וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטרור הצ'צ'ני

21.10.2011 / 13:50

אקדחים בחדר ההלבשה, איומים ברצח ו-5 מאמנים בחצי שנה. סיפורו המטורף של בולאט צ'גאייב, בעלי נוישאטל קסמאקס

חואקין קפארוס הוא מאמן מוערך בספרד, עם רקורד מוכח שכולל בין היתר את הנחת היסודות לסביליה המרשימה מלפני כמה שנים ואת הדרכתה במשך כמה עונות ברציפות של אתלטיק בילבאו. אחרי שנים של אימון בליגה הספרדית ניתן היה להניח שלעבודתו החדשה בנוישאטל קסמאקס השוויצרית הוא יגיע עם תכניות ודרך, וכך אכן עשה כשמונה לתפקיד לפני מספר חודשים. אלא שלמאמן האנדלוסי לא לקח הרבה זמן כדי להבין שהמציאות בקבוצתו החדשה עומדת להיות שונה בתכלית מזו אליה התרגל בלה-ליגה.

קפארוס לא אהב חלקים מההתנהלות של גורמים במועדון ואף להודיע בכלי התקשורת שהוא לא יסבול התערבות בעניינים המקצועיים. בעלי הקבוצה, בולאט צ'גאייב, שמע, התעצבן וזכר. זמן קצר לאחר מכן הוא מצא את ההזדמנות לסגור עם המאמן חשבון.

משחקו החמישי של קפארוס בתפקיד מאמן קסמאקס הסתיים ב-2:2 ביתי נגד לוזאן וסיכם עבורו תקופה קצרה של ניצחון, שלוש תוצאות תיקו והפסד אחד. הבעלים צ'גאייב התאכזב ולא התכוון להסתיר את תחושותיו. בתום המשחק הוא נכנס לחדר הלבשה של הקבוצה, צרח על השחקנים, ואז פנה למאמן. לדברי אנשים שנכחו במקום, רק שומרי ראשו החמושים באקדחים של הנשיא, עצרו אותו מלפגוע פיזית בקפארוס. האחרון, כמעט מיותר לציין, פוטר אחרי כמה ימים והפך למאמן הרביעי בחמישה חודשים שנבעט מהקבוצה על ידי הבוס הגדול.

צ'גאייב, איש עסקים צ'צ'ני המקורב לשלטונות מולדתו ושמרכז את פעילותו ברוסיה ובשוויץ, רכש במאי האחרון 51 אחוזים מהמניות של נוישאטל קסמאקס – מועדון קטן ומשפחתי מעיירה בת פחות מ-35 אלף אנשים במערב המדינה. כחצי שנה אחר כך, רוב אוהדי הקבוצה מצטערים על היום בו העסקה יצאה לפועל.

סגן נשיא נוישאטל קסמאקס אנדריי רודאקוב (ימין) עם מאמן הקבוצה לשעבר, חואקין קפארוס. רויטרס
המאמן הרביעי בחמישה חודשים שנבעט החוצה. קפארוס/רויטרס

במשך שנים ארוכות עמד ז'ילבר פאקינטי בראשה של קסמאקס. בשנות כהונתו כנשיא המועדון זכתה הקבוצה הקטנה בשתי האליפויות היחידות בתולדותיה (1987 ו-1988), אבל התארים היו משניים לאווירה שהוא יצר במועדון. "הוא נתן את החיים שלו לקסמאקס", סיפר העיתונאי השוויצרי דויד למוס לאתר soccernet.com, "הוא שימש כדמות אב לשחקנים. לפני כל משחק אשתו הייתה מכינה ארוחה גדולה לכל השחקנים בבית שלהם".

אחרי 24 שנים עזב פאקינטי את כסאו והותיר אותו לסילביו ברנאסקוני, עד שבדמדומי האביב האחרון נמכרה השליטה לצ'גאייב. אחת מהפעולות הראשונות של הצ'צ'ני הייתה פיטוריו של המאמן הצרפתי דידייה אולה-ניקול ומינוי של ברנאר שאלנדה במקומו. שאלנדה הוליך את פ.צ ציריך לזכייה באליפות ב-2009, אבל פוטר מאוחר יותר ולא הצליח להחיות את קריירת האימון ב-פ.צ סיון. כעת, עם הבטחות מהבעלים לסגל נוצץ ועשיר בעונה הבאה, הוא האמין שמגיע שינוי הכיוון. כמה שהוא התבדה.

משחקו הרביעי והאחרון של המאמן הוותיק היה בגמר הגביע השוויצרי. למעלה מ-37 אלף צופים באצטדיון סט. יקוב בבאזל ראו את סיון עולה באותו יום ליתרון 0:2 כבר אחרי שש דקות, אבל אף אחד מהם לא היה כדי לחזות בהופעה של צ'גאייב בחדר ההלבשה של קסמאקס במחצית המשחק. "אני ארצח את כולכם", הוא איים על השחקנים, אבל התוצאה נותרה בעינה.

שאלנדה סיים את דרכו בקבוצה אחרי 17 ימים וכך למעשה בתוך פחות מחודש צ'גאייב הספיק לפטר שני מאמנים. באותם ימים הגיעה עונת הכדורגל האירופי לסיומה וכעת בעל הבית הצ'צ'ני יכול היה להתחיל לתכנן את העונה הראשונה המלאה שלו בקבוצה. כוכב העבר של ליון, ברצלונה ונבחרת ברזיל, סוני אנדרסון, היה זה שקיבל מאנשיו של צ'גאייב שיחת טלפון.

בולאט צ'גאייב, בעלים נוישאטל קסמאקס. רויטרס
נכנס בשיא המרץ לתפקיד. צ'גאייב/רויטרס

קיץ סוער עבר על נוישאטל קסמאקס. זה לא היה רק מינויו של סוני אנדרסון הגדול לתפקיד מקצועי בקבוצה, אלא גם כיכובה הקבוע במדורי השמועות וההעברות. רוד ואן ניסטלרוי, גבי היינצה, ג'יבריל סיסה ודויד טרזגה הוזכרו כמועמדים ועל אף שאף אחד מהם לא הגיע, שמות כמו חאבייר אריסמנדי, ויקטור סאנצ'ס וקאלו אוצ'ה היוו שדרוג מרשים לסגל רזה בכשרונות. בגלל שאנדרסון לא החזיק בתעודת אימון מתאימה, פרנסואה צ'יקוליני מונה למאמן והברזילאי קיבל את התואר "מנהל מקצועי" והכל היה מוכן לצאת לדרך.

צ'גאייב דיבר על הגעה לפחות למוקדמות ליגת האלופות, אוהדי כדורגל מקומיים חששו שקסמאקס תהפוך ל"מנצ'סטר סיטי של שוויץ" ובפועל? שני הפסדים בשני מחזורי הפתיחה קטעו את החלום, ואנדרסון פוטר ביחד עם כל הצוות המקצועי.
צ'גאייב טען שהברזילאי לא מקצוען ("הוא עוזב את האימון בכל חצי שעה כדי לעשן סיגריה") ואמר שהוא עדיין לא מוכן להיות מאמן ראשי, אבל התלונות הללו היו כעין וכאפס לעומת ההאשמות החמורות שלו כלפי שחקן העבר.

הנשיא הצ'צ'ני סיפר שאנדרסון התעקש להנחית בקבוצה מספר שחקנים ביניהם בני ארצו, השוער גלאטו והחלוץ קרלאו, וכשנתקל בהתנגדות, נקט בטקטיקה חדשה. "הוא והצוות שלו התנהגו כמו נפולאון", תקף צג'אייב בכלי התקשורת, "מאמן הכושר עשה הכל כדי שהשוער לוגאן ביילי יפצע וכבר באימון הראשון הורה לו לרוץ 15 קילומטרים והצוות המקצועי נתן לקשר הקמרוני בינייה הוראה לפצוע את אירקלי חיריקאשווילי. הכל כדי שהם יוכלו להמשיך להביא שחקנים שלהם".

בסופו של דבר גלאטו וקרלאו אכן הוחתמו בקבוצה, אבל צ'גאייב העצבני התיר את החוזים שלהם אחרי שני משחקים. אנדרסון וכל הצוות שלו נשלחו הביתה בעצמם אחרי 180 הדקות הראשונות של העונה וז'יל בינייה, שכביכול נשלח ל"משימת חיסול" על ידי הצוות המקצועי, הושאל מיידית לגזיאנטפספור אחרי שעל פי דיווחים גם ספג איומים קשים מבעל הבית.

הקרקס נמשך ומאמן השוערים בתקופתו הקצרה של סוני אנדרסון, ז'אן לוק אטורי, הוסיף שמן למדורה כשבראיון בצרפת סיפר ש"כולם במועדון מפחדים מצ'גאייב". הבא בתור היה אותו חואקין קפארוס מתחילת הכתבה. כשהוא הגיע ואיתו צוות חדש, עוזרו לוסיאנו מרטין סיפר ש"הגענו לחדר הלבשה כעוס ומפוחד". חודשיים לאחר מכן הוא הבין בדיוק למה. בתקופה הזו גם תקשורת הספורט העולמית התחילה להבחין במתרחש במועדון היחסית אנונימי. למבוכתם וזעמם הרב של אוהדי הקבוצה.

אוהדי נוישאטל קסמאקס מוחים נגד בעלי המועדון בולאט צ'גאייב. רויטרס
מוחים נגד הקרקס. אוהדי נוישאטל קסמאקס/רויטרס

לפני כחודש וחצי התקיימה ישיבה של בעלי המניות, אליה צ'גאייב לא הגיע. אולי זילזל בשותפים האחרים, אולי יכול היה לנחש אילו דברים יושמעו שם. בשלב מסויים קם אחד מהמשקיעים ופלט לאוויר חדר הישיבות: "שמר צ'גאייב יעזוב אותנו בשקט". אחר כך הוציא תמונה ישנה של הנשיא לשעבר פאקינטי אותה הוא קיבל בגיל 12 ושעליה התנוססה חתימתו של בעל הבית האהוב. "היום ילדים מפחדים לגשת לנשיא של המועדון לבקש ממנו חתימה", הוא הוסיף.

על ציורה בצבעים קודרים של המציאות בה חי המועדון החמים והמשפחתי לשעבר, היו אחראים בעלי מניות קטנים נוספים. "הפכנו לבדיחה של אירופה", אמר אחד מהם, ואחר הוסיף: "זה לא מקובל. בושה, זו דיקטטורה".

למרות שצ'גאייב הוריד את מחירי הכרטיסים ולחלק מהמשחקים גם אפשר כניסה בחינם לילדים בני פחות מ-12, רוב אוהדי הקבוצה פשוט לא סובלים אותו. הפיטורים של חואקין קפארוס לפני מספר שבועות אף הביאו למחאות ביציעים ולתליית שלטים בסגנון: "בולאט, כבד את השחקנים, את האוהדים ואת ההיסטוריה של המועדון, או שתעזוב".

בזמן האחרון בכירים בעיריית נוישאטל תוקפים את צ'גאייב בפומבי השכם וערב, כלי התקשורת מגכחים על הגחמות שלו וחצי שנה אחרי שרכש את המועדון, הוא כבר מצהיר שאם יבוא רוכש מקומי, הוא ישמח להעביר לו את המועדון. "ביקשו ממני להציל מועדון מתפרק ועכשיו כולם קוראים לי פושע וגנב" התלונן לא מזמן, "כשהגעתי הסברתי לכולם במועדון מהו החזון שלי לעתיד וביקשתי מכולם מחויבות מלאה. מי שדבק בדרך שלי עדיין כאן, לגבי האחרים... בעיה שלהם".

בזמן האחרון הקבוצה מעט התייצבה תחת המאמן החדש ויקטור מוניוס (אותו צ'גאייב מכיר מטרק גרוזני איתה הספרדי ניהל מו"מ מתיש בעבר), אבל לא בטוח שלאוהדים הלא רבים של הקבוצה זה מספיק. חלק מהם סיפרו לאחרונה שאם הדרך היחידה להיפטר מבעל הבית הקפריזי היא שהקבוצה תתפרק ותוקם מחדש בליגה החמישית - הרי שהם מעדיפים את האופציה הזו על פני המציאות הקיימת. אלא אם כן בולאט צ'גאייב יפסיק לעסוק בטרור ויעבור לכדורגל.

כדורגל אירופי בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully