וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היהלום הכי לא מוערך באיטליה - אנטוניו די נטאלה ממשיך לקרוע רשתות באודינזה

21.12.2011 / 14:00

מעטים החלוצים שהתקרבו למספרים שלו. המטרה הבאה שלו היא להשוות את השיא של פלאטיני ובעונה שעברה רק מסי ורונאלדו הקדימו אותו. אז למה באיטליה לא משתחווים בפני אנטוניו די נטאלה?

קיץ 2010, יובנטוס החלה לתכנן עוד מהפכה בסגל שלה ורצתה לצרף את מלך שערי הליגה, אנטוניו די נטאלה. בעוד העיתונים באיטליה כבר ניתחו את משמעויות השידוך בין חלוצה של אודינזה לגברת הזקנה, די נטאלה החליט לבחור בדרך לא אופיינית לכדורגלן המודרני. הוא סירב להצעה הכספית המפתה ולאפשרות האחרונה שלו לשחק בקבוצה גדולה. בכך קשר די נטאלה באופן סופי את גורלו בזה של אודינזה, שכבר הפכה אותו עוד קודם לכן לסמל הבלתי מעורער שלה.

"אמרתי לא ליובנטוס, כי בכדורגל לא הכל זה כסף", הסביר לאחרונה די נטאלה, שהביע חרטה רק על כך שלא זכה לייצג את העיר בה נולד והקבוצה אותה אהד מילדות, נאפולי. "ההרגשה הטובה חשובה לי יותר, משפחתי ואני מאושרים באודינה. יש לי קשר מיוחד עם משפחת פוצו ועם האוהדים, ואלה הסיבות בגינן החלטתי להישאר כאן עד סוף הקריירה. תהיו רגועים, החולצה של אודינזה תהיה האחרונה שאלבש". אותה יובנטוס לה סירב די נטאלה, עדיין בלתי מנוצחת העונה, תנסה במשחק מחזור הפתיחה הדחוי שייערך הערב (רביעי, 19:00, ספורט 5+) להיות הראשונה שיוצאת מפריולי מבלי להפסיד לאודינזה ומבלי לספוג מהחלוץ הכי טוב, אך גם הכי פחות מוערך באיטליה.

אנטוניו די נטאלה שחקן אודינזה. Tullio M. Puglia, GettyImages
בכדורגל לא הכל זה כסף, גם ההרגשה הטובה חשובה. אנטוניו די נטאלה/GettyImages, Tullio M. Puglia

לא בוגד

די נטאלה בן ה-34 צעיר רק בשנה אחת מפרנצ'סקו טוטי, הסמל הגדול של רומא. אולם בעוד טוטי ערך את הבכורה שלו בסריה A כבר במרץ 1993 וכשהוא בן 16 וחצי בסך הכל, די נטאלה הופיע לראשונה בליגה הבכירה רק בספטמבר 2002, בגיל 25. 'טוטו' שיחק אז באמפולי, אחרי שספג את עקרונות המשחק במחלקת הנוער של המועדון ועבר תקופות השאלה מחשלות במספר מועדונים קטנים. חודשיים לאחר מכן הוא כבר לבש לראשונה את מדי הנבחרת.

באותם ימים, וגם בעונותיו הראשונות באודינזה, אליה הצטרף בקיץ 2004, די נטאלה היה שחקן כנף. הוא אהב לבצע את הגיחות שלו מצד שמאל, ולמרות שכבש כמעט מדי עונה מעל 10 שערים, מעולם לא היה חלוץ חוד קלאסי. כך הצליחו ליהנות על ידו ולפרוח משיתוף הפעולה עימו וינצ'נזו יאקווינטה ודויד די מיקלה, לאחר מכן סימונה פפה ופאביו קוואליארלה (יגיעו למפגש פיקנטי בפריולי כשחקני יובנטוס) ובעונה שעברה גם אלכסיס סאנצ'ס, שביצע את קפיצת המדרגה המשמעותית ועבר לברצלונה לאחר שקטף את כל התהילה.

כל שחקני ההתקפה המוכשרים הללו עשו חיל באודינזה, זכו לתשומת לב אדירה ועברו הלאה. רק די נטאלה נשאר ומשתבח כמו יין טוב, בעיקר מאז ההסבה לעמדת החוד. עונה שמינית, הרחק מאור הזרקורים. בקיץ האחרון, אחרי מכירתו של סאנצ'ס והעזיבות של שחקני הרכב אחרים דוגמת גוקאן אינלר וכריסטיאן סאפטה, הנשיא הפגוע ג'אמפאולו פוצו הבהיר לכולם מי האייקון האמיתי של אודינזה: "למי אכפת שהם עזבו, יש לנו את טוטו די נטאלה. יחד עם זיקו, הוא השחקן הכי גדול שהיה במועדון. הוא נחוש מתמיד להצליח, והכי חשוב שהוא לא בוגד".

קשר אודינזה אלכסיס סאנצ'ס. Valerio Pennicino, GettyImages
"לנו יש את טוטו די נטאלה", אמר נשיא אודינזה. "למי אכפת שאלכסיס סאנצ'ס עזב"/GettyImages, Valerio Pennicino

תעודת ביטוח

אודינזה ממשיכה בשלה. המכירות הסיטוניות הן חלק מהדרך של המועדון. מערך הסקאוטינג המשוכלל של הזברטה ממשיך לגייס כישרונות למכביר, אבל כולם יודעים שזו קודם כל הקבוצה של די נטאלה. אלו לא רק השערים, אלא גם מנהיגות של קפטן ומודל לחיקוי, הבנת משחק נדירה ותנועה ללא כדור שהיא תאווה לעיניים. "הוא תעודת הביטוח שלנו", היטיב להסביר זאת ג'ינו פוצו, בנו של הנשיא ומי שמעורב יותר בפעילות השוטפת של המועדון.

תעודת ביטוח זה בלשון המעטה. 145 שערים כבש די נטאלה ב-282 משחקים במדי אודינזה. את עונת 2009/10 הוא סיים כמלך השערים עם 29 כיבושים, עונה לאחר מכן שמר על התואר וביצע את תנועת האווירון המוכרת 28 פעמים. מלבד ההבלחה של לוקה טוני לפני שש שנים (31 כיבושים), אף שחקן בליגה הקשוחה באירופה לא הגיע לכמות של 28 שערים מאז עומאר סיבורי ב-1959/60. די נטאלה עשה זאת פעמיים ברציפות, ובגיל בו רבים מחבריו כבר מתכננים את עונת הגמלאות בארצות הברית או במפרץ הפרסי.

גם את העונה הזו הוא מתכוון לסיים בתור ה'קאפוקנוניירה'. אם אכן יעמוד במטרה, הוא ישווה את שיאם של אגדות הסריה A, מישל פלאטיני וגונאר נורדהל, שהיו מלכי השערים במשך שלוש עונות רצופות. "לצד הרצון להצליח עם הקבוצה לפחות כמו בעונה שעברה, יש את המטרה האישית שלי", הודה די נטאלה. "אני רוצה להיות שוב מלך השערים וגם להגיע לשער ה-150 שלי בליגה. אין הרבה שחקנים שרשמו את ציון הדרך הזה". כרגע עומד די נטאלה על 140 שערי ליגה, מתוכם 10 העונה. מדובר בחצי מסך השערים של אודינזה עד כה, כשרק חברו לשעבר חרמן דניס (אטאלנטה) מקדים אותו במירוץ עם גול אחד יותר.

כדי להבין את גודל ההישג של די נטאלה, במיוחד בקבוצה צנועה כמו אודינזה, כדאי להזכיר שבעונה שעברה ממוצע ההבקעות שלו עמד על 0.78 שערים למשחק. רק שני שחקנים באירופה העמידו נתונים טובים יותר. שניהם צעירים מדי נטאלה כמעט בעשור ושיאם עדיין לפניהם. לאחד קוראים כריסטיאנו רונאלדו, לשני ליאונל מסי. שניהם ודאי חותמים בשתי ידיים על המספרים של די נטאלה כשיהיו בני 34. "הוא מראדונה של הפרובינציה", סיכם מאמנו פרנצ'סקו גווידולין את התופעה. "זה לא מונע ממנו להישאר צנוע, פשוט וחכם".

פרנצ'סקו גווידולין מאמן אודינזה עם אנטוניו די נטאלה. Dino Panato, GettyImages
גם מנהיג את הקבוצה, גם מהווה דוגמה לצעירים וגם כובש בצרורות. מה עוד יכול פרנצ'סקו גווידולין לבקש מהקפטן שלו?/GettyImages, Dino Panato

איש של כבוד

הפשטות של די נטאלה - נאפוליטני מבטן ומלידה וכמובן גם איש של כבוד – אולי הייתה בעוכריו בשלבים רבים של הקריירה, אך בסופו של דבר מבדילה אותו מכל היתר. בטקס האוסקר המסורתי של הליגה האיטלקית ב-2010, מלבד בחירתו לשחקן השנה והגביע שקיבל על היותו מלך השערים, נבחר די נטאלה גם לשחקן ההוגן בליגה. הפרס ניתן לו מכיוון שהוציא את הכדור החוצה בשלבי הסיום של המשחק מול לאציו, כשיריבו ליבור קוזאק נפצע במצב בו פיגרה אודינזה 3:2. כדורגלן מהזן הישן.

"הוא אגדה חיה, סמל לא פחות גדול מאלסנדרו דל פיירו או טוטי", טוענים כבר שנים אוהדי אודינזה. אך די נטאלה נטול יחסי הציבור שומר על פרופיל נמוך ותדמית משפחתית, וכתוצאה מכך זוכה להרבה פחות תשומת לב מכוכבי מדורי הרכילות, גם אם תרומתו המקצועית עולה עליהם עשרות מונים. מעטים שמו לב לעובדה שהיה האיטלקי היחיד בין 50 המועמדים לפרס כדור הזהב של 'פראנס פוטבול'.

למבקריו יש הסבר אחר. הם גורסים כי חוסר ההערכה היחסי נובע מכך שדי נטאלה מעולם לא זכה בתארים, ובנוסף התקשה להרשים בנבחרת איטליה (10 שערים ב-36 הופעות, רק חמישה במשחקים רשמיים) או במפעלים האירופים. "הוא קורס תחת הלחץ ולכן מעולם לא עבר לקבוצה גדולה", נכתב עליו ב'קוריירה דלו ספורט' לאחר החמצת הפנדל בפלייאוף האלופות מול ארסנל. אז הזכירו באיטליה איך החטיא גם בדו קרב הפנדלים ברבע גמר יורו 2008, שם איטליה נוצחה בידי ספרד.

את התשובה הטובה ביותר סיפק די נטאלה במחזור הסיום של שלב הבתים בליגה האירופית. אחרי שקיבל מנוחה במרבית המשחקים במפעל, החלוץ הנהדר חזר להרכב וכבש את שער השוויון מול סלטיק שהעלה את אודינזה לשלב הבא. בכך המשיך די נטאלה את הקשר המיסטי יוצא הדופן שלו עם השערים בפריולי – כבש בכל משחק בית בו שותף העונה. החלום הבא שלו הוא להסיר גם את הספק השני ולקבל הזדמנות נוספת בנבחרת, אליה לא זומן מאז השער המצמק שכבש במשחק ההדחה מול סלובקיה במונדיאל 2010. אבל בניגוד לרבים אחרים, אצלו זו ממש לא אובססיה.

"כבשתי 60 שערים בשתי עונות, מה כבר יש לי להוכיח?", תהה בראיון ל'גאזטה דלו ספורט'. "אשמח לחזור לנבחרת, אבל המאמן קובע ואכבד כל החלטה שלו. אני תמיד עומד לרשותו". צ'זארה פראנדלי אמר כי הוא לא פוסל אפשרות שדי נטאלה יחזור לסגל, אך בינתיים מעדיף אופציות אחרות, למגינת ליבו של כריסטיאן פאנוצ'י. "לאור הפציעות של אנטוניו קסאנו וג'וזפה רוסי, ומבלי לקחת שום דבר מהחלוצים האחרים, אני משוכנע שבטורניר קצר כמו היורו די נטאלה יכול לעשות את ההבדל", טען מגן האזורי לשעבר. "אני מקווה שפראנדלי ייקח אותו בחשבון, יש לו עונה פשוט נהדרת. מגיע לו לקבל את ההכרה".

כדורגל איטלקי בוואלה! ספורט

שחקן נבחרת איטליה אנטוניו די נטאלה. רויטרס
מחכה להזדמנות לתקן את הרושם במדי נבחרת איטליה. אנטוניו די נטאלה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully