וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשכוח סופית מאלי טביב: מה יש להפועל כפר סבא להציע בליגת העל?

19.5.2011 / 14:59

אם עכו יכולה, גם בכפר סבא בטוחים שהמודל שלהם יוליד את סיפור ההצלחה הבא בליגת העל. אחרי הכל, עושים הכל הפוך מעידן טביב

"התשובה היא כן עם המון, המון סימני קריאה", אומר בעלי הפועל כפר סבא הראל רייכמן בתשובה לשאלה האם הקבוצה שבבעלותו מוכנה וערוכה להפוך לגורם יציב ורציני בליגת העל, במידה ותשלים את העבודה מול הפועל רעננה במחזור הנעילה של הלאומית. "האני מאמין שלי הוא שעם השקעה נכונה ו-4-5 שחקני חיזוק וזרים טובים, נוכל להיות קבוצת ליגת העל לגיטימית לכמה שנים טובות", הוא מוסיף ומוצא את המודל בליגה הנוכחית: "בדיוק כמו מכבי נתניה, מכבי פתח תקוה או הפועל חיפה".

אז האם הפועל כפר סבא היא באמת מה שאבי לוזון דיבר עליו כשאמר שיש מספיק מועדונים מסודרים בכדורגל הישראלי כדי ליצור ליגה תחרותית ומעניינת עם 16 קבוצות? או שהירוקים מהשרון יחזרו להיות קבוצת הנדנדה שהיו במהלך שנות ה-90 של המאה הקודמת ותחילת ה-2000 וימשיכו לנדוד בין ליגת העל לליגה הלאומית. כשרואים את ההצלחות של הפועל עכו, עירוני קרית שמונה והפועל חיפה, נשאלת השאלה: למה לא כפר סבא. קבוצת עם מסורת, עם היסטוריה, עם מגרש, עם קהילה, עם אג'נדה ושורשים. בפורמט של ליגת ה-16 היא צריכה להיות שם אפילו לפניהן.

דידי אונגר (ימין), אבי אבינו, בן מלכה, שחקני הפועל כפר סבא. ברני ארדוב
"עם השקעה נכונה ו-4-5 שחקני חיזוק וזרים טובים, נוכל להיות קבוצת ליגת העל לגיטימית לכמה שנים טובות"/ברני ארדוב

רוצים שינוי

הפועל כפר סבא הוא ללא ספק אחד המועדונים הכי פחות יציבים ב-20 השנה האחרונות, מתוכן בילתה הקבוצה תשע עונות בליגה הבכירה ו-11 בליגת המשנה. כלומר, כמעט כל עונה של כפר סבא בליגה הלאומית/ליגת העל הייתה תחת לחצים של תחתית, כשחלק ארי מהן גם מסתיימות בירידה. ברוב התקופה הזו, יותר נכון בין 1996-2008, היה אלי טביב הבעלים של הקבוצה שהתקשתה במיוחד לשמור על יציבות ועל סגל אחיד לאורך שנים למרות תקציב גבוה יחסית.

"אני לא רוצה או יכול לשפוט או לבוא בטענות למי שיש לו כסף", אומר יו"ר כפר סבא ישראל בן יהודה, "אבל מה שהיה פה בעבר זה שאלי טביב השקיע המון כסף בקבוצה הבוגרת וליקט אליה אוספים של שחקנים בלי שום קשר למקום וכך למעשה הזניח לגמרי את מחלקות הנוער. לא היה במחלקות הנוער של כפר סבא כלום כשהגענו. אנחנו לא עושים את מה שעשה טביב ולראיה תראה כמה שחקני נוער משחקים אצלנו בקבוצה הבוגרת. מה זה כסף ותקציבים? זה הכל שטויות. תראה מה קורה ב-100 מיליון שקל של מיטש גולדהאר במכבי תל אביב. שום דבר. המודל שלנו הוא בהחלט קבוצות ליגת העל כמו הפועל חיפה, מכבי נתניה או הפועל עכו. עזוב אותך מהן, תסתכל אפילו על מכבי חיפה. הכל שם זה שחקני בית וחומר מקומי. רק עם זה אפשר להצליח".

הירושה שהותיר אחריו טביב נטעה בראשי הפועל כפר סבא את התחושה שיש לבצע שינוי רדיקלי בצורת המחשבה ובקונספט של המועדון. משאבים משמעותיים ותשומת לב גדולים מבעבר הופנו למחלקות הנוער ולא רק מבחינה הצהרתית. לראיה גם קבוצת הנוער סיימה את העונה החולפת במקום הרביעי כשהיא מפגרת רק אחרי מכבי תל אביב, מכבי חיפה ובית"ר נס טוברוק. מה שמפיח בקרב אנשי כפר סבא אופטימיות זהירה לגבי העתיד. בכל זאת הקבוצה של תומר קשטן, בניגוד למי שכבר הבטיחה את עלייתה, עירוני רמת השרון, מורכבת מהרבה יותר שחקני נוער ולא מכוכבי ליגה לאומית שלא מספיק טובים כדי להוביל קבוצה בליגת העל.

"השנה אחרי טביב ובכלל התקופה הזו עד המעבר להנהלה החדשה הייתה קשה מאוד למועדון". אומר גדעון סיימון, שחקן העבר של הקבוצה ואביו של שחקנה דהיום אלירן, "אבל אני חושב שעכשיו הקבוצה בהחלט התאוששה ויכולה להתמודד באופן קבוע ורציני בליגת העל לאורך שנים. היום יש במועדון מגמה אחרת מבעבר. לבנות על הצעירים ולא להסתמך על כל מיני אוספים מקריים של שחקנים. אלה שחקנים שהיום הם פה ומחר הם בקבוצה אחרת. זה אולי טוב למועדונים עשירים וגדולים, לא להפועל כפר סבא או מועדונים צנועים יותר, שחייבים להתבסס על החומר המקומי שלהם. בכל מקרה, אני מאמין שהמצב של שנות ה-90 לא יחזור על עצמו".

אלי טביב הבעלים של הפועל כפר סבא עם אלי אוחנה. ברני ארדוב
"אלי טביב השקיע המון כסף בקבוצה הבוגרת וליקט אליה אוספים של שחקנים בלי שום קשר למקום וכך למעשה הזניח לגמרי את מחלקות הנוער. לא היה במחלקות הנוער של כפר סבא כלום כשהגענו"/ברני ארדוב

בואו נעשה סדר

פרמטר נוסף שחשוב במשוואה של כפר סבא שאמור לעזור לה בליגת העל הוא הקהל. לקבוצה מהשרון, אולי בשל המסורת שלה שכוללת אליפות אחת (1981/2) ושלושה גביעים (1974/5, 1979/80 ו-1989/90), נהנית מגרעין גדול יחסית של אוהדים. בטח לעומת מועדונים כמו הפועל עכו או עירוני רמת השרון.

"צריך להבין שהקהל בכפר סבא אוהב להזדהות עם שחקנים מקומיים וכך גם תמיד היה", מזכיר בן יהודה, "בליגת העל יגיעו כמה אלפי צופים בכל משחק ברגע שהם יחוו הזדהות עם השחקנים המקומיים, וזו ממש לא קלישאה. צריך לבוא לכאן ולראות את מחלקות הנוער, כמה אנשים עוקבים אחריהם ובאים לכל משחק והורים שנותנים הכל לילדים שלהם. ככה זה בכפר סבא. אגב זה נכון לא רק מבחינת השחקנים, אלא גם אצל המאמנים שלנו זה תמיד היה אותו הדבר. אפשר לראות את המאמנים שצמחו בכפר סבא, רובם הפכו להיות מהמובילים בארץ. אם זה יצחק שום, שלמה שרף או דרור קשטן. זו קבוצה שחייבת להיות מבוססת על שחקנים וחומר מקומי".

נקודה נוספת שיכולה לעודד את אוהדי כפר סבא היא העובדה שמדובר בסך הכל במועדון הכי יציב ומסודר בליגה הלאומית. אולי מסודר יותר גם מכמה מועדונים בליגת העל, שהראו לנו בעונה החולפת מראות שהיינו מעדיפים לוותר עליהם כמו מאמן שלא מורשה לאמן, או בעלים שרוצה להפוך למאמן. "יש כאן הנהלה מסודרת, משלמים משכורות בזמן כמו שעון תמיד", אומר סיימון, "אמנם לא משכורות עתק ולא משחקים פה איזה כוכבים גדולים, אבל המשכורות משולמות תמיד כמו שעון וההנהלה עובדת באופן יעיל".

גם יגאל הלל, שחקן העבר של הקבוצה, מביע אמון בהנהלה הנוכחית. "צריך לזכור שמועדון כדורגל זה בניין שנבנה לאורך זמן ובמובן הזה לכפר סבא יש יתרון", הוא אומר, "הדבר הכי חשוב הוא שיש פה פוטנציאל גדול ויש תשתיות. זה לא כמו בעכו או הפועל רמת גן, שאין להן אפילו מגרש ביתי. הפועל כפר סבא הוא מועדון רציני מאוד מבחינת תשתיות וגם מבחינת מתקנים. זה המועדון הקטן מהגדולים בארץ. אני חושב שניהול נכון, ויש כזה בכפר סבא, יכול להוביל את הקבוצה קדימה ולמשוך אותו בליגת העל לאורך זמן. מגיע להפועל כפר סבא וגם לעיר קבוצה בליגת העל".

אלירן סיימון שחקן הפועל כפר סבא. ברני ארדוב
מאמינים שהמצב של שנות ה-90 לא יחזור על עצמו. אלירן סיימון/ברני ארדוב

ומה בתכלס?

אז נכון שכולנו אוהבים מאוד לשקוע בדיבורים על מחלקות הנוער ולהיזכר בימים בהם כל מי ששיחק בקבוצה המקומית גם היה שכן שלנו או למד עם אח של חבר שלנו בבית ספר בעיר, אבל המציאות היא כבר מזמן לא כזו ומי שרוצה לשרוד בליגת העל חייב להשקיע משאבים כלכליים וצריך גם מזל. אלי כהן, שהוביל העונה את הפועל עכו הצנועה למקום השמיני בליגת העל, מנסה לנתח מה הגורמים שמובילים קבוצה בקליבר הזה לעונה מוצלחת.

"זה עניין תודעתי ותפיסתי בראש", הוא אומר, "זה גם תלוי הרבה במועדון, אבל לא פחות מזה במאמן, שחייב לשנות פאזה ולהבין את השינוי. אתה יכול לראות שמכבי נתניה, קרית שמונה והפועל עכו, שהן קבוצות "קטנות" עם שחקנים פחות מוכרים בליגת העל, כבשו הרבה שערים העונה. אני יכול להגיד לך כמי שאימן כמה שנים בליגה הלאומית, ששם אין הרבה שחקנים יצירתיים אז אתה יכול לבוא ולשחק סגור רק בשביל ה-0:0, 0:1 וללכת הביתה מבסוט. אבל בליגת העל הסיפור שונה לחלוטין. אמנם גם פה אתה חייב להגן חזק והכל, אבל צריך גם ליזום הרבה יותר מאשר בלאומית. במועדון קטן אתה צריך לבנות איזה שהוא בסיס ועליו לצרף שלושה או ארבעה שחקנים והאמת שלנו בעכו גם היה לא מעט מזל העונה בבחירת השחקנים".

אם מישהו חשב שראשי כפר סבא ייתפסו עם המכנסיים למטה או לא יהיו מוכנים לקראת העלייה לליגת העל, מסתבר שהוא טעה. כך לפחות טוען רייכמן: "התכנית שלנו לליגת העל כבר מוכנה מזמן. אני הייתי בטוח שבכלל לא נגיע למצב בו המשחק האחרון של העונה עוד קבוע לנו אם נעלה או לא, אלא הייתי משוכנע שנעלה כבר מזמן. זה אולי תירוץ, אבל הקיזוז פגע בנו מאוד בקטע הזה לאחר שהובלנו את הליגה כל העונה. אני לא יכול לספר בדיוק את התכניות שלנו, אבל מה שברור הוא שלא נהפוך את הפועל כפר סבא לקבוצה של שכירי חרב".

אוהדי הפועל כפר סבא. קובי אליהו
"בליגת העל יגיעו כמה אלפי צופים בכל משחק ברגע שהם יחוו הזדהות עם השחקנים המקומיים וזו ממש לא קלישאה. צריך לבוא לכאן ולראות את מחלקות הנוער, כמה אנשים עוקבים אחריהם ובאים לכל משחק והורים שנותנים הכל לילדים שלהם". אוהדי כפר סבא במשחק האחרון/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully