק בליגות אחרות. צריך לזכור שאף אחד לא יכול לסרב לתפקיד הזה, אבל כולם יודעים בדיוק לאן הם נכנסים. חשוב לציין שווילאש בואש הגיע כדי לבצע מהפיכה בסגל של צ'לסי ולהוביל את המועדון לאורך שנים. אם הוא לא הצליח, ומדובר ללא ספק באחד המאמנים המבריקים, האינטליגנטים והמוכשרים ביותר בעולם, כנראה שזה יהיה כמעט בלתי אפשרי לכל אחד אחר להצליח בצ'לסי".

ליגת האלופות בוואלה! ספורט

שחקני צ'לסי, פרנק למפרד, דידיה דרוגבה, ג'ון טרי מאוכזבים. רויטרס
"המנג'ר הבא יהיה חייב לגרום לכל השחקנים הוותיקים לעזוב כל אימון עם חיוך על הפנים. הוא יהיה חייב להסביר להם שהמועדון עובר תהליך ושהוא רוצה שהם יהיו חלק ממנו. יחסי האנוש והיכולת לנהל אנשים יהיו התכונות הכי חשובות בשביל מי שירצה להצליח במועדון הזה". למפארד, דרוגבה וטרי/רויטרס
  • עוד באותו נושא:
  • צ'לסי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully