וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתה ב-NFL: תמונת מצב

דודי כפרי

28.4.2011 / 8:59

החלטות השופטת נלסון עדיין לא הביאו לפיתרון. דודי כפרי מנסה לעשות סדר בבלגן, כולל עדכון מהפסיקה של יום רביעי

יום שלישי ה-26 באפריל היה אחד הימים היותר מוזרים בתולדות הליגה. שחקנים שרצו להגיע למתקני הקבוצות קיבלו אישור להיכנס לבניין אבל לא להתאמן, מאמנים לא ידעו עם מי מותר להם לדבר – וכל זה בשבוע של הדראפט. איך הגענו למצב המביך הזה? פשוט מאד. כשמשלבים תאוות בצע עם טמטום ומתבלים עם קצת אגואים נפוחים, כנראה שאין דרך אחרת.

בן ווטסון שחקן קליבלנד בראונס. Mark Duncan, AP
כנראה שאין דרך אחרת. בן ווטסון מקליבלנד מצא דלתות סגורות/AP, Mark Duncan

כזכור, חודש וחצי אחרי שהבעלים הכריזו על השבתה, ארגון השחקנים הודיע על פירוק ושני הצדדים תבעו אחד את השני בבית המשפט. השחקנים אמרו שמכיוון שאין להם ארגון, הבעלים לא יכולים להשבית אותם. הבעלים טענו שפירוק הארגון הוא סתם תכסיס משפטי וצריך להיות מבוטל.

כבר מהשלבים הראשונים של המשפט היה ברור שהשופטת נלסון תכריע נגד הליגה והבעלים, אבל היא ניסתה לבצע גישור. בניגוד להליך הגישור הקודם לפני המשפט, הליך שלא היה מחייב ונכשל, הפעם שופט פדרלי ניהל אותו על פי צו בית משפט. אחרי שלוש פגישות הוא הודיע ששני הצדדים לא מתגמשים יותר מדי ולכן הוא דוחה את המשך הגישור בחודש, עד שתהיה התקדמות בבתי המשפט. ביום שני השבוע ההתקדמות הזאת הגיעה – ובגדול.

לשופטת היו שלוש אפשרות: להפתיע ולפסוק לטובת הבעלים. כצפוי, זה לא קרה. היא יכלה לפסוק שההשבתה אינה חוקית, אבל לא לבטל אותה לפני שיהיה ערעור. הבעלים בנו על הפסיקה הזאת. השופטת עוד הלכה לקראת הבעלים ורמזה שהיא תפסיק את ההשבתה באופן מיידי, אבל נתנה ארכה של 48 שעות שבהן היא תשמע טיעונים. אף על פי שבהחלט הייתה אפשרות שאחת ההחלטות תהיה הפסקת ההשבתה במיידי, הליגה לא היתה ערוכה לזה כמו שצריך וקיבלנו את יום שלישי המטורף. שחקנים שיש להם בונוס על אימונים קיבלו הוראה להגיע למתקני האימון, אבל על אף שרוב הקבוצות נתנו לשחקנים להיכנס לבניין, הן לא נתנו להם להתאמן ללא נוכחות מאמני הכושר, ואף אחד לא יודע אם למאמנים מותר או אסור לדבר עם השחקנים.

מטה השחקנים (כבר אין להם ארגון) העביר הודעה שהשחקנים רשאים להתאמן, והשחקנים החופשיים מוזמנים לפנות לקבוצות. הליגה, מצידה, הזהירה את הקבוצות שכל עוד לא קיבלו הבהרות מהשופטת ההשבתה עדיין בתוקף. כל זה הועבר לכולם בשידור כמעט ישיר, הודות למידע הזמין באינטרנט ובמיוחד בטוויטר. עיתונאים חיכו במגרשי החנייה של כל קבוצה כדי לדווח בשידור חי אילו שחקנים מגיעים ואיך הם מתקבלים. דוגמה לדיווח לייב ממתקן האימונים של דנבר: אאודי שחורה חונה בכניסה לחניית השחקנים.שחקן יוצא ממנה, מתקתק את הקוד לפתיחת השער, לא מצליח. השחקן מתקשר מהאוטו ונוסע משם. אחרי כשעה מגיע עדכון מהקבוצה – לא מדובר בשחקן, שחקנים יכולים להיכנס לבניין אבל לא להתאמן. תודו שאי אפשר להשוות את העדכונים האלה להודעות המשעממות הרגילות של הפגרה, לפיהן שחקן זה וזה חתם בקבוצה כלשהי. אכן, בורכנו במזל מיוחד השנה.

דרו בריס מגיע לפגישת ה-NFL עם ארגון השחקנים. Drew Lamkey, GettyImages
מבוי סתום, השחקנים מחפשים לחזור לפעילות, הבעלים לא ממהרים/GettyImages, Drew Lamkey

מה יקרה הלאה?

אף אחד, אבל באמת אף אחד לא יודע כיצד תסתיים הסאגה המטופשת הזאת. כרגע הליגה מנסה להשאיר את ההשבתה עד לערעור. בעקבות פסיקת השופטת נלסון (ראה פסקה אחרונה), הליגה תחזור לפעילות כבר היום - היום של הדראפט. ואז נראה כאוס אמיתי.

הליגה טענה בבקשה שלה שאם תיכנס לפעילות מיידית יכול להיגרם נזק בלתי הפיך, כי שחקנים יתחילו לחתום בתנאים לא ידועים. לעומת זאת, אם יחכו לערעור שיהיה ביוני יהיה מספיק זמן לבצע את כל ההחתמות, כשכולם יודעים בדיוק מה החוקים. הבעיה היא שהשופטת כתבה פסק דין ארוך ומנומק ובו היא עומדת בצורה מאד ברורה לצד השחקנים ואומרת של- 500 השחקנים החופשיים ולרוקים שלא ייבחרו בדראפט כבר נגרם נזק הרבה יותר גדול ולכן מלכתחילה היא קבעה שצריך להפסיק את ההשבתה.

הליגה לא קיבלה ארכה עד שהערעור יושמע בחודש יוני, ערעור שהסבירות לנצח בו לא גדולה. פסק הדין של השופטת נלסון חד-משמעי, ובמצבים כאלה בכלל לא בטוח שההרכב שידון בערעור יוכל לפסול את הפסיקה שלה, אלא להתייחס רק לחלק ממנה. אם הליגה מפסידה שוב ושוב בבתי המשפט, אצל כמה שופטים שונים ובכמה ערכאות שונות, מדוע היא לא מנסה להגיע להסדר? הרי אין ספק שלהגיע להסכם באמצע הקיץ, רגע לפני שהעונה מתחילה ואחרי הפסד בבית המשפט, המצב של הבעלים יהיה הרבה יותר קשה.

פה נכנס השפן הסודי של הליגה – מלחמת כל בכל. השבוע פרסם הקומישינר רוג'ר גודל כתבה ב-WALL STREET JORNAL, שבה הוא מנסה לעקוף את הצוות שמוביל את הדיונים ולהפחיד את רוב השחקנים. במאמר שלו הוא מסביר שהטקטיקה שהשחקנים נוקטים בה יהרסו את הליגה במצבה הקיים - לא עוד תקרת שכר, לא עוד דראפט, לא עוד הליגה הטובה בעולם כמו שהכרנו.

על פי המאמר, אם השחקנים ינצחו במשפט הם יקבלו ליגה של שוק חופשי לגמרי. ואם זה שוק חופשי בלי תקרת שכר, זה אומר גם שוק בלי רצפת שכר. משכורת מינימום של שחקן תוכל להיות משכורת מינימום על פי החוק באותה מדינה, כך שאם יש שחקן שיסכים לשחק תמורת 30 דולר לשעה – הוא יתקבל לעבודה. ברור שב-30 דולר לשעה לא ימצאו שחקנים, אבל בפחות מ-100,000 לשנה דווקא יכול להיות – הרבה פחות משליש משכר המינימום הנהוג בליגה היום. הקבוצות גם יוכלו להחזיק יותר שחקנים על משכורות נמוכות, כי אין להן תקרת שכר כוללת. כנ"ל לגבי פיצויי פציעות – אם יש הסכם אישי,הקבוצה לא מחויבת לתת את ההטבות לכולם. השורה התחתונה היא ש-5 אחוז מהשחקנים ייהנו מהמצב החדש, השאר יפסידו. בנוסף, התחרותיות בליגה תיפגע בצורה אנושה, כשלבעלים כמו דניאל סניידר או ג'רי ג'ונס יהיה יתרון גדול.

רוג'ר גודל קומישינר ה-NFL. Doug Pensinger, GettyImages
המטרה שלו: שהשחקנים יילחמו ביניהם. גודל/GettyImages, Doug Pensinger

נציגי השחקנים אמרו, כמובן, שמדובר בטקטיקת הפחדה, אבל יש כבר ידיעות על התארגנויות של שחקנים מדרג הביניים שיתקפו מצב כזה, אם ייראה שזה אכן הכיוון. זאת אחת התקוות הגדולות של הבעלים: מלחמת שחקנים בשחקנים, כשבמקביל הלחץ הכללי על השחקנים יגדל כי בספטמבר הם מפסיקים לקבל משכורת.

הלחץ על הקבוצות בזמן הדראפט הוא עצום. ההחלטות שמתקבלות יכולות לרדוף את הקבוצות הרבה שנים, ולנהל אותו עם כזה חוסר ודאות זה הדבר האחרון שמישהו רוצה. כבר עכשיו הדראפט אפוף בחוסר ודאות, גם כי הוא מגיע לפני החתמות השחקנים החופשיים, גם משום שכלל לא ידוע אם כשיגיע הזמן לחתום על חוזה הוא יהיה לפי תקרת רוקים חדשה, וגם היכולת לבצע טריידים מאד מוגבלת, כי אי אפשר כרגע להעביר שחקנים. אפילו לעשות טרייד על בחירה בשנה הבאה לא בטוח שכדאי לעשות.

קבוצות כבר השלימו עם התנאים האלה, אבל הם יכולים להשתנות ממש ברגע האחרון. אני מעריך שגם אם השופטת תחליט שצריך לבטל את ההשבתה מיידית – זה יהיה מיום שני בלבד ולא יכלול את הדראפט. לאור היכולת של הבעלים להפסיד במשפטים, הם מסוגלים להפסיד גם כאן. אחרי הדראפט, בהנחה שהליגה לא תפתח שוב את השערים, יגיע אמצע מאי. ראשית, יתקבל פסק הדין במשפט של כספי הטלוויזיה, שיקבע באיזה סכום הליגה צריכה לפצות את השחקנים. יומיים אחר-כך אמור להתחדש תהליך הגישור, אבל אם לא הייתה התקדמות עד עכשיו קשה להאמין שלפני תחילת הערעור כן תהיה התקדמות. הדיונים בערעור יתקיימו לכל המוקדם בתחילת יוני, ובשאיפה עד סופו נקבל הסכם חדש, או כזה שיקבע שנמשיך בשנה הקרובה לפי החוקים של השנה החולפת, עד שיהיה הסכם.

טום קראבטרי שחקן גרין ביי פאקרס מול לאמאר וודלי שחקן פיטסבורג סטילרס. Doug Pensinger, GettyImages
האם בסופו של דבר נראה גם פוטבול בעונה הקרובה?/GettyImages, Doug Pensinger

עדכון מהרגע האחרון

הלילה (בין רביעי לחמישי) השופטת נלסון פסקה שהיא לא תיתן צו מניעה והיא סיפקה את כל ההבהרות שהליגה ביקשה. לגבי השאלה לפי איזו תקרת שכר לפעול אם בכלל - אין שום מניעה לפעול לפי חוקי העונה שעברה. לגבי הטענה שייגרם נזק בלתי הפיך אם יתחילו להחתים שחקנים - היא לא מכריחה את הקבוצות להחתים שחקנים ויותר מזה - כל התגים שהושמו תקפים עדיין.

בסיכום שלה השופטת משתמשת בהתנלות ובאמירות של הבעלים כנגדם. קודם כל, היא מראה שהקבוצות החתימו שחקנים בסוף פברואר על חוזים ותגים שמבוססים על חוקי העונה האחרונה, מה שמראה שהם כבר היו מוכנים לפני ההשבתה לאפשרות הזאת. בנוסף, הליגה שיחררה את לו"ז המשחקים לעונה הקרובה, שלפיו באוגוסט מתחילים משחקי קדם העונה, כך שהמתנה עד הערעור תפגע משמעותית ביכולת ההשתכרות של השחקנים החופשיים.

השופטת נלסון הוסיפה אזהרה לא מרומזת, שאומרת שעכשיו יש בידי הליגה את כל העובדות, והליגה תבחר איך להמשיך להתנהל בידיעה שלנתיב מסוים יכול להיות מחיר. הכוונה כנראה לכך שהליגה יכולה לנסות לקבל צו מניעה בבית הדין לערעורים והקבוצות יכולות לא להחתים שחקנים חופשיים, אבל אם הקבוצות ימשיכו לסגור את השערים בפני השחקנים הליגה תואשם בביזיון בית המשפט. היום אחר הצהריים נדע מה תגובת הליגה, אבל נראה שזה יהיה בדיוק המצב – שחקנים יוכלו להתאמן וקבוצות יקבלו שיחות מסוכנים לגבי שחקנים חופשיים אבל לא יעשו משהו מעבר לזה.

ואיך כל זה משפיע על הדראפט? אם פועלים לפי חוקי העונה שעברה, זה אומר שאין הגבלה על משכורות הרוקים ומי שייבחר בבחירות הגבוהות עדיין יקבל סכומי עתק. בנוסף, קבוצות יכולות עקרונית לעשות טרייד לא רק על בחירות אלא גם על שחקנים, אבל יכול מאד להיות שכמו שהליגה תגיד לקבוצות שכדאי להן לחכות קצת עם החתמות של שחקנים חופשיים, יגידו גם לא להעביר שחקנים בטריידים. בכל מקרה, טריידים שכוללים בחירות מדראפטים עתידיים זה הימור שלא סביר שנראה, בטח לא על בחירות גבוהות בדראפט עתידי.

אז בואו, תיהנו מהדראפט, רגע קצר שקשור באמת לפוטבול, לפני ששוב יתחיל כל הכאוס והבלגן.

עדכון ראשון: 27.4.2011, 22:30

  • עוד באותו נושא:
  • NFL

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully