וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: חבר הנהלת עכו מעורב בהימורים בלתי חוקיים

תחקיר: בידי וואלה! ספורט עדויות של אנשים המצביעות על פעילות בעייתית לכאורה בבית הקפה של ברוך נחום, כולל המלצות על משחקי עכו. נחום מכחיש

האם חבר הנהלת הפועל עכו קשור להימורים בלתי חוקיים? לידי וואלה! ספורט הגיע מידע שמעלה את החשד, ולפיו אדם בשם ברוך נחום מעורב בהתנהלות בעייתית מסוג כזה. נחום, "חבר הנהלה" לפי יו"ר הקבוצה ציון ויצמן, ישב על ספסלה של הפועל עכו במהלך חלק ממשחקי הקבוצה בעונה האחרונה. על פי אותו מידע, הימורים מסוג מחשיד מאוד התנהלו בבית הקפה של נחום בסכומים לא מבוטלים. יצוין כי לא מדובר בדוכן 'וינר' מאושר, שבו ניתן לקיים הימורים במסגרת חוקית. על פי העדויות שהגיעו למערכת וואלה! ספורט, הטענות כלפי נחום עוסקות בכלל בהימורים לא חוקיים, המכונים בפי העם 'בטים', ואת הפעילות הזו אפשר לבצע דרך המחשב או באמצעות איש קשר. ברוב המקרים, הליינים - שערי הימורים - נוחים יותר במסגרת הלא חוקית, וזאת במטרה לגרום למהמרים להעדיף אותם על פני מסגרת הווינר החוקית.

נחום ברוך, הפועל עכו. אדריאן הרבשטיין
על פי החשד, הימורים מסוג מחשיד על סכומים לא מבוטלים התקיימו בבית הקפה שלו, שאינו מוכר כדוכן "ווינר". נחום ברוך/אדריאן הרבשטיין

נחום (49) אינו רשום בהתאחדות כאיש הפועל עכו והוא עובד בהתנדבות. למרות זאת, כאמור, הגדיר אותו יו"ר הקבוצה "חבר הנהלה". כך הגדירו אותו חלק מהשחקנים איתם דיברנו. שחקנים אחרים תיארו אותו כמנהל קבוצה שני, משמע דמות מוכרת, וכך גם נחום עצמו אמר לנו, במסגרת ביקור סמוי בבית הקפה שלו: "25 שנה אני מנהל הקבוצה של הפועל עכו בהתנדבות. בקטע של הנתינה, אנחנו לא מקבלים מזה כלום". בין היתר, נחום היה אחראי על חלוקת הכרטיסים בקבוצה, תפקיד שגם אותו הוא ממלא, כאמור, בהתנדבות. אגב, בהתאחדות רשום נחום דווקא כבעל תפקיד במכבי עכו.

בבית הקפה של נחום בעיר התנהל סוג של "פרלמנט" כדורגל עממי, שהפך שוקק יותר בימים שלקראת מחזורי משחקים. הפרלמנט הזה עוסק לא מעט בדיון על הימורי ספורט. בידי וואלה! ספורט הקלטות של כמה אנשים אשר טוענים שהימרו בקיוסק של נחום. אחד מהם הגדיר זאת במפורש כהימורים לא חוקיים. אחר טען שאפשר להמר שם גם על הפועל עכו ושאפשר לקבל המלצות על הנעשה בקבוצה. לחלק מהדוברים יש טענות על הולכת שולל מצידו של ברוך. "הוא משקר בהרבה דברים. יש לו תחנה לא חוקית", מספר אחד המתלוננים. "לכולם הוא עושה את זה עם הפועל עכו, 2 באנקר. הוא לא שרף אותי בהרבה, אבל אני מחכה לו בפינה", הוסיף אדם אחר. גם בביקור סמוי שערכנו במקום ערב המחזור ה-33 בליגת העל מצאנו במקום התנהלות חשודה מאוד, מחשב שמריץ ליינים למשחקי כדורגל ותנועה ערה של אנשים שמדברים על הימורי כדורגל, כשמאחור פועל חדר ובו מכונות מזל. לפני שעזבנו את המקום, התעניינו אם ניתן לשלוח במקום טופס ווינר והשיבו לנו בשלילה.

ברוך נחום חבר הנהלת הפועל עכו. אדריאן הרבשטיין
ברוך נחום/אדריאן הרבשטיין

בלי קשר לנחום, הימורים בלתי חוקיים הוא שוק שמגלגל מיליוני ואף מיליארדי שקלים בשנה, זאת בעיקר בשל הקושי לאתר את המפעילים. המהמר הפוטנציאלי נפגש בדרך כלל עם סוכן שמציג בפניו את הליינים, אותן רשימות משחקים והצעות שונות להימורים. מגוון ההימורים הוא רחב מאוד ומקיף יותר מאשר מציע הווינר, שהוא המסלול החוקי להימורים. בין השאר ניתן להמר מתוצאות משחקים ועד הדקה המדויקת שבה ייערך החילוף הראשון במשחק. לאחר בחירת ההימור, המהמר מעביר סכום כסף לאותו סוכן, או במקרים שבהם המהמר מוכר ונגיש עבור הסוכן, הוא יכול להעביר לו את ההימורים שלו בטלפון ולפרוע את החוב במועד מאוחר יותר.

הסוכן מעביר את ההימורים למעין "בנק", שאליו מתנקזים ההימורים השונים של הלקוחות. בדרך כלל, בלי קשר לנחום, הגורמים שעומדים מאחורי אותו "בנק" קשורים בקרבה כזו או אחרת גם לעולם התחתון כדי לאפשר את גביית הכסף במקרה שהם נתקלים בבעיות בפירעון החובות.

גורם הקשור בצורה עקיפה לסיפור של נחום והיה עד לא אחת לנעשה באותו קיוסק טוען כי בקיוסק של נחום ניתן להמר בצורה לא חוקית על מגוון רחב של משחקים, בהם משחקים מליגת העל והליגה הלאומית ואף על משחקיה של הפועל עכו. "הוא נוהג לשכלל את היחסים שיש בוינר", אומר הגורם. "אם למשל הימור על קבוצה מסוימת הוא 2.10, הוא היה מעלה את זה ל-2.30 כדי שיהיה אטרקטיבי להמר אצלו. כמו כן, הוא היה מצמצם את אפשרויות ההימור במשחקי הכדורסל. אם בווינר יש שלוש אפשרויות, אצלו יש רק שתיים ולכן יש סיכוי גבוה יותר לזכות. 90 אחוז מהאנשים בעיר יודעים שהוא עוסק בהימורים לא חוקיים. בשני המשחקים האחרונים של עכו, למשל, הוא סיפר לאנשים שהימרו אצלו שעכו תעלה עם הרכב נוער. לא רק שזה לא קרה, עכו עלתה עם ההרכב החזק שלה וניצחה. אנשים שהקשיבו לו הפסידו אצלו הרבה כסף".

נחום: "לא יודע מה זה בטים"

נחום מכחיש מכל וכל שההתנהלות הזו היא בעצם הימורים בלתי חוקיים. על הטענות האלו ועל הטענה לפיה רמז לאנשים שהימרו אצלו כי הפועל עכו תעלה במחזורים האחרונים עם הנוער הוא אומר: "כל מה שאמרתי על עכו היה בהומור. עכשיו נופל לי האסימון, זה בשביל הצחוקים. תעזוב אותך משטויות. זה בקטע ילדותי, עושים צחוק ומדברים בהומור. אמרתי שאולי המאמן ישתף צעירים, מה רע בזה? זה קטנוני, זה סתם. איזה מהמרים יש לי פה? זה חבר'ה של הכדורגל, אנשים שולחים ווינר בעשרה שקלים. מה פסול במילה הזו? רגע, ואני לא צדקתי? הוא לא שיתף צעירים בבאר שבע והפועל חיפה, למרות שלא הייתי? עשית מאיתנו עולם תחתון. אתה יכול להרוס את הבית שלי, להרוס את הפרנסה, וזה לא יפה".

בקשר לטענות על הימצאותן של מכונות מזל בעסק שלו אומר נחום: "מי אמר לך על מכונות מזל? אני יכול לתבוע אותך על הוצאת דיבה. אתה מעליל עליי עלילות. אני לא חייב לאף אחד דין וחשבון מה אני עושה בעסק שלי. אני לא מתעסק בפלילים. הפועל עכו לא קשורה לזה, אני לא מתעסק בהימורים הלא חוקיים, זה לא ענייני. מכונות מזל? אני לא יודע מי ממציא את הדברים האלה. מצולם? סחטיין, מצולם. מה קשור הכדורגל למכונות מזל? יש לי מכונות מזל, מישהו שאני משכיר לו חדרון קטן. בילדים שלי, לא התעסקתי עם זה. פעם היינו שולחים ווינרים. לא יודע מה זה בטים. לא, אנשים מדברים פה על הווינר, אבל זה בכל הארץ".

עוד אמר נחום בתגובה: "אני לא מנהל במקום הימורים ואין לי תחנת ווינר. מי המציא את זה? אם בן אדם נכנס לאינטרנט ויש לו כרטיס אשראי, לדוגמה, והוא נכנס עם מספר הוויזה שלו דרך האינטרנט הפרטי שלי, מה אכפת לי מה הוא עושה בוויזה שלו? הפועל עכו לא קשורה, אני עד לזה. באיזה משחק היה חשש שנעשו דברים לא כשרים? הפועל עכו שיחקה נקי ושיחקה הכי נקי שאפשר. אלה דברים בדוקים. אין אצלנו הימורים לא חוקיים. לא היה ולא נברא, אני לא מתעסק עם זה. אני לא מתעסק עם הווינר. אני לא יודע מה זה ליינים, אני לא יודע איך מהמרים דרך המחשב. כל זה לא מעניין אותי. אני לא יודע איך זה עובד בכלל".

ציון וייצמן, יו"ר הפועל עכו, מסר בתגובה: "בעידן של המחשב אתה לא יכול לדעת מאיפה זה (התעסקות בהימורים, א.ק.) יכול להגיע. זה לא מעניין אותי, ואני לא רוצה לדעת. אני מאמין שהוא לא קשור לדברים האלה, ואם כן זה לא ידוע לי. אני מאמין שידיו נקיות. אם הוא עשה דברים, זו בעיה שלו, אבל הוא לא יכול להשפיע על הקבוצה. אז מה אם הוא קשור להפועל עכו? אני נוטה להאמין שהוא לא מעורב בדברים לא כשרים. הוא בחור נחמד וטוב. יכול להיות שחבר הנהלה שולח טוטו, מה אכפת לי? מייחסים לו דברים כאלו שיש לו השפעה על ההרכב, הוא לא יודע מה ההרכב. ההרכב נקבע סמוך למשחק. רמת המעורבות שלו נמוכה מאוד. הוא חבר הנהלה ומגיע בעיקר בשבתות, במהלך השבוע הוא כמעט לא פעיל. מי שעשה את זה (הפליל אותו, א.ק), זה סתם בן אדם מלוכלך. יש הימורים בכל הארץ. היחיד שיודע את ההרכב זה המאמן ובדרך כלל הוא מושך אותם עד יום שבת. אנשים צרי עין מחפשים להציק לו. אם הוא בכל זאת מעורב בדברים כאלה, אני לא אחראי עליו. אנשים מחפשים להזיק לו".

* סייע בהפקת התחקיר: eye contact חקירות.

ציון ויצמן יו"ר הפועל עכו. אדריאן הרבשטיין
"מייחסים לו דברים כאלו שיש לו השפעה על ההרכב. הוא לא יודע מה ההרכב, ההרכב נקבע סמוך למשחק". ציון ויצמן/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully