וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטבול מכללות: הטל צל כבד

תומר ספירשטיין

10.11.2011 / 11:14

סטנפורד תארח את אורגון למשחק המרכזי, כשמעל למחזור המשחקים מרחפת פרשה מזעזעת של אונס קטינים בפן סטייט

הניצחון הגדול של לואיזיאנה סטייט על אלבמה ב"משחק המאה" החזיק מעמד בדיוק יום, כשאז החלו להגיע הדיווחים על החקירה המסובכת בפן סטייט. למי שעדיין לא ממש הבין מה גורם לג'ו פטרנו קשיי שינה, הנה הסבר קצר:

ג'רי סנדסקי, שאימן בפן סטייט החל משנת 1969 ועד לאלאמו בול ב-1999 (אז ניצחו פן סטייט את טקסס איי.אנד.אם 0:24, משחק הבול היחידי בו ניצחה קבוצתו של פטרנו בשאט-אאוט), שנחשב לגאון הגנתי שהביא למכללה את הכינוי "מכללת ליינבקר", נעצר לאחר שביצע, לכאורה, מעשים מגונים (כולל אונס) בבנים קטינים. בשנת 98 נתפס מבצע מעשים מגונים בקטין אותו הכיר דרך קרן לעזרה לילדים במצוקה (אותה הקים ושימש כתורם הגדול ביותר שלה) בעת עבודתו כמתנדב בתיכון, אך דבר לא נעשה בנידון. רק ארבע שנים מאוחר יותר, 2002, נתפס בידי אחד מעוזריו של ג'ו פטרנו בשטח המכללה כשהוא, ככל הנראה, אונס קטין. אותו עוזר העביר את הדיווח לפטרנו, שמצידו דיווח לממונים עליו, שבתגובה - אסרו על סנדסקי להגיע לשטח המכללה עם ילדים מהקרן (איסור שלא היה בר-אכיפה בכל מקרה). המזעזע בסיפור, מעבר למעשי סנדסקי כמובן, הוא שאותם ממונים - המנהל האתלטי טים קרלי וגארי שולץ, אחד מסגני האוניברסיטה האחראי על משטרת המכללה - החליטו שלא לפנות לרשויות החוק, אלא להשתיק את העניין. כעת, התפוצצה הפרשה. אותם מנהלים, שכבר אינם מכהנים בתפקידם, נאשמים כעת במתן עדות שקר ובאי דיווח על התעללות מינית בקטינים.

ג'רי סנדסקי עוזר מאמן פן סטייט (מרכז) עם שחקני פן סטייט. Eric Gay, AP
גאון הגנתי עם צד אפל מאוד. סנדסקי במשחקו האחרון כמאמן ההגנה בפן סטייט/AP, Eric Gay

סנדסקי מואשם בביצוע מגונים ואונס קטינים בשמונה מקרים שונים ספיציפיים (כעת מדווח על מקרה תשיעי), אך הדיווחים מדברים על 20 מקרים שונים וכתב אישום של 40 סעיפים של התעללות מינית. בתור אחד שקרא את כל דפי הסיכום של חבר המושבעים, אפשר לומר שבהחלט מדובר באחד המקרים המזעזעים, המבעיתים והחשוכים ביותר שאי פעם ארעו במכללות ארצות הברית ועולם פוטבול המכללות, אם לא החמור שבהם. מעבר לכך, המקרה הזה חושף עד כמה עמוק קשר השתיקה המחליא הזה הגיע - רק ב-2009 הורחק סנדסקי משטח בית הספר בו למד אחד מקורבנותיו, לאחר שאימו התלוננה על התקיפה המינית, ורק אז דווח המקרה לרשויות שהחלו בחקירה נרחבת על הנושא, שהובילה לחשיפת השתקת הנושא שבע שנים קודם לכן בפן סטייט.

פטרנו עצמו יצא בהודעה, לפיה: "אם נכון הדבר, טבע וחומרת העבירות מזעזעות אותי ואת כל אנשי פן סטייט. בעוד שעשיתי את מה שהייתי אמור לעשות בנוגע לעבירה שהובאה לידיעתי, כמו כל אחד אחר שהיה מעורב אני לא יכול שלא להצטער מאוד שמקרים אלו קרו". כעת, לאחר שיצאה התקשורת בקריאה מסיבית להתפטרותו המיידית של פטרנו (או פיטוריו בידי נשיא האוניברסיטה, גרהאם ספנייר, שכבר הציע את תמיכתו הבלתי מתפשרת בקרלי ושולץ), בשל העובדה כי ידע על המעשים אך לא עשה די. קרי - לא פנה למשטרה בעצמו, ולכן היה שותף למעשה להשתקת הנושא תחת מדיניות "רק אל תביא לפה ילדים". מאז, פטרנו עצמו הודיע על פרישה בסוף העונה, אך זה לא הספיק לחבר הנאמנים, שהודיעו על פיטורים מיידיים של פטרנו וספנייר.

ג'ו פטרנו מאמן פן סטייט (מרכז). Matt Rourke, AP
לא יצא מזה נקי. פטרנו/AP, Matt Rourke

בצד הנושא הכאוב הזה, שעוד ימשיך להסעיר את עולם המכללות ובכלל, יש לנו עדיין מחזור השבוע, בו תארח פן סטייט ההמומה את נברסקה, אורגון תצא לסטנפורד למשחק המרכזי, אוקלהומה סטייט תנסה שלא למעוד כמו אחותה הגדולה מול טקסס טק, הסונרס עצמם יצאו לביילור למשחק הכנה לקראת המפגש מול הקאובויס בעוד שבועיים וג'ורג'יה ואובורן תיפגשנה למשחק על הכבוד. ומה בשידורים:

חמישי, 3:00: טמפל - מיאמי (אוהיו) ב-ESPN

שבת, 19:00: מיזורי - טקסס

שבת, 22:30: USC - וושינגטון

ראשון, 2:00 (דחוי): SMU - נייבי

ראשון, 3:07: סטנפורד - אורגון ב-ESPN

מפגינים מול מכללת פן סטייט. Matt Rourke, AP
השלט אומר הכל. מפגינים מול בניין ההנהלה בפן סטייט/AP, Matt Rourke

מזל ברווז

לואיזיאנה סטייט (1) - מערב קנטאקי

אחרי הניצחון הגדול על אלבמה בשבוע שעבר, לטייגרס מגיע קצת מנוחה, והמשחק מול ההילטופרס מגיע בדיוק בזמן, לפני משחקי סוף העונה מול אול' מיס והמשחק המרתק מול ארקנסו במחזור האחרון.

טקסס טק - אוקלהומה סטייט (2)

עוד קבוצה שרשמה ניצחון חשוב בשבוע שעבר הם הקאובויס, שעלו למקום השני וכעת יפגשו את הקבוצה שעזרה להם להגיע לשם, הרד ריידרס, שקיבלו בראש מטקסס בשבוע שעבר. עם זאת, מייק גאנדי חייב לזכור שאותם רד ריידרס ניצחו את יריבתו המושבעת, ככה שאל תצפו מברנדון ווידן להוריד את הרגל מהגז.

מיסיסיפי סטייט - אלבמה (3)

הקרימסון טייד ירדו רק למקום השלישי, כך שתיאורטית עוד יש להם סיכוי להגיע למשחק האליפות, גם אם זה אומר שהם ישחקו נגד לואיזיאנה סטייט גם שם. צפו למשחק התפוצצות של איי.ג'יי מק'קארון שיוציא עצבים על הבולדוגס.

סטנפורד (4) - אורגון (7)

המשחק המרכזי של השבוע, שיועבר לנו בשידור ישיר, לשם שינוי. אנדרו לאק וחבריו יארחו את דרון תומאס והברווזים למשחק שיכריע את זהות העולה לגמר החטיבתי מהצד הצפוני של הפאק-12. אחרי המותחן מול דרום קליפורניה לפני שבועיים, אנחנו נצפה למשחק בקצב הרבה יותר מהיר, שכן אורגון היא קבוצה שלא קל להתגונן מולה (רק לואיזיאנה עשתה זאת). לברווזים מחכים שבועיים לא קלים, כשלאחר הנסיעה לסטנפורד יש להם מפגש מול הטרוג'אנס. לפני שנתיים, הגיעו הדאקס לסטנפורד והפסידו במשחק מטורף 51:42. אשתקד, ניצחו הברווזים 31:52, כאשר בשני המשחקים היו אלו הקרדינל שהובילו בלפחות שני ט"ד בחלק הראשון של המשחק. אל תצפו למשהו שונה מדי. לאק נגד להמייקל ג'יימס - יהיה מרתק.

בויזי סטייט (5) - טי.סי.יו

זוכרים את המפגשים של קלן מור נגד אנדי דלטון? אז עכשיו זה אותו דברף רק בלי אנדי דלטון. ופחות הגנה רצחנית של הצפרדעים המקורננות. ועדיין, מדובר במשחק הכי חשוב של הברונקוס העונה, עד לבולים.

אנדרו לאק שחקן סטנפורד (מרכז) מול קני רואו שחקן אורגון (שמאל), דיון ג'ורדן שחקן אורגון (ימין). Rick Bowmer, AP
איך זה ייגמר הפעם? לאק מול אורגון/AP, Rick Bowmer

נקודת רתיחה ב-ACC

ביילור (25) - אוקלהומה (6)

מי שחזרה לדירוג היא ביילור, שתארח את הסונרס, שעדיין נמצאים במירוץ אחר משחק האליפות. הסונרס הצליחו לברוח בשבוע שעבר לאגיס מטקסס, וכעת הדובים יהוו משחק הכנה מעולה לקראת המפגש מול אוקלהומה סטייט בעוד שבועיים.

ארקנסו (8) - טנסי

שבועיים לפני המפגש מול לואיזיאנה סטייט, יארחו הרייזורבקס של בובי פטרינו את המתנדבים למשחק הכנה ראשון מבין שניים, בתקווה לא לאבד אף שחקן מרכזי לפציעות. עד כה, טיילור ווילסון נראה נהדר העונה, ולולא ההפסד לאלבמה ייתכן והמשחק בעוד שבועיים היה מוגדר כמשחק העונה, אבל אלו רק משחקים ב"אולי".

קלמסון (9) - ווייק פורסט

הטייגרס הפסידו לפני שבועיים, לראשונה העונה, ויצאו ממירוץ האליפות באופן סופי, אבל יוכלו לרשום לעצמם עונה מדהימה אם יסיימו את שלושת המשחקים הבאים שלהם עם ניצחון והבטחת כרטיס למשחק אליפות ה-ACC מול, ככל הנראה, וירג'יניה טק (אותם כבר ניצחו בחוץ העונה). המסע לעבר בול BCS מתחיל השבוע, עם משחק מול הקבוצה שהפסידה בשבוע שעבר לאייריש הלא יציבים.

ג'ורג'יה טק (21) - וירג'יניה טק (10)

עוד משחק בין שתי מדורגות, כשהפעם ינסו הצרעות מג'ורג'יה לנצח את המתמודדת השנייה על אליפות ה-ACC, לאחר שניצחו את קלמסון. המשחק הזה יכריע, למעשה, את זהות אלופת הבית לקראת אליפות ה-ACC ומפגש חוזר מול קלמסון.

טוליין - יוסטון (11)

רוברט גריפין השלישי שחקן ביילור (שמאל) עם מרקל מרטין שחקן אוקלהומה סטייט (מרכז) ליד שון לואיס שחקן אוקלהומה סטייט. Sue Ogrocki, AP
אוקלהומה סטייט עצרה את רוברט גריפין השלישי, ואוקלהומה?/AP, Sue Ogrocki

משחקים על הכבוד

פן סטייט (12) - נברסקה (19)

לא מספיק שטום בראדלי צריך להתמודד עם הפיאסקו סביב פרשת אונס הקטינים בידי מתאם ההגנה לשעבר, פיטורי מאמנו הוותיק ונשיא האוניברסיטה, עכשיו גם יש לו את טיילר מרטינז על הראש. הניטני ליונס נראים, כהרגלם, מפחידים בהגנה, אבל ההתקפה שלהם מתקשה לשים נקודות על הלוח, דבר שהוא כמעט בגדר מאסט מול הקורנהאסקרס.

דרום קרוליינה (13) - פלורידה

קנזס סטייט (14) - טקסס איי.אנד.אם

ג'ורג'יה (15) - אובורן (20)

שתי קבוצות אכזבו בתחילת העונה אבל הצליחו, בצורה כזו או אחרת, לחזור לעצמן, הן הבולדוגס והטייגרס, שנפגשות למשחק על כבוד העונה. מארק ריכט הציל לעצמו, אולי, את הקריירה בג'ורג'יה בזכות הניצחון הגדול על פלורידה, אבל יצטרך להמשיך לספק קבלות עד לאחר משחקי הבול, וכעת יפגוש את ג'ין צ'יזיק האלוף המכהן, שינסה לתת לקבוצה שלו פוש לקראת העונה הבאה.

מיזורי - טקסס (16)

אייווה - מישיגן סטייט (17)

הספרטנס, שניצחו בשבוע שעבר את מינסוטה, פוגשים את ההוקאייז, שעצרו בשבוע שעבר את דנארד רובינסון וניצחו את מישיגן. קירק קוזינס, לעומת זאת, הוא ק"ב מסוג אחר (הסוג שיודע למסור), כך שלקירק פרנץ תהיה עבודה הרבה יותר קשה מול המשחק האווירי של מישיגן סטייט. יהיה מעניין.

קירק קאזינס שחקן מישיגן סטייט ספרטנס. Al Goldis, GettyImages
יעשו את מה שמישיגן לא הצליחו? קירק קוזינס והספרטנס/GettyImages, Al Goldis

משחקים נוספים

מינסוטה - ויסקונין (18)

סאות'רן מיסיסיפי (22) - סנטרל פלורידה

סינסינטי (23) - ווסט וירג'יניה

הברקאטס מוליכים בבטחה את הביג איסט החלש, ולאחר שנכנסו לדירוג - לראשונה העונה - יארחו את המאונטנירס, שיצאו ממנו רק בשבוע שעבר לאחר ההפסד המביך ללואיוויל, שעוד עלולה למצוא עצמה מוליכת החטיבה אם ווסט וירג'יניה ינצחו בסינסי.

אילינוי - מישיגן (24)

אחרי ההפסד בשבוע שעבר באייווה, יקוו הוולוורינס לעוד ניצחון של ההוקאייז, הפעם מול היריבה המרה שלהם מהבית, שיפתח את בית ה"אגדות" לחלוטין. מישיגן פוגשת בשבוע הבא את נברסקה, שתפגוש במחזור האחרון את אייווה. לא פשוט בביג-10.

פוטבול בוואלה! ספורט

בי. ג'יי לאורי שחקן אייווה (מרכז למטה) מול שחקני מישיגן. Joe Robbins, GettyImages
עכשיו הם יעודדו אותם. מישיגן מפסידה לאייווה/GettyImages, Joe Robbins

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully