וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלוץ נסוג? מה עובר על דויד וייה לקראת הקלאסיקו

6.12.2011 / 12:30

אשתקד המשבר שלו הסתיים עם צמד בקלאסיקו. אז למה שוב אומרים שדויד וייה נתקע? זו באמת נפילה או טריק מדרידאי?

ב-19 באוקטובר אירחה ברצלונה את ויקטוריה פילזן, כשמסביב כבר החלו העיתונאים והאוהדים את הספירה לאחור לקראת שער ה-200 של ליאונל מסי במדי הבלאוגרנה. הכוכב הארגנטינאי יכול היה לסיים את המשחק הזה עם רביעייה ולרשום עוד באותו ערב את ציון הדרך המופלא, אך החמיץ ללא הפסקה ובדקה ה-82 נפל ברחבה לאחר מבצע אישי וראה את דויד וייה עט על המציאה וקובע 0:2 לברצלונה. מסי המתוסכל נותר על הדשא בזמן שחברו חגג את השער, ולא ניגש לברך אותו גם לאחר מכן. לא נדרש יותר מזה כדי ליצור גל שמועות שיסעיר את ספרד.

שחקן ברצלונה דויד וייה חוגג שער. רויטרס
מסי לא בא לחגוג איתו, חרושת השמועות החלה. דויד וייה לאחר השער מול פילזן/רויטרס

שבועיים לאחר מכן פרסם העיתון 'סופרדפורטה' מוולנסיה כי יש לא מעט דם רע בין וייה למסי. התקשורת במדריד מיד זינקה על מנת להבליט את הסיפור ולעורר הדים. הטענה הייתה כי הרצון של מסי להיות עם הכדור ולהבקיע שערים, מונע משחקני ההתקפה האחרים לבלוט ודוחק את וייה הצידה. "השליטה הבלעדית של מסי בכל הקשור לפנדלים ולכדורים חופשיים, וכן העובדה כי הוא זוכה לגיבוי מוחלט מהשחקנים ובעיקר מפפ גווארדיולה, גורמות לחלוץ ולנסיה לשעבר לחוש שהוא אופציה משנית", נכתב שם, בהסתמך על דברים שנאמרו בסביבתו של השחקן. "וייה נדרש תמיד לחפש במסירה את מסי, אבל מרגיש כי הארגנטינאי לא מפרגן לו באותה מידה".

האם יש דברים בגו? האם אכן וייה חש ממורמר נוכח הסיטואציה שנוצרה בברצלונה ומתקשה להשלים עם מקומו בצילו של מסי, או שמא מדובר בעוד ניסיון נואל ליצור מתיחות בתוך חדר ההלבשה של הקבוצה הטובה בעולם בשנים האחרונות? המקורבים מספרים דבר אחד על צומת הדרכים המשמעותי, הסטטיסטיקה מוכיחה אחרת ובתווך ניצב אל מול הביקורות דויד וייה, שמתחמק באלגנטיות מפרשת מסי אך מקפיד להבהיר כי הוא מרגיש מוערך בברצלונה. בעונה שעברה, אותה פתח בעצלתיים, הוא סיפק תשובה מוחצת עם צמד מתוך החמישייה של בארסה בקלאסיקו. האם גם הפעם העימות המתוקשר מול ריאל מדריד יהווה את קרש הקפיצה העונתי של וייה?

לאונל מסי שחקן ברצלונה. רויטרס
כולם עובדים בשבילו, כולם מגנים עליו. כך מגיעים התארים. מי שלא מבין זאת, מקומו לא בברצלונה. ליאונל מסי/רויטרס

דמות משנית

כאשר וייה השלים את המעבר לברצלונה בעסקה של כ-40 מיליון יורו, הוא ידע שהגיע כדי למלא את עמדת הכנף השמאלית בהתקפה, כפי שעשה לצד פרננדו טורס בנבחרת ספרד. למרות תקופת התאקלמות שארכה יותר מהצפוי, וייה נטמע בסגנון המשחק של ברצלונה, ענה על הצרכים הטקטיים של גווארדיולה ("הסתכלתי מה פדרו עושה בצד השני וכך למדתי") ושמר על המספרים שהפכו אותו לחלוץ האפקטיבי בעולם מאז 2005. 'אל גואחה' סיים את עונת הבכורה שלו בברצלונה עם 22 שערים בכל המסגרות, כולל אחד בגמר ליגת האלופות מול מנצ'סטר יונייטד. חלקו בזכייה של בארסה בגביע האירופי ובאליפות לא הוטל לרגע בספק.

השתלבותו של וייה השכיחה את תקופתו הטראומטית של זלאטן איברהימוביץ', וגם הגעגועים לסמואל אטו נעלמו. גווארדיולה התגאה ב"שחקן שכל מאמן היה מתברך בו", בזמן שהילד מאסטוריה נהנה בחברת עמיתיו לנבחרת ספרד וידע לוותר על האגו שלו לטובת הקבוצה. רק דבר אחד העיב על האידיליה. במהלך העונה צוטט אחד מבני משפחתו של וייה מותח ביקורת על יחסו של מסי לחלוץ הרכש. ראשי ברצלונה מיהרו לכבות את האש עוד לפני שהתקשורת במדריד הספיקה להוסיף גחלים למדורה, ובמקביל ביקשו ממשפחת וייה, המעורבת מאוד בקריירה של השחקן, להפסיק עם ההצהרות הפומביות. הדרישה הזו החזיקה מעמד עד הפרסום האחרון בוולנסיה.

את מה שיודעים קרלס פויול, צ'אבי והאחרים, הבין גם וייה כאשר הצטרף. הקבוצה הזו היא קודם כל של מסי. כולם עובדים בשבילו, כולם מגנים עליו. בעיקר גווארדיולה. עם הצלחה לא מתווכחים. כמו יתר שחקני ברצלונה ולהבדיל מזלאטן, נראה כי גם וייה מקבל את זה. ויתור על האגו זה חלק מהמחיר שצריך לשלם כדי לזכות בתארים קבוצתיים. התסכול שלו נובע ממקום אחר לגמרי. אלו גם הרגעים בהם הוא מתקשה להשלים עם היותו דמות משנית. "כמו כל חלוץ, וייה מיוסר כשהוא לא כובש", הסביר ז'ואן באטל ב'ספורט'. "הטענות שהגיעו כביכול ממקורביו על שיטת המשחק הן מגוחכות. הרי זה אותו שחקן שכיכב בעונה שעברה – באותה קבוצה ובאותו תפקיד בדיוק. הפתרון מבחינתו הוא אך ורק כדור ברשת".

למרות התחושה כי התפוקה של וייה ירדה, הסטטיסטיקה אומרת אחרת. מלך שערי נבחרת ספרד בכל הזמנים הבקיע תשעה שערים עבור ברצלונה העונה (חמישה בליגה, שלושה בליגת האלופות ואחד בסופרקופה). יש לו שער כל 169 דקות לעומת 185 דקות אשתקד, ושני בישולים עד כה לעומת שישה בכל העונה הקודמת. גם מספר האיומים על השער לא ירד, כשווייה בועט כל 22 דקות (23 בעונה שעברה, 21 בתקופתו בוולנסיה). ומי ספק הכדורים העיקרי של וייה? ניחשתם נכון, מסי.

צ'אבי שחקן ברצלונה (ימין) עם אנדרס אינייסטה, שחקן ברצלונה (שמאל). Emilio Morenatti, AP
כבר במהלך מונדיאל 2010 הבהירו לחבר וייה את ההיררכיה בברצלונה. צ'אבי עם אנדרס אינייסטה/AP, Emilio Morenatti

זכות השמורה לבודדים

"מסי הוא שחקן שדורש המון מאלו שסביבו כי אתה תמיד צריך להיות מוכן. לפעמים נדמה שאין סיכוי שהוא יראה אותך, אבל הוא רואה. לידו תמיד צריכים להיות מוכנים לבלתי אפשרי. האמת היא שהשתפרתי מאוד בעזרתו. בעתיד, כשאסתכל על תמונות שלי לצידו, אוכל להגיד: 'אני שיחקתי עם ליאו מסי'. זו זכות השמורה לבודדים". כך נשמע וייה בראיון שהעניק ל'אל פאיס' לפני כחודש בלבד. על זה מתבססים אנשי ברצלונה כשהם טוענים כי לשמועות על מתיחות אין כל שחר.

בקטלוניה סבורים כי אין זה מקרה שהשמועות החלו לצוץ מיד לאחר הציטוטים הלוהטים מספרו האוטוביוגרפי של איברהימוביץ'. התקשורת בסך הכל הרגישה כי יש הזדמנות טובה לעשות מטעמים ממקרה נוסף שיוכיח כי חלוצים אחרים סובלים לצד מסי, שרוצה להיות במרכז ההתקפה כדי לכבוש כמה שיותר. "אם נתייחס לכל שטות שמפורסמת בעיתונים, לא יהיה לנו זמן לעבוד", התלוצץ הנשיא סנדרו רוסל כשהתבקש להגיב לפרסומים. "וייה ומסי לא מדברים? מוזר, בטיסה חזרה מצ'כיה הם שיחקו יחד פ'ציסי כל הדרך".

רגע לפני המשחק מול סראגוסה, כשהוא בעיצומה של בצורת לא אופיינית בת כחודשיים, וייה נקרא על ידי גווארדיולה לתדרוך אחרון ושמע ממנו: "זה היום שלך, הפעם אתה מבקיע". וייה אכן מצא את הרשת, וכתגובה לכל הלחשושים היה זה מסי שניגש ראשון לברך אותו. "אין שום קרע ביני לבין וייה", הבהיר הארגנטינאי. "רחוק מזה, אנחנו מסתדרים מצוין. לא משנה לי מה אומרים, הכי חשוב שגם וייה וגם אני יודעים שזה שקר. גם עם זלאטן מעולם לא היו לי בעיות".

זלאטן איברהימוביץ', שחקן מילאן. רויטרס
הציטוטים הפיקנטיים מספרו הכשירו את הקרקע ליצירת מתיחות חדשה. זלאטן איברהימוביץ'/רויטרס

היצע בלתי נגמר

גם אם הם מכחישים סכסוך כזה או אחר בין וייה למסי, על דבר אחד מסכימים בברצלונה: וייה נמצא במצב עדין מבחינה מקצועית. דקות המשחק לא נפגעו וגם המספרים עומדים בקצב של העונה שעברה, אך התחרות גדלה והאופציות מבחינתו של גווארדיולה מגוונות. אלכסיס סאנצ'ס שחזר מפציעה הוא אופציה טבעית יותר לעמדה בצד שמאל, איסק קואנקה הכישרוני נכנס לרוטציה וגם ססק פברגאס, אנדרס אינייסטה ואפילו אדריאנו כבר איישו את המשבצת של וייה העונה.

גווארדיולה תמיד החמיא לנכונות של וייה להקריב למען הקבוצה מהצלחתו האישית ("התרומה שלו היא הרבה מעבר לשערים. זה בלתי אפשרי לא להסתדר איתו, הוא אדיב בסגנון המשחק שלו ובאישיותו"), אולם במהלך שלל הניסויים שביצע העונה גם וייה משלם את המחיר. לעומת שישה משחקי ליגה בהם השלים 90 דקות (בעיקר בתקופה בה סאנצ'ס היה פצוע) שותף וייה בשישה משחקים כמחליף ופעמיים נותר על הספסל, כולל מול לבנטה בשבת האחרונה. בכל העונה שעברה, רק לשם המחשה, היו שני משחקים בלבד בהם עלה מהספסל.

ובכל זאת, וייה לא מודאג. חרף ההיצע הבלתי נגמר שיש לגווארדיולה, והעובדה כי וייה כבר בן 30 ובעורפו נושפים צעירי המועדון, צריך לזכור שהוא עדיין החלוץ האמיתי היחיד שיש לברצלונה בסגל. הוא עדיין הנשק ההתקפי השני בחשיבותו. "אני מרגיש חשוב ומוערך בקבוצה, במיוחד כשהמאמן מדבר עליי בחיבה כה גדולה", אמר וייה במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר, אז הסביר כי פציעות קטנות וטורדניות, אחרי שלוש שנים בהן שיחק כמעט ללא הפסקה, משפיעות גם הן על דקות המשחק. "אני לא מייחס חשיבות למה שאומרים אנשים מחוץ למועדון. טוב לי בברצלונה".

גם 'אל גואחה' יודע שגווארדיולה לא יוותר עליו כל כך מהר. הרי פפ זרק את דקו ורונאלדיניו בשנה הראשונה כדי לשים את הקבוצה בידיים של מסי. אחר כך הוא ויתר על סמואל אטו, נפרד מזלאטן ותיירי הנרי בשלישית, ואפילו הסיר אחריותו מפרויקט בויאן קרקיץ' ברביעית. הוא שומר על מסי בכפפות של משי ויודע למה. אם היה חושב שנוכחותו של וייה אף היא פוגעת במסי - משמע מזיקה לקבוצה - היה נפטר גם ממנו.

פפ גווארדיולה מאמן ברצלונה (שמאל) עם דויד וייה שחקן ברצלונה. רויטרס
יודע שהמאמן לא יוותר עליו כל כך מהר. דויד וייה עם פפ גווארדיולה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully