וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מירוץ החימוש החל

1.12.2011 / 15:30

מכבי תל אביב בבעיה, ריאל מדריד בצרות, צסק"א מבולבלת, ולא רק. הכדורסל האירופי עומד בפני טירוף חדש לאחר סיום השביתה ב-NBA. הבלוג של גרינוולד מכין אתכם לעולם של מחר

בסוף השבוע שעבר, זמן קצר לפני ההכרזה על סיום שביתת השחקנים, התרחש הפלא: פרננדו סן אמטריו מקאחה לבוראל זכה בתואר MVP המחזור ביורוליג; הפעם הראשונה לעונת 2011/12 בה זכה בתואר שחקן אירופאי דה-פקטו, ולא שחקן NBA שהגיע ליורוליג בזכות השביתה.

ג'ורדן פארמר שחקן מכבי תל אביב בכדורסל. ברני ארדוב
גם מכבי תל אביב ניצבת בפני בעיה גדולה. ג'ורדן פארמר/ברני ארדוב

חמשת שחקני המחזור הקודמים היו אנדריי קירילנקו (פעמיים), ניקולא באטום (פעמיים) וג'ורדן פארמר. באטום ופארמר חוזרים הערב לארה"ב. קירילנקו הוא היחיד שאינו מחזיק בחוזה חתום בליגה הטובה בעולם וההחלטה האם לשוב נמצאת בידיו, אף שעל פי ההערכות ברוסיה יעשה כן.

"צסק"א מפעילה על קירילנקו לחץ גדול כדי שיישאר", מספר עיתונאי רוסי שהעדיף להישאר בעילום שם. "לפי ההסכם, יש לו חודש מרגע ההכרזה על סיום השביתה כדי להודיע לצסק"א מה הוא בוחר לעשות, כך שנותרו עוד שלושה שבועות. מדברים על יוטה (קבוצתו בעשר השנים האחרונות, א.ג.) או ניו ג'רזי (המצויה בבעלות המיליארדר הרוסי מיכאיל פרוחוב, א.ג.) כמועמדות להחתים אותו, אבל אחרים טוענים שקירילנקו אולי ינסה למצוא חוזה בלייקרס או בקליפרס, כי אשתו הדוגמנית עובדת הרבה בלוס אנג'לס. אם אנדריי לא יקבל בקרוב הצעה שתבטח אותו לשנים הבאות, עם סכום גדול, אולי הוא בכלל יחליט לסיים את העונה בצסק"א ולבחון את מצבו מחדש בקיץ".

עם קירילנקו – שמוביל את צסק"א בריבאונדים, חטיפות וסחיטת עבירות, ומעמיד ביורוליג מדד ממוצע מפלצתי של 29.4 – נחשבת האלופה הרוסית למועמדת כמעט ודאית לפיינל פור. קשה לדעת כיצד תראה בלעדיו; פחות טוב, מן הסתם. השאלה כמה פחות.

לפני כעשרה ימים נפצע AK-47 במהלך משחק ליגה, שבר את אפו ונפגע בכתפו, ויחמיץ את החודש הקרוב. צסק"א הצליחה לנצח את שני משחקי היורוליג האחרונים בלעדיו – מול ז'לגיריס ובאמברג – אבל התקשתה. "כולם יודעים מה החשיבות של קירילנקו עבורנו", אמר סאמי מאיה, שחקנה של צסק"א. "הפציעה שלו היא אבידה גדולה. אני לא הוא, אני לא יכול לעשות את כל הדברים שהוא עושה, אבל ננסה למלא בינתיים את מקומו".

אם כמה שבועות ללא קירינלקו נראים כמו סיוט בהתהוות עבור אנשי צסק"א, מעניין כיצד הם רואים את האפשרות שבקרוב יאבדו לגמרי את הקלצ'ניקוב.

אנדריי קירילנקו שחקן צסק"א מוסקבה (ימין) מול סוני ווימס שחקן ז'לגיריס קובנה. רויטרס
איתו - צסק"א מועמדת כמעט ודאית לפיינל פור. בלעדיו - קשה לדעת כיצד תראה; פחות טובה, זה בטוח. אנדריי קירילנקו/רויטרס

***

ארבעה מעשרת השחקנים המובילים את היורוליג במדד איכות הם שחקני NBA (קירילנקו, באטום, גלינארי, פארמר); אחרים, כמו ניקולה פקוביץ', רודי פרננדס וסרג' איבקה, נדחקו מהעשירייה רק בשל מיעוט דקות משחק. קבוצותיהן יראו אחרת בלעדיהם. היורוליג כולה תראה אחרת.

רשימת הנפגעות ארוכה: פרט למכבי תל אביב ולצסק"א – אם וכאשר יחליט קירינלקו לעזוב – נמצא את ריאל מדריד, פרטיזן, מילאנו, אנדולו אפס, נאנסי ועוד.

בסכנה הגדולה ביותר, כך נראה, מצויות ריאל ומילאנו. ללא גלינארי, פרויקט המיליונים של מילאנו עשוי להידחק אל מחוץ לטופ-16; וללא פרננדס ואיבקה, ריאל תתקשה מאוד להגיע לשלבים המאוחרים.

"רודי היה השחקן הכי חשוב של ריאל כי הוא סתם הרבה חורים מקצועיים, וגם היה לו תפקיד חשוב בשמירה על הקשר בין הקהל של ריאל למועדון", אומר פראן מרטינז מאתר הכדורסל "סולובאסקט". "איבקה תפס מקום חשוב ברוטציה, והוסיף הרבה קשיחות לקו הקדמי הרך של ריאל. בנוסף, ריאל בעצם מאבדת שני שחקנים ספרדים, מה שכמובן ייפגע בה קשות בליגה".

"לאפס תהיה בעיה רצינית כי בליגה הטורקית אפשר לצרף רק שלושה זרים, ולכן אם איליאסובה עוזב הם כנראה יחתימו זר במקומו ויאלצו להשאיר את אחד הזרים בחוץ", מוסיף העיתונאי הטורקי קאן קוראל. "אומרים שאיליאסובה רוצה להישאר באיסטנבול למרות סיום השביתה, והוא כנראה ינסה 'לקנות' את החוזה שלו במילווקי. אבל כל אחד בטורקיה יאמר לך שהבעיה של אפס אחרת: סיום השביתה לוקח מכאן כל כך הרבה שחקנים טובים, אבל דווקא סשה וויאצ'יץ' נשאר (חתם על חוזה לעונה מלאה, א.ג.)", צוחק קוראל.

"עבור מילאנו, גלינארי הוא חסר-תחליף", קובע פלאביו ואלטי מה"קוריירה דלה-סרה", "וזה לא רק שהוא הסמל של הקבוצה הזאת כי הוא נולד בה, אלא כי הוא פשוט השחקן הכי טוב שלה. אף שחקן לא יכול למלא את הרול של דנילו. אני חושב שבלעדיו מילאנו לא תעפיל לטופ-16. ואם זה יקרה, אז הקבוצה תהיה בצרות, כי הבעלים השקיעו הרבה כסף לא כדי סתם להמשיך לשלב הבא, אלא כדי להגיע לפיינל פור. המצב הנוכחי גרוע יותר מהעונה שעברה כי כולנו חשבנו שלמילאנו תהיה קבוצה טובה, אבל הם משחקים כדורסל גרוע. הם חייבים לנצח הערב את ריאל מדריד, לאסוף ניצחון בבלגרד ולא להחליק מול שרלרואה. מעניין יהיה לראות איך סרג'יו סקאריולו, שעד עכשיו מאכזב, יתמודד עם הלחץ הזה בלי גלינארי".

דנילו גלינארי שחקן נבחרת איטליה. avid Josek, AP
עבור מילאנו, גלינארי הוא חסר תחליף/AP, avid Josek

***

לא רק היורוליג ניזוקה: שחקנים רבים, גם כאלו שחתמו בקבוצות אירופאיות משניות או אפילו ננסיות (בוריס דיאו הצטרף לבורדו מהליגה השנייה בצרפת), ימלאו בימים הקרובים את הטיסות מאירופה לארה"ב. ולנסיה תאבד את טיאגו ספליטר, שחתם לפני מספר שבועות ובמשחקים הספורים שהספיק לשחק במדיה העמיד מספרים של MVP; קאחה לבוראל תאבד את גוראן דראגיץ'; בשיקטאש תאבד את דרון וויליאמס, שחקנה הכל-יכול שרק בשבוע שעבר הדהים עם 50 נקודות במשחק יורוצ'אלנג'; חימקי תאבד את טימופיי מוזגוב; והליגה הצרפתית כולה, שהתבשמה בשחקני NBA צרפתים רבים (נאנסי, גראבלין, טולוז, שטרסבורג, וילרבאן ועוד), תספוג מכה אנושה באמת.

"סיום השביתה היה צפוי, אבל זה עדיין קשה", אומר בכיר הכדורסל הצרפתי ארנו סבו. "נאנסי מאבדת את באטום, שהוא השחקן הכי חשוב שלה; שטרסבורג תאבד שני שחקנים; והרשימה נמשכת ונמשכת. אולי בהשפעת מדליית הכסף ביורובאסקט, הרבה שחקני NBA מקומיים רצו בקיץ לחזור הביתה, לצרפת. זו לא הייתה שאלה של כסף, אלא יותר של נוחות, כמו להיות עם המשפחה ולשמור על כושר במסגרת מסודרת, וגם, במידה רבה, לעזור לכדורסל הצרפתי להתרומם אחרי שנים קשות. השחקנים רצו לוודא שהתנופה שהחלה ביורובאסקט נמשכת, ובאמת פתאום כל כלי התקשורת המקומיים התחילו לדבר על כדורסל, מה שלא קרה כבר שנים. יש פרויקטים שלפתע מתעוררים, יותר כסף זורם לענף. קידום שכזה לא היה אפשרי אלמלא השביתה. אבל בקרוב נראה האם הכדורסל הצרפתי יצליח לשמור על המומנטום גם בלי הכוכבים האלה, או שהכל שוב הולך להתרסק".

"קבוצה כמו בשיקטאש, שניצחה לא מזמן את פנרבחצ'ה-אולקר, האלופה בשנתיים האחרונות, והייתה מועמדת ללכת עד הסוף, עכשיו נכנסת לסוג של לימבו", טוען קאן קוראל. "מקבוצה שמועמדת לאליפות היא תהפוך לקבוצה שתתקשה להגיע אפילו לפלייאוף. יש עוד קבוצות שנפגעו בטורקיה, אבל רובן לקחו את השחקנים הזמניים כתוספת שולית, ולכן אם יאבדו אותם זה יהיה כאילו איזה שחקן ברוטציה נפגע – לא משהו שאי-אפשר להתגבר עליו. אבל קבוצה כמו בשיקטאש, שהימרה על הכל, הולכת להפסיד הרבה מאוד".

דרון וויליאמס שחקן בשיקטאש. AP
בשיקטאש שהייתה מועמדת ללכת עד הסוף, עכשיו נכנסת לסוג של לימבו. דרון וויליאמס/AP

***

והנה, כאשר הקבוצות שהימרו וניזוקו יוצאות כעת אל מרוץ חימוש מחודש ויאלצו להיבנות תוך כדי תנועה, דווקא אלה ששמרו בקיץ על איפוק ועמדו בפיתוי עוברות להוביל: בראש נמצאת ברצלונה, שסירבה להיכנע לטרנד וגם השנה נסמכת על שלד יציב ואירופאים מנוסים; פנאתינייקוס וסיינה נמנות גם כן על הרשימה.

"אני חושב שהקבוצה שהתחזקה יותר מכל בזכות השביתה הזו היא בארסה", משועשע פראן מרטינז. "צ'אבי פסקוואל והג'נרל מנג'ר צ'יצ'י קראוס החליטו לשמור על הקבוצה משחקנים זמניים, ואמרו שלא יגיע שחקן NBA עד שלא תצא הודעה על ביטול העונה כולה. עכשיו ברצלונה לא צריכה לחפש אף שחקן, וההחלטה הזו התבררה כמוצדקת".

והנה כאשר חודש ינואר מתדפק על הדלתות עומדת היורוליג בפני תקופה חדשה-ישנה; הפנטזיות בדבר ליגת NBA אירופאית נמוגו, והליגה האפרורית שבה להתבסס על אותם האירופאים הוותיקים והפליטים האמריקאים. כעת עונת 2011/12 יוצאת באמת לדרך, ושוב הכל נפתח מחדש.

ohad@walla.net.il

שחקן ברצלונה חואן קרלוס נבארו. David Ramos, GettyImages
סיום השביתה משרת בעיקר את ברצלונה. חואן קרלוס נבארו/GettyImages, David Ramos

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully