וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמיר כהן: הזדמנות להשאיר חותם בקריירה

9.8.2011 / 1:15

תמיר כהן חוזר לארץ ומגיע למכבי חיפה – כישלון? דברו איתו בסוף העונה, כשאולי ישיג תואר משמעותי ראשון בקריירה

מיד אחרי מותו הטרגי של אבי כהן בדצמבר 2010, היו רבים שרצו לראות הבן תמיר כהן, גיבור אותם ימים קשים, חוזר למכבי תל אביב וסוגר מעגל. גישושים נעשו, שיחות נערכו, אבל סיכום סופי לא יצא אל הפועל. אריה אלטר, יו"ר ארגון השחקנים וחבר קרוב של המנוח, ראה אז את הדברים קצת אחרת, ואמר לוואלה! ספורט: "כולנו מעדיפים שתמיר יישאר באירופה. אבל גם אם הוא יחזור לארץ, זה טוב ויפה כל הדיבורים על מכבי תל אביב, אך לא בטוח שעם כל האמוציות זה הדבר הנכון בשבילו. קבוצה כמו מכבי חיפה תתאים לו הרבה יותר מקצועית ומנטאלית".

לא עברה שנה ומה שנראה אז מופרך, הפך למציאות. תמיר כהן (27) סיים את דרכו בבולטון, הסיכום שלו עם פנאתינאיקוס לא הבשיל אחרי שהקבוצה הודחה במוקדמות ליגת האלופות, הצורך להיות קרוב למשפחה נותר בעינו, ומכבי חיפה, אולי מכבי תל אביב של העידן הנוכחי, היתה שם כדי להציע את האופק המקצועי הראוי והחוזה הכלכלי המתבקש. ארבע עונות בבולטון לא הולידו חותם של קריירה אירופית ממשית, גם בארץ הוא לא הגיע להישג כביר או יוצא דופן, אבל מכבי חיפה, למרות ששאלת התאמתו והחיבור לאוהדים עדיין פתוחה, תספק לו אולי את האופציה הזו. להגיע להישג גדול ולהפוך לשחקן משפיע בקבוצה משפיעה באמת. או כמו שאומר אלון מזרחי: "משבצת המנהיג במכבי חיפה פנויה בשבילו".

תמיר כהן עמד מול ארונו של אביו, אבי כהן, באצטדיון רמת גן. ברני ארדוב
שנה עברה מאז אותם ימים קשים, והנה הוא חוזר לשחק בישראל. תמיר כהן מול ארונו של אבי כהן ז"ל/ברני ארדוב

"מכבי חיפה זאת ליגה נפרדת מישראל"

תמיר כהן עוזב למעשה את אנגליה למרות מספר הצעות מהליגה השנייה באי וחוזר לישראל. אך הוא לא היה צפוי לעשות זאת אלמלא פנאתינייקוס הייתה מעפילה לשלב הפלייאוף של הצ'מפיונס-ליג. אלון נתן, שצמוד לתמיר כהן בחודשים האחרונים, מפרט: "פנאתינייקוס זה מועדון ענק. אני יכול לומר בוודאות שאם היא הייתה מעפילה לשלב הפלייאוף, תמיר היה חותם ומשחק שם. ההגעה למכבי חיפה היא תולדה של אי ההעפלה של היוונים, יחד עם העובדה שמכבי חיפה זאת ליגה נפרדת מהכדורגל הישראלי בכל מה שקשור לחזון, יציבות, דרך ופוטנציאל התפתחות. זאת למעשה הקבוצה היחידה בה הוא לא מרגיש ירידה בחזרה לארץ. כל הצעה גבוהה יותר מקבוצה אחרת בארץ הייתה נענית בשלילה בסיטואציה הנוכחית, כי הכוונה הייתה בכלל לא לחזור לארץ".

האם תמיר כהן צריך לחזור ארצה עם תחושת כישלון כאשר הוא בוחן את הקריירה האירופית שלו? רוני רוזנטל דווקא רואה את הדברים אחרת: "אני דווקא מסתכל על הקריירה שלו באנגליה בצורה מאוד חיובית. הוא לא עשה יותר מדי בקבוצות גדולות בארץ או בנבחרת לפני שהגיע לכאן והצליח להתחבר יפה לכדורגל כאן, וגם קנה את השם שלו. בעונה האחרונה הוא לא השתלב וזה יכול לקרות להרבה שחקנים, אך בסך הכל הוא הוכיח שהוא שחקן לגיטימי בכדורגל האנגלי ואני יכול לספור על כף יד אחת שחקנים ישראלים שאפשר להגיד עליהם את זה. היו לו הצעות מקבוצות קטנות כאן והחזרה למכבי חיפה, יחד עם הרקורד שלו באנגליה, יכולה להקפיץ אותו חזרה לליגות בכירות בעתיד".

גם אלון נתן מדגיש זאת: "הלוואי על כל אחד הצעות כמו שהוא קיבל בקיץ הזה מרחבי היבשת. הוא החליט על מכבי חיפה מתוך הכרה בה כקבוצה אירופאית, ולא כקלישאה. כמובן שהאופציה להתפתח ולהתקדם מכאן היא בלתי רגילה".

שחקן בולטון תמיר כהן. Alex Grimm, GettyImages
רוני רוזנטל: "תמיר כהן הוכיח שהוא שחקן לגיטימי בכדורגל האנגלי ואני יכול לספור על כף יד אחת שחקנים ישראלים שאפשר להגיד עליהם את זה"/GettyImages, Alex Grimm

"מכבי לא התאימה לסיטואציה הנוכחית"

ועדיין – קשה שלא לשאול שוב: למה לא מכבי תל אביב. בטח כשהקבוצה מתחילה ללבוש צורה מקצועית ברורה הקיץ. כנראה שלאף זה לא לגמרי התאים: לא לתקציב השחקנים של מוטי איוניר, לא לשאיפות לחזור לאירופה של תמיר כהן. אלון נתן: "מכבי תל אביב הולכת בדרך שלה, לחיות ממה שיש לה. בשנה שעברה הלכו על גלקטיקוס מכל הבא ליד, היום הולכים על הצעירים ומחר אי אפשר לדעת מה יהיה. כך זה למעשה בכל הקבוצות בארץ, פרט למכבי חיפה, ששוב, היא ליגה בפני עצמה בכל הקשור להתנהלות מקצוענית ובריאה. בגלל זה תמיר הסכים לחזור לארץ. עבורו מכבי חיפה היא משהו שונה לחלוטין מהכדורגל בארץ, ורק תלך ותתפתח ותגדיל את הפער".

פסיכולוג הספורט איציק צור הסביר בזמנו ל"וואלה! ספורט" כי חזרה של תמיר כהן למכבי תל אביב לאחר מות אביו, עם כל הלחץ עליו והאמוציות המלוות, לא ייטיבו עמו. אלון נתן מסכים ולא מסכים: "תיאורטית הדברים נכונים ועל 95% מהשחקנים הייתי אומר את זה. אבל במקרה של תמיר אני אומר לך שאם הוא היה מקבל החלטה כן ללכת למכבי, הוא טיפוס כל כך חזק ונחוש שהוא היה מתמודד עם זה על הצד הטוב ביותר. הוא התבגר והתחשל המון במהלך השנים ואתם תראו את זה במכבי חיפה מהר מאוד".

תמיר כהן שחקן בולטון (שמאל) עם מוטי איוניר מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
חזרה למכבי ת"א לא התאימה: לא לתקציב השחקנים של מוטי איוניר, לא לשאיפות לחזור לאירופה של תמיר כהן. המאמן והקשר/ברני ארדוב

"נגמרו הקומבינות עם גולסה"

אולי למזלו, תמיר כהן לא מצטרף לסגל רץ שקשה מאוד יהיה להשתלב בו. הסיבה המרכזית שמכבי חיפה צירפה אותו והדבר שהכי מתאים לו מקצועית כרגע, זאת העובדה שלאלישע לוי יש חור בקישור האחורי בכל הקשור לשחקן שיכניס מימד של דומיננטיות, אגרסיביות והריסת התקפות, הנעת הכדור והוצאה קדימה. למעשה, חסר היום למכבי חיפה קשר אחורי קלאסי וכהן נכנס בדיוק למשבצת הזאת. אלון מזרחי כבר מייעד לו מספר שינויים במערך: "ברמה של כדורגל ישראלי, תמיר כהן עושה הגנה ונותן אגרסיביות כמו שני שחקנים. הוא מגיע למשבצת שלא קיימת ומשוועים לה במכבי חיפה. הוא אולי מה שצריך כדי לחבר את כל הכשרון הזה שלא נדבק. זהו, נגמרו הקומבינות עם גולסה שיורד אחורה וכל מיני פתרונות ביניים דומים - תמיר כהן הוא בעל הבית בקישור האחורי וגולסה צריך להביא לידי ביטוי את כל הכשרון שלו, כולל מספר דו ספרתי של שערים ובישולים כמו שרפאלוב הביא בשנה שעברה. הצירוף של תמיר כהן צריך למנף קדימה את גולסה ו-ורד, ולשחרר אותם עוד יותר לחתוך הגנות, להתרכז בלפטם את החלוצים ולשלוט במשחק".

מזרחי לא סתם מחמיא לכהן. מכבי חיפה הגיעה למצב ששחקנים לא מפסיקים לטפטף לתקשורת על הצורך בשחקן דינאמי במרכז המגרש, וכששמו עלה לא מעט שחקנים במכבי חיפה החלו ללחוץ לצרפו. אחד השחקנים בחיפה מספר: "אולי פתחנו חלש, אבל לאט לאט נתחבר. אם תמיר כהן יביא לקבוצה את היכולת הטובה שלו ויעשה את מה שהוא ידע לעשות בבולטון עד לא מזמן, אז זה חיזוק אדיר עבורנו. זה גם יוריד לחץ מהרבה מאוד שחקנים, ייתן יותר ביטחון להגנה ששחקן קישור כזה עומד לפניהם ויגרום למשחק לשטוף יותר טוב. יש כאן תחרות, אבל גם הרבה פרגון ואנחנו מקבלים באהבה שחקנים שרוצים לעזור. כל מי שמצטרף מקדם אותנו ברמה הקבוצתית וגם מקדם כל אחד כאן ברמה האישית. אפשר לראות את זה בשחקנים שיוצאים לאירופה בכל שנה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלון מזרחי: "הצירוף של תמיר כהן צריך למנף קדימה את גולסה ו-ורד, ולשחרר אותם עוד יותר לחתוך הגנות". תמיר כהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

תמיר כהן חתם במכבי חיפה לארבע שנים, אבל, כאמור, הוא רואה באימפריה של יעקב שחר קרש קפיצה חזרה לאירופה. שנה-שנתיים בהן ישיג חותמת של הישג ממשי בקריירה, ומי יודע, למרות שהגיל יעשה את שלו, הצעה טובה יותר מפנאתינייקוס תנחת על שולחנו. אלון נתן מסכם זאת: "אחד הדברים היפים בסיכום עם מכבי חיפה זה שכשתבוא הצעה, שני הצדדים יחליטו ביחד מה נכון. תמיר כרגע מתרכז במכבי חיפה, אך אנחנו רואים שחקנים שלה מגיעים לליגות הכי טובות. להצלחה במכבי חיפה יש תוצאות מעבר לים. איפה אני רואה אותו בעוד שנתיים? עושה חיל עם מכבי חיפה בצ'מפיונס ומתלבט אם לקבל הצעות מפתות מליגות בכירות כי כל כך טוב לו בחיפה".

לאתר הרשמי של מכבי חיפה

מכבי חיפה בוואלה! ספורט

תמיר כהן חותם על חוזהו, מכבי חיפה. ברני ארדוב
החתמת העונה? ימים יגידו. תמיר כהן סוגר את החוזה בקבוצתו החדשה/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully