וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארכיטקט של ארכיטקטים: סיכום הקריירה של פול סקולס

לירן שבתאי

1.6.2011 / 13:42

פול סקולס קיבל את ההכרה הכי טובה ששחקן כדורגל יכול לשאוף אליה: זו של אנשי המקצוע. לירן שבתאי נפרד מהקשר

לכל אדריכל יש מחוגה בכיס. לפני עידן המחשבים, האייפדים, והאייפונים, המחוגה הייתה כלי בלתי נפרד מהאדריכלים. הם היו משתמשים בה כדי לשרטט את אומנותם בדיוק מושלם. היא יוצרת בסיס, הרדיוס שלה גדול, הקווים מגיעים לכל מקום והקצה שלה חד כמו חרב, ננעץ בנקודות החשובות. כשסר אלכס פרגוסון היה רק אלכס פרגוסון, הוא ישב על שולחן השרטוטים בשביל לבנות את הקבוצה שתהפוך לאימפריה, זו ש"תעיף את ליברפול מהכיסא המזורגג שלהם". המנג'ר הסקוטי קלט בקבוצת הנוער שחקן ג'ינג'י קטן. מיד הוא ידע, פול סקולס הולך להיות העוזר האישי שלו על המגרש, המחוגה של מנצ'סטר יונייטד.

פול סקולס, מנצ'סטר יונייטד, שנת 1995. Shaun Botterill, GettyImages
המנג'ר הסקוטי קלט בקבוצת הנוער שחקן ג'ינג'י קטן. מיד הוא ידע, פול סקולס הולך להיות העוזר האישי שלו על המגרש, המחוגה של מנצ'סטר יונייטד. סקולס בצעירותו/GettyImages, Shaun Botterill

***

סקולסי לא היה חבר בכיתת 92' הקלאסית, קבוצת הנוער שזכתה בגביע האנגלי ובה שיחקו דייויד בקהאם, ניקי באט, גארי נוויל וראיין גיגס. הוא שיחק בשנתון אחד מתחת. גם הפריצה שלו בבוגרים הגיע אחרי שבאט, גיגס בקהאם ונוויל כבר עברו טבילת האש. ב-21 לספטמבר 1994, מול פורט ואלה בגביע הליגה, סקולס, עם הספרה 24 על הגב, ערך את משחק הבכורה וכבש צמד. את תחילת הקריירה העביר בתור חלוץ. אבל לאט לאט נסוג לאחור, עד שהגיע למקומו הטבעי בלב הקישור.

דייויד בקהאם, ריאן גיגס, פול סקולס, רוי קין, מנצ'סטר יונייטד, 1999. Michael Steele, GettyImages
הפריצה שלו בבוגרים הגיע אחרי שבאט, גיגס בקהאם ונוויל כבר עברו טבילת האש. סקולס עם בקהאם, גיגס וקין/GettyImages, Michael Steele

ואז פרגוסון הפעיל את המחוגה שלו בדרך לתהילה. הילד הג'ינג'י, זה שפרגי אמר עליו שהוא "השחקן הכי טוב שהיה לי", הפך למוח של הקבוצה. כיאה למחוגה, המסירות שלו על 40 מטר נראו כמו מסירות על 2 מטר. "כמו קווטרבאק ב-NFL, סקולס סידר את המשחק של יונייטד ושלח כדורים ארוכים לתופסים בצדדים", תיאר בדיוק רב אלכס דאן מ 'סקיי ספורטס' את אחד המשחקים של סקולס, שכרגיל הפעיל את שחקני האגף.

***

יכולת הכיבוש שלו בתור קשר, 150 שערים לאורך הקריירה, היו בזמנו פריבילגיה אדירה שלא הייתה לכל קבוצה. "סקולס מודע לכל מה שקורה סביבו באזור הרחבה יותר טוב מכל שחקן אחר", הסביר פרגי את יכולת הכיבוש של הקשר. "בתור ילד הוא ידע לבוא בטיימינג מושלם לאזור הפנדל ולכבוש. בהמשך הפך לאפקטיבי גם מחוץ לרחבה כי ידע לנצל את הניסיון שלו".

אלכס פרגוסון מנג'ר מנצ'סטר יונייטד. רויטרס
"בתור ילד הוא ידע לבוא בטיימינג מושלם לאזור הפנדל ולכבוש. בהמשך הפך לאפקטיבי גם מחוץ לרחבה כי ידע לנצל את הניסיון שלו". פרגוסון/רויטרס

ראיית המשחק של סקולס הייתה בכלל אבסולוטית. "פול סקולס משחק", הסביר פעם מישל פלטיני, "כאילו יש לו עיניים סביב כל הראש". סקולס היה מוסר למקומות שהצופה על הכורסה צעק "לשם! הוא פנוי", כאילו הוא בעצמו היה שולט במשחק מהכורסה. וזה בעצם האלמנט הגדול שהביא עימו פול סקולס: הוא שלט במשחק והכתיב את הקצב על המגרש, כמו מטרונום לנגני מוזיקה. טיק-טק.

כשהיה צריך למהר, עבר למסירות בנגיעה."השחקן שיודע לשחק בנגיעה אחת הכי טוב בעולם", שיבח פעם פרגוסון. כאשר הקבוצה הובילה והיריבה נכנסה למומנטום סקולס הוריד הילוך ולא התבייש לשתף גם את השוערים, מטרונום אנושי. שדרג לכדורגל המודרני של היום את תפקיד הרכז בכדורגל, האבולוציה הראשונה לסוג הקשר המודרני שנקרא היום 'קשר 50-50', מגן וכובש בקילריות בשני צידי המגרש, "סקולס הוא הבחירה הראשונה שלי לבנות קבוצה מושלמת", התבטא בזמנו מרצ'לו ליפי. "הקשר המושלם, שחקן אול-אראונד שמשלב טכניקה מצוינת, ניידות תמידית, נחישות ובעיטה נהדרת". גם השחקן הגדול בדורו, זינדין זידאן הודה "פול סקולס הקשר המושלם בדורו".

***

פול סקולס הקדים את זמנו, הוא אנדרייטד מושלם בעידן שבו צ'אבי הוא קצת אוברייטד. אין ספק, צ'אבי הקשר המרכזי הטוב בעולם ללא תחרות. אבל מספיק להיזכר באכזבה הציבורית והתקשורתית כאשר הקשר הספרדי לא נבחר לשחקן השנה כי בחור אנונימי בשם מסי "גנב" לו את התואר.

פול סקולס, מנצ'סטר יונייטד, מול פול גאסקוין, אברטון, 2000. Mark Thompson, GettyImages
היום צ'אבי הפך למילה נרדפת לשלמות, הרבה בזכות החשיבות וההכרה המקצועית שהג'ינג'י האנגלי הביא לתפקיד הקשר המרכזי. סקולס מול גאסקוין בשנת 2000/GettyImages, Mark Thompson

כשסקולס היא בשיאו, תשומת הלב התמקדה בעיקר בחלוצים, בבקהאמים וברונאלדואים. מה גם שלאנגלים אף פעם לא היה את הסקס אפיל של האיטלקים, הצרפתים והספרדים. "היום האידיאלי עבורי?" נשאל פעם פול סקולס ומיד ענה: "אימון בבוקר, לאסוף את הילדים מביה"ס, לחזור הבית, לשחק עם הילדים, לשתות תה ולצפות קצת בטלויזיה. אני לא משתתף בפרסומות ולא מרוויח הרבה מחוץ למגרש. יכול להיות שזה בגלל שאני לא מספיק יפה?"

בתרבות הצריכה המהירה של היום, אחרי שכבר ראינו שערים מטורפים ודריבלים מרהיבים, כשהגולים של מסי ורונאלדו הם שאלה רטורית והספורטאים הספרדים הפכו לאלילים, אנחנו מנסים להתחכם ולחפש גירויים במקומות שפעם נחשבו שוליים. כשסקולס שיחק בשכונה לא כינו את השחקן הכי טוב "סקולס", אלא רונאלדו, זידאן. היום צ'אבי הפך למילה נרדפת לשלמות, הרבה בזכות החשיבות וההכרה המקצועית שהג'ינג'י האנגלי הביא לתפקיד הקשר המרכזי.

***

"הוא מסוג האנשים שתמיד אחרים מדברים עליהם", גילה חברו דייויד בקהאם. "גם במדריד השחקנים תמיד שאלו אותי עליו. לקבל כבוד כזה משחקנים גדולים אומר הכול". וסקולס קיבל מחמאות בעיקר מאנשי מקצוע. "אם תשאל שחקנים איזה שחקן הם הכי מעריצים", סיפר פעם אלן שירר, "רובם יבחרו בפול סקולס".

פול סקולס שחקן מנצ'סטר יונייטד עם דייויד בקהאם. Mark Thompson, GettyImages
"גם במדריד השחקנים תמיד שאלו אותי עליו. לקבל כבוד כזה משחקנים גדולים אומר הכול". סקולס עם בקהאם/GettyImages, Mark Thompson

לקבל הערכה מקולגות זה התואר האישי הכי גדול. "פול סקולס הוא מודל לחיקוי. הוא הקשר המרכזי הכי טוב ב-15-20 השנה האחרונות", הודה בעצמו הקשר הטוב בעולם כיום, צ'אבי. "יש לו הכל. אולי אם הוא היה ספרדי, אנשים היו מעריכים אותו יותר" גם צ'אבי יודע, פול סקולס היה צ'אבי עוד לפני שצ'אבי הפך לצ'אבי.

***

ב-31 למאי 2011 פול סקולס הודיע על פרישה. "אני לא איש של הרבה מילים, אבל אני יכול לומר בכנות שלשחק כדורגל זה כל מה שרציתי לעשות", הסביר סקולס את ההחלטה. "זו לא הייתה החלטה שקיבלתי בקלות, אבל אני מרגיש עכשיו שזה הרגע הנכון מבחינתי להפסיק לשחק".

ווסלי סניידר שחקן אינטר. Claudio Villa, GettyImages
המחליף האידיאלי. סניידר/GettyImages, Claudio Villa

המחוגה הנאמנה שעבדה סביב השעון במשך 17 שנה מפסיקה לשרטט. המטרונום שהלחין את המנגינה והקצב של מנצ'סטר יונייטד דמם. הקווים שיצר והלחנים שהשמיע, הובילו את יונייטד לגדולה ויהיו הבסיס להמשך. המחזור האגדי של 99' עומד להסתיים. גארי נוויל פרש כבר באמצע העונה ועכשיו פול סקולס. אין הרבה קבוצות גדולות שגם אחרי יותר מעשור השחקנים שלה נשארים רלוונטיים.

רק בקיץ האחרון פאביו קאפלו התחנן בפני סקולס שיחזור לנבחרת במונדיאל. אלכס פרגוסון תמיד השתמש במשחקים הגדולים באחד מאותה קבוצה אגדית שזכתה בטרבל. עכשיו הוא לא צריך לחפש מחליף רק לואן דר סאר, אלא גם ללב של הקבוצה, פול סקולס. וזו לא משימה פשוטה. "עומד לעבור עלינו קיץ סוער, הרבה יותר מאשר בשנים רגילות", הודה מנכ"ל הקבוצה ויד ימינו של פרגי, דייויד גיל. "פול סקולס קשר מושלם ויש רק שחקן אחד בעולם שיכול למלא את מקומו במנ' יונייטד. ווסלי סניידר" התבטא השנה איראן רובן.

סניידר ועוד רבים וטובים נמצאים בבורסת השמות. אחרי ההפסד לברצלונה, פרגי הבין כי הוא אולי ניצב בפני האתגר הגדול הבא בקריירה, לבנות עוד קבוצה אחת גדולה שתגבור על ה"יריבה הכי טובה שאי פעם שיחקנו מולה". למזלו של האדריכל פרגוסון, המחוגה הנאמנה שלו, עוזבת את שולחן השרטוטים שבמגרש ועוברת לצוות המקצועי. "פול תמיד היה מחויב למועדון ואני מאושר שהוא מצטרף לצוות האימון כבר בעונה הבאה", הודיע פרגוסון. "הוא תמיד היווה מקור השראה לשחקנים בכל הגילאים ואנחנו יודעים שהוא ימשיך להיות כזה בתפקידו החדש".

פול סקולס במשחקו האחרון במדי מנצ'סטר יונייטד, 2011. Laurence Griffiths, GettyImages
כבר מתגעגעים אליו. סקולס במשחק האחרון שלו במנצ'סטר יונייטד/GettyImages, Laurence Griffiths

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully