וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייתכן שמדובר בקבוצה הלאומנית בעולם: הכירו צ'יבאס גוודלחרה

23.11.2011 / 14:30

105 שנה היא קיימת, 103 שנה על טהרת הכדורגלן המקסיקני בלבד. צ'יבאס היא הרבה יותר מקבוצת ספורט ולא רק החממה של צ'יצ'ריטו

המשימה:

"לשמר את הקבוצה כטובה ביותר במקסיקו. לתת גאווה ותשוקה לכדורגלנים המקסיקנים, לסייע להם לטפח את עצמם ולגדול כמקצוענים ששואפים למצוינות ספורטיבית ואישית".

החזון:

"להיות מועדון הכדורגל מספר אחד בעולם. לזכות בתארים ולסחוף כמה שיותר אוהדים".

הערכים:

"לאומנות, תשוקה, כנות, מודעות חברתית, מנהיגות".

ההמנון רשמי (חלקי):

מקסיקנים טהורים, טוהר מקסיקני
בצ'יבאס כולנו ממש כמו אחים
מקסיקנים טהורים, טוהר מקסיקני
בצ'יבאס כולנו ממש כמו אחים

צ'יבאס, צ'יבאס, צ'יבאס היא הלב
צ'יבאס, צ'יבאס, צ'יבאס היא הדת
צ'יבאס, צ'יבאס, צ'יבאס האהבה הכי גדולה שלי


* מתוך האתר הרשמי של צ'יבאס גוודלחרה

אוהד של צ'יבאס גוודלחרה. GettyImages
"צ'יבאס היא הלב, צ'יבאס היא הדת". אוהד של הקבוצה/GettyImages

חאבייר הרננדס, סיפור ההצלחה של מנצ'סטר יונייטד העונה על פי רוב לשם צ'יצ'ריטו, היה אמור לזכות בתואר משמעותי כבר לפני הרבה מאוד שנים. החלוץ הנמרץ היה אמור לככב בחוד של נבחרת מקסיקו באליפות העולם עד גיל 17 שהתקיימה בפרו ב-2005, אבל פציעה מנעה ממנו את הנסיעה.

לשמחתם של חבריו, הם הצליחו להסתדר גם בלעדיו וזכו בתואר אחרי ניצחון 0:4 מרשים על הולנד בחצי הגמר ו-0:3 ענק על ברזיל בגמר. ג'יובני דוס סנטוס שכבר שיחק בברצלונה, הבריק ושימש כשחקן המרכזי אצל ה-אל טרי הצעירים, אבל לצידו כיכב גם קרלוס ולה שבהיעדרו של צ'יצריטו הופקד על כיבוש השערים סיים כמלך השערים של הטורניר עם חמישה.

ולה נרכש כעבור זמן קצר על ידי ארסנל, אבל הספיק לשוב למקסיקו ולספר חוויות לחברו כשהשניים נפגשו במגרש האימונים של מחלקת הנוער של דפורטיבו גוודלחרה, צ'יבאס כפי שהיא מכונה במקסיקו. כעבור מספר שנים גם צ'יצ'ריטו מצא את עצמו באנגליה והפך לעוד ייצוא מוצלח של מחלקת הנוער המפורסמת של המועדון.

שני החלוצים הללו מגלמים את סיפורה של צ'יבאס גוודלחרה, המועדון המצליח בתולדות הכדורגל המקסיקני, אבל עוף מעט זר ומוזר בנוף הכדורגל העולמי המודרני. קבוצה שמשתפת שחקנים מקסיקנים בלבד ושעל כן תלויה הרבה יותר במחלקת הנוער שלה מאשר בכוח הכסף. ולה וצ'יצ'ריטו הם סיפור של הצלחה אישית, מי יותר ומי פחות, אבל יותר מכך הם סיפור הצלחה של מועדון נדיר.

שחקן צי'באס גוודלחרה לשעבר חאבייר הרננדס. AP
צ'יבאס היא עוף מעט זר ומוזר בנוף הכדורגל העולמי המודרני. קבוצה שמשתפת שחקנים מקסיקנים בלבד ושעל כן תלויה הרבה יותר במחלקת הנוער שלה מאשר בכוח הכסף. צ'יצ'ריטו/AP

צ'יבאס גוודלחרה הוקמה ב-1906 תחת השם קלוב דה פוטבול אוניון ובשורותיה שיחקו אז שחקנים מארצות כמו בלגיה וצרפת. אלא שכעבור שנתיים שינה המועדון את שמו לדפורטיבו גוודלחרה כדי לחזק את הקשר עם העיר, ומקימיה (שאחד מהם היה בלגי) החליטו שמעכשיו ישחקו בה רק מקסיקנים. 103 שנה לאחר מכן, 103 שנה של שחקנים מקומיים בלבד, היא מתחרה ביריבות וגם בחלק מרעות הכדורגל המודרני.

הליגה המקסיקנית משמשת כבר הרבה מאוד שנים מוקד משיכה אטרקטיבי לכוכבים מכל יבשת אמריקה. טיגרס הוציאה בעונה שעברה קרוב ל-14 מיליון יורו על רכש, טיחואנה קנתה לקראת העונה הנוכחית שחקנים ב-11.5 מיליון וקלוב אמריקה רכשה מסנטוס לגונה את חלוץ נבחרת אקוודור כריסטיאן בניטס תמורת סכום השווה ל-7.2 מיליון יורו. לכל קבוצה בליגה המקסיקנית יש לפחות שני ספונסרים "כבדים" שמזרימים כסף רב וכל מועדון רשאי לנהל בעצמו את מכירת זכויות השידור של עצמו ולמקסם את הרווח. תוסיפו לזה כמה בעלי קבוצות עשירים ככורח ותקבלו ליגה נוצצת ואיכותית.

המציאות הזו הפכה את המאבק של צ'יבאס על תארים לקשה במיוחד. הקבוצה אמנם מחזיקה בשיא האליפויות של מקסיקו עם 11, אבל ב-41 השנים האחרונות זכתה בתואר שלוש פעמים בלבד. היריבות החלו לרכוש את כוכבי הליגה הארגנטינאית שהעדיפו את מקסיקו על אירופה, דורות מקומיים פחות מוצלחים לא הצליחו להתמודד על תארים וכשצ'יבאס מתעניינת בשחקנים מקומיים, היריבות נוקבות בתג מחיר גבוה מפני שהן יודעות שהברירות שעומדות בפניה מועטות.

מנגד, הקבוצה שיתפה פעולה עם הכדורגל המודרני ונכנסה לסוג של מלכוד. אחת ממטרות העל של הבעלים העשיר חורחה ורגארה היא לקדם את צ'יבאס כמותג בינלאומי ומי יכול לעשות זאת טוב יותר משחקני בית מצליחים? זה, ביחד עם חוסר הרצון למנוע מצעירים להתקדם מקצועית וכלכלית, הביא למכירת שחקנים ולכך שהקבוצה בעצם הופכת לעוד אחת מאותן יצרניות כשרונות ולא מצליחה להתמקד בהשבת תואר האליפות.

העיתונאי הבריטי טום מרשל, שמתגורר בעיר המקסיקנית, כתב לפני מספר חודשים: "לפני שני מחזורים צ'יבאס העלתה הרכב שכלל 11 שחקנים שגדלו במחלקת הנוער שלה. כבר לא רואים דברים כאלו בכדורגל המודרני. זה כמעט כאילו הכדורגל הולך בכיוון אחד, וצ'יבאס הולכת בכיוון השני".

שחקן צ'יבאס גוודלחרה מרקו פביאן. Otto Greule Jr, GettyImages
העיתונאי הבריטי טום מרשל, כתב: "לפני שני מחזורים צ'יבאס העלתה הרכב שכלל 11 שחקנים שגדלו במחלקת הנוער שלה. זה כמעט כאילו הכדורגל הולך בכיוון אחד, וצ'יבאס הולכת בכיוון השני". הכוכב הגדול מרקו פביאן/GettyImages, Otto Greule Jr

הרבה בשל המדיניות שלה, צ'יבאס נחשבת לקבוצה הכי אהודה במקסיקו, אבל לאורך שנים ארוכות זה לא עזר לה על כר הדשא ושלוש אליפויות ב-41 שנה זה מעט מדי בשביל מועדון בסדר הגודל הזה. אחרי שהגיע ב-2002, הבעלים ורגארה פתח את הכיס כדי להנחית בקבוצה שחקנים מנוסים כמו ארון גלינדו, פרנסיסקו פלנסיה, גונסאלו פינדה ועוד, אבל ההצלחה בוששה להגיע ו-ורגארה חזר למקורות והבין שיש פתרון אחד אידיאלי: גידול בלתי פוסק של שחקנים איכותיים.

לצערם של אנשי צ'יבאס הם ראו ב-20 השנים האחרונות כיצד דווקא היריבה העירונית אטלס, בונה קאנטרה מפוארת, נאבקת בהצלחה על הכשרונות הגדולים של העיר ומגדלת שורה ארוכה של שחקנים כמו חארד בורגטי, אוסבלדו סאנצ'ס, אנדרס גווארדדו, רפא מארקס ואחרים. היום אוהדי כדורגל מקסיקנים רבים יגידו שלמרות המוניטין של מחלקת הנוער של צ'יבאס, דווקא זו של אטלס טובה יותר. יחד עם זאת, ייתכן שבקרוב מאוד זה ישתנה.

ביולי האחרון שוב זכתה נבחרת הנערים של מקסיקו באליפות העולם עד גיל 17, הפעם בזו שנערכה בבית. שש שנים אחרי שקרלוס ולה ועומאר אספרסה מצ'יבאס כבשו בגמר נגד ברזיל, למעלה מ-98 אלף צופים באצטדיון האצטקה ראו את ג'יובאני קסיאס מאותה קבוצה עושה את זה בעצמו, ואת מקסיקו מנצחת את אורוגוואי 0:2 ומניפה גביע. בדיוק כמו באותה אליפות ב-2005, המועדון מגוודלחרה שלח ארבעה נציגים ושוב כולם היוו חלק מרכזי בזכייה, כשמלך השערים של הנבחרת הוא שחקן צ'יבאס קרלוס פיירו.

פחות מחודש לאחר מכן סיימה הנבחרת הצעירה במקום השלישי באליפות העולם עד גיל 20. הסגל שוב כלל ארבעה שחקנים מצ'יבאס וארבעתם שוב שימשו בורז מרכזי בהישג. אחד מהם, אוליסס ד'אבילה נמכר כעבור זמן קצר לצ'לסי, אבל היתר בינתיים נשארו והתוצאות החלו להגיע.

שחקני נבחרת מקסיקו עד גיל 17 חוליו גומס (ימין), ג'יובאני קסיאס (מרכז), קרלוס פיירו (שמאל). AP
בדיוק כמו באותה אליפות ב-2005, המועדון מגוודלחרה שלח ארבעה נציגים ושוב כולם היוו חלק מרכזי בזכייה, כשמלך השערים של הנבחרת הוא שחקן צ'יבאס קרלוס פיירו/AP

הרמז הראשון לגאולה הגיע עם העפלה סנסציונית של צ'יבאס לגמר גביע הליברטדורס ב-2010, כשבמשחקי הגמר משחקים בהרכב שלה שלושה שחקני הגנה בני 22 ומטה, והשדרוג הגיע לאחרונה. הליגה המקסיקנית נערכת במתכונת של עונה בת 17 מחזורים ולאחר מכן משחקי פלייאוף, וצ'יבאס סיימה את עונת האפרטורה הסדירה במקום הראשון.

הכוכבים נמצאים כמו תמיד תחת מעקב אירופאי צמוד, אבל הבעלים ורגארה עשה לאחרונה שרירים והצהיר שהחלוץ בן ה-22 מרקו פביאן, לא עומד למכירה למרות התעניינות גדולה. אריק טורס בן ה-18 שבמקצב החיים המהיר של הכדורגל העולמי כבר זכה לתואר "צ'יצ'ריטו החדש" למרות שזה המקורי רק בן 23, פטריסיו אראוחו, עם יותר מ-170 הופעות בקבוצה הבוגרת בגיל 23, הוא אחד מהמנהיגים ואנטוניו גייארדו בן ה-22, עוד תוצר של הקאנטרה, פרץ העונה והפך לשחקן הרכב חשוב.

אחת מהחותמות הרשמיות על ההצלחה של המדיניות של צ'יבאס לאחרונה הגיעה דווקא מכיוון היריבה הגדולה ביותר קלוב אמריקה, שאחרי קמפיין כושל הודיעה שכל שחקניה העשירים והיקרים עומדים למכירה ושלקראת העונה הבאה ראשיה מתכוונים לבנות סגל שלפחות חצי ממנו יורכב משחקני בית צעירים.

מה שנותר לצ'יבאס כעת זה להתאושש מהפסד מפתיע לקוורטרו שסיימה במקום השמיני, בפתיחת משחקי הפלייאוף בסוף השבוע האחרון, לנצח בגומלין ולהמשיך עד זכייה באליפות מספר 12. בשביל הרומנטיקנים, בשביל המקסיקנים.

השמיים כחולים, עכשיו הם אדומים-לבנים
חליסקו (המדינה בה נמצאת גוודלחארה) והטקילה הם הלב שלך
האוהדים הם הדגל והמורשת שלך
בגלל זה אנחנו שרים בקול גדול

מקסיקנים טהורים, טוהר מקסיקני
בצ'יבאס כולנו ממש כמו אחים
מקסיקנים טהורים, טוהר מקסיקני
בצ'יבאס כולנו ממש כמו אחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully