וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדוריד: עוד מפלה של אחת מנבחרות ישראל?

11.1.2012 / 13:31

הליגה הושבתה, ונבחרת הכדוריד שבתה ממשחקי הכנה. עם הכנות כאלה לפתיחת מוק' אליפות העולם, יש עתיד לבנות עליו?

חובבי הכדוריד האופטימיים ביותר רואים את נבחרת ישראל עוברת את אוסטריה בצמד המשחקים שיתקיימו הערב (רביעי) ובמוצאי שבת, ועולה לשלב הפלייאוף על העלייה לאליפות העולם ב-2013 בספרד. אז, בחודש יוני, תזמן לה ההגרלה נבחרת כמו מקדוניה למשל, אותה עברה ישראל בשלב זהה לפני שעלתה לאליפות אירופה 2002 - ההישג ההיסטורי של הנבחרת שעליו נשענים עד היום. ואותם חובבי כדוריד הם לא כאלה אופטימיים. אחרי הכל, הם זוכרים שאוסטריה של לפני כמה שנים הייתה נבחרת בסדר הגודל של ישראל, וכך גם מקדוניה.

הבעיה מתחילה כשבוחנים את העובדות בשטח. הליגיונרים פצועים, השחקנים הישראלים סובלים מהיעדר כושר משחק בגלל השבתת הליגה שהסתיימה אחרי חודש, ואם זה לא מספיק - הנבחרת לא קיימה ולו משחק אימון בינלאומי אחד מאז הקמפיין הקודם שלה, שלא לדבר על מחנה אימונים. מצד שני, האוסטרים השקיעו כספים בכדוריד שלהם וטיפסו מדרגה, יש להם שחקנים מהליגות הטובות באירופה, ומחודש נובמבר האחרון הם קיימו עשרה משחקי אימון בינלאומיים.

אין ספק שכרגע, מי שרצה להיות קצת אופטימי ולא הכיר את הפרטים, שינה את דעתו. והשאלה היא למה זה צריך לקרות? רק השנה הגדירו את הכדוריד הישראלי כענף ספורט קבוצתי מועדף - כלומר, יש מישהו בועד האולימפי שבונה על נבחרת כדוריד ישראלית למשחקי ריו 2016 ולצורך העניין שיחרר תקציב לא קטן. ראשון לציון היא עדיין עיר כדוריד למרות שנציגותיה בכדורגל ובכדורסל העפילו לליגות הבכירות, והליגה של היום יותר תחרותית מאשר בימי הזוהר של תחילת העשור הקודם. אז איך הנבחרת לא מתרוממת? תשובות בהמשך.

"נבחרת ישראל תמיד מתכנסת שבועיים לפני קמפיין"

מאמן נבחרת ישראל, שלמה הופמן, עסוק בהכנות לאוסטריה ומנסה לשכוח משביתת השופטים שפגעה לא מעט בנבחרת. "אחרי המשחקים הקודמים שלנו נגד בריטניה, אמרתי שהשחקנים יהיו בכושר יותר טוב לאוסטריה. התבססתי על זה שכל אחד מהם יגיע אחרי 10-12 משחקי ליגה. בפועל זה לא קרה. אבל מה שהיה כבר מת, ואנחנו צריכים להסתכל קדימה לקראת המשחק", אומר הופמן. בפועל, העובדה שהליגה הושבתה שירתה אותו במובן מסויים כי הנבחרת הרוויחה אימונים נוספים יחד. מצד שני, במצב האידיאלי זה היה עובד לטובתו, אבל איפה ישראל ואיפה המצב האידיאלי?

הנציג הישראלי בבונדסליגה, אבישי סמולר, עבר ניתוח ומושבת מפעילות. חן פומרנץ, שמשחק בליגה הגרמנית השניה, סובל מקרע בהמסטרינג וייעדר גם הוא. כל זה משאיר את נבחרת ישראל עם סגל שהוא ברובו צעיר וחסר ניסיון בינלאומי. הדבר המתבקש היה כמובן לצבור ניסיון בינלאומי, אלא שבמקום זה הנבחרת משחקת נגד קבוצות ישראליות, באחד המקרים התקיים משחק נגד הפועל ראשון לציון, כשעוזר המאמן סער פרנקל נע בין ספסל הנבחרת לספסל הפועל ראשון לציון שהיא קבוצתו. "למעשה, מאז הקמפיין הקודם לא קיימנו משחקים בינלאומיים", מסביר הופמן ומוסיף: "למה? אין לאיגוד הכדוריד תקציב לעשות את זה. הוא לא במצב שהוא יכול לקבוע תכנית עבודה מסודרת ולארגן משחקים בינלאומיים לשנתיים עם טורנירים ומשחקי אימון. אנחנו רחוקים מאוד ממעמד של 35 משחקי אימון בשנה, וזה מה שעושים בכל המדינות המובילות באירופה".

יו"ר איגוד הכדוריד, דורון שמחי, התייחס לסוגיית משחקי האימון ואמר: "בנינו על השתתפות בטורניר בקפריסין, אבל הוא בוטל בסופו של דבר כך שנשארנו ללא מסגרת של משחקי אימון. לוח הזמנים הצפוף של הנבחרות באירופה לא איפשר לנו לזמן לכאן נבחרת אחרת במקום. במסגרת הפרוייקטים שלנו אנחנו מקיימים משחקי אימון בארץ נגד נבחרת העתודה". עם כל הצער שבדבר, דבריו של שמחי תקפים גם לתסריט שבו ישראל תנצח את אוסטריה ותעלה לשלב הפלייאוף. גם במקרה כזה, לא תוכנן מראש משחק אימון כשבמדינות אירופה האחרות כבר קיימות תכניות עבודה מסודרות לכל תרחיש.

שמחי היה יכול להסתמך על מאבקי הליגה ומשחקים כמו הדרבי של ראשון לציון שיכניסו כמה מהשחקנים המשמעותיים בנבחרת לכושר לקראת ינואר. אז הגיעה שביתת השופטים שדרשה פרק זמן של חודש עד לפתרון. כששואלים אותו על השביתה, הוא מעדיף שלא להתייחס אליה כגורם שפגע בנבחרת ואומר: "השביתה היא לא תירוץ, זו לא הבעיה הגדולה".

"נבחרת ישראל מתכנסת שבועיים לפני קמפיין, ככה זה עובד וככה זה היה בדרך כלל. כשמדובר בשחקנים צעירים חסר להם המון ניסיון אירופי ובלי טורנירים מוקדמים זה קשה", אומר עידן מימון שבמשך שנים שימש כקפטן הנבחרת ופרש מפעילות בינלאומית. שלמה הופמן לעומתו, מזכיר שדווקא לפני הקמפיין המוצלח ביותר של נבחרת ישראל ב-2002 זה היה שונה. "אז היו לנו את משחקי ההכנה האלה, שיחקנו הרבה יותר והשחקנים הגיעו עם המון ניסיון". עידן מימון נזכר בשנה הגדולה של נבחרת ישראל ואומר: "באמת השתתפנו בכמה טורנירים, ניסיון אירופי זה הדבר החשוב ביותר ובמקרה הזה אני לגמרי מסכים עם שלמה הופמן".

"נמאס לשמוע על הנבחרת של 2002"

ב-2011 הוגדר הכדוריד על ידי הוועד האולימפי הישראלי כענף מועדף. זה אומר שבנוסף לתקציב השנתי של איגוד הכדוריד (כחמישה מיליון שקל), הוא זוכה לתקציב נוסף של מיליון שקלים וחצי לשנה למען הכשרת ספורטאי העתודה והפיכתם לסוג של מקצוענים. במסגרת הפרוייקט, נבחרו שחקנים צעירים עד גיל 26 במטרה לגבש נבחרת שתתמודד ב-2016 על העפלה למשחקים האולימפיים בריו דה ז'ניירו. השחקנים האלה זוכים למשכורת חודשית, שלושה אימונים שבועיים ומעטפת מקצועית.

אם לחשוב בצורה הגיונית, אין ספק שהפרוייקט הזה יכל לקבל דחיפה רצינית במידה והנבחרת הבוגרת היתה מעפילה לאליפות העולם. אבל באיגוד הכדוריד מעדיפים כיום להשקיע את המשאבים בעתיד, ולא לבנות יותר מדי על ההווה. "אנחנו לא מזלזלים בנבחרת הבוגרת, אנחנו פשוט משקיעים בה את התקציבים שקיימים באיגוד", אומר דורון שמחי, שמודה שאת הפנטזיות יש להשאיר לשנים הבאות: "אנחנו רוצים לעבור את האוסטרים, אבל הראייה שלנו היא לא להיום אלא לעוד שנתיים, ואנחנו בתחילתו של תהליך. המשאבים שלנו מושקעים בסגל הזהב ובנבחרת העתודה. אנחנו מאוד מקווים שהיא תעבור באפריל את מוקדמות אליפות אירופה ותשתף בה ביוני 2012, כי זו נבחרת מצויינת".

גם שלמה הופמן מתקשה להיות אופטימי בכל הקשור לסיכויי הנבחרת להגיע לאליפות העולם ב-2013: "יש לנו חומר טוב של שחקנים, אבל קשה להאמין שזה יכול לקרות השנה כי אוסטריה נמצאת במקום אחר לגמרי ולא יהיה פשוט נגדם עם שחקנים שהם חסרי ניסיון". עידן מימון מוסיף: "אוסטריה עדיפה עלינו בכל פרמטר, אבל כבר היו התעלויות מסויימות של נבחרת הכדוריד בעבר. בכל מקרה, קשה לי להשוות את הנבחרת של היום לזו של לפני 10 שנים כי אז היה חיבור יותר טוב. זו הייתה נבחרת של הרבה שחקנים שהיו יחד במשך המון שנים ובכל המסגרות".

על מצבו הנוכחי של הכדוריד הישראלי אומר מימון: "יש שחקנים מוכשרים, השאלה היא כמה ישקיעו בהם וכמה ניסיון יתנו להם לצבור. צריכים יותר משחקים וצריכים תכנית עבודה מאורגנת ומפוטרת. לי כבר נמאס לשמוע על הנבחרת של 2002, זה כבר נהיה כמו בכדורגל עם הנבחרת של מוטל'ה שפיגלר. אני באמת רוצה לשמוע על הנבחרת הישראלית שתעלה לאליפות, כדי שנפסיק להיזכר בנבחרת ההיא".

איך מגיעים לאליפות העולם?

אליפות העולם הקרובה תתקיים ב-2013 בספרד, וישתתפו בה 14 נבחרות מאירופה כולל המארחת ספרד ואלופת העולם צרפת. כרגע מתקייים שלב המוקדמות הראשון, בו משחקות 21 נבחרות בשבעה בתים. כל הנבחרות בשלב הזה לא משתתפות באליפות אירופה 2012 שתצא לדרך החודש בסרביה. בבית שלה, ישראל כבר ניצחה פעמיים את בריטניה ומצפים לה שני משחקים נגד אוסטריה. שני המשחקים ייקבעו מי תסייים ראשונה בבית ותעלה לשלב הפלייאוף (משחק בית וחוץ) שיתקיים בחודש יוני.

בשלב הפלייאוף יוגרלו 18 נבחרות. 7 מנצחות הבתים המוקדמים ועוד 11 נבחרות שהשתתפו באליפות אירופה ולא עלו דרכה אוטומטית לאליפות העולם. הנבחרות שיעלו אוטומטית הן שלוש הנבחרות שיסיימו ראשונות (כשמוציאים מהחישוב את ספרד וצרפת). במקרה כזה, ישראל תוכל לקבל בהגרלה, אם וכאשר, נבחרת כמו מקדוניה שהוזכרה בתחילת הכתבה. הבעיה הגדולה היא שאם קראתם את כל הכתבה, תבינו ככל הנראה שאין יותר מדי אנשים שבונים על תסריט כזה.

כדוריד בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully