וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורגים לנו את הפנטזיה

1.8.2011 / 12:23

התגובה החריפה של מאנצ'יני לתרגיל חריג של באלטולי במשחק אימון והחלפת השחקן שכבש פנדל בעקב הדגישה תופעה שמסכנת את קסמו של משחק הכדורגל: בוז וכעס כלפי שחקנים שמחפשים לעשות תרגילים מרהיבים ומחדשים. אפילו בדרום אמריקה. מה שפעם היה אמנות הפך להתגרות

«iframe width="425" height="349" src="https://www.youtube.com/embed/LnKW-yVTSrM" frameborder="0" allowfullscreen»«/iframe»

צפו בפנדל ששיגע את קטאנץ

חרי מורן, הקיצוני השמאלי הנהדר של איאקס, נכנס להיסטוריה בזכות מעשה השובבות ב-25 באפריל 1973, כאשר ההולנדים התארחו בסנטיאגו ברנבאו במשחק הגומלין בחצי גמר גביע האלופות. חרי, אחיו הבכור של ארנולד מורן, לימים כוכב מנצ'סטר יונייטד שבישל את השער המפורסם של מארקו ואן באסטן בגמר יורו 88, היה במצב רוח פנטסטי באותו יום. הוא לא רק הבקיע את שער השער היחיד ב-0:1 שהשלים את הניצחון הכפול על ריאל מדריד, אלא התבלט גם ברגע של השראה, כאשר הקפיץ את הכדור מספר פעמים במרכז המגרש, מבלי שהשחקנים בלבן מעזים להתקרב אליו. שליטתו של מורן בכדור נתפסה אז כגאונות, כהתעלות שיש לשאוף אליה. הוא חזר לאמסטרדם כגיבור תרבות, וההולנדים זוכרים את ההקפצה המהוללת עד עצם היום הזה. מורן בן ה-65 אפילו הצטלם לא מכבר לראיון טלוויזיוני בנושא, כשהוא נהנה לשחזר את המופע עם חיוך רחב.

חלוץ אינטר מאריו באלוטלי חוגג זכייה בגביע האיטלקי. רויטרס
מה היה קורה אם הבעיטה המקורית של באלוטלי היתה מתלבשת, נכנסת פנימה ומוכתרת לשער השנה? באלוטלי, האיש השנוא בעולם/רויטרס

נעבור שלושה עשורים קדימה, וניזכר במפגן שערך נאני ב-16 בפברואר 2008 בניצחון 0:4 של מנצ'סטר יונייטד על ארסנל ברבע גמר הגביע האנגלי. הפורטוגלי החליט להקפיץ את הכדור להנאתו, וזה ממש לא התקבל ברוח טובה על ידי התותחנים. הם התנפלו עליו בחמת זעם, ורק ערנותו של נאני מנעה ממנו פציעה קשה מתיקול פראי של מתיו פלאמיני. ארסן ונגר, חסיד הכדורגל האטרקטיבי לכאורה, יצא מיד להגנת שחקניו: "הם היו נסערים, ובצדק. מספיק שספגנו רביעייה, וזה היה טעם רע מאוד להשפיל אותנו". מה שנחשב לאמנות בשנות ה-70 הפך להתגרות בשנות ה-2000. בעבר הייתה מטרת המשחק, בראש ובראשונה, לתת הצגה לקהל. בימינו, הוא מהווה ביזנס בלבד לדעת מאמנים ושחקנים רבים מדי.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

גארינצ'ה לא היה שורד

השינוי הזה תופס בכל מקום על הגלובוס, ובמיוחד במולדת הכדורגל הטכני בדרום אמריקה. ספק אם כוכבים מסוגם של גארינצ'ה וטוסטאו היו שורדים בעידן המודרני ומתפתחים לשחקנים כה מדהימים. הדוגמה הבולטת ביותר לתופעה הגיעה בגמר אליפות פאוליסטה בין קורינתיאנס לפלמייראס ב-1999. כשקבוצתו נהנית מיתרון מבטיח בדקות הסיום, בחר אדילסון, חלוצה המוכשר של קורינתיאנס, לתת לקהל ליהנות והקפיץ את הכדור במרכז המגרש. תגובת שחקני פלמייראס לא איחרה לבוא – הם תקפו את אדילסון באגרופים ובבעיטות והבריחו אותו לחדר ההלבשה, בעוד המשחק נגרר לקטטה המונית. ומי נענש בסופו של דבר? אדילסון שילם את המחיר כאשר מאמן ברזיל דאז ונדרליי לושמבורגו ניפה אותו מהסגל לקופה אמריקה.

שחקן נבחרת ברזיל בשנת 1958 גרינצ'ה. Central Press, GettyImages
המאמנים של היום היו מושיבים אותו על הספסל. גארינצ'ה/GettyImages, Central Press

אירוע ביזארי לא פחות התרחש כעבור שלוש שנים כאשר ז'אבה, חלוץ קוריטיבה, הפגין את כישוריו במשחק מול סנטוס עם כמה דריכות מעל הכדור, בסגנון שכה מאפיין בימים אלה את רוביניו או כריסטיאנו רונאלדו. השופט בחר לשרוק לעבירה לחובתו של ז'אבה וטען: "לפי החוקה, אסור לשחקן לסכן לא רק את יריביו אלא גם את עצמו. עצרתי את המשחק על מנת להגן עליו, אחרת מישהו היה שובר לו את הרגל".

נשמע הזוי? לא אם תראו את תגובות הברזילאים לביצועיו יוצאי הדופן של קרלון שנחשב באמצע העשור הקודם לילד הפלא של קרוזיירו. קרלון אימץ עוד בילדותו את הטריק שקיבל את הכינוי "תרגיל כלב הים" – הוא הקפיץ את הכדור על ראשו תוך כדי ריצה, וכך הצליח לחלוף על פני שחקני ההגנה הנבוכים. אז הם החלו לצוד אותו בגיבוי מלא של מאמניהם. "זו התגרות לשמה מצדו של קרלון. הוא ייאלץ לבלות שנים בבית חולים אחרי שיקבל בעיטה בפרצוף", הכריז את אמרסון ליאאו, שוער הנבחרת לשעבר, שהפך למאמן כושל למדי, עם 27 קבוצות ב-23 שנים, כולל קדנציה קצרצרה על ספסל סלסאו. אותו אמרסון ליאאו התקומם בהיותו מאמן קורינתיאנס נגד הקשר הצ'יליאני חורחה ואלדיביה אשר "מכדרר יותר מדי", לטענתו. "הוא מגזים, ומשהו רע מאוד עלול לקרות לו", אמר. שחקני הקבוצות שפגשו את ואלדיביה בשנים האחרונות מתלוננים באופן קבוע שהוא מנסה להשפיל אותם, בעוד הצ'יליאני פשוט משחק כדורגל, למען עצמו ולמען הקהל.

"בעידן הנוכחי אין מקום לכישורים טכניים ראוותנים כי הם נתפסים כפרובוקציה מיותרת", טוען בצער פול גארנדר, מהפרשנים הוותיקים והמכובדים בעולם, ואף מביא דוגמא מדהימה ממשחק הנוער בו צפה באנגליה. במחצית התלוננו שחקני קבוצה אחת על משחק קשוח מדי מצד היריבה, אך השופט דחה אותם בביטול: "אתם אשמים בזה בעצמכם כי אתם מכדררים יותר מדי". זה המסר ששחקנים רבים לומדים בילדותם, ואיתו הם ממשיכים הלאה. מה הפלא שכל גילוי יצירתיות נחשב באופן מיידי להתגרות? בעונה שעברה המציא כריסטיאנו רונאלדו מהלך גאוני במהלך הדרבי בין ריאל לאתלטיקו כאשר מסר כדור מבריק בגבו, וזכה לביקורת נוקבת מצד הקולצ'ונרוס. חוסה אנטוניו רייס, מכדרר בחסד בעצמו, הגדיר את הפעולה כ"פרובוקציה זולה", ואלבארס דומינגס קרא לה "טיפשות". "לפעמים צריך להיות יצירתי" אמר הפורטוגלי שנדרש להגן על עצמו במקום לזכות למחיאות כפיים.

מאנצ'יני לא היה מנסה

מאמנים רבים מדי סבורים, באמת ובתמים, כי כדרור ויצירתיות מנוגדים לרוח הספורטיבית של המשחק. קו מחשבה זה הוא אחד הנגעים המסוכנים ביותר לעתיד הכדורגל. אותם המאמנים מאמינים בלב שלם כי "עבירות חכמות" במרכז המגרש דווקא מהוות חלק בלתי נפרד מההכנה הטקטית, ודורשים משחקניהם לבצע אותן על מנת למנוע התקפות מתפרצות. בעוד עבירות קטנות ומלוכלכות מתקבלות בהבנה אפילו על ידי פרשנים רבים, הרי שהפגנת יצירתיות מוקצה מחמת מיאוס. שחקנים עם כשרון להפתיע הופכים לזן נכחד, והפגנת עליונות טכנית נתפסת באופן מיידי כהתגרות ברוב הבינוני. טובת הקהל, אשר משלם ממיטב כספו כדי לראות את המשחק, כלל לא נלקחת בחשבון, והתוצאה קודמת לכל.

כריסטיאנו רונאלדו שחקן ריאל מדריד. רויטרס
בעונה שעברה המציא כריסטיאנו רונאלדו מהלך גאוני במהלך הדרבי בין ריאל לאתלטיקו כאשר מסר כדור מבריק בגבו, וזכה לביקורת נוקבת מצד הקולצ'ונרוס. חוסה אנטוניו רייס, מכדרר בחסד בעצמו, הגדיר את הפעולה כ"פרובוקציה זולה", ואלבארס דומינגס קרא לה "טיפשות". איפה מחיאות הכפיים?/רויטרס

בימים האחרונים נחצו כל הקווים האדומים בשני מקרים בהם נענשו שחקנים על ידי מאמניהם על יצירתיות "מוגזמת". תיאב אוואנה, כוכב נבחרת האמירויות, החליט לבצע במשחק הידידות מול לבנון פנדל יוצא דופן בעקב שהצליח להטעות את השוער. הוא היה ראוי לשבחים על רעיון מבריק, אך ההמשך היה ביזארי. השופט שאישר את השער שלף משום מה לעברו של אוואנה כרטיס צהוב על התנהגות לא ספורטיבית, והמאמן סרצ'קו קטאנץ מיהר להחליפו. "זהו חוסר כבוד ליריב, ואני ממש לא מרוצה. הוא ייענש על כך", אמר הסלובני, והתאחדות הכדורגל של האמירויות אכן הטילה על החלוץ קנס כספי. הרי לכם שיעור למען יראו וייראו – לשחקנים אסור לחשוב מחוץ לקופסא.

על מריו באלוטלי אפשר להגיד הרבה דברים רעים – הבחור לא יציב נפשית ולא תמיד יודע לכבד את הסובבים אותו, בלשון המעטה. אלא שמבחינת רוברטו מנצ'יני, מאמנו במנצ'סטר סיטי, הפשע הגדול ביותר שלו בוצע במשחק הידידות מול לוס אנג'לס גלאקסי, כאשר ניסה לבצע תעלול משונה מאוד ברחבה ובעט בעקב בסיבוב. התרגיל כשל, הכדור התגלגל החוצה, וחבריו של האיטלקי התנפלו עליו בצעקות. מנצ'יני החליפו באופן מיידי ונזף בו בחומרה: "כדורגלן חייב תמיד להיות מקצועי ורציני. מאריו לא היה רציני במקרה זה, ועל כן הורד לספסל. הוא חלוץ צעיר, ולכן עושה טעויות, אבל אני כאן כדי לעזור לו לתקן את מחדליו".

יופי, מנצ'יני! ומה היה קורה לו הבעיטה המקורית של באלוטלי היתה מתלבשת, נכנסת פנימה ומוכתרת לשער השנה? הרי בהיותו שחקן התאפיין מנצ'יני עצמו בקבלת החלטות לא שגרתית, וזכור במיוחד השער המדהים שהבקיע במדי לאציו בניצחון על פארמה – בעקב, בסיבוב, אחרי כדור קרן שגרתי. גם במקרה שלו הסיכוי להצליח בתרגיל היה נמוך, אבל הוא העז וקטף את התהילה במשחק צמרת קריטי. היום הוא מנסה לדכא את היצירתיות של שחקניו אפילו במשחק ראווה, אשר התקיים בעיקר כדי לקדם את הכדורגל בקליפורניה ולתת שואו לקהל. זוהי חרפה שאין כדוגמתה.

קטאנץ לא לבד

התגובות הנלוזות של קטאנץ ומאנצ'יני זכו, באופן מצער, לגיבוי של רוב אמצעי התקשורת. רק רורי סמית מ"דיילי טלגרף" יצא להגנתו של באלוטלי והצהיר: "חוצפה חיובית היא לא פשע, אלא נכס". הוא צודק לחלוטין. על חובבי הכדורגל מוטלת האחריות למחות בקול רם נגד דיכוי היצירתיות של השחקנים המעטים שעדיין מסוגלים להפתיע אותנו, על מנת שהכדורגל ימשיך לספק לנו הנאה והשראה. אם כל כוכב שמעביר למישהו כדור בין הרגליים יחשוש הן מעבירה בוטה מצד שחקן היריב "הנעלב" והן ממאמנו שיאשים אותו ב"חוסר מקצועיות", אנחנו בדרך לאבדון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully