וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל נשבר במשפחה

10.2.2012 / 16:35

חושבים שעל טוטו תמוז עוברת עונה קשה? תקראו מה עובר על אומוניגו ופרנק טמילה. שניהם היו הבטחות באירופה, שניהם שקעו ובמקרה, שניהם גם בני הדודים של חלוץ הפועל תל אביב

ספטמבר 2001, אליפות העולם עד גיל 17. על כרי הדשא בטרינידד וטובגו רצו ובעטו הנערים אנדרס אינייסטה, קרלוס טבס, חאבייר מסצ'ראנו, דייגו, ניקו קרנצ'אר, וגם ניגרי בן 16 העונה לשם אומוניגו טמילה. הקשר הצעיר הבקיע ב-0:4 על יפן בשלב הבתים, כבש ב-1:5 על אוסטרליה ברבע הגמר והגיע עם הנשרים הצעירים עד לגמר, שם הם נכנעו 3:0 לצרפת של פלורן סינמה פונגול המבטיח.

אחרי שמוקדם יותר באותה שנה הם זכו באליפות אפריקה ועכשיו הגיעו עד לגמר אליפות העולם, הקריירה האירופאית של הנער אומוניגו ושל רבים מחבריו לאותה נבחרת, נראתה מובטחת. כעבור שנתיים הקשר אכן עשה צעד ראשון לכיוון הקצפת של היבשת הישנה עם נחיתה בצ'רנו מורה ורנה הבולגרית.

הקריירה האירופאית של הניגרי בן העשרה יצאה לדרך, אבל קשה שלא לתהות מה היה קורה אם.

מה היה קורה אם הגורל היה רוצה קצת אחרת, מה היה קורה אם אומוניגו היה מגיע לישראל ב-2004 כמו חבריו לאותה נבחרת, איברהים נדלה (מכבי תל אביב ובית"ר ירושלים) ופמי אופבונמי (הפועל באר שבע), מה היה קורה אם הוא היה חותם בהפועל פתח תקוה למשל, ואז באחד מהאימונים פורץ באגף הימני כפי שהוא אוהב, מעביר כדור רוחב לרחבה ורואה את שחקן הנוער טוטו תמוז נועץ את הכדור ברשת. מה היה קורה?

טוטו תמוז הפועל פתח תקוה. ברני ארדוב
מה היה קורה עם אומוניגו טמילה היה נוחת בישראל במקום בבלגריה? בהפועל פתח תקוה למשל, שם הוא היה פוגש את הנער הצעיר שרק עלה מהנוער, טוטו תמוז?/ברני ארדוב

לאומוניגו טמילה, היום בן 26, אח בן 21 שבעצמו משחק כדורגל וששמו הוא פרנק. השניים הם אחייניו של קלמנט טמילה, שסיפורו בישראל בוודאי ידוע יותר משלהם: אחרי ששיחק בליגה הניגרית ובנבחרת המקומית, הוא הצטרף לבית"ר נתניה ב-1990 ונחת בישראל עם אשתו ועם בנו בן השנתיים, אדרנוס. כשהקבוצה מעיר היהלומים נקלעה לקשיים כלכליים ולא שילמה את משכורתו של הזר הניגרי, הוא פרש והחל לעבוד בצורה לא חוקית כמלגזן.

לבסוף קלמנט ואשתו חזרו לניגריה והשאירו את אדרנוס הצעיר מאחור, אצל איצ'ה גואטה, ששיחק עם הניגרי בבית"ר נתניה. הילד אומץ על ידי אורית תמוז כשהיה בן 12, גדל כישראלי לכל דבר, שינה את שמו מאדרנוס טמילה לטוטו תמוז והפך לאחד מהחלוצים הבולטים בשנים האחרונות בליגת העל.

בראיון לוואלה! ספורט ב-2007, קלמנט סיפר שיש לו בן בישראל (טוטו) ובן כדורגלן ברוסיה, כשהכוונה היא לאומוניגו שכבר לבש אז את מדי קיריליה סובייטוב. בן ולא אחיין? אז אומוניגו הוא בעצם אחיו של טוטו ולא בן דודו? מה פתאום? כשהאח הקטן פרנק סיפר בראיון ב-2008 ש"איבדתי את אימי כשהייתי בן שלוש ואבא שלי מת כשהייתי בן 12", התמונה התבהרה: קלמנט סייע לאומוניגו אחרי שהוריו מתו ובראיונות החליט להגדיר אותו כבנו.

סוכנו של פרנק, הנרי אקזי, לא הותיר מקום לספק, כשאמר השבוע למדור "סיפורי הפרברים": "לאומוניגו ופרנק היה אותו אבא, והוא היה אחיו של קלמנט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פתאום קלמנט/מערכת וואלה!, צילום מסך

עונת 2003/4 הייתה פנטסטית מבחינתו של אומוניגו טמילה בן ה-19, קשר ימני מהיר וחזק. אחרי שנת התאקלמות באותה צ'רנו מורה ורנה, הוא עבר למועדון הפאר של הכדורגל הבולגרי לבסקי סופיה והחל לצבור יותר ויותר דקות משחק ככל שהעונה התקדמה. בקיץ כבר הגיעה הזמנה למבחנים בדינמו קייב ולמרות שהוא לא הצליח להרשים באוקראינה, הקשר הצעיר קיבל חוזה שמן בקיריליה סובייטוב הרוסית, ששילמה ללבסקי כ-500 אלף יורו.

ברוסיה הדברים נראו אחרת וההתקדמות של אומוניגו נבלמה. המאבק על מקום בהרכב היה קשה, הפציעות הפריעו ובשנתיים וחצי הבאות הוא שותף ב-24 משחקים בלבד. כאן גם חלה התפנית המצערת בקריירה שעד אז נראתה ככזו שמתקדמת במסלול נכון.

למרות שהיה לו חוזה לשנה נוספת בקבוצה הרוסית, אומוניגו עזב אותה בינואר 2007 ותבע ממנה פיצויים של למעלה ממיליון דולר בטיעונים שונים. פיפ"א פסקה שהצדק נמצא דווקא בצידה של קיריליה וחייב את הקשר מפר החוזה לשלם לה פיצוי בסך 446 אלף דולר. עורך דינו הגיש ערעור לבית המשפט הגבוה CAS, אולם גם שם נקבע שאומוניגו אשם בהפרת חוזה. על פי גזר הדין הסופי שניתן בינואר 2008, הוא חוייב לשלם לקיריליה סובייטוב 241 אלף דולר והושעה מפעילות לארבעה חודשים.

שנה שלמה שהתבזבזה על משפטים ותביעות ועוד ארבעה חודשי השעייה, פגעו בהתפתחות של אומוניגו בצורה קשה. הוא אמנם התאמן בתקופה הזו בצ'רנומורץ בורגס הבולגרית, אבל לא הורשה לשחק ואחרי שחתם בבוטב פלובדיב, לא הראה שוב את היכולת המצוינת מלבסקי סופיה כמה שנים לפני כן. בהמשך שב לניגריה, חזר לאירופה לגיחה קצרה בפ.צ ואלטה המאלטזית ולאחרונה חתם בוורי וולבס ממולדתו.

בגיל ה-26 נראה שנוצר פער בלתי מחיק בין המציאות, לבין הקריירה עליה אומוניגו חלם כשכיכב באותה אליפות העולם עד גיל 17 ב-2001.

שחקן לבסקי סופיה בשנת 2003, אומוניגו טמילה. Sean Gallup, GettyImages
הפרת חוזה שהוא יזם, קנס בגובה 241 אלף דולר והשעייה לארבעה חודשים, קטעו לאומוניגו/GettyImages, Sean Gallup

בזמן שהקריירה של אחיו החלה להתרסק, זו של פרנק, קשר התקפי מהיר ותחבולן, נסקה. הוא היה בן 16 כשהגיע לפ.צ ואלטה ב-2006 - נער שהעיד על עצמו שלא ידע הרבה ושפעל על פי המלצותיו של הנרי אקזי, סוכן ניגרי שהתיישב במלטה, קיבל אזרחות והחל להציף את הליגה המקומית בזרים ממולדתו.

פרנק כבש בעונה הראשונה שלו בקבוצה 10 שערים, סייע לוואלטה לזכות באליפות ראשונה שלה מזה שבע שנים וזכה בשלושה תארים אישיים: חלוץ העונה, השחקן הזר של העונה, והשחקן המבטיח של העונה. למרות שהליגה המאלטזית נחשבת לאחת מהחלשות באירופה, כמה קבוצות מליגות בכירות יותר הפנו את תשומת ליבן לנער הצנום ורגע לפני שמלאו לו 18, הוא הגיע לגרמניה למבחנים בלא אחרת מאשר באיירן מינכן. הנחיתה הזו לא הבשילה לכדי חתימה, אבל הנער זריז הרגליים נרכש כעבור מספר שבועות על ידי אימפריה אחרת: דינמו קייב.

בן דודו הצעיר של טוטו תמוז שותף בשלוש השנים שלו באוקראינה בעיקר במשחקי גביע בקבוצה הבכירה, ואת מירב דקות המשחק שלו צבר בקבוצת המילואים. במקביל היה חלק מנבחרת ניגריה עד גיל 20 שסיימה במקום השלישי באליפות אפריקה ב-2009.

העונה הושאל לאלכסנדריה מהליגה הראשונה באוקראינה וקיווה לפרוץ כדי להוכיח שבעונה הבאה הוא יהיה זכאי לאשראי מוגבר בדינמו קייב עצמה, אבל פציעה אכזרית בספטמבר שלחה אותו למיטת הטיפולים. היום פרנק מצוי בשלבים האחרונים של ההחלמה, כשבמארס הוא אמור לשוב בהדרגה למגרשים.

הפספוס של רוב העונה הנוכחית לא היה היחיד מבחינת הקשר ההתקפי בן ה-21. "אם ניגריה הייתה מעפילה לאולימפיאדת לונדון הוא בטוח היה משחק שם, אבל זה לא קרה", סיפר השבוע סוכנו ומנהלו האישי הנרי אקזי. אגב, לפני שנה בדיוק, בינואר 2011, הגיע פרנק עם דינמו קייב למחנה אימון בישראל, אבל לדברי אקזי, לא נוצר קשר בינו לבין תמוז.

צפו בכמה מביצועיו של פרנק טמילה במלטה

עונת 2011/12 אם כן, הפכה לאכזבה לא רק מבחינת טוטו תמוז שהמעבר שלו למונאקו לפני שבועיים טורפד, אלא גם עבור שני בני דודיו, אומוניגו טמילה שלא הצליח לחזור בסערה לכדורגל האירופאי ופרנק טמילה, שהפריצה הפוטנציאלית שלו נדחתה בגלל פציעה קשה.

טוטו תמוז סירב להתייחס לכתבה וסירב לומר האם הוא שמע על בני דודיו או מכיר אותם, אבל אחיו הגדול קלווין, שאגב מעולם לא ביקר בישראל והושאר בניגריה כשאביו הגיע לשחק בבית"ר נתניה, אמר השבוע: "אומוניגו ופרנק מכירים את טוטו. הם יודעים שהוא בן משפחה שלנו, אבל הם מעולם לא דיברו איתו".

קלווין שיחק בעצמו כדורגל עד 2004, אבל לא הצטיין ובעצת אביו בחר לחפש תחום אחר. היום הוא לומד ועובד בהודו ועוקב אחרי כמה בני דודים בני עשרה נוספים שגם כן משחקים בקבוצות נוער וחולמים על קריירה בינלאומית. משפחת טמילה עוד לא אמרה את המילה האחרונה.

  • עוד באותו נושא:
  • טוטו תמוז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully