וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומרים למחשבה: על השיאים של אלברטו קונטאדור

אלברטו קונטאדור גרם למירוצי האופניים לשבור שיאים חדשים של חוסר היגיון: גם מבחינה מקצועית, ובטח שמבחינה מוסרית

נדמה שבשנים האחרונות אין ענף ספורט שמעורר במקביל כל כך הרבה אהבה ושנאה כמו הרכיבה על אופניים. פעם הטור דה פראנס או הג'ירו היו מסעות הישרדות. כיום מירוצי הגרנד טור המפרכים הם החלק הקל יותר במסע הישרדות של כל רוכב אופניים ממוצע, בעוד החלק הקשה יותר הוא להישאר נקי. בכל שנה פרשיות הסמים הממריצים מביאות את האופניים לשיאים חדשים. ערב הטור דה פראנס אנחנו מדברים על אלוף (אלברטו קונטאדור) שנמצאו בגופו שרידי חומרים אסורים בשנה שעברה אבל הוא עדיין לא איבד את התואר וינסה להגן עליו למרות הכל. באותו זמן מתנהלת בארצות הברית חקירה מתוקשרת סביב האלוף הגדול בכל הזמנים (לאנס ארמסטרונג) בעקבות עדויות מפלילות של חבריו לשעבר.

ואין לזה סוף. אם לא פרשיות הסמים שהרעידו את ענף האופניים בשנים האחרונות, ייתכן שקונטאדור היה מתמודד בחודש הבא על תואר חמישי ברציפות בטור דה פראנס. אחרי הכל, ב-2008 הוא לא יכול היה להשתתף בגלל שקבוצתו דאז הושעתה בגלל פרשיית סמים שהוא לא ממש היה קשור אליה. גם המנהל המקצועי הנוכחי שלו, ביארנה ריס, מאמין שבמצבו הנוכחי הוא יותר טוב מכל אחד אחר בהיסטוריה. ריס טוען שקונטאדור נקי, אבל גם לריס עצמו עבר של שימוש בחומרים אסורים.

קונטאדור, בכל אופן, רוצה להיות הרוכב הראשון שמשלים דאבל של זכיות בג'ירו והטור דה פראנס בשנה אחת מאז 1998. האחרון שעשה זאת היה מרקו פנטאני האיטלקי, רק שכמה שנים לאחר מכן היו נגדו הוכחות מוצקות על שימוש בחומרים ממריצים ובסופו של דבר הוא מת ממנת יתר של קוקאין. כנראה שאם רוצים לדבר על רוכבי אופניים ללא קשר ישיר או עקיף לחומרים ממריצים, צריך לחזור עשרות שנים אחורה לתקופתו של אדי מרקס, ושוב - מי יודע? ואולי דווקא אלברטו קונטאדור, מי שכיבכול "נתפס על חם" תוך כדי התחרות החשובה בעולם, הוא אחד הספורטאים היותר נקיים שתמצאו היום בעולם הרכיבה? שום דבר כבר לא יכול להפתיע.

מה שבטוח, זה שהזכייה שלו בג'ירו האחרון הוכיחה שהוא רוכב האופניים הטוב בעולם כיום. מנגד, כמו שאנחנו מכירים את עולם האופניים, הרוכבים שיתמודדו על המקום השני מול הספרדי צריכים להבין שיש סיכוי טוב שהם מתמודדים למעשה על התואר.

למה להאמין לקונטאדור?

אלברטו קונטאדור זכה בתואר השלישי שלו בטור דה פראנס בסוף יולי 2010. תוך פחות מחודש פורסמו תוצאות הבדיקה החיוביות מהמירוץ, לפיהן נמצאו בשתן שלו שרידי החומר קלנבוטרול, הגורם להורדה במשקל בזכות שריפת שומנים גבוהה יותר. לפי הכותרות של אותו קיץ זה הריח כמו סוף הקריירה של קונטאדור. הרוכב הספרדי באמת הושעה, אבל בסופו של דבר זוכה על ידי ההתאחדות הספרדית. רבים הרימו גבה כשעד ליום זה לא התקבלה החלטה רשמית האם קונטאדור אשם או לא, ובבית הדין הבינלאומי לערעורים בספורט (CAS) החליטו בסופו של דבר לדחות את הדיון בעניינו לתחילת אוגוסט 2011, אחרי שנדע אם הוא הצליח לזכות בתואר רביעי בקריירה בטור דה פראנס.

על הנייר, זה נראה כאילו מישהו מנסה להציל את הטור דה פראנס, כי אלברטו קונטאדור הוא ללא ספק המקביל של יוסאין בולט ומייקל פלפס בענף האופניים. הרוכב האיטלקי וינצ'נזו ניבאלי, שסיים שלישי בג'ירו האחרון, אמר עליו לאחרונה: "היה לי מירוץ מעולה, רק חבל שאנחנו מתחרים נגד חייזר".

בפועל, אם שמים לב לפרטים, נראה כי מתנגדיו של קונטאדור מנסים לעשות "מהומה" על בדיקת סמים שבמקרים מסוימים בכלל לא הייתה מדווחת בגלל שהיא כלל לא חמורה. צריך להבין, קונטאדור נבדק שש פעמים במהלך הטור דה פראנס האחרון. מדובר בשישה ימים רצופים במהלך הטור, כשבשניים מהימים האמצעיים נמצאו שרידי החומר קלנבוטרול. שיפור ביצועים בקרב ספורטאים כבר אמרנו, הבעיה היא שהכמות שנמצאה אצל קונטאדור הייתה מזערית ביחס לכמות שלפי הספרים אמורה לשפר ביצועים בפועל.

הקלנבוטרול ידוע יותר בקרב מגדלי בקר מסוימים, שמשתמשים בו בניגוד לחוק כדי לפטם עגלים על מנת למקסם רווחים. כשחושבים על זה, הטיעון של קונטאדור לפיו מקורו של החומר בגופו הוא מבשר מקולקל שאכל נשמע הגיוני. החלק הכואב מבחינתו של קונטאדור הוא שרק מעבדות מחמירות במיוחד מתייחסות בכובד ראש לממצאים שהתגלו אצלו.

קונטאדור עצמו התייחס בקצרה בלבד לכל העניין הזה במהלך הג'ירו האחרון שבו זכה בצורה משכנעת ואמר: "אני רגוע כי אני יודע שהאמת בצד שלי. אין שום סיבה שאני אהיה לחוץ מזה. כשבן אדם משקר רואים לו את זה בעיניים".

למה לא להאמין לקונטאדור?

מי שמכיר קצת יותר לעומק את הביוגרפיות של רוכבי האופניים ואת הסיפורים על הסובבים אותם יודע שבמקרים רבים אנשי המקצוע המלווים אותם מקדימים בצעד אחד את הקולגות שלהם שאמונים על טוהר הספורט במעבדות לבדיקת חומרים אסורים. כלומר, מדובר במומחים מספיק גדולים ובטח תחמנים כדי לספק תשובות הולמות לכל חשד לכאורה. רבים מאמינים כי גם במקרה הזה מדובר בטיעון טוב ומשכנע למעשה נפשע.

קונטאדור עדיין לא נחשב לספורטאי "מלוכלך", אבל הוא גם רחוק מלהיות נקי, בדיוק כמו לאנס ארמסטרונג שהפך לאט לאט מאחד הספורטאים הטובים בהיסטוריה לזה שככל הנראה "לעולם לא נדע" מה באמת קרה אצלו. החשדות לשימוש בחומרים ממריצים אצל קונטאדור החלו כבר ב-2006 כשהוא נחקר יחד עם כמה מחבריו לקבוצה וזוכה בסופו של דבר מאשמה. בשנת 2009 קבע האלוף לשעבר גרג למונד יחד עם הפיזיקאי הצרפתי אנטואן ואייר שהטיפוס המהיר בהיסטוריה שנקבע באותו קיץ על ידי קונטאדור בטור דה פראנס דרש חילופי חמצן שאין לגוף האנושי, רק שקונטאדור לא נכשל אז בבדיקות סמים. בקיץ שלאחר מכן הגיע הסיפור שמעסיק אותנו עד היום, וכל זה מלווה בעדויות של רוכבים ואנשי מקצוע על שימושים לכאורה, על הזרקות דם ועל התנהלות לא כשרה.

אפרופו הזרקות דם, מדובר הרי בטריק ידוע של ספורטאי סיבולת. הם אוגרים דם מגופם אותו הם מוציאים בתקופות אימונים, ומזריקים בחזרה את הדם בעיצומן של תחרויות כדי להגביר את ייצור כדוריות הדם האדומות ולשפר ביצועים. באחת מארבע הבדיקות שאותן עבר קונטאדור בהצלחה בטור דה פראנס האחרון התגלו ממצאים לא רשמיים שיכולים להעיד על חילופי דם, אלא שלא מדובר בממצאים מפלילים מכיוון שהם לא מוכרים על ידי הרשות הבינלאומית למניעת סמים בספורט.

מסומם או לא, מעולם לא רכבו ככה

אם תרצו או לא, אלברטו קונטאדור ישתתף בטור דה פראנס הקרוב. בכלל, בסביבתו רמזו שיש סיכוי טוב שהשנה הוא ילך על הישג שמעולם לא נעשה בהיסטוריה של מירוצי האופניים. הרוכב הספרדי ילך על טריפל במירוצי הגרנד טור (ג'ירו, טור דה פראנס ו-וואלטה). אם יצליח הוא יוכל אולי להתחרות מול המוניטין היוקרתי של אדי מרקס האגדי. כדי לעשות את זה, קונטאדור יצטרך לבצע את שתי הפעולות הנדרשות כדי לשרוד במעמד שאליו הגיע - 1. לזכות בטור דה פראנס ביולי. 2. לטהר את שמו בדיון שיתקיים בבית הדין הבינלאומי לערעורים באוגוסט. שתי משימות קשות במיוחד, שבזווית מסויימת יכולים להיראות כבלתי הגיוניות. מצד שני, מי שראה את קונטאדור לפני מספר ימים מטפס על הר אתנה בסיציליה, ללא עזרת חומרים אסורים לכאורה, יודע שבענף הספורט הזה אין שום הגיון כבר מזמן, וזה מה שמשאיר אותו כל כך פופולארי באופן... לא הגיוני.

חבילת סלולר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully