וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אברהם גרנט, בטוח שאתה לא רוצה להיות חלק מהחגיגה?

23.6.2011 / 13:30

אנז'י מחצ'קלה שופכת מאות מיליונים ומשגעת את רוסיה, את רוברטו קרלוס, את כישרונות אירופה ואת אמינות משחקיה. הקרקס מדגסטאן

הכירו נא את שאמיל לחיאלוב, חלוץ בינוני למדי בן 31. הוא מעולם לא זומן לנבחרת רוסיה, ערך את הופעת הבכורה בליגה הבכירה רק לפני שלוש שנים, ועלה לכותרות בעיקר בגלל קטטות וקללות. למעשה, אחיו הבכור, מוראד לחיאלוב, מפורסם הרבה יותר ממנו. מדובר במחבל ידוע ברפובליקת דגסטאן, אשר אחראי למעשי רצח ופיגועים רבים נגד שוטרים. מוראד חוסל בשנת 2005 בפרברי מחצ'קלה בתום קרב יריות קשה עם חיילי הכוחות המיוחדים שנמשך שעות ארוכות. בתום העונה שעברה הסתיים חוזהו של שאמיל לחיאלוב בטרק גרוזני. הצדדים לא הגיעו לסיכום מחודש, והחלוץ נדד בהעברה חופשית לעולה החדשה קרסנודר. אלא שאז נכנס לתמונה סולימאן קרימוב, הנשיא הטרי של אנז'י מחצ'קלה, ושילם לקרסנודר חמישה מיליון יורו כדי לקבל את השחקן. לחיאלוב הפך לשחקן הרכב באנז'י, הקבוצה שעושה כותרות על בסיס שבועי, במטרה מוצהרת להפוך – תאמינו או לא – לכוח משמעותי בכדורגל האירופי.

שאמיל לחיאלוב, טרק גרוזני (מימין). Epsilon, GettyImages
העסקה ההזויה מדגישה יותר מכל את המדיניות של קרימוב. לחיאלוב במדי טרק גרוזני/GettyImages, Epsilon

העסקה ההזויה מדגישה יותר מכל את המדיניות של קרימוב, האוליגרך שהחליט להשקיע דווקא בקבוצה קטנה מחבל מולדתו. קרימוב, בסך הכל בן 45, נולד בדגסטאן והצליח להתעשר באמצע שנות ה-90 כאשר התחבר לאנשים הנכונים במוסקבה, וגם הימר היטב בבורסה. נכסיו נאמדים בכ-8 מיליארד דולר, מה שהופך אותו לחבר של כבוד בעשיריה השניה של עשירי רוסיה. בניגוד לרומן אברמוביץ' ודומיו, תרם קרימוב במשך שנים לאנז'י, עד שקיבל אותה לידיו ללא תמורה בינואר האחרון. הוא הודיע על כוונתו להזרים למערכת כ-50 מיליון דולר בשנה על רכישת שחקנים והוצאות שכר. ההשקעה בתשתיות תעמוד על 200 מיליון דולר לפחות, ואיצטדיון חדש עם 40 אלף מקומות ישיבה כבר נמצא בשלבי תכנון מתקדמים. קרימוב מקים גם מתקני אימונים חדישים, ובינתיים עברה הקבוצה להתאמן בפרברי מוסקבה, במתקן ששייך עד לפני חודשים ספורים לסאטורן ראמנסקויה שפשטה את הרגל. אבל בעוד קרימוב חולם להפוך את אנז'י לקבוצת-על, עם שחקני רכש נוצצים במיוחד, הוא ממש לא מתכוון לזנוח את הזהות של הקבוצה עם דגסטאן. לכן לחיאלוב, יליד מחצ'קלה, ששיחק באנז'י בהיותה קבוצה זניחה בליגה השניה, נתפס כסמל שיש להחזירו הביתה, ולא משנה מה המחיר. לשם השוואה, שילמה ריאל מדריד לדורטמונד 10 מיליון יורו תמורת נורי שאהין בן ה-22, שחקן העונה בבונדסליגה. בסכום זה אפשר, מסתבר, לקבל רק שני לחיאלובים.

היעד הבא: חואן רומן ריקלמה

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
רוברטו קרלוס מגן אנז'י מחצ'קאלה. Epsilon, GettyImages
כל כך התלהב, עד שהחל לפזר הבטחות על נכונותו להשתלב בצוות המקצועי של אנז'י עם תום החוזה. קרלוס/GettyImages, Epsilon

בהרכב הפותח של אנז'י משחקים לא פחות מחמישה שחקנים מדגסטאן. צמד הבלמים, ראסים טגירבקוב הוותיק ועלי גאג'יבקוב הצעיר, נולדו במחצ'קלה וגדלו בקבוצת הילדים של אנז'י, וכמוהם גם המגן השמאלי קאמיל אגלארוב. הקשר מחאץ' גאג'ייב, שהגיע החורף מסאטורן המתפרקת, אשר סיפקה לאנז'י שלושה שחקנים נוספים, החל אף הוא את דרכו בקבוצת הנוער וכעת שב הביתה. חשוב מכך – גם המאמן גאג'י גאג'ייב הוא בן המקום. מדובר באיש מקצוע מוערך, אשר היה בצוות האימון בנבחרת האולימפית של ברית המועצות שזכתה במדליית הזהב בסיאול 88', עם ניצחון בגמר על ברזיל של רומאריו. גאג'ייב היה זה שהעלה את אנז'י לראשונה בתולדותיה לליגה הבכירה ב-1999, הצעיד אותה למקום הרביעי המזהיר בעונה הראשונה בטופ, ולגמר הגביע הרוסי ב-2001. אחרי עזיבתו, צללה הקבוצה חזרה למעמקי הליגה השנייה, ועלתה שוב רק ב-2010. גאג'ייב שב אף הוא למועדונו האהוב, אך עם התקציב הדל והמגרש הביתי המזעזע, ניצלה אנז'י מירידה רק במחזורי הסיום. קרימוב שינה את המציאות באופן מיידי, מבלי להחליף את המאמן בן ה-65 שקיבל אחריות מקצועית על הפרויקט השאפתני.

המתנה הראשונה של קרימוב לדגסטאן, שהחדירה את אנז'י לתודעה ברחבי העולם כולו, הגיעה בדמותו של רוברטו קרלוס. הכוכב הברזילאי בן ה-38 כבר התכונן לפרישה אחרי שהחזרה הביתה בשורות קורינתיאנס לא הסתדרה כמתוכנן. האוהדים איימו על חיי השחקנים אחרי ההדחה מגביע ליברטדורס, והמגן המפורסם שקל את המשך דרכו כאשר קיבל לפתע הצעה שאי אפשר לסרב לה – חוזה לשנתיים וחצי עם שכר של כחמישה מיליון יורו לשנה. הברזילאי כה התלהב, עד שהחל לפזר הבטחות על נכונותו להשתלב בצוות המקצועי של אנז'י עם תום החוזה.

שחקן פ.ס.וו איינדהובן באלאש דז'ודז'אק. רויטרס
שמו נקשר ביובנטוס, גנואה, המבורג, שאלקה, ויאריאל, ליברפול, אברטון וניוקאסל. איך הוא מצא את עצמו במחצ'קלה?/רויטרס

אמירות מסוג זה יש לקחת בערבון מוגבל מאוד, אך אין ספק שרוברטו קרלוס נהנה מאוד מחייו החדשים בדגסטאן, בין היתר בגלל שקרימוב צ'יפר אותו ברכב בוגאטי היוקרתי. הברזילאי מחייך ללא הפסקה, נגיש מאוד לתקשורת ולאוהדים, ופעם אחת אפילו חילק חתימה למעריץ שפרץ למגרש תוך כדי המשחק, עוד לפני שהסדרנים גררו אותו החוצה. במשחקים הראשונים התברר שאין לכוכב הוותיק כושר לרוץ באגף, וגאג'ייב שינה את תפקידו והפך אותו לקשר אחורי /פליימייקר. אמנם זה לא ממש עבד מול היריבות החזקות בצמרת, ואנז'י נכנעה ללא תנאי במשחקי החוץ מול זניט וצסק"א מוסקבה, אך נגד קבוצות חלשות יותר רוברטו קרלוס עושה חיים מטורפים, ובניצחון 0:2 על נלצ'יק לפני שבועיים התכבד בשער בבעיטה חופשית ובישול אמנותי במתפרצת.

מובן שהוא לא הברזילאי היחיד באנז'י. ז'וסיליי, קשר אחורי בן 23 שערך הופעת בכורה במדי הסלסאו של מאנו מנזס לפני פחות משנה, נרכש בפברואר מקורינתיאנס תמורת 10 מיליון יורו, ואחריו הגיע גם החלוץ הבעייתי דייגו טארדלי, מלך השערים בליגה הברזילאית ב-2009 בשורות אתלטיקו מיניירו. זו היתה רק ההתחלה. מבארק בוסופה, קשר-חלוץ מרוקאי בן 26 שגדל בקבוצת הנוער של איאקס והוכתר שלוש פעמים לשחקן העונה בבלגיה, הוחתם בתחילת מרץ מאנדרלכט. בדגסטאן חשקו להביא במרץ גם את ג'נארו גאטוסו ממילאן בשכר אסטרונומי, אבל הקשר האיטלקי סירב להצעה, לאחר ששקל את כל ההיבטים לעומק. בשבועות האחרונים התרחשה סנסציה גדולה אף יותר – באלאז' דז'ודז'אק, קיצוני שמאלי הונגרי בן 24 נרכש מאיינדהובן תמורת 15 מיליון יורו. מדובר בכוכב צעיר שזכה פעמיים ברציפות בתואר השחקן המצטיין בליגה ההולנדית, וכל עתידו נראה לפניו. קבוצות מובילות בליגות הבכירות באירופה רדפו אחריו, ודי להזכיר כי בחודשים האחרונים קושר שמו ליובנטוס, גנואה, המבורג, שאלקה, ויאריאל, ליברפול, אברטון וניוקאסל. כיצד לעזאזל הוא מצא את עצמו במחצ'קלה? האם שכר שנתי של 2.5 מיליון יורו מפצה על אובדן הקריירה המבטיחה? או שאולי דז'ודז'אק מאמין שאנז'י תוכל להשתלב בקרוב בצמרת הכדורגל האירופי? בראיונות לתקשורת הוא אמר זאת מפורשות: "לאנז'י יש שאיפה להגיע לשלבים מתקדמים בליגת האלופות, ואני מגיע כדי לסייע לה במשימה".

בינתיים התיאבון של קרימוב לא יודע גבול, ובשבוע שעבר פורסמו ברוסיה ובהולנד ידיעות לפיהן מעוניינת מחצ'קלה בגאון הארגנטיני חואן רומן ריקלמה. במקביל נפוצו שמועות ביזאריות לא פחות על החתמה אפשרית של אנדריי ארשבין מארסנל, כאשר ברור כי חזרה של כוכב זניט לשעבר לכל קבוצה אחרת בליגה הרוסית תהווה רעידת אדמה. דיווחים מסוג זה עדיין גורמים לאוהדים ברוסיה להרים גבה, אך הם כבר מתחילים להפנים שעם קרימוב כמעט הכל אפשרי. הרי אם מישהו היה אומר לפני חצי שנה שרוברטו קרלוס יגיע להשתזף על שפת הים הכספי ולהרוויח מיליונים, ברוסיה היו דואגים לאשפזו בבית חולים פסיכיאטרי. בדגסטאן מאמינים שאפשר להפוך כל חלום למציאות באמצעות כסף.

ההכחשה: האזנה חופשית לשיחות במועדון

אברהם גרנט מאמן ווסטהאם. GettyImages
אז מה עוד חסר כדי לבסס את ההצלחה? אולי למנות את גרנט למנהל טכני?/GettyImages

המסע הראוותני של קרימוב מעורר אנטגוניזם לא מבוטל ברוסיה, וגם התנהלות הקבוצה לא תמיד נתפסת כנקייה, כאשר חלק ממשחקיה של אנז'י העונה נחשדו כלא כשרים. הניצחון על וולגה העלה ספקות, ההפסד המוזר לשכנה טרק גרוזני נחשד כהחזרת חוב מהעונה שעברה, ואת הכותרות הגדולות ביותר גרף הניצחון 1:2 במוסקבה על לוקומוטיב, אשר פיטרה את מאמנה המצליח יורי קרסנוז'אן מיד בתום המשחק, תוך שהיא רומזת בעקיפין על כך שמכר את הנקודות לאנז'י. בקבוצה מדגסטאן הגיבו בזעם ופירסמו הודעה אשר מזמינה את העיתונאים לבקר ללא הגבלה במתקני האימונים של הקבוצה ולהאזין לכל השיחות, על מנת להוכיח את חפותה.

קרימוב, מצידו, משתדל לעשות כותרות חיוביות ככל הניתן, וזה הולך לו לא רע. יום אחרי הניצחון על לוקומוטיב הטיס הבעלים את כל הקבוצה ללונדון כדי לחזות בגמר ליגת האלופות בוומבלי. כאשר נודע למארגנים באופ"א על בואו של רוברטו קרלוס, הם אף הציעו לו לשאת דברים לפני שריקת הפתיחה, אך הברזילאי, איש ריאל מדריד נאמן, סירב לעמוד באור הזרקורים לפני משחק של ברצלונה. אחרי שחזר לדגסטאן, דווקא היה למגן שהפך לקשר הרבה מה לומר. "אני מקווה שאנז'י תגיע לגמר ליגת האלופות כמשתתפת על הדשא בעתיד הקרוב", הצהיר הברזילאי בלי למצמץ. אשרי המאמין. בינתיים מדורגת מחצ'קלה במקום החמישי בליגה, בפיגור חמש נקודות אחרי המובילה צסק"א מוסקבה. עם הצטרפותם של דז'ודז'אק וכוכבים נוספים באוגוסט, עשוי מעמדה להשתדרג. אז מה עוד חסר כדי לבסס את ההצלחה? אולי לקדם את ערפאת ג'קו מקבוצת המילואים? אולי למנות את אברהם גרנט למנהל הטכני? ימים יגידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully