וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האובססיה המוזרה של קני דלגליש

6.8.2011 / 8:00

מה גרם למאמן להזיע כל כך כדי להנחית את צ'רלי אדם? שבוע לפרמיירליג, פותחים את ההכנות עם הקבוצה המרתקת מכולן העונה: ליברפול

כנער צעיר צ'רלי אדם חלם על הופעה בגלזגו ריינג'רס. בראיון לעיתונאי מארק פאדג'ט מה"אינדיפנדנט", הוא אמר לפני כמה חודשים: "אני מרגיש בר מזל ששיחקתי בריינג'רס. הופעה אחת בקבוצה הזו, זה רגע שיא של קריירת כדורגל שלמה. לי יש כמעט 100 כאלו".

אלא שלעומת הרגשות העזים שלו כלפי הקבוצה מגלזגו, הקהל באייברוקס לא תמיד היה סלחני כלפי המראה העגלגל שלו וההעדפה התכופה שלו למסירות מתוחכמות שנגמרו לא פעם באיבודי כדור. "שריקות הבוז לא הפריעו לי, אבל זה מציק כשאתה יודע שהמשפחה שלך יושבת ביציע. אני התמודדתי עם זה, אבל המשפחה שלי הפסיקה לבוא למשחקים", הוא סיפר באותו ראיון ב"אינדיפנדנט".

עד לפני שנתיים, כשהמסירות עדיין הגיעו ברובן לשחקנים היריבים והבעיטות האימתניות ברגל שמאל טסו ליציעים, הקריירה של צ'רלי אדם - היום בן 25 - עמדה במקום. ריינג'רס השאילה אותו לרוס קאונטי וסט. מירן הקטנות וגם עונה מוצלחת ו-14 שערים בכל המסגרות (כולל נגד הפועל תל אביב ומכבי חיפה), לא שימשה כמקפצה. באותם ימים הגעה של צ'רלי אדם לליברפול הייתה בגדר הזייה ואילו היום באנפילד מאושרים שסופסוף הצליחו להנחית את הסקוטי הנחשק. מי האמין?

שחקן ריינג'רס לשעבר, צ'רלי אדם. Denis Doyle, GettyImages
האוהדים של ריינג'רס לא אהבו את המראה העגלגל וההעדפה למסירות מתוחכמות שהסתיימו לעתים קרובות באיבודים. אדם/GettyImages, Denis Doyle

לעומת שחקני רכש אחרים של ליברפול ב-2011, אנדי קארול וג'ורדן הנדרסון לדוגמה, צ'רלי אדם לא סומן ככישרון גדול בגיל צעיר, לא כבש שערי פרמיירליג לפני גיל 20 ולא נחשב לאחד משחקני העתיד של האי הבריטי. הרי רק לפני שנתיים הוא נרכש תמורת 500 אלף ליש"ט על ידי בלקפול, שאז ריכזה את השאיפות שלה בהישארות בליגת המשנה. אבל באפריל האחרון הוא ישב לצידם של סמיר נאסרי, קרלוס טבס, נמניה וידיץ' וגארת' בייל בלונדון, וכמוהם היה מועמד לתואר "שחקן השנה" של הפרמיירליג. קני דלגליש התאהב עוד לפני כן.

אדם הצטיין בעונה החולפת בשני המשחקים של הסיסיידרז נגד ליברפול. הוא גם הבריק במשחק ההפסד של הקבוצה שלו 3:2 למנצ'סטר יונייטד, משחק בסיומו אלכס פרגוסון הצהיר ש"רק הקרנות שלו שוות 10 מיליון ליש"ט". הצטיינות נגד הקבוצות הגדולות התווספה ל-12 שערי ליגה ושמונה בישולים ומשחקן שלא מזמן הרתיח את אוהדי ריינג'רס בה שיחק, הוא הפך למי שקני דלגליש חיזר אחריו במשך חצי שנה בצורה כמעט אובססיבית.

אחרי שההעברה שלו לליברפול נחתמה תמורת שבעה מיליון ליש"ט, הביע רורי סמית' מה"טלגרף" את התחושות באנגליה: "בפעם הראשונה אחרי שנים, הדיבור בליברפול הוא לא על מי היה יכול להגיע ואת איזה שחקן הקבוצה הפסידה לאחת מהיריבות. במקום זה יש עכשיו שתי שאלות: ג'ורדן הנדרסון וצ'רלי אדם, איך ומתי?".

השאלה בנוגע לאדם היא גדולה. הוא היה הכוח המניע של בלקפול, השחקן שעליו נבנה כל המשחק ההתקפי של הקבוצה. הוא שימש כסדרן עבודה במרכז המגרש, כל התקפה עברה דרכו, כל מצב נייח היה שייך לרגל שמאל שלו. בלעדיו הסיסיידרז היו משלימים עם ירידת הליגה שלהם הרבה לפני המחזור האחרון, אבל הקשר הסקוטי הוא גם הדוגמה הקלאסית לסימן השאלה המהדהד תמיד מעל שחקנים מסוגו - האם שחקן טוב שמוביל קבוצה קטנה, יכול להפוך גם לשחקן מרכזי במועדון גדול ושאפתני?

קני דלגליש מאמן ליברפול. רויטרס
אדם הצטיין בשני המשחקים של בלקפול נגד ליברפול ודלגליש התאהב/רויטרס

רוב הפרשנים שעוסקים היום בליברפול שואלים את עצמם היום באיזו שיטה האדומים ישחקו, ובתוך כך היכן אדם ימצא את מקומו. הסקוטי אמנם נהנה מראיית משחק טובה, בעיטה חזקה ומדויקת ובעיקר מיכולות מסירה והגבהה שטייס כמו לואיס סוארס או נפיל כמו אנדי קארול יוכלו להפוך למטעמים, אבל מצד שני הוא רחוק מאוד מלהיות קשר מרכזי שלם. האיטיות שלו לא מאפשרת לו ללחוץ שטחים ויכולת התיקול שלו לא תדיר שינה מעיני קשרי היריבה ערב משחקים נגד ליברפול.

לעומת שחקנים מגוונים כסטיבן ג'רארד, ג'ורדן הנדרסון ודירק קאוט שמסוגלים למלא מספר תפקידים בצורה משביעת רצון, אדם הוא שחקן שאם לא ישחק בעמדה הטבעית שלו, ליברפול תפגע. המשמעות היא שכאשר קני דלגליש יפתח עם הסקוטי ויחליט שהוא בונה עליו בתור עושה המשחק של הקבוצה במרכז המגרש, הוא יצטרך להתאים את המערך ואת שאר ההרכב במיוחד עבורו.

התשובה של התקשורת האנגלית כרגע היא צ'אבי אלונסו. בליברפול מתגעגעים עד היום לקשר הבאסקי וכשרוב הפרשנים, חלקם שחקני עבר של הקבוצה, דנים בשאלה מדוע היה דרוש עוד קשר למרכז המגרש, התשובה המיידית היא שמישהו צריך למלא את החלל שהשאיר אחריו אלונסו בכל הנוגע למסירות הארוכות והחכמות, לקביעת קצב המשחק ולניהול שלו סביב מרכז המגרש.

לוק וארני, ששיחק עם אדם בבלקפול וכבש בעונה שעברה חמישה שערים, רובם מבישולים של הקשר הסקוטי, משוכנע שהמקום של חברו צריך להיות מובטח: "נכון שכבר יש להם שחקנים כמו סטיבן ג'רארד, ג'ורדן הנדרסון ולוקאס, אבל אני משוכנע שצ'רלי יעשה לקני דלגליש כאב ראש. הוא מוסר מחונן, הוא יודע לכבוש שערים ועם שחקנים טובים מסביבו, הוא רק ישתפר".

כעת חובת ההוכחה היא על השחקן שתג המחיר שלו זינק במאות אחוזים בתוך שנתיים. האם עונה אחת טובה בפרמיירליג היא אינדיקציה מספקת לכך ששחקן יכול להוליך קבוצה עם שאיפות אליפות דוגמת ליברפול? הזמן יגיד. במרסיסייד משוכנעים שכן וההתלהבות גדולה. "ליברפול תמיד מחפשת שחקנים שיודעים למסור והוא אחד כזה. אדם הוא אחד מהקשרים הכי טובים בליגה", כתב חלוץ הקבוצה לשעבר, ג'ון אולדרידג', בטור שלו ב"ליברפול אקו".

אוהדי הקבוצה מתרגשים, השחקנים משוכנעים שניתן להיאבק על האליפות ובקרב העיתונאים והבלוגרים יש כבר מי שהשווה את מסע הרכש של קני דלגליש ב-2011 לזה שהוא עשה בקיץ 1987. אז זה נגמר באליפות.

ההתלהבות כל כך גדולה עד שהפובליציסט סטיוארט בראנן ציין בטור שלו ש"דלגליש אסף את אדם במכוניתו בדרך לבדיקות הרפואיות במועדון, בדיוק כמו שלפני כ-20 שנה הוא ראה את רובי פאולר ואביו מחכים לאוטובוס בדרך הביתה מאנפילד ולמרות שנסע לכיוון השני, התעקש לקחת אותם. דלגליש קיבל את השחקן שהוא רצה ואדם קיבל את הקבוצה בה רצה לשחק".

עכשיו רק הזמן יגיד אם הברווזון המכוער באמת הפך לברבור יפהפה, אם צ'רלי אדם מסוגל להוליך את ליברפול ליותר ממאבק על המקום הרביעי. רק שזה לא יסתיים שוב עם עזיבה כואבת של המשפחה שלו את יציעי האצטדיון הביתי.

שחקן ליברפול צ'רלי אדם. Vincent Thian, AP
יכול להוליך את ליברפול ליותר ממאבק על המקום הרביעי? אדם/AP, Vincent Thian

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully