וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השנה המאתגרת בחייו: דידייה דרוגבה מחפש כיוון בקריירה ותואר לאומי באליפות אפריקה עם חוף השנהב

3.1.2012 / 15:15

ההצעה הסינית להפוך אותו לשחקן היקר בעולם, ההזדמנות האחרונה להביא תואר לחוף השנהב וכמובן, העימות עם צ'לסי והטענות שהוא קובר מאמנים. החלוץ האדיר, דידייה דרוגבה, מחפש כיוון חדש

בספר חדש על אנדרה וילאש בואש שראה אור לאחרונה, שוחחו הכותבים חיימה פיניו ולואיס מיגל פריירה עם לואיז פליפה סקולארי. המאמן הברזילאי סיפר להם על חצי השנה הקשה שלו בצ'לסי, ובעיקר על "המנהיג האמיתי של הקבוצה, לטוב ולרע". אז והיום, זה עדיין דידייה דרוגבה. "היו כל מיני גורמים בתוך הקבוצה שהתנגדו לי ולא נתנו לי ליישם את גישת 'המשפחה' בצ'לסי", האשים סקולארי, שטען כי החלוץ המריד את השחקנים נגדו וניסה להזהיר את וילאש בואש מפני גורל דומה. "השיטה הזו של האחווה הקבוצתית עזרה לי בכל מקום, פרט לצ'לסי. לא יכולתי לרסן את דרוגבה".

החלוץ מחוף השנהב הוא המייצג המובהק של עידן ז'וזה מוריניו – אותו צל שרובץ על כל אחד מהמאמנים שהגיעו למועדון אחריו, ובעיקר על היורש המיועד וילאש בואש, שעל פי דיווחים באנגליה מתמודד בימים אלה עם סוג של מרד משלו. גם המאמן הנוכחי מנסה להנחיל רעיונות חדשים בצ'לסי – בינתיים ללא הצלחה יוצאת דופן – ומתחבט בנוגע לשימוש הנכון בדרוגבה. החלוץ, מצידו, מוכיח כי השפעתו מכרעת ויש לו את היכולת לשחק בהרכב של צ'לסי גם בגיל 34, אולם במקביל מסרב לקבל את הצעת המועדון להאריך את חוזהו בעונה אחת ושוקל את דרכו. האם יחליט דרוגבה לשמור אמונים לצ'לסי או שמא יתור אחר החוזה הגדול האחרון? ומה פרידה כזאת תעשה לכל אחד מן הצדדים? אחד החלוצים הגדולים בתולדות הפרמיירליג ניצב בפני פרשת דרכים.

דידייה דרוגבה שחקן צ'לסי. Scott Heppell, AP
סיפור האהבה עם צ'לסי לקראת סיום? דידייה דרוגבה/AP, Scott Heppell

כסף או חלום?

דרוגבה, למי ששכח, היה אחד השחקנים הראשונים אותם צירף מוריניו בקיץ 2004. לימים הוא גם ייזכר כרכש המשתלם ביותר (תפוקה ביחס לכסף) שביצע רומן אברמוביץ' מאז הפך לבעלים ב-2003. הסקורר מחוף השנהב הגיע לצ'לסי בסכום שיא (דאז) של 24 מיליון ליש"ט, אחרי עונה כבירה במארסיי, איתה חווה לראשונה בחייו את ליגת האלופות. הפריחה המאוחרת של דרוגבה צברה תאוצה בצ'לסי, שם כבש בצרורות וזכה בשלוש אליפויות אנגליה. בסוף השבוע האחרון, בהפסד 3:1 לאסטון וילה, כבש את שערו ה-150 במדי הקבוצה. למרות הירידה הטבעית בכושרו בשנתיים האחרונות, והפציעות וההרחקות שהפריעו לו בתחילת העונה, מדובר בנקודת ציון היסטורית שרשמו מעטים.

אלא שדרוגבה, על אף הרגע המרגש בהפסד לאסטון וילה והחיבור המיוחד עם הקהל בסטמפורד ברידג', נמצא עם רגל אחת מחוץ למועדון. הוא מסיים את חוזהו בקיץ ולמעשה רשאי כבר עכשיו לנהל מגעים עם קבוצות החפצות בשירותיו. צ'לסי הציעה לו עד כה להאריך את ההתקשרות בשנה נוספת, אך דרוגבה שעדיין חולם על זכייה בליגת האלופות משוכנע: "אני חושב שיש לי עוד שנתיים להיות בטופ העולמי. התחלתי את דרכי כמקצוען ממש מאוחר, רק בגיל 25 ערכתי את הבכורה בצ'מפיונס. אני מרגיש טוב ונהנה מהכדורגל שלי".

מלבד מילאן, טוטנהאם ופריס סן ז'רמן שהביעו עניין בדרוגבה, קיים גם הקשר הרגשי למארסיי. אלא שהסוכן תיירנו סיידי כבר הצהיר כי מעתה רק דבר אחד יעניין את החלוץ. "בגיל של דידייה, אין לו כבר מה להוכיח ככדורגלן", הסביר סיידי. "קיבלנו הצעה להאריך את החוזה בשנה, אבל זה לא התאים לנו. נלך למי שיציע הכי הרבה כסף. זה יכול להיות בארצות הברית, ברוסיה, בקטאר או במקום אחר באסיה. כשאתה עמוק בשנות ה-30 לחייך, אתה רוצה ללכת למועדון שיוכל לשלם את החשבונות שלך". גואנגז'ואו הסינית, שהפכה את דריו קונקה האלמוני יחסית לאחד הכדורגלנים העשירים בעולם ונעזרה בו כדי לזכות באליפות, כבר קפצה על ההזדמנות ומוכנה להעניק לדרוגבה את השכר הגבוה ביותר ששולם אי פעם לשחקן. יותר מ-17.9 מיליון היורו לעונה שמקבל סמואל אטו מאנז'י מחצ'קאלה. שכר עתק או סיכוי לתואר אירופי? דרוגבה יצטרך להחליט.

בעלי צ'לסי רומן אברמוביץ'. GettyImages
לא מוכן בינתיים לתת לדרוגבה את החוזה לשנתיים בו הוא חפץ. רומן אברמוביץ'/GettyImages

עזרה או צרה?

וילאש בואש הביע תקווה כי דרוגבה יסכים לתנאים של המועדון ויאריך את חוזהו, אך לא מן הנמנע כי הדברים נאמרו מן השפה ולחוץ. המאמן הפורטוגלי ניסה ועודנו מנסה לסגל הרגלי עבודה אחרים ושיטת משחק חדשה לצ'לסי, שלא תמיד ברור כיצד דרוגבה משתלב בה. החלוץ עצמו הבין רק לאחרונה את הסיטואציה שנוצרה ("אנחנו צריכים להתרגל לרעיונות החדשים של וילאש בואש, אסביר את זה לכל השחקנים הוותיקים") אם כי היכולת של שני הצדדים להכיל זה את זה מתערערת בעקבות כל מעידה של הקבוצה.

למרות הדברים היפים שעושה וילאש בואש עם שחקנים כמו חואן מאטה, ראמירס ודניאל סטארידג', שיוכלו להוביל את הקבוצה בשנים הבאות, הוא עדיין תלוי בשלד מעידן מוריניו. גם בתקופת הדמדומים שלו. דוגמה לכך קיבלנו במשחק החשוב ביותר של צ'לסי העונה, כאשר דרוגבה כיכב עם צמד נהדר ב-0:3 על ולנסיה במחזור הסיום של שלב הבתים בליגת האלופות. גם ראול מיירלש, עוד אחד ממובילי הקו החדש של צ'לסי, הודה לאחר מכן: "דרוגבה הוא המפתח להצלחת הקבוצה. אנחנו זקוקים לו ולשערים שלו".

ההבנה הזו באשר לתפקידים המרכזיים של פרנק למפארד ודרוגבה לא חלחלה מספיק אצל וילאש בואש. ניקולא אנלקה עוזב, פרננדו טורס לא פוגע, רומלו לוקאקו עדיין ילד. צ'לסי לא יכולה להסתפק מבחינה התקפית רק בסטארידג' המוכשר. היא זקוקה ליכולת ההרתעה של דרוגבה מול הקבוצות הגדולות, לניסיון שלו באירופה ולשקט הנפשי שלו, שיקרין גם על חדר ההלבשה. כי דרוגבה מפוקס הוא שחקן מחויב ואמין מאין כמוהו, אבל דרוגבה מתוסכל ושש אלי קרב יכול להפוך לצרה הכי גדולה. סקולארי כבר העיד על כך.

אנדרה וילאש בואש מאמן צ'לסי עוזר לחלוץ דידייה דרוגבה לקום. Richard Heathcote, GettyImages
עדיף לו את דרוגבה איתו ולא נגדו. אנדרה וילאש בואש/GettyImages, Richard Heathcote

גיבור או פספוס?

קרוב לוודאי שההחלטה של דרוגבה באשר להמשך דרכו תידחה לתקופת הקיץ. החלוץ ינטוש בימים הקרובים את צ'לסי לטובת מחנה האימונים המסכם של חוף השנהב, הפייבוריטית הגדולה לזכות באליפות אפריקה שתצא לדרך ב-21 בינואר. מבחינת דרוגבה, שנלחם ללא לאות כדי להשכין שלום במדינה שסבלה ממלחמת אזרחים ואף הצטרף כחבר לוועדת הפיוס, מדובר בהזדמנות כמעט אחרונה להשיג תואר לאומי ולהגשים את החלום עם הנבחרת, שזכתה באליפות אפריקה פעם אחת ויחידה ב-1992. בהיעדרן של מועמדות בכירות דוגמת מצרים, קמרון וניגריה, זה חייב להיות הטורניר שלו.

"הזמן היחיד בו חוף השנהב מאוחדת, זה כאשר הנבחרת משחקת", אמר לאחרונה דרוגבה, יליד הבירה אביג'אן שהעביר חלק ניכר משנות התבגרותו בצרפת. "אני רק ילד מחוף השנהב שמוכן לעשות הכל בשביל המדינה שלו. אני יודע שאנחנו יכולים לגרום אושר ולאחד אנשים הרבה יותר מהפוליטיקאים, שגורמים לפילוג הזה בעם". אחרי שנבחר בשנה שעברה לאחד מ-100 האנשים המשפיעים ביותר בעולם, כוחו של דרוגבה כגורם מאחד בחוף השנהב רק גדל והשנה אף קיבל את פרס הספורטאי ההומניטארי של 2011. כולם מעריצים את הגיבור הלאומי שלהם, אבל עדיין מחכים לרגע בו יעניק להם אושר עילאי עם זכייה באליפות אפריקה.

"זו לא בקשה, זו דרישה להביא את הגביע", הודיע שר הספורט של חוף השנהב, פיליפ לגרה. "הפילים תמיד חייבים לנצח, ובמיוחד בטורניר הזה ובתקופה הזו. אנחנו ניתן להם את כל הכלים כדי להתכונן בצורה אופטימלית ולהשיג את התואר. דרוגבה הוא הקפטן שלנו. אנחנו סומכים עליו שיוביל את חוף השנהב כפי שהוא מוביל את צ'לסי". כך, עם מדינה שלמה על הגב ועתיד שכולו לוט בערפל, דרוגבה מתחיל את השנה המאתגרת בחייו.

כדורגל אנגלי בוואלה! ספורט

דידייה דרוגבה במדי נבחרת חוף השנהב. Clive Rose, GettyImages
מדינה שלמה על הגב. דידייה דרוגבה במדי חוף השנהב/GettyImages, Clive Rose

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully