וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אריוודרצ'י, רומא

4.3.2012 / 9:00

הסכסוכים עם טוטי, הכאוס בחדר ההלבשה וחוסר האונים על המגרש - לואיס אנריקה חשב שיהפוך את רומא לברצלונה, אבל בינתיים הוא מאבד גם את מעמדו כיורש של גווארדיולה

ההשאלה של דויד פיסארו למנצ'סטר סיטי ביום האחרון של חלון ההעברות בינואר עברה בשקט יחסי, אולם היא מדגישה יותר מכל את סימני השאלה המרחפים מעל הפרויקט של לואיס אנריקה ברומא. הקשר הצ'יליאני הוא השחקן הקרוב ביותר לצ'אבי שאפשר למצוא באירופה. כל הסגנון שלו מבוסס על מסירות קצרות, ראיית משחק ותנועה מתמדת ללא כדור, אבל דווקא אותו פסל המאמן החדש באולימפיקו. פיסארו פתח בחמישה משחקים בלבד, לא שותף כלל מאז אוקטובר, ושמח לחבור לרוברטו מאנצ'יני כדי להוכיח את עצמו בליגה חדשה. יש לא מעט אירוניה בכך שמאנצ'יני, מאמן שרחוק מאוד מהשקפת העולם של ברצלונה, האיש שספסל את פיסארו בעונתם המשותפת באינטר, מעריך כיום את השחקן המחונן יותר מאשר הספרדי שהיה אמור ליישם את טיקי-טאקה בעיר הנצח.

שחקן אינטר דייגו פורלאן מול שחקן רומא דויד פיזארו. Daniele Badolato, LaPresse, AP
דויד פיסארו/AP, Daniele Badolato, LaPresse

שלא יהיו אי הבנות – טיקי-טאקה מהווה מטרה, ולשם כך הובא לואיס אנריקה לרומא. הבעלים החדש תומאס די-בנדטו גישש אצל פפ גווארדיולה, קיבל תשובה שלילית, והלך על הגרסה הכי קרובה אליו, מאמן קבוצת המילואים של בארסה. המנהל הספורטיבי ואלטר סבאטיני הצהיר באופן נחרץ: "לואיס אנריקה מייצג את הרעיון שאנחנו חולמים עליו, זה של ברצלונה וספרד, זה שהשתלט על העולם". במסיבת העיתונאים הראשונה שלו הכריז המאמן: "אני דוגל בכדורגל התקפי. הדבר החשוב ביותר הוא לגרום הנאה לאוהדים שבאים לצפות בנו. נלך על כל הקופה, אני לא מכיר דרך אחרת".

זה אולי היה נשמע מלהיב באיטליה בשנות ה-70' או ה-80', אבל חשוב לזכור כי קטנאצ'ו עבר מהעולם מזמן, במיוחד ברומא. אוהדי ג'יאלורוסי התרגלו בשנים האחרונות לכדורגל התקפי וסוחף גם בלי לואיס אנריקה. במהלך ארבע השנים בהדרכת לוצ'אנו ספאלטי הציגה רומא לעתים כדורגל מהפנט, סיימה שלוש פעמים כסגנית האלופה, והיתה הלהיט הגדול של הליגה. אפילו קלאודיו ראניירי הוביל אותה למקום השני ב-2010 עם סגנון אטרקטיבי מובהק. הוא התפטר לקראת סוף העונה שעברה בעקבות הפסד 4:3 בגנואה, שבועיים אחרי אחד המשחקים המרתקים ביותר שנראו בארץ המגף אי פעם, שהסתיים בהפסד 5:3 לאינטר. לכן, נאמנותו של הספרדי להתקפה לא מחדשת הרבה. לרומא חסר בעשור האחרון דבר אחד בלבד – תואר האליפות.

באותה מסיבת עיתונאים מרגשת הבטיח לואיס אנריקה דבר נוסף: "אנחנו הולכים לשנות לחלוטין את זהות המועדון". זו כבר היתה אמירה יומרנית ומסוכנת במיוחד. כלל לא בטוח שהאוהדים, אפילו אלה שחולמים לראות את המודל של ברצלונה קורם עור וגידים באולימפיקו, מעוניינים בשינוי כה קיצוני ולא ברור. שנית, זהות המועדון, לטוב ולרע, היא פרנצ'סקו טוטי. הנסיך לא אהב את ההצהרות, ויחסיו עם לואיס אנריקה עלו על השרטון מהרגע הראשון.

לואיס אנריקה מאמן רומא. AP
דיבר על שינוי פנים והרגיז מועדון שלם. לואיס אנריקה/AP

טוטי הושאר על הספסל במשחק מוקדמות הליגה האירופית מול סלובאן ברטיסלאבה, העסק הגיע מהר מאוד לנקודת הרתיחה. כל העיתונים עסקו בכך, וכאשר הרומאים הודחו בידי הסלובקים בסיכום שני המפגשים, היה ברור כי עידן לואיס אנריקה התחיל ברגל שמאל. כעבור חודש ניסה דווקא טוטי להושיט יד לסיום המשבר, או כך לפחות זה הוצג כלפי חוץ. הוא הזמין את המאמן לארוחה משותפת, ולאחריה דיבר על פרק חדש ביחסים: "בהתחלה היו לנו בעיות. אמרו לי שאהיה חלק מרכזי בפרויקט, ולפתע מצאתי את עצמי מחוץ להרכב. חשבתי שעושים ממני צחוק. אבל עכשיו שוחחנו על הכל, והדברים הסתדרו".

לאיש אין ספק שאנריקה תכנן לבצע מהפך ולהדיח את טוטי מהאולימפוס. הוא הזכיר לא פעם שכל השחקנים שווים בעיניו, וכולם צריכים להתחרות על המקום בהרכב, אולם המציאות טפחה על פניו. כאשר שבר הקפטן את שיא הכיבושים בליגה במדי קבוצה אחת, שהיה שייך לגונאר נורדאל האגדי ממילאן, כל העיתונות חגגה. מספר משחקים טובים גרמו לחבריו הרבים בתקשורת לפצוח בקמפיין המחודש להשיבו לסגל הנבחרת לקראת יורו-2012. כל זאת, למרות שכושרו של טוטי רחוק מלהיות אופטימלי, והוא יודע עליות וירידות, בדיוק כמו קבוצתו.

חוסר היציבות הוא מונח מפתח כאשר מנתחים את התאקלמותו של לואיס אנריקה ברומא. חוסר יציבות בכל התחומים, ללא יוצא מהכלל. על המגרש התוצאות מתחלפות בתדירות מסחררת. 0:3 בגביע על פיורנטינה לווה בתבוסה בתוצאה זהה ליובנטוס. אחרי ניצחון ענק 0:4 על אינטר בא רצף של תצוגות עלובות שהניבו ארבע נקודות בארבעה המשחקים. אבל זה בהחלט נסלח ומתקבל על הדעת בעונה ראשונה של מאמן חדש, במהלכה צריכים השחקנים להסתגל לשיטה החדשה. שאלה מהותית הרבה יותר היא אם יש בכלל שיטה כזו.

חוסר היציבות בהרכב ובמערכים הטקטיים לא פחות ממדהים. תפקוד השחקנים משתנה ללא הפסקה, קשרים כמו טאדאי או סימונה פרוטה נוסו כמגנים, דניאלה דה-רוסי הוסט לעת צרה לעמדת הבלם, ואחד השיאים נרשם כאשר אותו דה-רוסי נשלח לאגף הימני בקישור במשחק מול נובארה. "הכישורים שלו באים שם לידי ביטוי", אמר לואיס אנריקה, אבל במשחק שלאחר מכן כבר החזיר אותו למרכז הקישור. כדי להדגים את הרוטציה המטורפת, די לציין כי בתום 25 מחזורי הליגה שני שחקני שדה בלבד פתחו ב-20 משחקים או יותר – דה-רוסי עצמו והרכש הבוסני מיראלם פיאניץ'. אי אפשר לתרץ זאת רק בפציעות הרבות.

פרנצ'סקו טוטי שחקן רומא. Alfredo Falcone, AP
להעיף אותו מההרכב? מתכון להרבה בעיות ברומא. פרנצ'סקו טוטי/AP, Alfredo Falcone

גם היציבות בחדר ההלבשה רחוקה שנות אור מרומא. רק לפני שבוע הושעו דה-רוסי והבלם הדני סימון קיאר ולא שותפו בברגאמו מול אטאלנטה, במשחק שהסתיים בתבוסה מחפירה 4:1. דה-רוסי, שסומן כבר מזמן ליורשו של טוטי וחתם לפני חודש סוף-סוף על הארכת חוזה לחמש שנים, איחר לשיחה הקבוצתית, ולואיס אנריקה החליט להענישו. במקביל נפוצו דיווחים על תקרית אלימה בינו לבין קיאר, שהוכחשה על ידי כל הצדדים. לא פלא שברומא מנסים לסנן לפחות חלק מהאירועים, כי הם מתרחשים בתדירות גבוהה מאוד. אחרי המשחק מול אודינזה בנובמבר, למשל, צרח פאבלו אוסבאלדו על אריק לאמלה. הארגנטיני בן ה-19 ענה לו: "תסתום, אתה לא מראדונה", וקיבל מיד אגרוף בפניו. אוסבאלדו, חלוץ ממוצא ארגנטיני שזומן לפני מספר חודשים לראשונה לסגל איטליה, נרכש לבקשתו של לואיס אנריקה תמורת סכום דמיוני של 17 מיליון יורו. הוא אמנם כבש שבעה שערים, אך התנהלותו משפיעה לרעה על הקבוצה, והאוהדים לא מסמפטים אותו בלשון המעטה.

ולא רק אותו. בויאן קרקיץ', השחקן היחיד שהגיע ישירות מברצלונה, ממש לא עונה על הציפיות. המגן השמאלי חוסה אנחל, שהובא על ידי המאמן מחיחון, הורחק כבר במחזור הראשון בהפסד הביתי לקליארי, ומאז לא שכנע שהוא מתאים לקבוצת צמרת. אפילו קיאר, בלם נהדר שכה הצטיין בליגה האיטלקית במדי פאלרמו, ספג ביקורות עזות ביציעים, במיוחד אחרי שהורחק על עבירה ברחבה בדרבי הרומאי הקודם. עם 11 שחקנים על המגרש הובילה רומא, אולם הרנאנס הבקיע בפנדל, ובתוספת הזמן קבע מירוסלאב קלוזה קבע 1:2 ללאציו. מבחינת האוהדים, יכול קיאר לחזור הישר לוולפסבורג ממנה הושאל.

שחקן רומא, בויאן קרקיץ'. Manuel Queimadelos, GettyImages
שחקן אוריגינלי של ברצלונה שאפילו לא נראה כמו משהו שמזכיר נצר של גווארדיולה. בויאן קרקיץ'/GettyImages, Manuel Queimadelos

אם כבר הזכרנו כרטיסים אדומים, הרי שהם מהווים בעיה קשה. בדצמבר הורחקו ז'ואן, פרננדו גאגו וקרקיץ' בתבוסה 3:0 לפיורנטינה – קבוצה שכובשת פחות משער למשחק בממוצע. לפני שבוע הלכו אוסבאלדו ומארקו קאסטי למקלחת מוקדמת בברגאמו, והם מושעים היום מהדרבי. לואיס אנריקה הגיע עם מוניטין של מאמן קשוח אשר שם דגש מיוחד על משמעת. בפועל, רומא היא הקבוצה הכי לא ממושמעת באיטליה, והברדק חוגג הן על המגרש והן במתקן האימונים. מתקבל הרושם כי החתמת השחקנים נעשתה ללא בחינת התאמתם זה לזה, והבעיות החברתיות גולשות באופן קבוע לפסים אלימים.

ההנהלה נותנת גיבוי מוחלט למאמן, ואין לה הרבה ברירות. ראשית, סבאטיני באמת מאמין בפרויקט בו החל איתו, וסבור בצדק כי עדיין מוקדם להסיק מסקנות חד-משמעיות על כשלונו. גם סילביו באלדיני, שעזב את נבחרת אנגליה עוד כאשר פאביו קאפלו אימן אותה, לטובת משרת מנהל באולימפיקו, הצהיר: "קשרתי את גורלי בגורלו של לואיס אנריקה, ואני תומך בו כפי שאני תומך בעצמי". אל לנו לשפוט את הנפשות הפועלות לפני סיום העונה. בשבוע שעבר אמר אריגו סאקי: "צריך לתת ללואיס אנריקה זמן, ואז יש סיכוי לבנות ברומא קבוצה מצוינת". אלא שבינתיים העסק נראה מפורק, והפסד בדרבי יכניס את המועדון למערבולת רצינית ביותר. השמועות שנפוצו על האפשרות כי לואיס אנריקה יחליף את גווארדיולה בקאמפ-נואו שימחו אוהדים רבים ברומא שלא יכולים לחכות לעזיבתו. המאמן עצמו הכחיש את האפשרות, ובינינו – על סמך הישגיו עד כה כדאי מאוד גם לבארסה לבחור במועמד אחר במידה ופפ לא יאריך את חוזהו.

מאמן ברצלונה, פפ גווארדיולה. David Ramos, GettyImages
בארסה - עדיף לחפש לו מחליף אחר, כי מאנריקה לא צפויה להגיע הישועה/GettyImages, David Ramos

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully