וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכבת אחרונה ללונדון

15.2.2012 / 12:45

למה כדאי לאריק זאבי לזכות במדליה ביום ראשון? האם לירדן ג'רבי נותר סיכוי בקרב מול אליס ואיך מתנהלים היום באיגוד הג'ודו? בדקנו מה קורה באחד הענפים המובילים בארץ

טעות נפוצה בקרב הרבה אנשים שמפרגנים לשני ענפי הספורט האולימפיים המובילים בארץ היא לכנות את ישראל אימפריה בכל מה שקשור בהם. האבסורד הוא שבשייט ובג'ודו, למרות כל ההצלחות, אנחנו עדיין רחוקים מלהיות אימפריה. אם בשייט הישראלים הבטיחו את מקומם בלונדון 2012 בארבעה דגמים מתוך עשרה, הרי שבג'ודו נגיד תודה אם תהיה לנו נציגות ישראלית בארבעה מבין 14 משקלים שונים לגברים ולנשים.

ובכל זאת, המסורת והסיכוי למדליה עדיין קיימים כמו תמיד, מאז שיעל ארד ואורן סמדג'ה זכו בשתי המדליות האולימפיות הראשונות של ישראל בברצלונה 1992. הפעם בחרנו להתמקד בג'ודו הישראלי, שעומד בפני כמה רגעים קריטיים בכל מה שקשור להרכבת הנבחרת הישראלית ללונדון 2012. כמה נציגים יהיו במשלחת? על כמה מדליות אנחנו יכולים לבנות והאם סוף סוף יש סדר באיגוד הג'ודו? פרטים למטה.

הג'ודוקא הישראלי אריק זאבי. GettyImages
אחרי אולימפיאדה ללא מדליה, האם נראה את זה שוב? אריק זאבי/GettyImages

אריק זאבי

המדליסט האולימפי אריק זאבי היה הראשון שהבטיח את מקומו בלונדון, והוא יטוס לאולימפיאדה הרביעית שלו בגיל 34. זאבי עשה את זה עוד בסוף שנת 2010, כשזכה במדליית הכסף בגרנד סלאם טוקיו היוקרתי וזינק קדימה בדירוג העולמי. אבל המלחמה של זאבי עדיין לא נגמרה, והמטרה שלו היא להיות מדורג בין 8 הראשונים בעולם, זאת כדי להבטיח לעצמו שבמשחקים האולימפיים הוא לא יוגרל מול מדורג בכיר אחר בסיבובים הראשונים. אריק זאבי פחות חזק מלפני 8 שנים כשזכה במדליית הארד במשחקי אתונה ואת זה גם הוא לא יסתיר. מצד שני, הוא הוכיח בתחרויות שונות בשנתיים האחרונות שהוא עדיין שייך לצמרת העולמית. זה אומר שבכל יום נתון הוא יכול לגבור כל ספורטאי אחר, ואין הרבה ישראלים שאפשר להגיד את זה עליהם במשחקים האולימפיים. אין ספק שלזאבי יהיה הרבה יותר קל לתפוס את היום הזה, אם ההגרלה תאיר לו פנים - זה יקרה רק אם הוא יהיה מדורג.

נכון לדירוג האולימפי האחרון שהתפרסם ביום שלישי, זאבי מדורג תשיעי (קטגוריה של עד 100 ק"ג) אחרי שהפסיד בסיבוב השני בגרנד סלאם פריז. בסוף השבוע הקרוב הוא יתחרה בגרנד פרי דיסלדורף בגרמניה, תחרות עם ניקוד גבוה מאוד. אם הוא יצליח לעלות לגמר בדיסלדורף, הוא יעשה צעד משמעותי בדרך לשמינייה הראשונה בעולם. שבוע אחרי התחרות בדיסלדורף תתקיים תחרות מסבב גביע העולם בפראג, אבל עליה זאבי ויתר כדי לא ליצור עומס. אם לא יצליח בדיסלדורף, ההזדמנות האחרונה שלו להתברג בשמינייה תהיה באליפות אירופה שתתקיים באפריל ברוסיה. גם שם הוא יהיה חייב להגיע לגמר כדי לצבור ניקוד מספיק טוב שיעלה אותו מהמקום התשיעי. צריך לזכור גם שרמדאן דרוויש המצרי, שמדורג כיום עשירי, צפוי לעקוף את זאבי בזכות 180 נקודות שככל הנראה ירוויח מאחר והוא מועמד ודאי לתואר באליפות אפריקה.

לקראת התחרות בדיסלדורף אמר זאבי: "מבחינת הג'ודו ובקטע המנטלי אני מרגיש בסדר, אבל יש לי כאבים בכתף ובמרפק. אני נלחם עכשיו על המקום בשמינייה בגלל אי הבנה שהייתה בעונה הקודמת, שבגללה לא התחריתי מספיק. האמת היא שהייתי יכול להיות היום בשקט במקום החמישי-שישי אם הייתי מתחרה יותר. אני מאוד מקווה שאוכל לצבור ניקוד טוב בדיסלדורף, כדי להתכונן בשקט לאליפות אירופה".

גולן פולק

כשאורן סמדג'ה קיבל את תפקיד המאמן הלאומי לפני שנתיים הוא הצהיר כי המטרה שלו היא לבנות נבחרת של צעירים למשחקי ריו 2016 ומי מהם שיצליח להיכנס ללונדון 2012 יהווה בונוס גדול מאוד. גולן פולק הצליח, ומה שמרשים במיוחד במקרה שלו זה שיתכן והוא אפילו ישיג את הקריטריון הישראלי המלא.

המצב הוא כזה. גולן פולק הוא בן 20, והוא ללא ספק אחד משלושת הספורטאים האולימפיים הטובים ביותר שעדיין לא השיגו קריטריון מלא. לפי התקנון של הוועד האולימפי הישראלי, הוא רשאי לשלוח למשחקים האולימפיים שלושה ספורטאים צעירים שעמדו בקריטריון הבינלאומי, על מנת שיצברו ניסיון במשחקים האולימפיים. מבחינת הקריטריון הבינלאומי גולן פולק כבר בפנים מזמן. הקריטריון הבינלאומי אומר שצריך להיות מדורג בין 22 הראשונים בכל משקל לפי ג'ודאי אחד מכל מדינה. הקריטריון הישראלי דורש שהדירוג יהיה בין 20 הראשונים. נכון להיום, גולן פולק שמתחרה בקטגוריית משקל של עד 66 ק"ג, מדורג במקום ה-21 בעולם, והוא צפוי להשתתף בעוד שלוש תחרויות שבהן אפשר לצבור ניקוד: גרנד פרי דיסלדורף, גביע העולם בפראג ואליפות אירופה שתתקיים באפריל ברוסיה.

מאמן הנבחרת אורן סמדג'ה התייחס ליכולתו וסיכוייו של פולק ואמר: "אם הוא יצליח להתברג בחמישייה הראשונה בדיסלדורף, הוא יבטיח את מקומו בלונדון ויעמוד אפילו בקריטריון הישראלי. עוד אין לו יותר מדי ניסיון בזירות האלה, אבל הכשרון שלו סוחף אותו קדימה וזה משחק לטובתו. כולנו מאוד מקווים שהוא יגיע לאולימפיאדה, כי זה יתן לו הרבה".

כדי להשתלב בין 20 המדורגים הראשונים בעולם פולק יצטרך ככל הנראה שני יריבים, מאחר ואחמד עוואד המצרי, שנושף בעורפו של פולק בדירוג, צפוי לזכות בקרוב באליפות אפריקה ולצבור ניקוד גבוה מאוד, שיקדם אותו משמעותית בדירוג. בכל מקרה, לפולק יהיו שלוש הזדמנויות לצבור ניקוד גבוה. אם לא יצליח בדיסלדורף, הוא ינסה לשאוף לקרב גמר בגביע העולם בפראג, או למיקום גבוה באליפות אירופה. הניקוד בדירוג האולימפי מסתמך על חמש התחרויות הטובות ביותר בכל שנה, ובמקרה של פולק שכבר התחרה לא מעט, אי אפשר לשלב נקודות מכל אחת משלוש התחרויות הבאות, אלא רק "להפגיז" באחת מהן כדי לשפר את הדירוג האולימפי שלו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

סוסו פלאלישווילי

לפני שנה סוסו פלאלישווילי זכה במדליית הארד בגרנד פרי היוקרתי בדיסלדורף, והדרך שלו ללונדון 2012 נראתה מובטחת. הוא כבר היה במקום הנכון בדירוג האולימפי ונחשב כמניה בטוחה, אבל בתחרויות שהתקיימו בעונת 2012 הוא לא ממש הצליח, ואם זה לא מספיק גם נכנס לעימותים מיותרים עם מאמן הנבחרת אורן סמדג'ה. בעימות האחרון בין השניים, פלאלישווילי נסע למולדתו גאורגיה ללא אישור.

אורן סמדג'ה התייחס לסטטוס של פלאלישווילי בנבחרת שלו ואמר: "הוא יצא נגד המערכת ונגדי באופן אישי. אני בחרתי לא להגיב כי המטרה שלי הייתה ונשארה להוביל את הספורטאים ואין לי כוונה ללמד אותם דרך ארץ. אני חושב שהוא עשה טעות. הוא טס ללא אישור, הוא חזר לארץ עם משקל עודף שפגע בו, והוא לא היה מוכן לגרנד סלאם פריז. לפני שבוע וחצי הייתה בינינו שיחה בהשתתפות יו"ר האיגוד משה פונטי. העברנו לו את המסר שלנו. עכשיו הוא חזר לתלם, ואני מקווה שהוא במזרן ולא באמירות הנגד".

נכון להיום פלאלישווילי מדורג במקום ה-22 בדירוג האולימפי, כשלפי הקריטריון הישראלי הוא חייב להיות בין 20 הראשונים (קטגוריית משקל של עד 73 ק"ג). בניגוד לגולן פולק, פלאלישווילי לא צפוי לקבל "הנחות" של קריטריונים מאחר והוא בן 25. לגבי סיכוייו לשפר את מיקומו בדירוג בשבועיים הקרובים אומר אורן סמדג'ה: "הוא יהיה צריך מדליה בדיסלדורף או מדליית זהב בגביע העולם בפראג". במידה ופלאלישווילי לא יצליח להשיג את אחת משתי המטרות, נצטרך לחכות לאפריל כדי לראות אותו מנסה לקבוע הישג בלתי רגיל באליפות אירופה, אחרת הוא יהיה מחוץ לסגל לונדון 2012".

אליס שלזינגר (וירדן ג'רבי)

אחרי שכשלה בתחרות הגרנד סלאם בפריז, ירדן ג'רבי כתבה בפייסבוק שלה ש"החלום האולימפי נגמר". ובכל זאת, קיים עדיין סיכוי תאורטי שהיא תוכל לגבור על אליס שלזינגר בקרב על המקום הבודד לג'ודאית ישראלית בקטגוריית המשקל של עד 63 ק"ג. כדי לעשות את זה, ג'רבי תצטרך לזכות במדליית הזהב בגרנד פרי דיסלדורף ובמדליית הזהב באליפות אירופה באפריל. הסיכויים לשני הישגים כל כך גדולים בפרק זמן של חודשיים הם קלושים, אבל יריבתה אליס שלזינגר לא פוסלת כלום וטוענת כי עד שזה לא סופי, הראש שלה לא יהיה נקי. שלזינגר מספרת: "אני זוכרת טוב מה קרה לפני 4 שנים, כשהסיכויים שלי להגיע לבייג'ינג היו קלושים. הייתי צריכה לזכות במדליה באליפות אירופה ושכל היריבות שלי יפסידו בסיבובים הראשונים, ובסוף זה קרה. מבחינתי הקרב עדיין פתוח כי היו דברים מעולם".

זו הסיבה ששלזינגר ומאמנה פבל מוסין עדיין לא הרכיבו תכנית אימונים ללונדון 2012, חוץ מסיבה שזו גם סיבה מצויינת עבור שלזינגר להתחרות בדיסלדורף. גם אם לא נתייחס לקרב מול ירדן ג'רבי, לשלזינגר יש עוד כמה מטרות להשיג בדיסלדורף ובאליפות אירופה. נכון להיום היא מדורגת שישית בדירוג האולימפי. למעשה, צריך לקרות משהו נדיר כדי שהיא תצא מהשמינייה הראשונה שמבטיחה "הגרלה נוחה" עד לשלב רבע הגמר. מצד שני, ג'ודאים שמדורגים כל כך גבוה בעולם, חושבים גם על היריבים הצפויים להם ברבע הגמר. כבר עכשיו אפשר לדעת שרבעי הגמר במתכונת האולימפית מפגישים בין הראשון לשמיני בעולם, השני לשביעי בעולם וכך הלאה.

אם תחרות הג'ודו בלונדון הייתה מתקיימת היום, ושלזינגר הייתה עולה לרבע הגמר, בתור המדורגת השישית היא הייתה צפוייה לפגוש את אורשקה זולניר הסלובנית בקרב על העלייה לחצי הגמר. המאזן בין השתיים עומד על 1:6 לטובתה של הסלובנית, אלופת אירופה לשעבר. ככל ששלזינגר תוכל לטפס יותר בדירוג, כך היא תפגוש יריבות המדורגות נמוך יותר. היא עצמה מודה שיש לה את הרצון והשאיפה לטפס בדירוג, אבל היא לא מתעסקת יותר מדי בתאוריות. "יש ג'ודאית אוסטרית שמדורגת 19 בעולם ואף פעם לא הצלחתי לנצח אותה (הילדה דרקסלר, ד"ב) ויש ג'ודאיות צמרת שאני מסתדרת נגדן הרבה יותר טוב, כך שזה לא קובע".

בדבר אחד אליס שלזינגר כן בטוחה, בזה שהיא רוצה לסיים את הקמפיין האולימפי שלה בשלום כבר בסוף השבוע הקרוב, וזה אומר שמבחינתה היא צריכה לקוות שלא נראה בדיסלדורף הישג סנסציוני של ירדן ג'רבי. "רק אחרי שאני אדע שהכל סגור, אפשר יהיה להתכונן בשקט ללונדון", מסכמת הג'ודאית הבכירה בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully