וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההזדמנות האחרונה של ואן ניסטלרוי

יניב בינו

22.10.2011 / 8:00

בריאל מדריד עדיין מעריכים, אבל מאז שעזב את הברנבאו המעמד האירופי הכביר של רוד ואן ניסטלרוי ממשיך להישחק

בינואר 2010 אירחה ריאל מדריד את מלאגה בסנטיאגו ברנבאו. לפני שריקת הפתיחה, כשהוא לבוש על אזרחי, הסתובב רוד ואן ניסטלרוי על כר הדשא וזכה לתשואות רבות מהשחקנים והקהל. 80 אלף הצופים זכרו לו היטב 64 שערים בשלוש שנים וחצי במדים הלבנים. רגע לפני שעבר להמבורג לאחר שכבר לא היה בתכניות של מאמן ריאל דאז מנואל פלגריני, זכה השחקן להכרת תודה גדולה. יותר משנה וחצי לאחר אותו מפגש פרידה, ביום שבת הקרוב, יסגור החלוץ ההולנדי מעגל כשיארח בלה רוסאלדה את ריאל בעימות ליגה מסקרן.

רוד ואן ניסטלרוי, שחקן מלאגה, מוצג במועדון. רויטרס
סוגר מעגל מול קבוצתי לשעבר. רוד ואן ניסטלרוי/רויטרס

אתה הנבחר

משנה שעברה החל השייח עבדאללה אל ת'אני להשקיע בפרויקט הראוותני שלו במלאגה (תקציב המועדון נכון לשנה עומד על 150 מיליון יורו - השלישי בגודלו בלה ליגה, אחרי ריאל מדריד וברצלונה). בינואר שעבר הובאו מרטין דמיקליס וז'וליו באפטיסטה. אחרי סיום מועד חלון ההעברות בחורף, חככו ראשי הצוות המקצועי – המאמן מנואל פלגריני והמנהל הספורטיבי אנטוניו פרננדס (עבד בסביליה ועזר לה לעלות מהליגה השנייה ולזכות בגביע אופ"א, גילה שם את דני אלבס ובאפטיסטה) - את מי להביא. מי יהווה את השלד שסביבו תיבנה הקבוצה החדשה. למרות שחגג 35 ב-1 ביולי, הפור נפל על רוד ואן ניסטלרוי.

"בנינו את התכנית העונה סביב ואן ניסטלרוי", העיד פרננדס. "ההחתמה שלו, הראשונה שלנו במהלך הקיץ, הייתה חיונית מאוד מבחינה אסטרטגית למועדון. הייתי צריך לשכנע אותו להגיע כי ידעתי שהוא ישכנע אחרים לבוא. החתמנו אותו לא רק בגלל שהוא שחקן טוב מאוד, אלא לאור הרצינות שהוא מקרין בעבודה שלו, המקצוענות שלו, הגישה שלו. התוודיתי בפניו שהוא השחקן הראשון שאנחנו מביאים והכי חשוב מבחינתנו".

מנואל פלגריני מאמן מלאגה. Alberto Saiz, AP
החליטו לבנות את הקבוצה סביב רוד. מנואל פלגריני/AP, Alberto Saiz

"מה יש במלאגה לא לאהוב?"

ואן ניסטלרוי חוזר בינואר 2011 על ידי ריאל מדריד, דחה הצעה מווסטהאם, עזב את המבורג ולבסוף בחר במלאגה. למרות ששיחק רוב שנותיו במועדונים גדולים, הוא לא ראה בהגעתו לחבל אנדלוסיה פחיתות כבוד או ירידת מדרגה. "זו דווקא חוויה חדשה ומרעננת", אמר וסיפר לסיד לואו מהגרדיאן כיצד יצאה העסקה לפועל. "המגעים הראשונים החלו בפברואר-מרץ אשתקד. לא ידעתי אז הרבה על הקבוצה. עשיתי מספר טלפונים ולא קיבלתי אף תגובה רעה על המועדון. אלא שעד מאי לא הייתי בטוח, אז דיברתי עם פרננדס ופלגריני כי יש לי הערכה רבה לשניהם. קיבלתי הרבה אינפורמציה על הקבוצה, על המבנה של המועדון ותכניותיו העתידיות. גם הסוכן שלי, ששוחח עם פרננדס, אמר לי שהפרויקט יהיה דבר גדול. אז עשיתי חושבים ואמרתי לעצמי: 'קדימה, אני הולך על זה'.

"יש טרנד של מועדונים שמבזבזים כספים בקצב מטורף אבל במלאגה זה שונה", המשיך להסביר ההולנדי את סיבת הגעתו. "ראיתי שיש חזון מאחורי הממון. הרבה כסף נשפך, אבל הקבוצה נבנית בצורה רצינית מאוד. הפרויקט נעשה מתוך השגחה ועם חזון. שחקנים רוצים לבוא לכאן, בגלל הכדורגל וגם לאור סגנון החיים. יש כאן כמעט כל השנה שמש, בונים פה מתקן אימונים חדש לגמרי והתכניות לאצטדיון נהדרות. מבחינת מקצוענות, מלאגה לא שונה מהמועדונים הגדולים בהם שיחקתי. יש כאן את כל הדברים כדי למשוך שחקנים גדולים, אז מה יש פה לא לאהוב?".

סיבה נוספת לבחירתו של ואן ניסטלרוי נעוצה בכך שהוא רצה לשוב ולשחק בליגה הספרדית, הנוחה מאוד עבורו מכיוון שהיא יותר טכנית והרבה פחות פיזית. אין ספק כי גם החוסן הכלכלי שהציג לו השייח אל ת'אני היה מניע חשוב בהחלטה של החלוץ לשוב על עקבותיו ולחזור לספרד.

יו"ר מלאגה, עבדאללה אל ת'אני. רויטרס
החוסן הכלכלי שהוא הציג השפיע על ואן ניסטלרוי להגיע. שייח אל תאני ספק: רויטרס)/רויטרס

לא גלאקטיקוס ולא פרימדונות

שמונה שחקנים נוספים הגיעו למלאגה בקיץ: בואננוטה, מונריאל, טוללאן, מתאייסן, סרחיו סאנצ'ס, חואקין, פרנסיסקו רומן, המוכר בכינויו איסקו וקסורלה. אולם ואן ניסטלרוי היה השם הגדול ביותר. במלאגה קיבלו את פניו בהתרגשות רבה, ככוכב הגדול ביותר שנחת בהיסטוריה של המועדון. לטקס הצגתו הגיע מספר חסר תקדים של כ-15 אלף אוהדים. למרות שלל השמות, ואן ניסטלרוי לא רואה בקבוצה דגם של גלאקטיקוס.

"אם מסתכלים על זה, יש כאן בניה חכמה לטווח הקצר והארוך. הביאו שחקנים בעלי ניסיון והחתימו אותם לשנתיים-שלוש, יש שהוחתמו על חוזים ארוכי טווח כמו קאסורלה ויש שהוחתמו לעונה אחת, כמוני", הוסיף השחקן. "הפרויקט הזה מושך שחקנים, עשו כאן תהליך רציני. בנבחרת הולנד כולם מדברים על הפרויקט של מלאגה. יש מבנה, הסגל נבנה בצורה מאוזנת, הוא תואם לצרכי המערכת ולשיטת המשחק של המאמן. לא הביאו סתם שחקנים בעלי שמות. הם גם היטיבו לבחור אנשים טובים, לא פרימדונות".

ואן ניסטלרוי הוא כנראה לא פרימדונה, זאת אפשר גם ללמוד מההשקעה הניכרת שלו לאורך השנים. אבל ייתכן שלגבי האישיות שלו הדעות יותר חלוקות. ואן גול תמיד אהב את אור הזרקורים וכשזה הוסט ממנו הוא חש נבגד ונעלב. בשלהי הקדנציה שלו במנצ'סטר יונייטד, ראה בכוכב הצעיר והעולה של הקבוצה כריסטיאנו רונאלדו יריב, לאחר שזה נטל ממנו את הפוקוס. באחת המריבות ביניהם, זמן קצר לאחר שאביו של רונאלדו הלך לעולמו, אמר לו ואן ניסטלרוי בחוסר טקט: "לך תבכה לאבא שלך". ואן ניסטלרוי ניסה רק להקניטו כשהתכוון ב"אבא שלך" לקרלוס קירוש, עוזר המאמן של אלכס פרגוסון, עמו רונאלדו הרבה להתייעץ בשנותיו בקבוצה. הדברים הללו והכושר הירוד שהציג הביאו לסיום דרכו לאחר חמש שנים ביונייטד ומעברו לריאל מדריד.

נבחרת הולנד, המבורג. מלאגה?

זה לא היה הסכסוך היחיד של רוד. גם בנבחרת הולנד נוצר חיכוך בינו למאמן מרקו ואן באסטן. האחרון ביקר את מיעוט הכיבושים של החלוץ במהלך מונדיאל 2006 (ואן ניסטלרוי כבש פעם אחת בשלושת המשחקים בשלב הבתים) ולא הרכיבו בשמינית הגמר נגד פורטוגל, אז הודחה הנבחרת. ואן באסטן ניסה להעביר לאחר הטורניר את המושכות בחוד לקלאס יאן הונטלאר הצעיר, ו-ואן ניסטלרוי שחש פגוע, החליט לפרוש. "לא ביקשתי באופן מפורש וספציפי מקום בהרכב, אולם לא הרגשתי רצוי", נימק את החלטתו. "לא קיבלתי את התנאים לספק הופעות טובות. אף אחד לא מרוויח מתסכול. בעקבות זאת קיבלתי החלטה קשה אבל נכונה".

ואן ניסטלרוי אף טען שהדחתו מהסגל לא נבעה מסיבות מקצועיות גרידא: "חבל מאוד שהמאמן מובל לעתים על ידי מניעים שלא קשורים רק בכדורגל. אם הוא לא רוצה שחקנים עם אישיות מסוימת בנבחרת, שידע להגיד זאת". לאחר מכן גישרו השניים על הפערים במספר שיחות שערכו, ו-ואן גול שב לנבחרת לאחר ארבעה חודשים.

גם את ריאל עזב ההולנדי לאחר שכבר לא נחשב לכוכב ומעמדו בה ירד בצורה דרסטית כשהיה גם צריך להילחם עם גונסאלו היגואין, קארים בנזמה וראול על מקום בהרכב. בנוסף לפציעות התכופות שעבר ירד לתחתית הרשימה של פלגריני. לקראת גביע העולם בדרום אפריקה רצה החלוץ לשחק כדי להראות שמקומו בנבחרת. הוא בחר בהמבורג כסוג של ברירת מחדל וזו שמחה לקבלו למרות שהגיע אליה כנראה כשהוא סוחב פציעה, או כפי שאמר גינטר נצר: "אם הוא היה כשיר הוא לא היה מגיע להמבורג". אגב, גם את המבורג עזב עקב חוסר שביעות רצון מסוימת לאור התנהלות המועדון מולו.

דווקא מול ריאל זה יתחבר לו?

פתיחת העונה של ואן ניסטלרוי במלאגה היא הרעה ביותר שלו מזה 19 עונות בהן הוא משחק. בחמשת משחקיו הראשונים הוא לא כבש, אך פלגריני המשיך לבטוח בו ופתח איתו. החלוץ יודע עבודה קשה מהי ולא נשבר חרף המחסור בשערים. "אני חלוץ, ואני יודע שחלוץ טוב נמדד בשערים. אני עובד קשה ומאמין שזה יגיע", אמר. ואכן במחזור השישי שבר את הקרח עם שער בכורה במלאגה בדקה ה-64 ב-2:3 על חטאפה. לאחר המשחק התייחס ואן ניסטלרוי לבצורת ואמר: "לא הייתי עצבני, אבל בתוך תוכי אמרתי לעצמי ש'אני חייב לספק את הסחורה'".

בינתיים, ואן ניסטלרוי עם שער בודד בשבעה משחקים – לא נתון מעודד מבחינתו. בזמנים הטובים ביותר בקריירה שלו היווה ואן גול איום מתמיד על השער. הסטטיסטיקה מלמדת כי בעבר בעט לשער בממוצע בין שלוש לחמש פעמים במשחק. במלאגה, בינתיים, ירד לממוצע של שתי בעיטות בלבד, ובהתאם לכך גם דלות כיבושיו. לאחרונה ביקר את פלגריני ורטן על כך שבתקופת ההכנה לעונה לא זכה לעבוד עם רונדון: "חבל מאוד שלא שיחקנו ביחד. עכשיו בליגה אנחנו מצוותים ביחד ואין בינינו עדיין תיאום". כך או כך, ואן ניסטלרוי עדיין הוא הראשון ברשימה, אולם התחרות על החולצה הולכת וגדלה מצד באפטיסטה, איסקו, רונדון וסבסטיאן פרננדס.

בזמן פגרת הנבחרות, ואן ניסטלרוי התכונן בשקט למשחק נגד האקסית הלבנה ואף הספיק להצהיר כי "אם יכבוש לא יחגוג". שער מול ריאל לעיני הקהל הביתי יכול להיות משמח מאוד עבורו, אבל רוד תמיד חושב קדימה: "כרגע, אנחנו לא מתכננים להתמודד עם הגדולות, זה יותר מדי עבורנו. אבל אני באמת סבור שמלאגה יכולה לזכות באליפות. אני אמנם לא יודע אם אני כבר אהיה שם, אבל כן, היא יכולה לזכות בתואר".

כדורגל ספרדי בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully