וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בייבי שומי כבר ילד גדול

עופר פרוסנר

9.10.2011 / 12:36

אחרי שלקח אליפות פורמולה 1 בפעם השנייה ברציפות, סבסטיאן פטל מתחיל לצמצם פערים ממי שנחשב לגדול מכולם

ב-27 ביוני, אחרי שסבסטיאן פטל גרף את הניצחון השישי שלו העונה במירוץ בוולנסיה, המתחרים שלו סיפרו שהם כבר לא מאמינים שיש להם סיכוי לקחת אליפות. "למעשה, הסיפור גמור. מבחינת המאבק על התואר, הסיכויים די אבדו", אמר לואיס המילטון מקבוצת מקלארן, ופרננדו אלונסו הפטיר: "אין ממש סיכוי. המקסימום זה המקום השני". שמונה מירוצים לסיום העונה, והדומיננטיות חסרת התקדים של האלוף הגרמני, שזכה לכינוי המחייב "בייבי שומי", הייתה לא פחות ממוחצת. זו לא הייתה שאלה של מי ייקח את האליפות - זו הייתה שאלה עם כמה נקודות וכמה זמן זה ייקח לו.

סבסטיאן פטל נהג פורמולה 1. רויטרס
עוד ב-27.6 המילטון ואלונסו ידעו שהשמפניות היו רק עניין של זמן. פטל/רויטרס

היום (ראשון), אחרי שסיים במקום השלישי בגרנד פרי בסוזוקה שביפן, זכה פטל בתואר אליפות הפורמולה 1 השני שלו ברציפות, זה זמן טוב להעיף מבט על הנתונים שהובילו את נהג קבוצת רד בול להפוך להיות הדיקטטור של סבב המירוצים, זה שמכתיב את הסטנדרט. אם האליפות הקודמת הייתה דרמטית ופטל לקח אותה עם זכייה במירוץ האחרון של העונה באבו דאבי, העונה השליטה שלו בכלל לא הייתה מוטלת בספק.

סבסטיאן פטל נולד ב-3.7.87 בהפנהיים, עיירה קטנה באזור הסה שבמערב גרמניה, וכבר בגיל שמונה הוא התחיל להתחרות בקרטינג. בשנת 2004, זכה בסבב הפורמולה BMW הגרמני, כשהוא מנצח 18 מתוך 20 מירוצים, דבר שהבטיח לו מבחן במכונית פורמולה 1 של וויליאמס. עונה מאוחר יותר, הוא היה הרוקי המצטיין בסבב הפורמולה 3, אותו ניצח לא אחר מאשר לואיס המילטון. פטל אמנם סיים כשהוא רואה את הגב של הבריטי, אבל מאוד בקרוב הם יחליפו ביניהם את העמדות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
נהג פורמולה 1 לואיס המילטון, מקלארן, לצד סבסטיאן פטל, רדבול. Mark Thompson, GettyImages
ראה את הבריטי לוקח את סבב הפורמולה 3, ומאז רק משאיר לו אבק. המילטון ופטל/GettyImages, Mark Thompson

כשהגיע לפורמולה 1 התחיל פטל לנתץ בסדרתיות את שיאי הגיל שהיו עד אז, כשהראשון מביניהם היה לנהג הצעיר ביותר שמשתתף בסוף שבוע גרנד פרי: ב-2006, נהג במבחן ביום שישי עבור ב.מ.וו-סאובר כשהוא בן 19 ו-53 ימים בלבד. פחות משנה מאוחר יותר, הוא הפך לנהג הצעיר ביותר שמשתתף במירוץ - הפעם במסלול האגדי באינדיאנפוליס, שם החליף את רוברט קוביצה שהיה פצוע. הוא סיים שמיני, ובכך הפך גם לנהג הצעיר ביותר שמשיג נקודה - בגיל 19 ו-349 ימים.

ב-2008, אחרי שכבר הפך לנהג קבוע ברד בול, ניצח פטל במירוץ מונזה אחרי שהתחיל מהפול פוזישן, והדבר הפך אותו לנהג הצעיר ביותר שמתחיל ראשון בגריד (גיל 21 ו-72 ימים) וגם למנצח הצעיר ביותר בתולדות האליפות (גיל 21 ו-73 ימים). בעונה שעברה שבר פטל שיא נוסף, כשהפך לנהג הצעיר ביותר שזוכה באליפות, בגיל 23 ו-135 ימים.

סבסטיאן פטל נהג פורמולה 1. רויטרס
נכון שהמכונית של רד בול היא ככל הנראה הטובה ביותר, אבל זה לא מקטין בכלום את ההישג שלו. פטל/רויטרס

חשוב לזכור שהמילטון ואלונסו לא שייכים לזן הספורטאים שנכנע. שני אלופי העולם לשעבר צפו בגרמני מתחיל את העונה בצורה מוחצת, כשחוץ מששת הניצחונות שלו הוא גם מתחיל שבע פעמים מהפול פוזישן. השליטה שלו במקצי הדירוג העונה הייתה כל כך מוחלטת, שמתוך 15 המירוצים שהסתיימו עד כה, פטל התחיל ראשון בגריד 12 פעמים.

העונה הקודמת הייתה רצופה בעליות ומורדות עבור פטל, ורק שלושה ניצחונות בארבעת המירוצים האחרונים נתנו לו את התואר. שלושת מירוצים הוא לא סיים כלל, והמיקום הנמוך ביותר שלו היה בגרנד פרי ספא הבלגי, שם סיים במקום ה-15. השנה שמר האלוף על יציבות מדהימה: המקום הרביעי שלו בנורבורגרינג ב-24.7, היה היחיד שבו לא זכה לעמוד על הפודיום. יתרה מזו, פטל היה לנהג היחיד העונה שהצליח לסיים את כל המירוצים. ואם קודם כתבנו על שיאים, אז התואר בו זכה היום הוסיף לו עוד אחד לאוסף - הנהג הצעיר ביותר שזוכה בשתי אליפויות.

כשפטל מסתכל למעלה, יש אמנם כמה נהגים שהוא יכול לשאוף להגיע להישגים שלהם, אבל סביר להניח שאם יש נהג אחד שאליו הוא רוצה להידמות, זהו מיכאל שומאכר. שומי מחזיק בשבעה תארי פורמולה 1, כולל חמש אליפויות רצופות, ולפטל יש גם את היכולת המוכחת להשיג את ההישג, וגם את המכונית לעשות את זה. רד בול מובילה כרגע את טבלת היצרנים, כשהפער בינה לבין מקלארן עומד על 130 נקודות ויש עוד 172 נקודות בקופה.

סבסטיאן פטל נהג פורמולה 1. רויטרס
עם 12 פול פוזישנים ב-15 המירוצים העונה, בייבי שומי הוא זה שקובע את הסטנדרט. פטל בפוזה אופיינית/רויטרס

מה עוד הוא יכול להשיג? את שיא הנצחונות לעונה, שעומד על 13 (שומאכר ב-2004) הוא יכול רק להשוות, אבל את שיא הפודיומים של הגרמני האגדי, שעומד על 17, הוא יכול לעבור. עוד הישג אישי מעניין אותו יכול פטל לזקוף לזכותו, הוא שיא הפול פוזישנים לשנה. ה-12 שלו מציבים אותו כרגע במקום הרביעי, ואם ישיג עוד שלושה, הוא יעבור את אלן פרוסט ואיירטון סנה, שני נהגים אגדיים שניצבים מעליו עם 13, ואת נייג'ל מנסל שמחזיק בשיא עם 14. אגב, בדירוג אחד נמצא פטל בתחתית - כמות הפעמים בהן השיג את ההקפה המהירה ביותר. כאן מפגין הנהג הצעיר תכונה שאולי אפשר לשאול מנבחרת הכדורגל הגרמנית - יעילות.

נכון שהסיכומים נעשים כבר עכשיו, אחרי שהגרמני הבטיח את התואר, אבל לעונה הזו יש כאמור עוד ארבעה מירוצים. ההשוואות לעונת האליפות הקודמת מראות שעד כה הוא השיג יותר נקודות מאשר בכל העונה שעברה, ולא נראה שהוא התאמץ יותר מדי בשביל לעשות את זה.

את זה שלפטל יש את האמביציה ואת היכולת, זה ברור. השאלה היחידה בקשר אליו, עליה נקבל את המענה במירוצים שנותרו עד סוף העונה וגם בשנים הבאות, היא האם יש לו את הקילר אינסטינקט ואת הרוע שהיה לשומאכר המקורי. אם התשובה היא כן - פטל ימשיך לעשות היסטוריה גם בשנים הקרובות.


סבסטיאן פטל שוב זכה באליפות העולם בפורמולה 1

סבסטיאן פטל: "היינו צעד אחד לפני כולם"

פורמולה 1 בוואלה! ספורט

סבסטיאן פטל נהג פורמולה 1. רויטרס
השאלה הגדולה שנותרה בקשר לפטל - האם יצליח להיות יותר גדול משומאכר?/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully