וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקנות טורקי ולנוח: המהפכה הטורקית של ריאל מדריד

10.6.2011 / 21:00

כאשר כל הכוח בידיו, ז'וזה מוריניו זנח סופית את רעיון הגלקטיקוס והימר על רכש מתון בדמות שאהין ואלטינטופ הטורקים. האם הם יהיו אלה שיעזרו לריאל לעצור את ברצלונה?

לפני כשנה, כשנבחרת גרמניה שהתה בדרום אפריקה ונטלה חלק במונדיאל, החליט חמיט אלטינטופ לפתוח את הפה ותקף את חברו מסוט אוזיל, טורקי יליד גרמניה בדיוק כמוהו, איתו שיתף פעולה בשאלקה. אלטינטופ, שכשל יחד עם נבחרת טורקיה בניסיון להעפיל לגביע העולמי, טען כי בחירתו של אוזיל במסלול שונה משלו נבעה אך ורק משיקולים כספיים. "כשחקן נבחרת גרמניה, אוזיל נמצא במעמד אחר והערך שלו עולה", הסביר אלטינטופ. "אם היה בוחר בטורקיה, הוא לא היה משחק במונדיאל ולא היה עובר לריאל מדריד".

מסוט אוזיל (משמאל) עם חברו חמיט אלטינטופ. Lars Baron, GettyImages
נתן אור ירוק להמשך המהפכה הטורקית. אוזיל לצד אלטינטופ/GettyImages, Lars Baron

העימות הפומבי בין השניים עמד לנגד עיניהם של אנשי ריאל כאשר התכוונו לסגור את העסקאות הראשונות של הקיץ. רק לאחר בירורים וקבלת אור ירוק מאוזיל, שהבהיר כי העניינים עם אלטינטופ לובנו והשניים מבלים יחד לא מעט כחלק מחבורה גדולה של כדורגלנים ממוצא טורקי שנולדו בגרמניה, החליטו בריאל להמשיך במהפכה הטורקית.

עד תקופת ז'וזה מוריניו לא היו שחקנים טורקים בריאל מדריד. אוזיל היה הסנונית הראשונה, אבל הוא עדיין נתפס כבוגד על ידי לא מעט אוהדי כדורגל בטורקיה ולכן לא היווה נציג אמיתי מבחינתם. עכשיו הצטרפו אליו אלטינטופ ובכיר נוסף מהחבורה, נורי שאהין. אין ספק כי מלבד הפיקנטריה מדובר בהמשך שינוי מדיניות הרכש – תהליך שהחל כבר בעונה שעברה. האם זה יספיק כדי לעשות צעד נוסף קדימה ולעצור את ברצלונה?

גלקטיקוס זה פאסה

החל מרגע העימות בין מוריניו למנהל המקצועי חורחה ולדאנו בחודש ינואר, היה ברור כי רק אחד מהם יישאר רלוונטי בקיץ. תוך זמן קצר הבינו כולם כי הארגנטינאי יהיה זה שישלם את המחיר. המשמעות: כל הכוח בידי מוריניו, שהפך למנג'ר כמו שהיה באנגליה. אלא שלא רק ולדאנו זז הצידה. גם הנשיא פלורנטינו פרז שומר על שקט יחסי ולא מפזר הבטחות על הנחתת שמות גדולים כפי שהתרגל בעבר. השיטה של מוריניו גברה על רעיונות השיווק הגרנדיוזיים של פרז – הקבוצה ניצחה את הגלקטיקוס. הדרך של מוריניו תעמוד למבחן בעונת 2011/12, כאשר ינסה להוכיח פעם נוספת כי הקבוצות שלו מגיעות למיצוי הפוטנציאל בעונה השנייה.

אחרי שביצע רענון נרחב בסגל בקיץ שעבר על מנת להניח את היסודות, הבהיר מוריניו כי הפעם צריך רק לבצע את השדרוגים המתאימים. שינוי סולידי, אך כזה שיוסיף את המרכיבים הדרושים כדי להישאר צמודים לברצלונה גם בסיום העונה. לכן ריאל הייתה גם זו שפתחה למעשה את חלון ההעברות. שאהין הגיע מדורטמונד תמורת 10 מיליון יורו וחתם לשש שנים, אלטינטופ הצטרף בהעברה חופשית מבאיירן מינכן לארבע שנים, וגם חוסה קאייחון חזר בשל מאספניול בעסקה של 5.5 מיליון יורו וחוזה לחמש שנים. כולם 'שחקני מוריניו' קלאסיים שיכולים לאייש מספר עמדות. הם אולי לא יפתחו את העונה בהרכב, אך מוכנים לעבוד קשה ונמצאים בנקודה ממנה הם יכולים עדיין להתקדם ולהתפתח.

שאהין (בן 23) וקאייחון (24) מצטרפים לאוזיל, סמי חדירה, מרסלו, אנחל די מריה, קארים בנזמה וגונזאלו היגואין – כולם בני 23-24 שמהווים שלד נהדר לשנים רבות. בדיוק כמו שמוריניו אוהב. "עקבנו זמן רב אחרי שאהין וראינו אותו מתקדם והופך לשחקן העונה בבונדסליגה", אמר המאמן הפורטוגלי על הרכש המרכזי שלו עד כה, והזכיר מדוע הוא מעדיף שחקנים שעדיין לא קפצו לדרגת סופר-סטארים. "יש לו עוד מה לשפר, אני אעשה ממנו כוכב בקנה מידה עולמי".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נורי שאהין שחקן דורטמונד. Lars Baron, GettyImages
'שחקן מוריניו' קלאסי, שמוכן לעבוד קשה ועדיין נמצא בנקודה ממנה הוא יכול להתפתח. שאהין/GettyImages, Lars Baron

מי זכה בלוטו?

עד שיצורף, אם בכלל, החלוץ הבכיר עליו מוריניו מפנטז, עיקר תשומת הלב תופנה כאמור לשאהין, שהוביל את דורטמונד לאליפות גרמניה עם עונה יוצאת מן הכלל. במהלך יורו 2008, שאהין פגש את כריסטיאנו רונאלדו, אז שחקן מנצ'סטר יונייטד, הצטלם איתו ואף ביקש חתימה. שלוש שנים אחרי, השניים יחלקו חדר הלבשה וישתפו פעולה בסנטיאגו ברנבאו. "להגיע לריאל מדריד זה כמו לזכות בלוטו", אמר אוזיל בראיון ל'בילד'. "ריאל אגדית - כולם רוצים להגיע לשם, אבל רק מעטים זוכים להגשים את החלום. מי שמכיר אותי יודע שיש לי את הכישרון להצליח במדריד".

אינפלציית הקשרים בריאל, בדיוק כפי שהיה בקבוצות הקודמות של מוריניו, מבהירה כי לשאהין מחכה תחרות לא פשוטה על מקום בהרכב. בתחילה יהיה זה בעיקר מאבק ישיר מול סמי חדירה, האגרסיבי יותר אך טכני פחות. בעונות הבאות אמור שאהין להיכנס לנעליו של צ'אבי אלונסו ולהיות הברומטר במרכז המגרש. אף על פי שמדובר במי שהיה קפטן דורטמונד ועלה לבוגרים כבר בגיל 16, במדריד זוכרים כי שאהין עדיין רק בן 23 ולפני שיא פריחתו. גם איתו מוריניו יעבוד בהדרגה.

השאלה הגדולה היא האם הרכש המתון והמדיניות הסולידית ביחס לשנים קודמות יספיקו כדי לקטוע את השושלת של ברצלונה. בעיתוני מדריד, שם האופוריה שאחרי הזכייה בגביע התחלפה בדיכאון בעקבות הכישלון בחצי גמר ליגת האלופות, עדיין חלוקים בדעתם. "שאהין אולי מוכשר, אבל הוא מעולם לא שיחק במועדון גדול כמו ריאל", נכתב ב'מארקה'. "אחרי שראינו את אוזיל נעלם במשחקים מול ברצלונה, האם שלישיית טורקים זה הפתרון הראוי?". שאהין זכה בלוטו, אבל מה עם ריאל?

נורי שאהין עם חמיט אלטינטופ שחקני נבחרת טורקיה. Boris Streubel, GettyImages
"אחרי שראינו את אוזיל נעלם במשחקים מול ברצלונה", תהו במדריד, "האם שלישיית טורקים זה הפתרון הראוי?". שאהין ואלטינטופ/GettyImages, Boris Streubel

כתובת אחת ויחידה

במדריד עדיין מחכים לרכש 'סקסי' יותר, אבל אם מוריניו לא ימצא את החלוץ המתאים לו, כלל לא בטוח שהעברה כזו אכן תתרחש. הפורטוגלי, שלוחץ לצרף את המגן פאביו קואנטראו המתאים גם הוא לתבנית, מעדיף שחקנים נטולי גינוני כוכבים, כאלה שדוגלים בעבודה קשה ותמיד ישימו את טובת הקבוצה לנגד עיניהם. "אני רואה את עצמי כשחקן שאנשים תמיד יעדיפו שיהיה בקבוצה שלהם", אמר אלטינטופ ל'אס' לאחר חתימתו, ושלח סוג של עקיצה לעבר חברו החדש רונאלדו. "אני מקצוען שיכול להסתגל לכל שיטת משחק או מערך. אף פעם לא תשמעו אותי מתלונן על סגנון המשחק של הקבוצה שלי".

גם הצהרות הנאמנות מצד הטורקים לא קונים את כל אוהדי ריאל, שחלקם מעלה תהיות לגבי הכיוון אליו הולכת הקבוצה והתלות המוחלטת במוריניו. "אנחנו בונים את הארגון כולו על פי המודל האנגלי סביב איש אחד, אבל מישהו באמת חושב שמוריניו יישאר מאמן ריאל כל כך הרבה שנים כמו אלכס פרגוסון או ארסן ונגר? זה סיכון אמיתי", טען אוג'ניו מרטינז בראבו, המועמד לנשיאות המועדון לשעבר. "היינו רוצים לראות יותר שחקני בית בקבוצה, איקר קסיאס נותר המוהיקני האחרון. מילא אם היו מביאים שחקנים ברמה עולמית, אבל אלטינטופ הוא ממש לא הטופ. כולנו מאחורי הקבוצה, אבל אם המהלכים הללו ייכשלו האשמה כולה תיפול הפעם על מוריניו".

מאמן ריאל מדריד ז'וזה מוריניו. רויטרס
טוען תמיד שהקבוצות שלו מגיעות לשיאן בעונה השנייה. זה מה שיקרה גם הפעם? מוריניו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully