וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם לוני היה שומע לי, הוא לא היה מגיע לאן שהגיע": ראיון עם דורון הרציקוביץ'

11.2.2012 / 13:30

אחרי שהשתלט על מ.כ. הבקעה והעפיל איתה לחצי גמר גביע המדינה, דורון הרציקוביץ', האח של, לא מתכוון לפשל. ראיון

דורון הרציקוביץ' מתקשה להירגע. שבוע אחרי ההפסד של מ.כ. הבקעה למכבי ראשון לציון בליגה, יושב ראש קבוצת הניהול, שנכנס לתפקידו לפני שלוש שנים, עדיין לא התאושש. "לקח לי יומיים להירגע מההפסד הזה. העליות והירידות בספורט יכולות לשגע אותך", הוא מספר בראיון לוואלה! ספורט לקראת חצי גמר גביע המדינה, שם קבוצתו תפגוש שוב את הכתומים מראשון לציון. אלא שבניגוד לבעלי קבוצות אחרים, הרציקוביץ' מעדיף להישאר בצל. למרות האמוציות שהוא משקיע, הוא מאפשר למוטי אמסלם, יו"ר הקבוצה, להגיע לקדמת הבמה. הוא מעדיף לקחת ללב, בשקט, ביציע המכובדים.

דורון הרציקוביץ' בעלים מ.כ. הבקעה. ברני ארדוב
"יצטרפו יותר אנשים, אני אשאר יותר זמן. יצטרפו פחות, זה יהיה פחות זמן". דורון הרציקוביץ'/ברני ארדוב

"יש אנשים שתורמים וצריכים שהשם יהיה כתוב", הוא מסביר את העובדה שהוא מעדיף להישאר בצל. "יולי עופר רצה לשנות את השם של מוזיאון ישראל למוזיאון עופר בשביל 20 מיליון דולר".

עם זאת, אל תתפלאו אם בעוד כמה שנים הוא כבר לא יהיה חלק מהקבוצה. גם הוא יודע שהוא פה לזמן מוגבל. "כדי להיכנס לספורט, אתה צריך מאוד לאהוב את זה. כשאנשים נכנסים לזה, הם לא רוצים לצאת מזה מסיבות של אגו, תקשורת וסטטוס. אני פה בשביל תרומה לקהילה, ואני רוצה לתת את מה שאני נותן. יצטרפו יותר אנשים, אני אשאר יותר זמן. יצטרפו פחות, זה יהיה פחות זמן. קשה לי להעריך כמה זמן אני אשאר, אנחנו נמצאים בעולם מטורף".

לא מתגעגע לאוסישקין

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
שחקן מ.כ הבקעה גיא קנטור חוגג. נמרוד סונדרס
"אחרי ה-0:3 על הפועל, אתה לא יכול שלא לעלות. איזה שחקנים יבואו אליך? לכל שחקן הרי יש שאיפה בצורה כזו או אחרת להגיע לליגת העל, אבל אם זה היה תלוי בי, הייתי נשאר שם. אחת הסיבות המרכזיות שהתחלנו בתהליך היה בגלל השחקן הישראלי". גיא קנטור בחגיגות העלייה/נמרוד סונדרס

אחרי שבשנה שעברה הקבוצה שלו השלימה ניצחון סנסציוני 0:3 על הפועל תל אביב וזכתה עונה שנייה ברציפות באליפות הליגה הלאומית, הרציקוביץ' החליט להעמיק את הכנסת היד לכיס. הבקעה הייתה מהראשונות להשלים את הסגל שלה, צירפה את שמוליק ברנר וגור פורת לצדם של ראשון פרימן, דנילו פינוק ודיון דאוול, והשאירה את פול דילייני ואיתי גרינבוים. הקבוצה של אבי אשכנזי התחברה מהר מאוד אחרי שנבנתה בצלמו כקבוצת הגנה מצוינת, וניצחה בין השאר את הפועל חולון, מכבי חיפה, עירוני אשקלון והשיא כמובן היה בהצגה ענקית נגד הפועל ירושלים, שהביאה גם להתפטרותו של עודד קטש יממה לאחר מכן. במקביל הבקעה גם השלימה ניצחון ענק ברבע גמר הגביע נגד מכבי אשדוד.

"אני לא מופתע מההצלחה שלנו כי אנחנו עובדים נכון", הוא מסביר. "אני מנהל את הקבוצה כמו כל חברה אחרת שיש לי, ויש לי כמה בארץ ובעולם. על 13 שחקנים, יש לנו 12 אנשי צוות, החל ממאמנים וכלה בפיזיוטרפיסטים. מישהו האמין שננצח את הפועל תל אביב 0:3? אני האמנתי. שתבין, אני אדום. אני ישבתי באוסישקין, וכשהייתי בהדר יוסף שאלו אותי: 'דורון, לא התבלבלת?'. לא, לא התבלבלתי".

- לא רציתם לעלות ליגה בפעם הראשונה שזכיתם באליפות. אם זה היה תלוי בך, הייתם נשארים גם השנה בליגה השנייה?

"קבוצות עלו, ירדו, עלו וירדו. גם גבעת שמואל עלתה וירדה כמו פורפרה. זה עניין של ראייה נכונה. אחרי ה-0:3 על הפועל, אתה לא יכול שלא לעלות. איזה שחקנים יבואו אליך? לכל שחקן הרי יש שאיפה בצורה כזו או אחרת להגיע לליגת העל, אבל אם זה היה תלוי בי, הייתי נשאר שם. אחת הסיבות המרכזיות שהתחלנו בתהליך היה בגלל השחקן הישראלי".

להרציקוביץ' זוהי קדנציה שנייה באזור בקעת אונו. הוא היה בעלים שותף במ.כ. גבעת שמואל, שעל חורבותיה הוקמה הבקעה, וב-1995 הוא נכנס יחד עם מיקי ברקוביץ' ומוטי ארואסטי לפרויקט הזה. "היינו שנתיים בליגת העל, היינו במאזן בינוני מינוס, אבל לא ירדנו ליגה", הוא נזכר. "אחרי שעזבנו, הקבוצה ירדה ליגה. כשעזבתי הכל התפרק מכיוון שלא שילמו בזמן. יש לי בעיה עם עיריות שלא משלמות בזמן. גרתי כמה שנים בחו"ל, וב-2008 חזרתי. הלכתי למשחק של גבעת שמואל, ראיתי מה קורה שם, קראתי למוטי לארוחת צהריים, ואמרתי לו 'כשתרד ליגה, בוא נדבר'. הוא כעס עליי, והסברתי לו שכשחבר'ה שחורים רצים ולא קולעים, סימן שהם לא מקבלים כסף". הרעיון נרקם, גבעת שמואל, גני תקווה וקריית אונו התחברו לכדי איחוד, אבל אחרי כמה חודשים גבעת שמואל פרשה ממנו, ושתי הרשויות האחרות ממשיכות בינתיים בתהליך.

- היום אתה יכול להגיד ששתי הרשויות שנמצאות באיחוד מספיק חזקות להישאר בו?

"לא, הן לא מספיק חזקות. הן רואות את זה לטווח ארוך, אבל הסכומים שהן נותנות הם קטנים. אני מקבל 25 אחוז ממה שנותנות רשויות אחרות. אני באמת שוקל לחפש כל מיני רעיונות קדימה, אבל נראה. אני רוצה קודם לגמור את העונה הזו".

- זה קצת פספוס שלמועדון קוראים הבקעה, כשבבקעת אונו יש שש רשויות ורק שתיים שותפות בפרויקט הזה.

"לכל אחת יש סיפור אחר. רשות אחת אומרת שאת הכמה מאות אלפי שקלים היא מעדיפה להשקיע בדברים אחרים, כמו סביון שרוצה להשקיע בכדוריד. רשות אחרת אומרת שאין לה כסף. בכוח לא עושים כלום, אבל רמת גן קרובה אלינו. אני בסך הכל רוצה לעשות דברים משולבים, אני בן האזור".

- ובכל זאת, לא קורץ לך להיות היום באוסישקין, קבוצה שאתה מזוהה איתה הרבה יותר.

"זה קורץ, אבל הנקודה היא שאני מטבעי יזם. יש לי את ההפרעה הזו שאני אוהב להתחיל קטן ומכלום. אני אוהב להתמודד עם דברים שאנשים לא מאמינים שייצא מזה משהו. הנה, לקחנו משהו מכלום, והפכנו אותו לגדול. אני לא ידעתי מה זה גני תקווה, ואני יליד הארץ, והנה גני תקווה זה אימפריה. בלידר היה פיל לבן במשך שנים. היום אנשים יודעים מה זה, ואני שמח שהצלחנו בכך".

איפה התחרות?

שחקן מ.כ. הבקעה דנילו פינוק מול שחקן מכבי חיפה טיילר ווילקרסון. ברני ארדוב
"אמרו לי שהרבה זרים מעשנים, אבל זה כמו שאתה יודע שיש הרבה ילדים שעושים פיפי בבריכה, אבל הוא עשה את זה מהמקפצה". דנילו פינוק/ברני ארדוב

- אתה רואה את הליגה הזו, ליגה ללא יורדות וחוסר תחרותיות משווע. איך מתמודדים עם זה?

"אני הייתי מאלה שדחף ויזם את הורדת מספר הזרים, ועד היום אני ממשיך וטוען שלא צריכים יותר משלושה זרים. אין מספיק ישראלים טובים בארץ כי הם לא משחקים. הישראלים הטובים יושבים על הספסל או שנמצאים במכבי. למה הליגה השנייה יותר מעניינת מהראשונה? בליגה השנייה היינו מהקבוצות עם התקציב הגבוה יותר, כשהיה לנו פי שלושה לעומת הקבוצות שהתחרו איתנו. פה בליגת העל מכבי עם קרוב ל-100 מיליון, רוב הקבוצות בין שישה לשבעה מיליון. אין באף מקום בעולם דבר כזה. אפילו לירושלים אין אפילו 20 אחוז מהתקציב של מכבי. איזה עניין יש? איפה יש עוד ליגה שבה קבוצה לוקחת אליפות מ-50 שנה 46?".

- נו, אז תשנו את זה. יש לך יו"ר קבוצה שנחשב לדמות דומיננטית באיגוד.

"זו באמת בעיה. אנחנו רוצים להפחית את כמות הזרים. זו לא חוכמה שגליל גנבו את האליפות ממכבי בגמר. זו שמחת עניים. לכולם מותר להפסיד, כולם בני אדם, אבל צריכים לבנות את זה. השנה אני מאוד אוהב את הליגה, מכבי מאוד פגיעים כי הם עשו את הטעות של שלוש ליגות".

- אולי אתה אוהב את הליגה כי אין סכנת ירידה?

"בכלל לא. אני אוהב את התחרות, ולא אוהב את זה שאין יורדות. זה רע. לא אני קובע בעניין הזה. אני אומר לאבנר קופל את מה שאני חושב, ואני מקווה שהדברים ישתנו. עכשיו הוא הולך להיות יו"ר האיגוד, ואני מקווה שדברים יקרו. תבין, להיות בעל קבוצת כדורסל זה להיות פילנטרופ. זה לא עסק, בכדורגל יש כסף. בכדורסל אין כסף".

- זה לא שבכדורגל בעלי קבוצות מרוויחים.

"אם הם היו עובדים נכון, הם היו מרוויחים. אני אומר לך שאפשר להרוויח. יש לך שחקנים שאתה יכול למכור. כל קבוצה מחזיקה את כרטיסי השחקן, ואתה יכול להשביח. אין לך את זה בכדורסל. כשאתה עולה לאירופה בכדורגל, אתה מקבל הרבה כסף. בכדורסל עלינו לחצי גמר גביע. כמה כסף אנחנו מקבלים לפי דעתך? 25 אלף שקל, והבונוסים הם כפול. בגמר אתה מקבל 50 אלף שקל, והבונוסים הם פי ארבעה. על מה אנחנו מדברים? למה בכלל להיכנס?".

- זה אומר בעצם שאתה לא מתכנן להישאר פה הרבה זמן. אתה גם בטח מבין שביום שאתה הולך, הסיכויים שתישאר קבוצה תחרותית הם נמוכים.

"יש לי תוכנית חומש שאני משאיר לעצמי, אבל אני מדבר רק על העונה הנוכחית".

פוט דה בול אין דה סל

מוטי אמסלם מנהל מ.כ. הבקעה. קובי אליהו
"כשלקחתי את הקבוצה אליי, אמרתי שבוודאי שהוא יישאר יו"ר. זה כל החיים שלו. הבן אדם השקיע 25 שנה בכדורסל, והגיע למה שהגיע". מוטי אמסלם/קובי אליהו

- ובכל זאת, כשאתה רואה את הקבוצה, איך מצליחים ליצור זהות איתה כשבכל שנה שחקנים רבים עוזבים?

"המשכנו מהשנה שעברה עם חמישה שחקנים, גרינבוים כבר חמש שנים משחק אצלנו, ובכל שנה אנחנו נגדיל את הכמות הזו. יש לנו שלושה או ארבעה שחקנים מהאזור, אבל צריך לזכור שזו ליגת העל, אתה לא יכול לתת לילד בן 18 לשחק מול זרים ששיחקו ב-NBA".

- ומבחינת הקבוצה, אתה מרוצה ממה שאתה רואה השנה?

"הפסדנו בכמה משחקים מיותרים. נגד אשדוד היינו אימפריה, ומול ראשון שיחקו אצלם שני זרים ואצלנו אף אחד לא הצליח להתבלט. אני לא בא בטענות, הם משתדלים, יש אווירה מדהימה, הכל מנוהל נכון, מקבלים את הכסף לפני הזמן. אנחנו נותנים להם את המרחב הכי טוב שיש להתרכז בכדורסל ושיכניסו את הכדור לסל, אני מסביר לזרים שאני לא רוצה שהכדור יפגע בקרש".

- בחזונך, איפה אתה רואה את הבקעה?

"בחצי העליון של הטבלה, תבין מזה מה שאתה רוצה. אני אגיד לך למה אני לא נכשל. כי אתה לא יודע מה המטרה שלי. אם יש לי את המטרה להיות שלישי או רביעי, זה עניין שלי. יש לנו מטרות ובנייה לוקחת שנים. יש לנו עיריות קטנות ותקציב מוגבל יחסית. תראה את הכספים שזורמים בירושלים. תן לי עירייה כמו ראשון, ואנחנו אימפריה. אנחנו לא מרימים ידיים".

- ואם לא תסיימו בפלייאוף העליון?

"זה יהיה כישלון. אני מאוד מקווה שנתברג בשישייה. זה יהיה קשה, אבל אם לא נהיה בשמינייה זה יהיה עצוב מאוד".

- אתם מתייצבים למשחק חצי הגמר, הייתם בגמר בגלגול הקודם לפני עשור. אפשר ללכת עד הסוף?

"אני לא הייתי במשחק ההוא בקבוצה. אנחנו נהיה יותר מאלף איש, ואפשר לעשות את הדרך עד הסוף. אם נשחק את המשחק שלנו, יהיה קשה מאוד לנצח אותנו".

מי הבוס?

מאמן מ.כ הבקעה אבי אשכנזי. ברני ארדוב
"אמרתי לו שכל זמן שאני בקבוצה, הוא מוזמן להמשיך". אבי אשכנזי/ברני ארדוב

- בוא נחזור לרגע למקרה דנילו פינוק, שנחתך מהקבוצה אחרי שהמשטרה מצאה אצלו סמים. אתה עומד מאחורי ההחלטה הזו? כי בסופו של דבר עושה רושם שנחלשתם.

"אני עומד מאחורי זה. אנחנו מהווים דוגמה ומשמשים מודל לחיקוי בקהילה. הצעירים רואים בשחקן ברמה של פינוק דמות לחיקוי, ולי לא מתאים שבקבוצה שלי יהיה דמות לחיקוי שמעשנת. אין פה מחיר, זה עניין של עיקרון יסודי. כששמעתי שהוא חתם על הודאה שהוא החזיק סם והמשטרה העבירה את החומר, ביקשתי מהסוכן שתוך 24 שעות יוציא אותו מהארץ. אמרו לי שהרבה זרים מעשנים, אבל זה כמו שאתה יודע שיש הרבה ילדים שעושים פיפי בבריכה, אבל הוא עשה את זה מהמקפצה. זה לא גרם נזק, כי ניצחנו אחרי זה את אשקלון 20 בראש".

- הייתה לפחות הפקת לקחים מהמקרה הזה?

"אין הרבה מה לעשות עם זה. מה שכן, אני מבטיח לך שאחרי המקרה הזה, אני לא מאמין שמישהו במערכת ייתן לעצמו את הסיכוי לעשן".

- ספר לי קצת על שיתוף הפעולה עם מוטי אמסלם, אנחנו מכירים אותו כדמות היותר דומיננטית במערכת

"מוטי התחיל לפני 15 שנה, כשירמי (אולמרט, לשעבר ראש מועצת גבעת שמואל, א.ק) ביקש שהוא יהיה אחד מאנשי המועצה, ואז הוא היה רכז ענף הספורט. הוא שימש כמנהל הקבוצה, אהבתי את העבודה שלו והוא המשיך הלאה. כשלקחתי את הקבוצה אליי, אמרתי שבוודאי שהוא יישאר יו"ר. זה כל החיים שלו. הבן אדם השקיע 25 שנה בכדורסל, והגיע למה שהגיע".

- ובכל זאת, מי מקבל את ההחלטות החשובות במועדון?

"אנחנו עובדים כצוות. זה קורה ככה גם בעסקים שלי. יש משפט שאומר שבעל המאה הוא בעל הדעה. אני לא מקבל את המשפט הזה. היו מצבים שאני התיישרתי לפי רצונם, היו מצבים שאני שכנעתי אותם".

- עד כמה למאמני כדורסל נוח לעבוד איתך? בשנה שעברה שני מאמנים עזבו אחרי שכל אחד זכה לעבוד רק כמה שבועות

"בשנה שעברה לא הצלחנו ונאלצנו לפטר שניים. דרור הלך בתחילת השנה, הוא עשה לנו כיפה אדומה ונסע לירושלים. אחרי זה הגיע חנן הירשוביץ שבא לשלושה שבועות, ולא התאים מהסיבה החברתית. צריך להיות בן אדם שיתאים לסטנדרטים של המערכת. לאחר מכן הגיע עמיר עוזי שגם הוא הלך מסיבה של רצון ההנהלה ומהבחינה החברתית. היום חדר ההלבשה שלנו מצוין, וזה יותר מ-50 אחוז של הצלחה של קבוצה. אם לעמיר הייתה בעיה של חדר ההלבשה, אז הוא לא יכול להמשיך. כשיש בעיות, אתה חותך מהר, למה להמשיך ולנסות? אני מעדיף לעשות את זה מהר".

- מאבי אשכנזי אתה כמובן מרוצה. כמה זמן הוא ימשיך לאמן אתכם?

"אני מאוד מרוצה מאבי כי הוא בן אדם. הוא ברמה אחת מעל כולם. אני מאוד נהנה איתו. הוא קודם כל בן אדם, ובנוסף הוא עובד קשה ולא מפספס אימון אחד. אמרתי לו שכל זמן שאני בקבוצה, הוא מוזמן להמשיך".

- אתה מבין שכבר עכשיו הוא נחשב למוצר מבוקש בליגה הזו, בטח ובטח אם תמשיכו להצליח.

"הוא יעשה מה שטוב לו. למה הוא נשאר אצלנו בעונה הזו? אני לא מאמין שהוא יילך לירושלים. אני לעולם לא נכנס לנעליו של אחר, אבל יש לו הרבה שיקולים וסיבות. מה רע לו אצלנו".

לא כאן כדי להישאר

לוני הרציקוביץ' לשעבר בעלי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"אל תשווה בין הכדורגל לכדורסל. זה הכל שונה. גם ההכנסות וההוצאות שונות. אני מאוד שקול במה שאני עושה". לוני הרציקוביץ'/ברני ארדוב

- ראית את אחיך לוני הרציקוביץ' נכווה מכל עניין הספורט. זה לא גורם לך לחשוב שאתה נמצא במקצוע כפי טובה?

"אם אחי היה שומע לי, הוא לא היה מגיע לשם. אל תשווה בין הכדורגל לכדורסל. זה הכל שונה. גם ההכנסות וההוצאות שונות. אני מאוד שקול במה שאני עושה. לא באתי לתמיד ולהשקיע את כל מה שיש. יש סכום מסוים שהחלטתי להשקיע. אני תורם לקהילה, ואם אתה מסוגל לצאת באיזון, סימן שהצלחת לעשות את זה. אנחנו עוד לא שם, כל שנה עולה לי הרבה כסף, ואני מקווה שזה יירד עם השנים כדי שאוכל להישאר כמה שיותר. כשאני אגיע לסכום שהצבתי לעצמי, אני אגיד תודה על הזמן ואמשיך לדרכי".

- גם אם זה במחיר שיפגע בסופו של דבר בקבוצה?

"אני מקווה שאצליח להעביר את הקבוצה למי שצריך, אבל זה לא תלוי רק בי".

- ומה לגבי שאיפות פוליטיות?

"אתה באת לדבר איתי על כדורסל, שם נישאר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully