וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החמישייה: הוותיקים שמצילים את הכבוד של ליגת העל

31.12.2011 / 8:00

המדור השבועי של וואלה! ספורט מצדיע השבוע לחמישה שחקנים שמתקרבים לגיל 40 אבל מתרחקים מהעליבות הכללית דרך גישה בריאה למשחק

סלאח חסארמה

ללא ספק, חסארמה נחשב היום לאיכותי ולמוביל בחבורת השחקנים הוותיקים של ליגת העל. בלם קרית שמונה הוא חלק בלתי נפרד מהמירוץ המדהים של הקבוצה למקום הראשון ולאליפות, ונחשב לאחד מעמודי התווך של הקבוצה. כששואלים את חסארמה על כך, השליטה של רן בן שמעון ברורה אפילו בדברים שיוצאים לו מהפה. "זה הכל תוצאה של כל הקבוצה וכל מה שקורה כאן במועדון. זה תהליך של שנים. אני מקבל כאן את כל הביטחון לעשות את הדברים נכון וגם את הגב לעשות טעויות, וזה מה שמחזק אותי. השחקנים כאן עושים עבודה כל כך טובה שמה שנשאר לי זה באמת להשלים אותם".

עם יותר מ-500 הופעות בליגת העל והלאומית, חסארמה יכול להמשיך בקומפלימנטים לחברים, למאמן ולקרית שמונה, אך על סף גיל 38 אין ספק שהיכולת של הבלם היא תופעה מרעננת. בריאן חרסיצ'יץ', שמשחק עם חסארמה, מסביר: "כשראיתי אותו בהתחלה לא מצאתי נתונים של בלם גדול. הוא לא מהיר ולא הכי אתלטי, והוא לא נראה השחקן שיחזיק אותך מאחורה. אבל כשמתחילים להתאמן לידו, רואים את חכמת המשחק, איך הוא יודע לצאת קדימה לעזור לקישור לשלוט במשחק, איפה צריך לעמוד כדי לחפות על בעיות של מהירות ובדיוק מתי להעלות ולהוריד קצב. פתאום הבנתי שיש דברים הרבה יותר חשובים מהנתונים הפיזיים. אני אישית לומד הרבה מצורת המשחק שלו".

האם זה יספיק גם במוקדמות ליגת האלופות? "אני מאמין שהוא יהיה טוב בכל רמה שהוא יצטרך לשחק", אומר חרסיצ'יץ'. "המהירות או האתלטיות והגיל זה לא מה שיפגע בו ברמות האלה. ראיתי את המשחקים של הקבוצות הישראליות באירופה ולא מדובר ברמה יוצאת דופן. הוא שחקן שהחלק החזק שלו זאת החוכמה, כך שבכל רמה יש לזה ערך".

גיז'רמו ישראלביץ' שחקן מכבי תל אביב בין אליעד גבאי (מימין), סלאח חסארמה. אדריאן הרבשטיין
חרסיסיץ' מחמיא: "החלק החזק שלו זו החוכמה". חסארמה/אדריאן הרבשטיין

וואליד באדיר

כמו חסארמה, גם באדיר יחגוג אוטוטו 38. באדיר זכה להרבה מאוד מחמאות בתחילת העונה, עת חזר להרכב וייצב את הגנת הפועל תל אביב. אחד משחקני הפועל סיפר על כניסתו של באדיר להרכב: "אין מה לעשות, אין מחיר לנסיון. היה חוסר ביטחון בהגנה ו-וואליד הביא שקט. הוא יודע איך לשחק עם ביטחון, איפה לעמוד ואיך לדחוף קדימה - מה שלא היה לפצ'אלקה ופרנסמן. זה ייצב את כל משחק ההגנה של הקבוצה".

אז זהו, שאם בתחילה באדיר הביא הרבה נסיון, מיקום, ביטחון ודחיפה קדימה, ככל שחולפים המחזורים נראה שדווקא הגיל כן עושה את שלו ובאדיר והגנת הפועל מתקשים לשמור על היציבות של תחילת העונה. רפעת טורק: "כמו הרבה שחקנים בהפועל, גם וואליד כבר לא בשיאו. הוא הביא דברים טובים בתחילת העונה, אבל זה גם כי הפועל משחקת מאחורה עם הרבה שחקנים ופחות יוזמת. יש לו קישור אחורי חזק ששומר עליו וזה מוריד ממנו לחץ. אבל רואים שבפעולות של אחד על אחד או מול שחקנים מהירים הוא מתקשה יחד עם כל ההגנה".

האם באדיר יסיים העונה את תפקידו בהפועל תל אביב? אי אפשר לדעת, אך מה שכן אי אפשר להתעלם מכך שגם במועדון היו רוצים לראות חילופי משמרות בתפקיד כשבאדיר אינו אחד משני הבלמים שפותחים בדרך כלל. על אף הביטחון שהכניס להגנה, עדיין ייתכן כי הגנת הפועל תל אביב זקוקה לבלם הרבה יותר דומיננטי ומוביל בכדי לעשות את הקפיצה קדימה לקראת השנים הבאות. שחקן בהפועל תל אביב סיכם זאת כשאמר: "גם וואליד יודע שהוא לא בשיא שלו והוא נותן את כל מה שהוא יכול כי הוא מהדור של פעם. להבדיל מאחרים, הוא מודע למגבלות שלו אז הוא מחפה על זה בלדעת לחלק כוחות, לא יוצא כמו פעם, יודע לעשות את הפאול ולא נותן לשחקן לעבור. כרגע, הוא עדיין הדבר הכי יציב בהגנה".

וואליד באדיר שחקן הפועל תל אביב מול הפועל ראשון לציון. קובי אליהו
אין מחיר לניסיון. באדיר/קובי אליהו

יגאל אנטבי

במחזור השישי של העונה נוצחה בית"ר ירושלים ברמת גן על ידי הפועל פתח תקוה. המצטיינים במשחק היו יגאל אנטבי ואבי ריקן מבית"ר ירושלים. בסוף המשחק שאלנו את ריקן על אנטבי, והוא אמר: "בגיל 37, לרוץ ככה? אני חושב על עוד 13-14 שנה וקשה לי לראות את עצמי במצב שלו. הגוף שלו מדהים במיוחד כי הוא משחק קבוע כבר הרבה שנים. זה טירוף".

אנטבי הוא השלישי בדבוקה שמתעקשת להגיע לגיל 38 כשחקני ליגת על. מעל 400 הופעות יש למגן בליגת העל, אך יחסית לשניים הקודמים אנטבי הוא ילד, היות שבניגוד אליהם הוא יגיע לגיל המיוחל רק באוגוסט והשניים הראשונים בתחילת השנה. לאחר עזיבת הפועל תל אביב לפני כשנתיים וחצי הייתה תחושה שהקריירה של אנטבי הגיעה לקיצה, אך המגן הוותיק ביצע קאמבק ענק ולאחר עונה חלשה בנתניה הפך לאחד השחקנים המשמעותיים בהפועל פתח תקוה בעונה שעברה. מאז הוא שומר על הסטטוס הזה גם בעונה הנוכחית. מה הסוד של אנטבי? המגן מסביר זאת קודם כל בפשטות: "יש לי את אותה התרגשות מהמשחק כמו שהייתי צעיר. אני שומר על הגוף, נהנה לבוא לכל אימון לפני וללכת אחרי, חי את המשחק ואת הקבוצה ולא רוצה שזה ייגמר. לפעמים נראה לי שאני מעריך הרבה יותר מאחרים את הזכות לשחק כדורגל".

אבל בעוד באדיר וחסארמה, למשל, עושים תפקידים של בלמים שיכולים לווסת כוחות, כמגן אנטבי שורף הרבה יותר קילומטרז' ועל סף גיל 38 הנתון הזה די מדהים. דוד אמסלם, שחקן מהדור של אנטבי שפרש בגיל 37 לאחר שבשנים האחרונות שלו תיפקד בלא מעט משחקים כבלם, מסביר: "יגאל זה באמת תופעה. רק מי ששיחק כמגן יודע מה זה. להמשיך לרוץ ככה כמו ילד? אני רואה אותו ומקנא כי הוא מהדור הישן שקודם כל אוהבים את המשחק, את האימונים ואת הלהיות ספורטאי אמיתי. פיזית זה שונה לגמרי מבאדיר וחסארמה שמשחקים כבלמים. עשיתי הסבה לבלם וזה נותן לך הרבה יותר אפשרויות להתמודד עם מגבלות הגוף והגיל, אבל מגן זה עולם אחר לגמרי. גם היום, הוא אחד משלושת המגינים הטובים בליגה".

יגאל אנטבי שחקן הפועל פתח תקוה עם ישראל ראש שחקן מ.ס. אשדוד. קובי אליהו
ממשיך לרוץ הלוך וחזור על הקו, כמו לפני 15 שנה. אנטבי/קובי אליהו

אורן נסים

בגיל 35, עם מעל 400 הופעות בליגת העל והלאומית ולאחר שנים בהן שיחק בליגה השנייה וסייע לקבוצות לעלות, אורן נסים חזר השנה לליגת העל. שנים שנסים נראה כבר כמי שאינו שייך מקצועית לליגת העל והשחקן התקשה למצוא את מקומו. הבית החם שמצא ברמת השרון עזר לו להשלים מחדש את הפערים שהגיל יצר לו. מאמן הקבוצה, מנחם קורצקי: "החל מהרגע שהתחלנו לשחק עם אורן כחלוץ תשע, זה נתן לנו יתרון מסוים כי קבוצות כאן לא משחקות עם אחד אגרסיבי כמו אורן. הוא שומר על הכדור עם הגוף ותמיד עושה בלגן ברחבה של היריבה. הוא לא תמיד בכושר ל-90 דקות, אבל כשאני מסתכל על כל הליגה אז עדיין יש לנו תשע בהתקפה עם תכונות שלקבוצות אחרות אין".

נסים עצמו מסתפק בתשובה דיפלומטית כי "תמיד ידעתי שאני ברמה של ליגת העל. מה שתמיד ייחד אותי זאת העבודה הקשה, תמיד הייתי שחקן של המאמן שעושה כל מה שמבקשים ממנו ונותן את הגוף בשביל הקבוצה. אני לא מרגיש בכלל את הגיל, אלא מרגיש בדיוק כמו בפעם הקודמת שהייתי בליגת העל וטוב לי מאוד עם זה".

מבלי לפגוע בנסים, המשפט האחרון שלו אומר אולי הכל על הירידה ברמה של ליגת העל. ניסים לא במקרה היה שנים בלאומית כי הוא באמת לא התאים לרמה של הליגה ולא היה לו ביקוש. רמת השחקנים הישראלים המנוסים, המשמעותיים והדומיננטיים שיכולים להוסיף לקבוצה כל כך ירדה, שהיום כבר יש דרישה לכל אחד שיודע להביא איתו ערך מוסף כמו נסים. "אנשים לא הבינו למה אני משאיר את אורן ניסים בליגת העל והיום חצי ליגה הייתה לוקחת אותו", מחמיא מומי זפרן, אבל לא פחות מכך מלמד על הירידה ברמה.

אורן ניסים שחקן עירוני רמת השרון. קובי אליהו
"חצי מהליגה הייתה לוקחת אותו". נסים/קובי אליהו

כפיר אדרי

הנה עוד שחקן שנכנס החודש למועדון גיל ה-35 ומעלה. אדרי עשה עם השנים הסבה מחלוץ וקשר תוקף למגן. עם מעל 350 הופעות בליגת העל, מגן בני יהודה עדיין שורף את הקווים של ליגת העל והקבוצה לא מצליחה לחשוב על תחליף. יעקב אסייג, עוזר מאמן בני יהודה, אומר: "כפיר הוא נכס. גם כשהוא טוב וגם כשהוא לא טוב, הוא עדיין שחקן של עבודה קשה, הרבה מאוד השקעה ודמות טובה לשחקנים הצעירים להסתכל עליה וללמוד כמה צריך לעבוד, לרוץ ולהשקיע".

שחקנים בבני יהודה טוענים כי אחד היתרונות של אדרי זהו הכושר הגופני הטבעי שלו ופחות העבודה הקשה. אחד מהם סיפר: "יש לו עוד בלון חמצן בריאות. הוא מתחיל קיץ עם אימוני כושר והכל קטן עליו, יש לו סרעפת שמאפשרת לו לרוץ בלי להתעייף. הבעיות שיכולות להיות לו הן רק פציעות, כי מבחינת כושר וקילומטרז' הוא כמו שחקן בן 24 וזה היתרון הכי גדול שלו בקריירה".

עד לפני שלושה שבועות, כשבני יהודה דשדשה על סף התחתית, הביקורות לא פסחו גם על אדרי ודובר על כך שבני יהודה כבר צריכה להתחיל לחשוב על חילופי משמרות באגף שמאל. אדרי הוא חלק מהקאמבק של בני יהודה וכמו כל הקריירה שלו, הביטחון חוזר כשכל הקבוצה שבה לתפקד. ללא פציעות מיוחדות, יש לו עוד כמה שנים טובות לפניו בקריירה, או כמו שאומר דוד אמסלם: "בדיוק כמו אנטבי, אם הוא עכשיו פנוי בשוק בינואר, יש 5-6 קבוצות שיקפצו עליו כי חסרים שחקנים ישראלים מסוגו".

כפיר אדרי שחקן בני יהודה (שמאל) עם מאמן הקבוצה יוסי אבוקסיס. ברני ארדוב
"כושר וקילומטראז' שן שחקן בן 24". אדרי/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully