וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממזר חסר כבוד: סיפורו של אלכסנדר וילאפלן, קפטן צרפת שערק לגרמניה הנאצית

2.5.2011 / 6:30

סיפורו של אלכסנדר וילאפלן הוא דוגמה מצוינת לבנאליות של הרוע הנאצי: קפטן צרפת במונדיאל הראשון, "פלאטיני של אותה תקופה", שתאוות בצע ומוח קרימינלי שלחו אותו אל האס אס

במרוצת הקריירה, אלכסנדר וילאפלן עשה לעצמו שם של כדורגלן עצלן ונהנתן, שמחמיץ אימונים, לא שומר על כושר ולפעמים גם לא מתאמץ יותר מדי במשחקים. למרות קריירה מזהירה שכללה 25 הופעות בנבחרת צרפת, המוניטין הרע שצבר גרם לכך שבגיל 29 הוא כבר התקשה למצוא קבוצה ולבסוף חתם בקבוצת היספנו באסטידון ששיחקה בליגת המשנה. שלושה חודשים שכללו אינספור הברזות ובעיות משמעת הספיקו לקבוצה הקטנה מבורדו כדי לשחרר את שחקן נבחרת הטריקולור לשעבר.

מבחינתו של וילאפלן זה היה קו הסיום לקריירה שכללה בין היתר הופעה במונדיאל הראשון אי פעם, אבל גם יריית הפתיחה לקריירה מסוג אחר. פחות מעשור אחרי ששוחרר מאותה קבוצת היספנו באסטידון הקטנה, כדורגלן העבר הוצא להורג באשמת בגידה במולדת. במקום שהמורשת שלו תתמקד בכך שהיה הקפטן הראשון אי פעם של נבחרת צרפת במשחקי המונדיאל, היא מתרכזת בכך שהיה פושע מלחמה, בוזז ורוצח.

נבחרת צרפת במונדיאל 1930. GettyImages
במקום שהמורשת שלו תתמקד בכך שהיה הקפטן הראשון אי פעם של נבחרת צרפת במשחקי המונדיאל, היא מתרכזת בכך שהיה פושע מלחמה, בוזז ורוצח. אלכסנדר וילאפלן עומד שני מימין במונדיאל 1930/GettyImages

***

אלכסנדר וילאפלן עזב את אלג'יריה בגיל 14 ועבר להתגורר עם קרובי משפחה בצרפת. כעבור שנתיים החל לשחק בפ.צ סט, אז אחת מהקבוצות המובילות במדינה ועם הזמן הפך לאחד מהקשרים הטובים בצרפת. בהמשך שיחק גם בנים, וב-1929 הגיע לראסינג פריס כחלק מהמאמצים של הנשיא היהודי ז'אן ברנאר לוי להפוך את הקבוצה לאחת מהמובילות בצרפת.

באותן שנים וילאפלן כבר הפך לחלק בלתי נפרד מנבחרת צרפת ואף שימש כקפטן שלה במונדיאל הראשון אי פעם שהתקיים ב-1930 באורוגוואי. יחד עם זאת, הכדורגל בצרפת הפך למקצועני רק ב-1932 והקשר הכשרוני היה נחוש להשיג לעצמו פרנסה טובה עוד לפני כן וליהנות ממטעמי החיים. במרוצת השנים וילאפלן נהג לפקוד לעתים קרובות את מסלולי מרוצי הסוסים ובנוסף מעולם לא ניתק את הקשרים עם חברי ילדותו, שחלקם פנו לקריירת פשע. וגם וילאפלן לא טרח להתחמק מהם.

בעונת 1932/33, שהייתה הראשונה אי פעם של הליג1 הצרפתית המקצוענית, וילאפלן כבר לבש את מדי אנטיב. הליגה חולקה אז לשתי טבלאות כשהמנצחות עתידות להיפגש למשחק בודד על תואר האליפות. הקבוצה מדרום-מזרח צרפת נאבקה בקאן לאורך כל העונה ובסופו של דבר הצליחה לסיים את הליגה שלה במקום הראשון, אלא שאז התברר שאנשיה דאגו לשחד את שחקני קבוצת פיב מהעיר ליל לפני משחק ביניהן שהסתיים ב-0:5 לאנטיב. לווילאפלן היה תפקיד מרכזי באותה פרשה, אבל רק מאמן הקבוצה נענש.

באותן שנים שוחד ותשלומים בלתי חוקיים כבר היו חלק משגרת חייו של וילאפלן פורע החוק. ב-1934 נשלח הקשר למאסר של שישה חודשים בגלל עבירות של מרמה והטיית תוצאות של מירוץ סוסים, ובתחילת מלחמת העולם השנייה, אחרי שכבר פרש ממשחק, הוא צלל לעולם השוק השחור ונשלח למאסר של חודשיים אחרי שסחר ברכוש גנוב.

אחרי שיצא מבית הכלא, סיפר העיתונאי פול דויל ב"גרדיאן", וילאפלן שב לחפש את הדרך הקלה אל העושר והחל להתקרב לפושע הצמרת הנרי לאפון ולשוטר המושחת לשעבר פייר בוני, שבעצמו ישב בבית הכלא בגלל מעשי שחיתות בשנות ה-20. השניים הללו מצאו בפלישה הגרמנית לצרפת אפשרויות כלכליות נהדרות וגם הזדמנות פז להתחמק סופסוף משלטונות החוק המקומיים שעד אז עקבו אחריהם בזכוכית מגדלת. לאפון ובוני פרשו על וילאפלן את חסותם ומכדורגלן עבר ופושע שעסק בעיקר בנוכלויות בהווה, הוא הפך לפושע מלחמה.

פלישת גרמניה לצרפת בשנת 1940. AP
בוני, לאפון ו-וילאפלן מצאו בפלישה הגרמנית לצרפת אפשרויות כלכליות נהדרות וגם הזדמנות פז להתחמק סופסוף משלטונות החוק המקומיים שעד אז עקבו אחריהם בזכוכית מגדלת/AP

***

בתחילת שנות ה-40 וילאפלן וחבריו האופורטוניסטים סייעו לגרמנים במלחמתם נגד מתנגדיהם והתפרנסו בעיקר ממעשי ביזה וסחר ברכוש גנוב. אט אט החלה הכנופייה לצבור נקודות זכות רבות בקרב מפקדי האס.אס בפריז וב-1941 עצרו את אחד מראשי הרזיסטנס הבלגי ווילי לאמברכט, עינו אותו ובתום חקירה אכזרית הצליחו לעצור 600 חברים נוספים בתנועה.

עם הזמן עלתה קרנם של כנופיית הפושעים הצרפתית בעיני הנאצים ובהמשך הם הסכימו להפוך אותה ליחידת אס.אס שקראה לעצמה "הגסטאפו הצרפתי". הנרי לאפון עמד בראש ואף חילץ את וילאפלן ממאסר אחרי שזה גנב סחורה שהייתה מיועדת להגיע לידי הגרמנים. החבורה נהגה לחפש יהודים על מנת להסגירם לידי הנאצים, ובעיקר לאסוף מידע על חברים בתנועת הרזיסטנס ולהטיל אימה על תושבי פריס באמצעות סחיטה, עינויים ומעשי ביזה אלימים, כשהכסף מהווה מטרה מרכזית עבורם.

לקראת שנותיה האחרונות של המלחמה, מכונת התעמולה של אדולף היטלר החלה לשלוח זרועות לצפון אפריקה. השליט הגרמני הבטיח לערבים לנקות את מדינותיהם מיהודים וקומוניסטים והגסטאפו הצרפתי החל לגייס מקומיים ולהקים יחידה משלו - הבריגדה הצפון אפריקאית. וילאפלן, שנולד באלג'יריה וקודם לדרגת אונטר-שטורמפיהרר (סגן משנה) באס.אס, פיקד על היחידה החדשה ובהמשך זכה לכינוי אס.אס מוחמד. הוא ופקודיו נהגו לסייר בצרפת, לחפש יהודים ומתנגדי שלטון ולהטיל שררה באמצעות אלימות קטלנית. במקרה אחד שעלה במשפט שלו מאוחר יותר, וילאפלן ואנשיו רצחו במו ידיהם 10 חברים בתנועת הרזיסטנס.

הסופר הצרפתי המפורסם פיליפ עזיז, שספרו הראשון Tu trahiras sans vergogne, histoire de deux collabos (בתרגום חופשי: בוגדים בלי בושה, סיפורם של שני משתפי פעולה) עסק במעללי הגסטאפו הצרפתי בשנות המלחמה, סיפר שם על מקרה בו היה מעורב קפטן נבחרת צרפת לשעבר: "אחרי שקיבלו טיפ לגבי הסתרה של יהודי, אלכסנדר וילאפלן ושלושה מאנשיו התפרצו לביתה של ז'נביב לאונרד והאשימו אותה בהסתרת יהודי... אלכסנדר משך את האשה בת ה-59 בשערה, אבל היא סירבה לענות לשאלותיו. הוא גרר אותה לאסם סמוך, הכה אותה בקת הרובה והכריח אותה לצפות באנשיו מענים שני איכרים פשוטים ואחר כך יורים בהם למוות. בזמן שזה קרה, וילאפלן צחק. בזמן הזה אנשיו מצאו את היהודי שגברת לאונרד הסתירה - אנטואן באכמן... הם הביאו אותו לאסם ועצרו אותו. לפני שהם עזבו את המקום, וילאפלן הורה לגברת לאונרד לשלם לו 200 אלף פרנק".

אנשי רזיסטנס לצד מרגלים לטובת גרמניה בצרפת בשנת 1943. Keystone, GettyImages
וילאפלן ופקודיו נהגו לסייר בצרפת, לחפש יהודים ומתנגדי שלטון ולהטיל שררה באמצעות אלימות קטלנית. במקרה אחד שעלה במשפט שלו מאוחר יותר, וילאפלן ואנשיו רצחו במו ידיהם 10 חברים בתנועת הרזיסטנס/GettyImages, Keystone

***

המעשים דוגמת רצח חברי הרזיסטנס או החקירה האלימה של אותה גברת לאונרד, היוו חלק משגרת יומו של אלכסנדר וילאפלן, אבל הוא עוד לא ידע שימי חייו ספורים. ביוני 1944 פלשו כוחות הברית לחופי נורמנדי וראשי ממשלת וישי הגזענית, הרצחנית ומשתפת הפעולה עם הנאצים, נמלטה לגרמניה. צרפת שוחררה ועכשיו הייתה יכולה לבוא חשבון עם משתפי הפעולה והבוגדים שנשארו בתחומה.

וילאפלן נעצר והועמד למשפט בו נמצא אשם במעורבות ברצח של לפחות 10 אזרחים, כשהשופטים מציינים בנוגע ליחידה עליה פיקד: "הצפון אפריקאים הללו עינו, אנסו, רצחו וגנבו. עד ראייה סיפר שהוא ראה איך הם גוזלים תכשיטים מקורבנות שלהם שעדיין היו בחיים ושהתבוססו בדמם. זו הייתה שיטת הפעולה של וילאפלן והוא עשה זאת בשמחה". בתחילת דצמבר באותה שנה נגזר עליו עונש מוות וחמישה ימים לפני תחילתה של 1945, הוא הוצא להורג על ידי כיתת יורים, כשלצידו גם חבריו הוותיקים הנרי לאפון ופייר בוני.

באתר האינטרנט הצרפתי foot nostalgic, שסקר את סיפור חייו של וילאפלן כפי שהובא בכתבה הזו, הוצגה ביקורת קשה על ההתאחדות לכדורגל הצרפתית, שבאתרה הרשמי מציגה עובדות יבשות של וילאפלן וכן את העובדה שהוא שימש קפטן הנבחרת במונדיאל באורוגוואי, אך אי אפשר למצוא שם מילה על מעשיו לאחר מכן: "חשוב שהציבור יידע יותר פרטים על אחת מהתקופות החשוכות ביותר שידעה צרפת ועל שיתוף הפעולה איתה מצידו של וילאפלן".

וילאפלן תואר באחד מכלי התקשורת הצרפתית כמי ש"היסטוריונים מחשיבים אותו ל'פלאטיני של אותה תקופה'. הקהל הפריסאי מאוד העריך אותו בזכות המחויבות שלו". אך יחד עם זאת, סיפור חייו של מי שהיה כדורגלן נערץ, ידגיש לעד כיצד למען בצע כסף בגד במולדתו, הרג אזרחים שלה ושיתף פעולה עם מדינה כובשת ורוצחת. בצרפת לא ישכחו את הזכרון הזה לעולם.

משתפי הפעולה הצרפתים פייר בוני (ימין) עם הנרי לאפון במהלך משפטם בשנת 1944. AP
סיפור חייו של מי שהיה כדורגלן נערץ, ידגיש לעד כיצד למען בצע כסף בגד במולדתו, הרג אזרחים שלה ושיתף פעולה עם מדינה כובשת ורוצחת. פייר בוני/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully