וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטבול התיכונים בישראל: הצעד הבא לפיתוח הענף

אורן גרינמן

28.5.2011 / 19:21

ליגת התיכונים בפוטבול עומדת לסגור עונה ראשונה, ובדרכה ליצור את התשתית להפיכת ה-IFL לכוח ספורטיבי חשוב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אם תרצו, אין זו אגדה. הוולבס מתמודדים עם הרייבנס/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע שעבר נערכו משחקי חצי גמר הפלייאוף של ליגת התיכונים בפוטבול בישראל. במשחק הגמר, שיתקיים ב-9 ביוני ב-20:00 בכפר סבא, ייפגשו המדורגת ראשונה בתום העונה הסדירה, כפר סבא הוקס (2:7), שגברה על הרביעית, בויאר פרדטורס מירושלים (6:3), והשלישית, קרית אונו וולבס (3:6), שניצחה את הרייבנס מירושלים (3:6). הגמר יהווה את רגע השיא של הליגה, שיחד עם ליגת הפוטבול הרשמית בישראל (IFL) תורמת רבות לפיתוח הענף בארץ.

הקשר בין ה-IFL לליגת התיכונים כה הדוק, עד כדי כך ששתיהן יקפאו על שמריהן ללא הזנה הדדית. יש לכך חשיבות מכרעת באשר להגדרת סדר העדיפויות לקידום הספורט בארץ. לפני שמתחילים לדבר על מעבר למשחקים של 11 נגד 11, התקנת עמודים לשערי שדה והקמת נבחרת לאומית, חשוב תחילה לבסס את הקיים בצורה נכונה. כל ליגה, בכל ענף ספורט, מתקיימת כפיתוח של מערכת משומנת להצמחת כשרונות. מדובר בתשתית חיונית שחובה לתפעל, במסגרת המגבלות הקיימות, גם בארץ.

הסיבה הראשונה לכך היא תרבותית. לא בכדי הקדיש רוברט קראפט, הבעלים של ניו-אינגלנד פטריוטס ומהתומכים הגדולים של ענף הפוטבול בארץ, את הביקור האחרון שלו בארץ למשחק תיכונים. כמו כל אמריקאי, גם הוא יודע שתרבות ספורט מפתחים בגיל צעיר, ואין מסגרת מתאימה יותר בארץ מזו של בתי הספר התיכוניים. כפי שקורה בתיכונים ובקולג'ים בארה"ב וגם בארץ (בעיקר בענפים כגון כדורסל וכדורעף) - מדובר במסגרת המספקת מעטפת רחבה ביותר, המאפשרת גיבוש קהל אוהדים רחב ומודעות גדולה יותר.

הסיבה השנייה היא מקצועית - החבר'ה הצעירים, המחונכים לרזי המשחק ועל הטכניקות המקצועיות, בהכרח ישפרו משמעותית את הרמה המקצועית של הליגה (זאת, בתנאי שמארגני הליגה ישכילו לשמר את התסיסה הקיימת סביבה בימים אלה). בהקשר לכך, גורלו של ענף הפוטבול בארץ ייקבע, במידה רבה, על פי הצלחתו של הדור הראשון של בוגרי ליגת התיכונים והיכולת לשמר את התלהבותם של אותם תלמידי י"ב, המהווים את הבסיס לקבוצות הלוקחות חלק בעונה הראשונה של הליגה.

הסיבה השלישית היא ארגונית – בארה"ב, הליגות השונות מתנהלות על בסיס הדינמיקה בין הקולג'ים לבין הליגה המקצוענית. ייתכן כי מדובר במודל אוטופי במציאות הישראלית, אך היתרון בהצמחת ענף חדש בארץ טמון ביכולת ליישם מנגנון שכזה, באופן היוצר שיוויוניות אמריקאית אופיינית, שתסייע לענף להתפתח באופן שווה ברחבי הארץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כמו בארצות הברית, גם בישראל מבינים שהתשתית נבנית בגיל צעיר. ההוקס מתמודדים עם הפרדטורס/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהם המפתחות למיצוי הפוטנציאל הטמון בליגת התיכונים?

ראשית, פריסת מוקדי הפוטבול חייבת להתרחב. כיום משחקות בליגה שלוש קבוצות מירושלים, שמסתמנת כרגע כבירתנו גם בפוטבול, קבוצה מקרית-אונו וקבוצה נוספת מכפר סבא. לשחקן הצעיר שנחשף למשחק אך גר בצפון או בדרום חייב להיות מענה, בדמות קבוצה בסמוך לאזור מגוריו ( חשוב לציין כי בימים אלה עובדים על הקמת קבוצה בבאר שבע, ה"ספרטנס").

מעבר לכך, כמובן שישנה חשיבות לעניין הכלכלי, הכבול, בעיקר בתחילת דרכה של הליגה, לסוגיית הסיקור התקשורתי. אמנם, יש הירתמות ראויה להערצה מצידם של חלק משחקני ומאמני ה-IFL לטיפוח הכשרונות הצעירים, אך יש לגבול לרמה אליה ניתן להגיע על סמך התנדבות בלבד. מלבד לגיוס ספונסרים ויצירת מודעות, החשיבות של הסיקור התקשורתי לספורט כרוכה, במידה רבה , בתיאוריית הדטרמיניזם הטכנולוגי. מדובר בתיאוריה בחקר התקשורת, אשר בבסיסה עומדת הטענה כי התפתחות החברה תלויה בהתפתחות הטכנולוגיה. החשיבות בכך נעוצה בתרומה של חווית הצפייה ופרשנות מדויקת להנאה של הצופים בארץ, במיוחד בשלבים הראשונים. מלבד המהלכים המרהיבים, שקל יותר להתרשם מהם בהילוך איטי, ההבנה של דקויות המשחק ומורכבותו, היא זו שתוכל למנף את ההתלהבות הראשונית, שניצניה כבר החלו להופיע לאחרונה, להישגים משמעותיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סיקור נרחב יעשה טוב לענף/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully