וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועמדת מספר 1 לתואר הפתעת העונה בגרמניה

ערן לוי, ברלין

20.10.2011 / 18:01

עם מאמן צנוע ונעים הליכות, הגנת ברזל ושוער צעיר אך מלא ביטחון, בורוסיה מנשנגלדבאך מדהימה אפילו את עצמה

בספטמבר 2009, בתום משחק התבוסה במחזור השביעי להופנהיים 5:1 שהיה להפסד השישי ברציפות ושקבר את הקבוצה עמוק במקום האחרון, איש בהנהלת הרטה ברלין לא זכר למאמן לוסיאן פאברה חסד נעורים. הבאתו של הפליימייקר רפאל למועדון, המקום הרביעי בתום עונתו השניה כמאמן, הארכת חוזהו בתום אותה עונה – הכל התפוגג עם הודעת הפיטורים שקיבל המאמן בתום אותו משחק.

המאמן השוויצרי, שהגיע לבירת גרמניה לאחר שזכה בשתי אליפויות שוייץ רצופות עם פ.צ ציריך, בחר להבליג ולעזוב בשקט, אך לא עוזרו הארלד גמפרלה: "מעולם לא היה להרטה ברלין מאמן מעולה כמו פאברה, אבל השחקנים בחרו להתעלם מכך, חתרו תחתיו ומאחורי גבו, ודבר כזה אסור שיקרה. כשכמה שחקנים בוחרים במהלך שכזה אתה חייב לשאול את עצמך מה האינטרס העומד מאחור".

522 ימים מאוחר יותר בחר פאברה לשוב לתחתית הליגה והחל לאמן את בורוסיה מנשנגלדבאך, קבוצתו השנייה בבונדסליגה. עם שנים עשר משחקים לסיום העונה ובפער של שש נקודות מחוף מבטחים מצא השוויצרי את הנוסחה שחסרה לו בברלין, העפיל עם הקבוצה למקום ה-16 המוליך למשחקי המבחן וגבר בהם על קבוצת הליגה השנייה, בוכום בדרך לסיום מסע הישרדות הירואי ועונה נוספת בבונדסליגה הבכירה.

מאמן בורוסיה מנשנגלדבאך לוסיאן פאברה. GettyImages
בהרטה ברלין אף אחד לא זכר לו חסד נעורים. פאברה/GettyImages

בסיום המחזור התשיעי של העונה הנוכחית תופסת בורוסיה מנשנגלאדבך את המקום השני, שנייה רק לבאיירן מינכן והקבוצה היחידה שגברה עליה בליגה עד כה (0:1). מקבוצה בסכנת ירידה שלישית במספר לבונדסליגה השנייה, הפך פאברה את היוצרות בקבוצה והביא אותה לשיאה המקצועי ולפתיחת עונה מהטובות של המועדון בשנים האחרונות.

כל מי שמכיר את לוסיאן פאברה יספר עליו רק טובות. מפגש מקרי שלי עמו מחוץ לאצטדיון האולימפי הבהיר לי על מה בדיוק מדברים כולם. מדובר באדם נעים הליכות, רגוע ושלו, המשוחח עם אחרון עובדי המועדון והאוהדים בגובה העיניים, אינו נוטר טינה לאיש, אפילו ביישן. בעולם קשוח של תחרותיות מעל לכל ופיטורי מאמני בונדסליגה שהופכים לתופעה מתגברת מצליח פאברה ליישם את שיטות העבודה שלו ומחזיק קבוצה בעלת סגל ותקציב מוגבלים בצמרת הגבוהה.

את החלק הניכר בשיפור שחל בקבוצה עם הגעתו של פאברה ניתן לייחס להגנת הקבוצה. מהחוליה הגרועה בליגה, שלפני הגעתו בתום המחזור ה-22 ספגה 56 שערים, הפך החלק האחורי של המערך לחומה מבוצרת וספג 12 שערים בלבד ב-12 משחקים. העונה ספגה הגנת גלאדבך שישה שערים בתשעה משחקים, כשרק מאזן הפתיחה המטורף של באיירן מינכן מצליח להתעלות עליו (שער חובה אחד, שנכבש במחזור הראשון במשחק ההפסד ל...בורוסיה מנשנגלאדבך).

שחקני גלדבאך קוראים לזה "קומפקטהייט". הכושר הגופני הגבוה של השחקנים והתרגול היומיומי והעקבי יוצרים צפיפות על כל המגרש ודוחקים את שחקני היריבה רחוק מקו ה-16. בכל משחק מאפשרת גלאדבך לא יותר משני מצבים מסוכנים ליד שערה. "רק כך אנחנו מסוגלים לעזור האחד לשני" אמר בלם הקבוצה הברזילאי דנטה (28), שבמשחק הליגה מול וולפסבורג (1:4) הצטרף שלוש פעמים בלבד להתקפת קבוצתו על מנת לשמר את היכולת ההגנתית בכל רגע נתון. המגן הבלגי פיליפ דאמס (33), המבוגר בסגל הקבוצה, מצליח לשמור על מהירות ריצה זהה לזו של כוכב הקבוצה הסופתי מרקו רויס (22).

בלם בורוסיה מנשנגלדבאך, דאנטה. GettyImages
בכל משחק מאפשרת גלאדבך לא יותר משני מצבים מסוכנים ליד שערה. הבלם דאנטה/GettyImages

מאחורי המערך הצפוף והמהיר עומד אחד הכשרונות העולים בשמי הכדורגל הגרמני. זמן קצר לאחר הגעתו למועדון בחר פאברה לתת את הבמה לשוער הצעיר מארק אנדרה טר סטיגן שערך את הופעת הבכורה שלו בשער הקבוצה באפריל 2011 מול פ.צ קלן (1:5). טר סטיגן דחק לספסל את שוער נבחרת בלגיה לוגאן ביילי (26, הושאל לנוישאטל מהליגה השוויצרית) תפס מקום של קבע בהרכב הראשון ומחזיק באחוזי ההצלה הגבוהים מבין שוערי הליגה. טר שטגן משתייך לדור השוערים החדש המעורב יותר מפעם במשחק. בגילו הצעיר (19) מפגין טר סטיגן שקט ורוגע בעמדתו, מקרין ביטחון רב ברחבה ומפעיל את שחקני ההגנה עם הוראות מאחור.

מחד תורמת השיטה ההגנתית פאברה למיקום בחלק העליון של הטבלה. מאידך סובלת הקבוצה מדלות התקפית והבקיעה עד כה אחד עשר שערים בלבד. פאברה יודע שמקום בצמרת אינו נמצא בראש סדר העדיפויות של המועדון לעונה הנוכחית. תשע נקודות השיגה גלדבאך עד כה במשחקיה מול קבוצות התחתית קייזרסלאוטרן, המבורג ונירנברג, ולמרות ניצחונות מרשימים על באיירן מינכן (0:1) ו-וולפסבורג (1:4) מבכה פאברה דווקא על ההפסד במחזור השמיני לקבוצת התחתית פרייבורג (1:0).

רבע עונה מאחור ובורוסיה מנשנגלדבאך, אם תמשיך ביכולת הנוכחית, תוכל להשאיר מוקדם יותר את מאבקי הירידה העונה לקבוצות אחרות. אחרי שהראתה אופי והצליחה לחזור מפיגור מול באייר לברקוזן (2:2 בסיום) מצפות לה משימות לא פשוטות במחזורים הקרובים (הופנהיים, האנובר) שיתנו תמונה ברורה יותר על היכולות המקצועיות של המועדון העונה לקראת תום הסיבוב הראשון.

במחזור ה-12 יגיע לוסיאן פאברה עם קבוצתו המצליחה למשחק חוץ מול הרטה ברלין שבחרה לומר לו "לא" ונשרה בלעדיו לעונה אחת לליגה השניה. עת לנקום? אם היו שואלים את פאברה, סביר להניח שהיה מחייך בביישנות ומסיר את הנושא מעל סדר היום. הוא אינו צריך להוכיח דבר, והוא מוכיח זאת בכל מחזור מחדש. תנו לו שלוש נקודות, שאחרים יתעסקו בנקמות.

כדורגל גרמני בוואלה! ספורט

שוער בורוסיה מנשנגלדבאך, מארק אנדרה טר סטגן. GettyImages
מפגין שקט ורוגע בעמדתו, מקרין ביטחון רב ברחבה ומפעיל את שחקני ההגנה עם הוראות מאחור. טר סיטגן/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully