וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא נמאס להם מפוטנציאל לא ממומש?

9.7.2011 / 15:00

הוא מפוצץ בכישרון, אבל בפורטוגל לא האמינו בו. הוא טכני ויצירתי, אבל בבולגריה טענו שהוא איטי מדי. אחרי שנתיים קשות באירופה, אלי זיזוב מגיע למכבי תל אביב הלחוצה, שם הוא יסבול מתחרות קשה על ההרכב. מה הסיכויים שדווקא בקרית שלום הוא יממש את הפוטנציאל?

כאשר אלי זיזוב הגיע לספורטינג בראגה הפורטוגלית לפני כשנתיים, המנהל המקצועי של הקבוצה הביע התרשמות מהילד בפני התקשורת המקומית. "הוא עשה דברים יפים, אפילו יוצאי דופן", אמר לואיס אלחנדרו מרטין, "הוא מאוד מוכשר, אבל מכאן ועד להצליח בליגה הפורטוגלית המרחק גדול. מצד אחד יש לו הרבה כישרון והוא חרוץ, אבל יש כאן הרבה שחקנים טכניים. הוא יוכל להצליח רק אם ישדרג את עצמו בכמה דרגות. רק אז הוא יוכל להיות כאן שחקן משמעותי".

אבל זיזוב לא עשה את השדרוג המיוחל. הוא לא הצליח להפוך לשחקן משמעותי בבראגה, וכמעט שלא זכה לדקות משחק בקבוצה הבוגרת (20 דקות ליגה בלבד בעונת 2009/10). לאחר שנה וחצי בהן לא הצליח להתקדם בפורטוגל, חזר זיזוב לארץ וחתם במכבי תל אביב על חוזה ארוך טווח. מוטי איוניר הביע אמונה גדולה בשחקן בן ה-20, אבל גם הוא יודע שהשאלות לגבי השחקן עדיין רבות: האם מדובר בפוטנציאל גדול שעדיין לא מומש, ורק מחכה להזדמנות שלו? או שמא מדובר בשחקן טכני עם בעיות מקצועיות, שבכלל לא מסוגל להתרומם לרמות הגבוהות? על פי מה שעבר השחקן עד עכשיו, לא מומלץ לאוהדי מכבי תל אביב לפתח יותר מדי ציפיות.

מכבי תל אביב בוואלה! ספורט

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיטש, אל תפתח ציפיות גדולות מדי. זיזוב לצד גולדהאר/מערכת וואלה!, צילום מסך

מטוברוק לסופיה

זיזוב הגיע לבית"ר נס טוברוק בגיל 13, והחגיגה במקומונים של נתניה הייתה כאילו הקבוצה שמה ידה על ליאו מסי הישראלי. זיזוב נחשב אז לכישרון הגדול ביותר בארץ לגילו, וגם מאמן הנוער חנן אזולאי, שראה הרבה צעירים מוכשרים בקריירה שלו, התרשם מאוד מהילד. "יצא לי לראות אותו כשהיה צעיר, ונראה היה שהוא בדרגה אחת מעל כל השחקנים בני גילו", נזכר אזולאי, "זו לא רק היכולת הטכנית, כי יש הרבה צעירים עם יכולת טכנית. זיזוב היה שילוב של שחקן עם ראש בוגר, וכזה שעובד קשה על המגרש. ראו שמישהו מלווה אותו ועובד איתו על הצד המנטאלי. בגילאים האלה עדיין אי אפשר לקבוע כלום לגבי הקבוצה הבוגרת, אבל בהסתכלות ראשונה היה מדובר בפוטנציאל אדיר".

מי שליווה את זיזוב היה אביו מיכאל, שכמובן צמוד אליו לאורך כל השנים, אבל כשזיזוב הגיע לטוברוק, הוא כבר היה קשור יותר למאמן בני לם. באותו שנתון (1991) היו בטוברוק עוד שני שחקנים מוכרים לאוהדי הכדורגל: אייל גולסה וגיא אסולין. אף אחד לא הופתע מהעובדה שהם זכו באליפות, אבל מבחינת זיזוב, חשוב יותר לדעת כמה הוא התקדם.

"נכון שיש לזיזוב חסרונות, אבל כשקיבלתי אותו ממכבי תל אביב הוא היה משהו עילאי", נזכר לם, "הוא היה שילוב של מסי, מראדונה וקרויף. היו לו יכולות מדהימות ברגליים. הוא מהבודדים שעדיין עובד על הטעיות עם הכתפיים, כמו בניון, שלום תקוה ונמני. הכי חשוב היה לעבוד על הצד המנטאלי, לאזן בין הכישרון לבין העמידה במגרש, ולשפר את שחרור הכדור בזמן. כל מי שהיה מגיע לטוברוק שאל מתי משחק השנתון של 1991 עם השלישייה הזאת. זיזוב ואסולין היו יותר בקטע של הילדים, עם הכישרון הבלתי רגיל, אלה שלוקחים את הכדור ועושים דברים יפים. מבחינתי הלהיט היה גולסה, שכבר אז ידע לאזן אותם וללכת אחורה לעשות הגנה. זיזוב לא יכול לשחק בתפקידים אחוריים כמו גולסה ברמה גבוהה, אלא רק מקדימה".

לם ממשיך ומסביר מה ההבדל בין גולסה לבין השניים, כשאמר: "באחד המשחקים הייתי צריך לשלב רק שניים מבין השלושה. כשדיברתי איתם על זה, הם היו על סף דמעות. בגלל היכולות ההגנתיות של גולסה בחרתי בזיזוב או אסולין לשבת על הספסל, אבל גולסה ראה את המצב והתנדב לשבת על הספסל. הוא לקח אחריות ולא רצה ששניהם ייפגעו. מבחינתי, עם כל הכישרון של השניים, זאת הייתה הקבוצה של גולסה".

אייל גולסה שחקן נבחרת ישראל (שמאל) מול רדוסאב פטרוביץ' שחקן נבחרת סרביה. ברני ארדוב
"זיזוב לא יכול לשחק בתפקידים אחוריים כמו גולסה ברמה גבוהה, אלא רק מקדימה"/ברני ארדוב

הבריחה לבולגריה

לאחר שנתיים בטוברוק נמצאה פרצה בחוזה בין השחקן לטוברוק. זיזוב לא אהב את הבעלות העתידית של המועדון על כרטיס השחקן שלו, ובהזדמנות הראשונה שניתנה לו הוא החליט לעזוב (או כדברי אנשי טוברוק, "לברוח"). בהמלצת אמיל ולב, שהיה מקורב לחבר של אביו, זיזוב נבחן במחנה אימונים באילת של לבסקי סופיה, שבסופו הוחלט להחתימו במועדון הבולגרי. ולב אמר השבוע: "המאמן סטוילוב בהתחלה לא היה בטוח לגביו. יש לו הרבה אפשרויות גם מבולגריה וגם מבחוץ, ולתפקידים האלה לא מצרפים כל שחקן. הוא עשה דברים מדהימים מבחינה טכנית, אבל היה ספק לגבי המהירות שלו והיכולת שלו להתמודד ברמות גבוהות. מהירות זהו אלמנט חשוב מאוד בכדורגל, שמגביל הרבה מאוד שחקנים".

אז איך באמת זיזוב מחפה על הבעיה הזאת ? בני לם טוען שבכדורגל ספרינט זה לא הכל, ושחשוב לדעת כיצד לנצל את התנועה. לם: "זה נכון שחסרה לו מהירות, אבל מנגד יש לו צעד ראשון מהיר בטירוף ויציאה מהמקום בלתי רגילה. זה מייצר לו שטחים ויכולת לעשות את מה שהוא הכי טוב בו, להעמיד חלוץ מול שוער וגם להבקיע שערים. גם אבי נמני לא היה מהיר והוא עשה משהו במכבי תל אביב, לא? בעבודה נכונה הוא יכול לחפות על זה".

בנוער של לבסקי סופיה זה הצליח. ההתלהבות מהילד הייתה גדולה. למשחקי הנוער של לבסקי מגיעים מאות ולעתים אלפי אוהדים, והקהל אהב את הישראלי. רבים רצו לראות אותו מקבל דקות גם בקבוצה הבוגרת, אך הקריירה של זיזוב בסופיה לא הצליחה להתרומם בקבוצה הבוגרת, שם הוא זכה ל-28 דקות בלבד בשתי הופעות ליגה.

"לא פשוט לעבור במדינה זרה תהליך של שחקן צעיר, שמנסה לבנות את עצמו כשחקן", אומר ולב, "בתקופות מסוימות בנוער הוא היה מאוד אהוב על האוהדים, אבל בבוגרים הדברים מתנהלים אחרת, ההשתלבות היא אחרת, ובחלק גדול מהזמן הוא לא שיחק בכלל. זה חלק מתהליך ההתבשלות שלו כשחקן מקצועני, ואני חושב שזהו אולי הפרק הכי משמעותי בהתחשלות שלו להיות שחקן משמעותי בעתיד בכדורגל הישראלי, אם דברים אכן יסתדרו לו".

שחקן מכבי תל אביב אבי נמני. ברני ארדוב
"גם אבי נמני לא היה מהיר והוא עשה משהו במכבי תל אביב, לא? בעבודה נכונה הוא יכול לחפות על זה/ברני ארדוב

מבראגה למכבי תל אביב

בסיום עונת 2008/9, לבסקי, שזכתה באליפות, לא החתימה את זיזוב על חוזה חדש, והוא נאלץ לחפש קבוצה חדשה. זיזוב יצא למבחנים בבראגה הפורטוגלית עם עוד כמה עשרות שחקנים שהוזמנו למחנה, ונבחר יחד עוד שישה, כשהיעד היה קבוצת הנוער והמילואים. הפורטוגלים מאוד התלהבו מהיכולת הטכנית של זיזוב, וחשבו שניתן לעצב אותו לשחקן משמעותי עבור המועדון בעתיד.

המנהל המקצועי מרטין אמר אז: "אנחנו צריכים לתפוס שחקנים צעירים כמו זיזוב בגיל צעיר, כאלה שלא כל כך מכירים. צריך לנסות לבנות אותם. אם נצליח לחבר ליכולות המדהימות שהפגין את כל האלמנטים שדרושים לכדורגלן ברמות הגבוהות, אז עוד מספר שנים נרוויח שחקן מאוד משמעותי". אבל המקרה של לבסקי סופיה שוב חזר. אחרי שנה וחצי בבראגה, ואחרי שכמעט לא זכה לדקות משחק בקבוצה הבוגרת, החליט זיזוב לעזוב את הקבוצה והחל להתאמן עם מכבי תל אביב במשך ארבעה חודשים, עד להחתמו במועדון לפני כשבוע.

השאלה המסקרנת ביותר לגבי זיזוב מטרידה גם הצוות המקצועי במכבי וגם את האוהדים: איזה נזק נגרם לשחקן בן 20 שכמעט ולא שיחק בצורה שוטפת בשנתיים האחרונות? האם דווקא לקבוצה כמו מכבי תל אביב תהיה את הסבלנות כלפיו? "קשה להעריך", אומר בני לם, "מצד אחד לא לשחק בקבוצה בוגרת תקופה ארוכה ולהגיע למועדון כמו מכבי תל אביב זה לא אידיאלי. אולי היה נכון יותר להתחיל יותר מלמטה. מצד שני, שחקן מהסוג של זיזוב יכול לקבל את כל הביטחון בחזרה. הדברים יכולים להתחבר לו ליד שחקנים טובים, ובמכבי תל אביב יש כאלה. הוא יכול להצליח ולהלהיב שם את הקהל ולהיות להיט, אבל צריך לזכור שהרבה לפניו והרבה אחריו לא הצליחו ולא יצליחו במכבי תל אביב. רק בעוד ארבע שנים נוכל להגיד אם הוא הצליח להוציא מעצמו את מה שהוא שווה או שלא".

ומה לגבי כל השאר? גם אם מדובר בשחקן טכני עם יכולות מצוינות, כיצד הוא יסתדר בלי המהירות והיכולות הפיזיות הנדרשות לרמות הגבוהות אליהן מכוונת מכבי תל אביב? שחקן שהתאמן עם זיזוב בנבחרת הנוער טוען כי "רק התקשורת עושה את הרעש. איווניר מאמן גדול, ואני בטוח שהוא לא בונה סביבו את מכבי. יש לו כדורגל, והוא שחקן מאוד טכני, אך רחוק מלהיות שחקן גדול שיוביל קבוצה. יש שחקנים הרבה יותר משמעותיים ממנו או כמוהו בגילאים האלה היום, וקשה לי לראות אותו מקבל דקות משחק במכבי של השנה הבאה. אם איווניר לא רוצה את בוזגלו, אז אני לא יודע מה זה אומר לגבי זיזוב, כי יש שם באמת קאדר שחקנים מאוד איכותי בחלק הקדמי. הסיכויים שלו לראות דקות משחק לאורך זמן קלושים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האם דווקא לקבוצה כמו מכבי תל אביב תהיה את הסבלנות כלפיו? זיזוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully