וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתגר מיוחד במינו

27.6.2011 / 7:43

למרות ההשוואה לז'וזה מוריניו, בואו של אנדרה וילאש בואש לצ'לסי טומן בחובו סיפור אחר לגמרי וסיכוי למהפכה חסרת תקדים בענף. אם ההימור היקר בסטמפורד ברידג' יצליח, שערי מקצוע האימון יפתחו בפני כל אחד מכם ואפשר יהיה ללמוד אותו כמו כל מקצוע אחר. בתנאי שאתם גאונים

רומן אברמוביץ', צ'לסי. Richard Heathcote, GettyImages
שילם לפורטו 15 מיליון יורו שהיו רשומים בסעיף השחרור בחוזהו של וילאש בואש, ובכך הפך אותו למאמן היקר בהיסטוריה. רומן אברמוביץ'/GettyImages, Richard Heathcote

לא כולם מתלהבים מהמינוי של אנדרה וילאש בואש למאמנה החדש של צ'לסי, וגרהאם סונס הוא אחד המבקרים החריפים ביותר. האיש שלא עובד כמנג'ר כבר חמש שנים הגדיר את המהלך כ"הימור בקנה מידה בלתי נתפס", והסביר: "עם כל הכבוד לוילאש בואש על הזכייה באליפות פורטוגל ובליגה האירופית, זה לא שווה הרבה. הייתה לו עונה נהדרת, אבל בגיל 33 מדובר בטירון, מה גם שהוא מעולם לא שיחק כדורגל בעצמו. הוא יגלה מהר מאוד שהפרמיירליג וליגת האלופות זה משחק אחר לגמרי".

קו המחשבה של סונס שגוי לחלוטין, אבל אי אפשר להאשים אותו – הסקוטי מתבסס על סטיגמה שמלווה את משחק הכדורגל מאז ומתמיד. הוא לא מבין כי וילאש בואש, למרות גילו הצעיר, הוא דווקא מהמאמנים המנוסים ביותר בשוק, במיוחד בכל הקשור לצ'לסי ולליגה האנגלית. הפורטוגלי מביא איתו ותק של 16 שנים בקבוצות צמרת בשלוש ליגות בכירות באירופה. הוא כבר חווה זכייה בליגת האלופות עם פורטו ב-2004, עבד בצ'לסי במשך יותר משלוש שנים והיה שותף לשתי אליפויות ומכיר את המועדון מבפנים טוב יותר אפילו מקרלו אנצ'לוטי. בנוסף התנסה המאמן גם בליגה האיטלקית, בה לקח אליפות עם אינטר.

וילאש בואש הוא איש בשורה. אם יצליח בסטמפורד ברידג', הוא עשוי לחולל מהפכה תודעתית שתשפיע רבות על הכדורגל ותשנה את פניו. הסיבה לכך פשוטה – הוא מגדיר מחדש את מקצוע המאמן.

מאמן פורטו, אנדרה וילאש בואש. רויטרס
אם יצליח בסטמפורד-ברידג', הוא עשוי לחולל מהפכה תודעתית שתשפיע רבות על הכדורגל ותשנה את פניו. הסיבה לכך פשוטה – הוא מגדיר מחדש את מקצוע המאמן. וילאש בואש/רויטרס

קודם שחקנים, אחר כך מאמנים

רובם המוחלט של מאמני הכדורגל החלו את דרכם כשחקנים, מוצלחים יותר או פחות. וילאש בואש רחוק מלהיות המאמן הצעיר בהיסטוריה, ואפשר למלא אלפי עמודים בסיפורים של אלה שהחלו להדריך קבוצות בגיל מוקדם. אלא שמדובר כמעט תמיד במקרה של פציעה שקוטעת קריירה מבטיחה או בפרישה מוקדמת. בריאן קלאף האגדי פצח בקריירת האימון ב-1965 בגיל 30 בגלל שקרע רצועות בברכו שלוש שנים קודם לכן. רפא בניטס הספיק לככב בנבחרת ספרד הצעירה לפני שפציעה חיסלה את חלומו וגרמה לו להתמנות למאמן קבוצת הילדים של ריאל מדריד בגיל 26. מיכאל סקיבה הגרמני נפצע שלוש פעמים בברכו, והפך למאמן בגיל 23, אך עבד בעיקר עם צעירים עד שקיבל את המשרה בדורטמונד כעבור עשור. ליאוניד סלוצקי, כיום מאמן צסק"א מוסקבה, רצה להיות שוער, אך נפל מעץ בגיל 20 והלך ללמוד הוראה. מעניין במיוחד המקרה של לואיס סובלדיה הארגנטיני, שנאלץ להפסיק קריירה כקשר בלאנוס בגלל מחלה בעצמותיו, וכבר בגיל 27 הצטיין כמאמן הקבוצה הבוגרת.

יש גם מקרים לא מעטים של מאמנים גדולים שבילו כשחקנים בקבוצות זניחות. אריגו סאקי, למשל, שיחק בקבוצות חובבים, ועבד במקביל במכירות נעליים, עד שהחליט לפנות לאימון כשהיה בן 31. כאשר סילביו ברלוסקוני קידם אותו למאמן מילאן, בגיל 41, ענה הטקטיקן לאלה שצחקו על היעדר ניסיונו כשחקן: "לא ידעתי שכדי להצליח ברכיבה, אתה צריך להיות סוס לפני כן". ארסן ונגר למד הנדסה וכלכלה באוניברסיטה, ודרכו כבלם בליגה הבכירה מסתכמת במשחקים בודדים במדי שטרסבורג, אם כי באופן משעשע דווקא באותה עונה זכתה קבוצתו באליפות היחידה בתולדותיה. גם מוריניו חלם להיות שחקן, ורק בגיל 24 הבין שזה לא אפשרי ופנה לאימון. אחרי שלמד מנהל עסקים, קיבל "המיוחד" את משרת המאמן הראשונה שלו, בקבוצת הילדים של סטובאל, כשהיה בן 28. לאחר מכן הפך למתורגמן של בובי רובסון, וההמשך ידוע, אבל הנקודה ברורה – אפילו מוריניו לא חשק בקריירה כמאמן כאשר היה ילד.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אריגו סאקי בשנת 1996. Luca Bruno, AP
יש גם מקרים לא מעטים של מאמנים גדולים שבילו כשחקנים בקבוצות זניחות. אריגו סאקי, למשל, שיחק בקבוצות חובבים, ועבד במקביל במכירות נעליים, עד שהחליט לפנות לאימון כשהיה בן 31./AP, Luca Bruno

לפעמים זה פשוט משחושבים

הסיפור של וילאש בואש שונה בתכלית מכל היתר. אנדרה הקטן הבין כבר בבית ספר שהוא לא מוכשר מספיק כדי לשחק כדורגל מקצועי, ותיכנן קריירה של עיתונאי. החלום להיות מאמן תמיד היה שם, והוא החל להפוך למציאות כאשר התדפק וילאש בואש על דלתו של בובי רובסון בהיותו בן 16, והגיש לו דו"ח מפורט כיצד להשתמש בחלוץ המסופסל דומינגוש על מנת למצות את הפוטנציאל שלו. המנג'ר האנגלי של פורטו כה התרשם מהנער המוכשר, עד ששיכנע את מכריו בסקוטלנד להפר את הכללים ולאפשר לבן 17 להשתתף בקורס מאמנים. וילאש בואש אמנם שיחק בקבוצת חובבים בסופי שבוע עד גיל 21, אך לפי עדות חבריו "הפסיק לבוא בגלל שהיה עסוק מדי בעבודתו כסקאוט בפורטו". אברהם גרנט, מהמאמנים הבודדים שהחלו לעסוק במקצוע בגיל 18 (אם כי גם הוא רצה להיות שחקן, אך נפצע בתאונה), עבד עד גיל 31 עם קבוצות הנוער של הפועל פתח תקוה. וילאש בואש היה בגיל 26 חלק אינטגרלי מהצוות שזכה בליגת האלופות, ועד גיל 30 צבר שלוש עונות בהכנת דוחות עומק על יריבות צ'לסי ששימשו כל שחקן ושחקן בקבוצה. לא לחינם קרא לו מוריניו "העיניים והאוזניים שלי".

לכן, כאשר קיבל הצעה לצאת לדרך עצמאית באוקטובר 2009 ולאמן את אקדמיקה קוימברה בליגה הפורטוגלית, הוא לא היסס לשנייה. נשיא אקדמיקה, ז'וזה אדוארדו סימואש, נזכר: "דיברנו במשך שעתיים, וזה הספיק לי כדי להבין עד כמה הוא מתאים לתפקיד. הוא ניתח בפניי את נקודות החוזק והחולשה של הקבוצה והסביר בשפה פשוטה מה נדרש כדי לשפר אותה". התוצאות לא איחרו לבוא – אקדמיקה היתה במקום האחרון כאשר וילאש בואש הגיע למועדון, אך היא סיימה במרכז הטבלה, ולדברי הנשיא: "אם היינו מתחילים איתו את העונה, היינו לפחות במקום החמישי". הקידום היה מיידי, ופורטו הדהימה את העולם כאשר מינתה מאמן בן 32. את עונתו היחידה בצפון פורטוגל סיים וילאש בואש עם שבירת כמעט כל השיאים האפשריים והפך למאמן הצעיר ביותר אי פעם שזכה בגביע אירופי. פורטו לא הפסידה בליגה, ניצחה 27 מ-30 המשחקים, והקדימה בטבלה הסופית את סגניתה בנפיקה ב-21 נקודות. כל זאת, אחרי שירש וילאש בואש סגל עם בטחון עצמי נמוך אחרי כשלון ההעפלה לליגת האלופות.

בובי רובסון לשעבר מאמן נבחרת אנגליה. Alastair Grant, AP
החלום להיות מאמן תמיד היה שם, והוא החל להפוך למציאות כאשר התדפק וילאש בואש על דלתו של בובי רובסון בהיותו בן 16, והגיש לו דו"ח מפורט כיצד להשתמש בחלוץ המסופסל דומינגוש על מנת למצות את הפוטנציאל שלו./AP, Alastair Grant

יותר רובסון, פחות מוריניו

עם ניסיון של שנים ארוכות בהכנת דוחות עבור רובסון ומוריניו, ברור שמבחינה טקטית קשה למצוא מאמן טוב יותר מוילאש בואש. אלא שהוא מצטיין גם בכל ההיבטים האחרים של מקצוע המאמן, הנעוצים בעיקר ביחסי אנוש והכנה מנטלית של חניכיו. כל השחקנים שעבדו איתו מעידים על כך, ולאיש אין מילה רעה להגיד עליו. גילו הצעיר, אשר לפי הסטיגמות המקובלות אמור לפעול לרעתו, נחשב בעיני שחקנים רבים ליתרון. "וילאש בואש הוא אדם נפלא, וכל השחקנים אהבו אותו. הוא הרבה יותר נגיש ממוריניו, תמיד דיבר איתנו על הכל והתעניין בשלומנו. ידענו שהוא צעיר, אבל הידע והסמכותיות שלו הדהימו אותנו", אומר אוליבייה דאקור הצרפתי, למרות ששותף במשחק בודד באינטר בעונת 2008/09 לפני ששוחרר מהקבוצה. אורלנדו, קפטן אקדמיקה בתקופתו של וילאש בואש, מספר: "אם הוא היה רואה מספר שחקנים יושבים לארוחה, הוא לא היה שומר מרחק כמו כל המאמנים האחרים, אלא מצטרף לשיחה, ובדרך כלל גם משלם את החשבון". הלטון, השוער הברזילאי של פורטו, אשר מבוגר מוילאש בואש בחודשים ספורים, משבח: "הוא המאמן הכי טוב שהיה לי. תמיד דואג לשחקנים, תמיד בא בגישה חיובית, מרגיע אותנו ומדגיש את היתרונות של כל שחקן. הוא חבר במלוא מובן המילה של כל אחד ואחד מחניכיו, וגם יודע לגבש את כולם לצוות מלוכד". הפורטוגלי עצמו מבטא את השקפת עולמו כך: "מעבר לטקטיקה, המאמן חייב לגרום לשחקנים להאמין בכשרונם. דיקטטור לא ישיג דבר כי הוא יבלום את התפתחותו של השחקן. המטרה היא למצוא מסגרת ברורה שתאפשר לשחקנים להתבטא על הדשא ולקבל החלטות בעצמם".

וילאש בואש מודע היטב לכך שההשוואות עם מוריניו בלתי נמנעות. הוא אף למד מהמורה לא מעט על ניהול המלחמות הפסיכולוגיות, ולמעשה עמד במוקד הסערה במשחק ליגת האלופות מול ברצלונה ב-2005, כאשר דיווח על השיחה בין פרנק רייקארד לשופט השבדי אנדרס פריסק בהפסקה. את האימון הראשון בפורטו החל וילאש בואש כאשר הכריח את שחקניו לצפות בווידאו בחגיגות האליפות של בנפיקה, והכריז: "אנחנו צריכים להיות שם במקומם". אבל למרות הדמיון לכאורה ל"מיוחד", מתעקש וילאש בואש שנקודות השוני רבות הרבה יותר: "אנחנו רואים את הכדורגל אחרת לגמרי, ואני ממש לא ממשיך דרכו. הוא מוריניו, ואני וילאש בואש. אם כבר, אני קרוב יותר לסגנון של בובי רובסון, מה גם שיש לי דם אנגלי".

לנקודה זו חשיבות לא מבוטלת בתחילת דרכו העצמאית בצ'לסי. סבתו של וילאש בואש מצד אביו, מרגרט קנדאל, היתה בריטית שעברה לפורטוגל כדי להקים עסקי יין. שליטתו בשפה האנגלית מושלמת, והוא מכיר את המנטליות היטב.

ז'וזה מוריניו מאמן ריאל מדריד. רויטרס
וילאש בואש: "אנחנו רואים את הכדורגל אחרת לגמרי, ואני ממש לא ממשיך דרכו. הוא מוריניו, ואני וילאש בואש./רויטרס

צ'לסי עומדת בפני החלטות ניהוליות קשות וחשובות בפתיחת עידן וילאש בואש. הסגל המזדקן זקוק לרענון, וייתכן שהמאמן החדש יצטרך להודיע לשחקנים ותיקים כמו דידייה דרוגבה, איתם עבד והתיידד בקדנציה הקודמת במערב לונדון, על סיום דרכם בקבוצה. אלא שוילאש בואש לא נרתע מכך, כפי שכבר הוכיח לפני שנה. בימיו הראשונים על ספסל פורטו הוא אישר את המכירה של הקפטן ברונו אלבש לזניט, וגם דחק בראול מיירלש לעבור לליברפול כדי לפנות מקום בקישור לרכש החדש ז'ואאו מוטיניו. הביטחון העצמי של המאמן לא יודע גבול, אחרת לא היה מהמר כבר עכשיו על מעבר לאנגליה ומשלים את המשימה בפורטו הנהדרת, אותה חלמו כה רבים לראות בליגת האלופות ללא שינויים.

רומן אברמוביץ' שילם לפורטו 15 מיליון יורו שהיו רשומים בסעיף השחרור בחוזהו של וילאש בואש, ובכך הפך אותו למאמן היקר בהיסטוריה. רף הציפיות לא יכול להיות גבוה יותר, אבל וילאש בואש מסוגל להצעיד את צ'לסי לניצחונות כי הוא המאמן הראשון שלומד את המקצוע מגיל 16. הוא נולד להיות המאמן, והניסיון המעשי שלו עצום. דרכו מגלה כי מאמן כדורגל הוא מקצוע נפרד, שלא בהכרח מחייב משחק פעיל ברמה כלשהי. כמה גאונים כמוהו הפכו לאוהדי כורסא בגלל שכישוריהם הדלים על הדשא גרמו להם לזנוח את חלום הכדורגל? האם יש מקום לפתיחת בתי ספר למאמנים שיגייסו ילדים בני 15 ויעניקו להם הזדמנות להתנסות בכתיבת דוחות וניתוח משחקים, בתקווה שחלקם יהפכו לסקאוטים עד גיל 20? הצלחתו האפשרית של וילאש בואש בצ'לסי עשויה לפתוח את הנושא לדיון רציני, ואז גם סונס יבין את טעותו.

גרהאם סונס מאמן כדורגל. scott heppell, AP
"בגיל 33 מדובר בטירון, מה גם שהוא מעולם לא שיחק כדורגל בעצמו. הוא יגלה מהר מאוד שהפרמיירליג וליגת האלופות זה משחק אחר לגמרי". הצלחה של וילאש בואש, והוא יבין את טעותו. גרהאם סונס/AP, scott heppell

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully