וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיקור סיני

8.7.2011 / 22:45

ההעברה המטורפת והיקרה לסין של דריו קונקה, שחקן שמעולם לא כבש שער באירופה או אפילו בארגנטינה, מצביעה על הכיוון שאליו הולך הכדורגל. אפילו בפלומיננזה, קבוצתו לשעבר, מבינים שכבר קשה לנצח את האימפריה מהמזרח הרחוק

בינואר 2006, אחרי שלושה משחקי אימון בלבד, החליט דניאל פסארלה, מאמנה החדש-ישן של ריבר פלייט, להשאיל פעם נוספת את דריו קונקה לאוניברסידד קתוליקה, אותה הוביל לזכייה באליפות צ'ילה בקלאוסורה 2005. קונקה המאוכזב ראה איך ההזדמנות שלו להפוך לחלק אינטגרלי מהמיז'ונריוס חומקת לה שוב, החליט לוותר על החלום ולהמשיך את הקריירה במחוזות אחרים. חמש שנים וחצי לאחר מכן, ריבר פלייט נמצאת בנקודת שפל היסטורית והנשיא פסארלה מנסה להבין איך מתמודדים עם ירידת הליגה הטראומטית. קונקה, לעומת זאת, הפך למיליונר אמיתי ויכול לצחוק כל הדרך אל הבנק.

דריו קונקה עם תואר שחקן השנה בברזיל. AP
כריסטיאנו רונאלדו, ווין רוני, ליאונל מסי, יאיא טורה ו... דריו קונקה/AP

בזמן שחלון ההעברות האירופי מציג שפיות יחסית, הייתה זו גואנגז'ואו הסינית שסיפקה את העסקה המטורפת של הקיץ. הסינים הדהימו כשרכשו את קונקה בן ה-28 מפלומיננזה הברזילאית תמורת 7 מיליון יורו המהווים שיא העברות מקומי, ובעיקר הותירו את כולם פעורי פה עם משכורת העתק אותה העניקו לפליימייקר הצנום - 10.6 מיליון יורו לעונה.

בן רגע הפך קונקה לאחד מחמשת המשתכרים הבכירים בכדורגל העולמי, כשרק כריסטיאנו רונאלדו (12 מיליון יורו לעונה), ווין רוני (11.5), ליאונל מסי (11) ויאיא טורה (10.8) מרוויחים יותר. אז איך כדורגלן שמעולם לא כבש שער בליגה הארגנטינאית או השתייך לסגל הרחב של הנבחרת מוצא עצמו לפתע ברשימה האקסקלוסיבית של השחקנים העשירים בעולם? ומה זה אומר על הכדורגל הסיני?

דריו קונקה במדי פלומיננזה. Silvia Izquierdo, AP
מעולם לא היה כדורגלן ארגנטינאי שזכה לכל כך הרבה אהבה בברזיל. קונקה/AP, Silvia Izquierdo

הנובוריש

דריו קונקה הוא אולי שם אלמוני למרבית חובבי הכדורגל באירופה, וגם במולדתו לא ממש זכו להתרשם מכישוריו, אבל בצ'ילה ובעיקר בברזיל הוא כוכב גדול. אחרי שנתיים כמושאל בקתוליקה ועוד תקופות השאלה קצרות ברוסאריו סנטרל ו-ואסקו דה גמה, מצא קונקה בית חם בפלומיננזה. אוהדי פלו נשבו בקסמו של הקשר נמוך הקומה (1.65 מטרים) וב-2010 ראו אותו מוביל אותם לאליפות ראשונה מאז 1984. קונקה שותף בכל 38 המשחקים של פלומיננזה בליגה הברזילאית, כבש תשעה שערים ובישל 17 נוספים בדרך לתואר ולבחירה המחמיאה לשחקן השנה, כשמאנו מנזס אף שקל לבקש לאזרח אותו על מנת לזמנו לנבחרת ברזיל. "הארגנטינאי הכי אהוב בברזיל" קיבל גם תואר אזרח של כבוד בריו דה ז'ניירו והאריך את חוזהו בפלומיננזה עד 2015, אלא שאז הגיעה ההצעה האסטרונומית מגואנגז'ואו.

קונקה דחה את הסינים בשני מקרים, אבל להצעה השלישית לא הוא ולא ראשי קבוצתו התכוונו לסרב. "מילים לא יכולות לתאר את מה שקונקה מייצג עבורנו, אבל האוהדים חייבים להבין שזו הייתה הצעה טובה מדי עבור המועדון ועבורו", הסביר אבל בראגה, מאמן פלומיננזה. "המעבר הזה מעניק לו ולמשפחתו ביטחון כלכלי לעתיד, הוא יהיה עכשיו בין המשתכרים הבכירים בכדורגל העולמי". משחק הפרידה המרגש של האליל הארגנטינאי היה מול אתלטיקו פרנאנסה, בו ירד מהמגרש לקול תשואות האוהדים שהתחננו שיישאר. אבל הפור כבר נפל. "לך, דריו. לך ותעשה את מה שאתה יודע", נכתב בהודעת הפרידה הלא ממש שגרתית של פלומיננזה. "נמשיך להיות האוהדים שלך ואנחנו יודעים שעוד נתראה. תודה לך".

כן, בניגוד למקרים רבים בשנים האחרונות בדרום אמריקה, הקהל של פלו לא האשים את קונקה בתאבת בצע ובגידה במועדון. שחקנים ארגנטינאים וברזילאים שנטשו את הליגות המקומיות בשנים קודמות, זכו ליחס עוין ונחשבו לכאלה שאוהבים את הכסף יותר מאשר את המשחק עצמו ולכן מוכנים לבזבז את השנים הכי יפות בקריירה שלהם. הזמנים השתנו. "אין לנו שום זכות לכעוס עליו, אלא רק להודות לו ולייחל שיחזור בעתיד", כתב אחד מאוהדי הקבוצה. "כל אחד מאיתנו היה עולה מיד על הטיסה הראשונה לסין".

גם הכדורגל הברזילאי, שנהנה מעדנה מחודשת ומכסף גדול שזורם בו בשנים האחרונות, לא יכול היה לעמוד בפני הפיתוי הסיני. רק בשנה שעברה חידשה פלומיננזה את חוזהו של קונקה והציעה לו שכר של 3 מיליון יורו לעונה. משכורת גבוהה מאוד בברזיל, אבל פחות משליש מההצעה של גואנגז'ואו. "בחיים שלי לא ראיתי כל כך הרבה אפסים", הודה קונקה במסיבת העיתונאים האחרונה בברזיל, בה הודיע באופן רשמי על הפרידה. "אני שמח ונרגש לקבל הצעה שכזו, אבל מצד שני מדובר גם באחד הימים העצובים בחיי. אני מאמין שיום אחד עוד אחזור לפלומיננזה".

קלאו שחקן פרטיזן בלגרד. רויטרס
קטאר, ארצות הברית או סין - היכן הכסף הגדול באמת? קלאו בחר בסין/רויטרס

האטרקציה החדשה

אז מה משנה ההעברה הסנסציונית הזו במפת הכדורגל העולמי? היא בעיקר מצביעה על כך שסין תהפוך בתקופה הקרובה למוקד משיכה אמיתי ואולי אף תשתלט על הנישה שמילאו לאחרונה מדינות המפרץ. כמו קטאר ודומותיה, גם סין גילתה את עוצמת הענף והבינה שתוכל לנצל את משאביה על מנת לשנות את מפת הכדורגל האסייתי. הכדורגל בסין נפגע תדמיתית בשנים האחרונות בגלל פרשיות שחיתות, מכירות משחקים ומקרי אלימות במגרש ומחוצה לו, מה שהרחיק את האוהדים מהמגרשים ומנע מההורים לשלוח את ילדיהם ללמוד את המשחק בגיל צעיר. קונקה הוא הצעד המשמעותי הראשון בדרך לשינוי אותו מובילה קבוצת גואנגז'ואו.

רק לפני כשנה וחצי, ב-21 בפברואר 2010, הורדה גואנגז'ואו לליגה השנייה בעקבות קניית משחק ב-2006. למרות זאת, שבוע לאחר מכן רכשה חברת הנדל"ן הגדולה 'אברגרנדה' את הקבוצה עם הבטחה להשקעה מאסיבית. בסיום העונה חזרה גואנגז'ואו המתחדשת לליגה הבכירה, אותה היא מוליכה כעת עם שבע נקודות יתרון בחלוף 14 מחזורים. היו"ר שו ג'יאין עמד בהבטחתו וצירף ארבעה ברזילאים, ביניהם החלוץ קלאו, שנרכש מפרטיזן בלגרד תמורת 3.2 מיליון יורו - שיא העברות סיני שהחזיק מעמד עד בואו של קונקה.

חברת נדל"ן אחרת, 'דליאן וואנדה', שהחזיקה בעבר קבוצה בליגה המקומית ונטשה בשנת 2000 בעקבות פרשיית שחיתות, חתמה עם ההתאחדות הסינית על הסכם חסות ענק של 77.3 מיליון דולר לשלוש שנים. בנוסף, חייבו ראשי החברה את ההתאחדות להשקיע 6 מיליון דולר לשנה כדי למצוא לנבחרת מאמן זר בעל שם עולמי. הצמיחה בכדורגל הסיני ובעיקר נוכחותה של קבוצה כמו גואנגז'ואו – צ'לסי של סין - עם משאבים כלכליים שיש רק למספר מצומצם של קבוצות בעולם, צפויה לשדרג את הענף ולתת תחרות אמיתית לשייח'ים מהמפרץ ולליגת ה-MLS האמריקאית כאלטרנטיבה לאירופה.

קונקה נבחר להיות הפנים של המהלך. הסינים ידעו שגם משכורות הענק לא מאפשרות להם עדיין למשוך שחקנים שמככבים מדי שבוע בקבוצות המובילות של ליגת האלופות האירופית, ולכן הם בחרו בקפידה בשחקן אטרקטיבי מדרום אמריקה. כזה שיספק כדורגל מלהיב וגם יפתח את השער לכישרונות דומים. "ההגעה של שחקן ברמה עולמית כמו קונקה תשפר את התדמית של הכדורגל הסיני בעולם, תעזור לנו למשוך עוד שחקנים בכירים ותקדם את הרמה המקומית", הודיעה חברת 'אברגרנדה'. "זו רק ההתחלה". מהיום אמרו: החלום הסיני.

שחקן ריאל מדריד כריסטיאנו רונאלדו מול שחקן ברצלונה לאונל מסי. AP
הם אמנם לא יבואו לסין, אבל אל תתפלאו אם יום אחד הסינים יגיעו אליהם. רונאלדו ומסי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully