וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיון עם יואב כץ: "עשו מרובי שפירא קדוש מעונה"

אוהדי הפועל חיפה כפויי טובה ובלי תקרת שכר הליגה תתמוטט. ערב הדרבי, יואב כץ מדבר חופשי ומסביר מה חסר לו לאליפות

"אם אין לך עור של פיל, אתה לא יכול לשרוד בעסק הזה. זה עסק מאוד כפוי טובה, ללא רווחים, ואם אין לך סיפוק עצמי מזה, אין לך מה לעשות בכדורגל. כל אחד שמגיע לרופא אומר תודה ביציאה, בכדורגל אף אחד לא אומר לך תודה. תאמין לי, החיים שלי היו הרבה יותר טובים בלי הפועל חיפה, אבל אני כאן לעוד הרבה זמן, כל עוד יש לי כוח".

לאורך שבע השנים שלו במועדון, ספג יואב כץ השמצות מכל כיוון – כולל לפניו, כולל בתוך קרית אליעזר, כולל מאותם אוהדים בדיוק שראו בו סוג של מושיע זמן מה לפני כן. מאז הפך לבעלים של הפועל חיפה אי שם באוקטובר 2004, דבקה בכץ סטיגמה של אדם קמצן, שדרכו החסכנית מחבלת בקבוצה והורסת את המועדון הגדול של שנות השבעים, האחרון שהצליח לחגוג אליפות בלי להימנות על מועדון ארבע הגדולות של הכדורגל הישראלי. אלא שכעת, באופן אירוני משהו ולאחר ההתרסקויות הכלכליות של מספר מועדונים גדולים בליגת העל כגון בית"ר ירושלים והפועל פתח תקוה, הדרך של כץ לפתע נראית אחרת. מי שהגיע באמצע העשור הקודם להציל את המועדון, מציל אותו פעם נוספת.

יואב כץ בעלי הפועל חיפה. ברני ארדוב, ברני ארדוב
"החיים שלי היו הרבה יותר טובים בלי הפועל חיפה". יואב כץ/ברני ארדוב, ברני ארדוב

אף על פי כן, ולמרות הדברים המופיעים בפסקה הפותחת את הכתבה הזאת, כץ עדיין מרגיש שלא מעריכים אותו מספיק. בטח לא בהשוואה לבעלים הקודם של הפועל חיפה – רובי שפירא ז"ל. "אני חושב שהקהל הפך את רובי שפירא לקדוש מעונה", מספר הבעלים בראיון לוואלה! ספורט. "הפועל חיפה היתה לפני שפירא וגם תהיה אחרי. זה כמו שהפכו בזמנו את מנצ'סטר יונייטד לקדושים מעונים אחרי אסון המטוס. זה טוב ואפילו בריא, אבל צריך להסתכל על זה בצורה ריאליסטית ולא להפוך את זה לאיזה סמל של המועדון. לביל גייטס יש תמונה של פורד במשרד, והוא תמיד מסתכל עליה כדי לזכור מה אסור לו לעשות, כי פורד היה יכול להיות מספר אחת בתעשיית המכוניות והפסיד בתחרות לג'נרל מוטורוס. גם אני חשבתי לשים את התמונה של רובי שפירא במשרד כדי שתמיד אזכור את השגיאות שהוא עשה. למרות שלא שמתי, אני תמיד חושב על השגיאות שלו".

איזו דרך יותר טובה להפועל חיפה, שלך או שלו?

"קשה לי להשוות. לא הכרתי אותו באופן אישי, חוץ מאת אשתו המקסימה, אבל לכל בנאדם יש את הדרך שלו ואני חושב שמבחינת הקבוצה יותר טוב מדיניות עסקית נכונה ולא מדיניות אימפולסיבית, אבל אולי זה גם יותר מתאים לאישיות שלי ופחות לאישיות שלו. יש כאלה, כמוני, שמתכננים מדיניות להרבה שנים ויש כאלה כמו גאידמק, שהמדיניות שלו נגזרה מדברים כמו פוליטיקה ודברים אחרים. מדיניות לטווח הארוך צריכה להיבנות לאט לאט: גם מכבי חיפה נבנתה לאט ובשלבים עד שהגיעה למה שהיא היום. הפועל חיפה היתה פעם הקבוצה הדומיננטית יותר בעיר, ובתהליך ארוך ואיטי מכבי חיפה הפכה לקבוצה האהודה בעיר, אולי במדינה".

אתה מרגיש היום שינוי בגישה אליך מצד האוהדים?

"השינוי הוא בעיקר בתוצאות. כשהגעתי למועדון היו אנשים שטענו שאני אוריד את הפועל חיפה לליגה שלישית או רביעית, בינתיים גמרנו את העונה שעברה מרחק נגיעה מהפלייאוף העליון, אז התוצאות מדברות בעד עצמן. בתקופה שלי חזרנו לליגת העל והתבססנו במקום טוב, אז הספקות נגוזו ואני מאמין שעוד נגיע יותר גבוה. יש לי דרך מסוימת שכך אני חושב שצריך להיות, ועד היום היא הוכיחה את עצמה כנכונה. לא אכפת לי בכלל מה בנאדם כזה או אחר חושב או מה שכתוב בעיתון כזה או אחר".

אוהדי הפועל חיפה עם תמונה של רובי שפירא ז"ל. ברני ארדוב
"הפועל חיפה היתה לפני רובי שפירא וגם תהיה אחרי. צריך להסתכל על זה בצורה ריאליסטית ולא להפוך את זה לאיזה סמל של המועדון". אוהדי הפועל חיפה מנציחים את זכרו של שפירא/ברני ארדוב

ומה אתה חושב על הסטיגמה שיצאה לך, כמישהו שלא פותח את הארנק בקלות?

"אני יכול לחיות עם הסטיגמה הזו כל עוד זה משרת אותי בצורה טובה. חלק מהסיפורים הם אגדות, כמו הסנדוויצ'ים. בהתחלה הרבה אנשים ניסו להפריע, אז המציאו סיפורים וזה תפס. ללא מדיניות פיננסית מסוימת הפועל חיפה לא תוכל להתקיים".

זה לא מביך אותך שרק על הדברים הללו הפועל חיפה יוצרת כותרות?

"הרבה מאוהדי הכדורגל בארץ הם נערים שעדיין לא מספיק מלומדים בכדי להבין את המדיניות שלי, הם אלה שמתעסקים בסטיגמות האלה ואולי בעתיד הם יבינו. אם אתחיל לעשות את כל מה שאנשים רוצים שאעשה, אגמור לא טוב ואולי גם אני אהפוך לקדוש מעונה".

מה ההבדלים העיקריים בין התקופה שהגעת להפועל חיפה להיום?

"כשבאתי, אף אחד לא ניסה לעזור, הרוב ניסו להפריע לי בכל מיני צורות. היום זה אחרת, כולנו עובדים פה בצוות ודואגים לעתיד של המועדון ואני מרגיש את העזרה של כולם. הדבר העיקרי שמאוד מפריע לי עדיין זו העובדה שהפועל חיפה היא הקבוצה היחידה שלא מקבלת תמיכה מהעירייה או משום מקום ציבורי אחר. קבוצות אחרות כמו מ.ס אשדוד, הפועל ראשון לציון, רמת השרון, נתניה, אפילו סכנין, עיר של 30 אלף תושבים, מקבלת כ-3 מיליון שקל מהעירייה. זה מכשול ענק שהעירייה מעמיסה עלינו, אנשים לא יודעים כמה זה קשה ללא התמיכה הזו".

ובכל זאת, שבע שנים הסתדרת ללא התמיכה של העירייה.

"הצלחתי להסתדר, ואני לא מכחיש זאת, אבל אני לא יודע עד מתי אוכל להסתדר, זה רק הולך ונהיה מכשול קשה יותר להתגבר עליו. זה דבר שנעשה בחוסר מחשבה לעתיד ואי הבנה למקום של הספורט בעיר ועד הוא כמה מטפח נוער. זה פשוט צועק לשמיים. בסופו של דבר זה יתפוצץ לעירייה בפנים וזה יכול לגמור את הפועל חיפה".

אוהדי הפועל חיפה. הראל אלימלך
"הרבה מאוהדי הכדורגל בארץ הם נערים שעדיין לא מספיק מלומדים בכדי להבין את המדיניות שלי, הם אלה שמתעסקים בסטיגמות האלה ואולי בעתיד הם יבינו". אוהדי הפועל חיפה/הראל אלימלך

איך אתה מגייס תקציב להפועל חיפה?

"קשה מאוד לגייס תקציב, זו משימה כמעט בלתי אפשרית. קשה מאוד לנהל קבוצה כשאין לך בסיס עסקי בארץ. לנו אין את זה ואין לנו את העירייה, ולכן אתה צריך להיות פי כמה וכמה יותר מתוחכם, להתגבר על כל המכשולים הללו, ואני עוד אוסיף לזה את הנשמות הטובות שמנסים לתקוע מקלות בגלגלים, אבל עובדה שבסופו של דבר, עם כל הקשיים, אנחנו מצליחים לעשות את זה. באופן אישי הוצאתי הרבה מאוד כסף מכיסי בשביל הפועל חיפה, כמה מיליונים טובים".

אתה רואה את הפועל חיפה כמודל לקבוצות האחרות?

"זה בהחלט מודל לקבוצות שלא מקבלות תמיכה מאף אחד".

מה דעתך על ההתמוטטות הכלכלית של קבוצות כדורגל בארץ?

"אין היגיון בזה ש-70 אחוז מתקציב הקבוצה הולך לשכר שחקנים, אין היגיון בזה שכדורגלנים מקבלים פי שלוש משכר של רופאים או פי מחמש משכר של שוטרים. אני חושב שצריך לעשות תקרת שכר בכדורגל הישראלי, 60 אחוז מתקציב של 10 מיליון, זה יעשה הרבה יותר טוב לכדורגל. בארה"ב החליטו על תקרת שכר בכל הענפים כי הקבוצות פשוט התפרקו, והיום זה מתחיל בהפועל פתח תקוה ובית"ר ירושלים, וכך בכל שנה זו תהיה קבוצה אחרת, עד שתהיה פה תקרת שכר. עד אז תמיד תהיה פה השתוללות, אם מסיבה פוליטית או סתם אגו של מישהו שרוצה לעשות את הקבוצה הכי טובה. אם היום אני אומר להפועל חיפה להתראות ולא יהיה מי שייקח אותה, היא תהיה בבעיה קשה. אני לא חושב שהיא תתפרק, אבל בלי שום ספק היא תרד ליגה או שתיים".

אוהדי הפועל פתח תקוה מוחים באימון הפתיחה. קובי אליהו
"זה מתחיל בהפועל פתח תקוה ובית"ר ירושלים, וכך בכל שנה זו תהיה קבוצה אחרת, עד שתהיה פה תקרת שכר. עד אז תמיד תהיה פה השתוללות"/קובי אליהו

אתה מסכים עם יעקב שחר שאין מקום לשתי קבוצות בחיפה?

"אני בטוח שהוא שינה את דעתו, כי זה יותר בריא לו - עכשיו הוא במצב הרבה יותר טוב מאשר התקופה שהייתה קבוצה חיפאית אחת בליגת העל. זה כמו שאתה הולך למרכז קניות, אם יש לך חמש או שש מסעדות, העסקים שלהן יפרחו יותר מאשר מקום עם מסעדה אחת. הצבע של העיר היה תמיד אדום וירוק. חבל לי שבכדורסל אין קבוצה להפועל בליגת העל. אולי זה יהיה הפרויקט הבא שלי".

עד כמה הפריע לך שניצן שירזי נחקר מספר פעמים בפרשת הכדור המרכזי?

"במדינה שלנו כולם מחוברים עם כולם, אשכנזים עם מזרחיים, חכמים ופחות חכמים ואנשים טובים עם טיפוסים קצת מפוקפקים, וזה מה שפגע בו - הוא התחבר עם האנשים הלא נכונים. ניצן אדם טוב מאוד וישר, אני אישית לא הייתי מתחבר עם אותם אנשים".

מה תיחשב בעינייך הצלחה העונה?

"להתברג בחלק העליון של הפלייאוף העליון. אני חושב שאנחנו יכולים לשאוף לשם ואנחנו יכולים להגיע לשם. בסופו של דבר עוד נתחזק ב-2-3 זרים ונהיה קבוצה טובה מאוד".

אתה רואה את הפועל חיפה לוקחת אליפות בעידן שלך?

"אני חושב שכן, בהחלט אפשר לקחת אליפות בקונסטלציה מסוימת ואנחנו שואפים לכך. זה יקרה אם העירייה תתמוך בנו כמו עיריית אשדוד. אם זה יקרה, אז אני אצהיר שהפועל חיפה רצה לאליפות ויותר מזה - עם תמיכה כזו, כל שנה אנחנו נרוץ לאליפות. בהיעדר תמיכה כזו, כל שנה היא מלחמה של כולנו להעמיד תקציב".

יש לך מסר לאוהדים?

"קודם כל, שימשיכו לתמוך בקבוצה ויגיעו למגרשים, כי זה הדבר הכי חשוב. הדבר השני הוא שיפסיקו להיות כפויי טובה".

הפועל חיפה בוואלה! ספורט

שחקני הפועל חיפה חוגגים, למעלה עומר ורד. הראל אלימלך
אם רק תתנו להם תקציב, הם כבר יחזירו בחגיגות. אולי אפילו חגיגות אליפות? שחקני הפועל חיפה/הראל אלימלך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully