וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיקר שניצחנו את אלופת העולם: סט. פאולי נשארה רק עם הזיכרונות

ערן לוי, ברלין

6.5.2011 / 10:15

סט. פאולי, הקבוצה הרומנטית בגרמניה, על סף ירידה וזה בדיוק הזמן להיזכר בניצחון ההרואי על באיירן מינכן ב-2002

הולגר סטניסלבסקי לא הפתיע איש מהנוכחים במסיבת עיתונאים שערך בתחילת החודש. השמועות על עזיבת מנג'ר סט. פאולי את תפקידו אחרי שש שנים קיבלו כנפיים שבועות רבים קודם לכן וסביר להניח שגם הוא שמע עליהן, אולי אפילו ממקור ראשון. מיד אחרי ההודעה הרשמית הצהיר סטניסלבסקי שלעולם לא יאמן את היריבה העירונית המבורג וסגר את פינת הנאמנות הנצחית למועדון חייו. מאחורי הקלעים הוא כבר סגר עם הופנהיים של דיטמר הופ. אבל אפילו סטניסלבסקי המחושב והקשוח לא עמד בהתרגשות שאחזה בו, נאלם דום ובכה. בכה מפני שהוא אינו עוד מאמן שעבר בדרכו למעלה בסט. פאולי, ומפני שסט. פאולי הוא הרבה יותר מעוד מועדון.

מיום הקמתה ב-1910 לא ביקשה פ.צ סט. פאולי להיות יותר ממה שהיא ולרוב נותרה בשולי הכדורגל הגרמני. רק הפיכת תדמיתה בסוף שנות השמונים מקבוצה שכונתית לתופעת 'קאלט' סידרה לה פרסום ארצי נרחב כקבוצה סובלנית בעלת מצע פוליטי סוציאליסטי וליברלי. לרוב ישמע עליה ההדיוט הממוצע שאינו חי בגרמניה ממטיילים שחרשו מצפון לדרום וחזרה את 930 המטרים של הריברפאן, הרחוב המרכזי של רובע סט. פאולי זרוע בתי הבושת; ומתיירי הכדורגל שעושים את כל הדרך לגרמניה כדי לראות משחק אירופי משובח ושכחו שבאותו סופשבוע משחקת המבורג בחוץ. הוא לא ישמע את אלה שמאסו בריחוק הפיזי שנוצר בין האוהדים למועדון, גם לא את הרומנטיקנים שרוצים להזדהות עם מושא אהדה אחר ולמרות המרחק הפיזי מהשכונה מוצאים בסט. פאולי הצנועה משהו שחסר להם, נוסטלגי ומרענן.

הולגר סטניסלבסקי מאמן סט. פאולי. philipp guelland, AP
בכה מפני שסט. פאולי הוא הרבה יותר מעוד מועדון. סטניסלבסקי/AP, philipp guelland

שלוחת הכדורגל של המועדון לא נטתה להצטיין בסעיף צבירת סיפורי הצלחה שיתווספו להיסטוריה הקלאסית ו/או המודרנית של הכדורגל הגרמני. בעשרים השנים האחרונות נלחמה סט. פאולי כמעט בכל עונה, אם נגד הירידה ועם למען העלייה. שתי ירידות מהליגה הראשונה הביאו אותה על סף פירוק מקצועי וביניהן נרשמו נשירות לליגה השלישית. מכל שפל התחזק המועדון וחזר לשיא יכולתו ולמקומו הטבעי תוך שאינו שוכח את את עקרונותיו בדרך למעלה.

כשהקבוצה קטנה קטנים גם הסיפורים סביבה, אבל לפעמים אין כמו סיפור קטן כדי להציג את הגדול באירועי הקבוצה אי פעם. זה די מרשים לייצג רובע ולהחזיק במשנה פוליטית, זה בטח לא מספיק להצלחה מקצועית. היכולות הצנועות של סט. פאולי מאלצות אותה לשכוח מתארים ולהיאחז בזיכרונות ממשחק שלכאורה היה גדול על מידותיה, ונרשם לזכותה תודות להתעלות קבוצתית חד-פעמית ולהיסטוריוגרפים שהעניקו משמעות קיומית להישג שתפור על קבוצות נטולות הישגים.

תוצאת המשחק בין סט. פאולי לבין באיירן מינכן, פברואר 2002. Anja Heinemann, GettyImages
ה"תואר" היחידי בו זכתה סט. פאולי להתהדר בשנותיה בבונדסליגה הראשונה. לוח התוצאות במשחק הזכור מול באיירן/GettyImages, Anja Heinemann

ב-6 בפברואר 2002 אירחה סט. פאולי את באיירן מינכן במסגרת המחזור ה-21 של עונת 2001/02. אוליבר קאן, ווילי סניול, שטפן אפנברג ומחמט שול עיטרו את הסגל הבווארי. מנגד עמדו מיודענו סטניסלבסקי, יחד עם קורי גיבס, ובחלק הקדמי תומאס מ?גל?ה וניקו פצ'ינסקי שעמדו לרשום פרק גדול בהיסטוריה העניה של סט. פאולי. ערב המשחק היתה סט. פאולי במצב קשה. בתום עשרים מחזורים עמדה הקבוצה במקום האחרון וספגה יותר מכל קבוצה אחרת בליגה. "הפיראטים" היו חייבים לנצח כדי להוריד את הליגה מהכתפיים, אבל איך לעזאזל עושים את זה דווקא מול באיירן? מסתבר שבגדול.

אחרי פתיחה אגרסיבית ושלושה כרטיסים צהובים ב-12 דקות החלה מחצית חייה של סט. פאולי. הקישור האחורי החל להרוס את כל נסיונות ההתקפה של באיירן עוד במרכז המגרש. הקפטן סטניסלבסקי, שצלע כבר בשלב מוקדם של המשחק, לא העז להרהר על חילוף ובתום טיפול ארוך על הקווים חזר למרכז ההגנה. בעיטה של מגלה עוד שלחה את הכדור למשקוף לפני שהגיעה הדקה ה-30: מרסל רט, שביטל את אגף ימין של הגנת באיירן, מסר כדור מדוד למגלה שהמתין בתוך הרחבה. מגלה, עם סיבוב מהיר במקום, ניער מעליו שחקן הגנה ובעט לפינה השמאלית של השער, הרחק מידו המושטת של קאן. סט. פאולי מוליכה והיציעים בטירוף, ותכף יש עוד. עם חידוש המשחק הגיעה באיירן למצב מעולה והחמיצה על קו השער, אבל סט. פאולי הקטנה סירבה להתרגש. בדקה ה-33 נפסק כדור קרן לזכות סט. פאולי. כריסטיאן רם הגביה לרחבה ומרסל רט שוב בישל, הפעם בנגיחה לניקו פצ'ינסקי שעמד חופשי ברחבת החמש ומשלושה מטרים בעט פנימה.

פצ'ינסקי רץ בטירוף למרכז המגרש והשדר הגרמני לא הצליח להתאפק: "לאן רוצה פצ'ינסקי להגיע? לריפרבאן!" אחר כך קאן כמעט והבקיע שער עצמי מרוב עצבים. מאזן הבעיטות לשער בסיום המחצית הראשונה עמד על 4:14 לסט. פאולי. מאמן באיירן אוטמר היצפלד נראה אובד עצות. למרות לחץ הולך וגובר וכניסתו של ג'ובאני אלבר למשחק במחצית השניה, לא הצליחה באיירן לדכא את ההתלהבות של שחקני סט. פאולי. אנדרה טרולסן, שחקן הסגל היחיד שניצח בעבר את באיירן (1990, 0:1 בחוץ), נכנס למשחק בדקה ה-66 כדי לעבות את המרכז ולשמור על הניצחון. סניול עוד הספיק להחמיץ באופן שלומיאלי לפני שנגח פנימה את השער המצמק בדקה ה-87.

שחקני סט. פאולי חוגגים, משמאל תומאס מגלה. Sandra Behne, GettyImages
"הפיראטים" היו חייבים לנצח כדי להוריד את הליגה מהכתפיים, אבל איך לעזאזל עושים את זה דווקא מול באיירן? מסתבר שבגדול. פצ'ינסקי, רט ומגלה/GettyImages, Sandra Behne

שריקת הסיום השלימה את הסנסציה. אולי הנס סירב לשוחח עם עיתונאים. קרל-היינץ רומיניגה התלונן על האגרסיביות של סט. פאולי וסירב להאמין שפער תשע הנקודות, שנפער בין קבוצתו לבין דורטמונד, עתיד להיסגר. את סט. פאולי לא עניינו הבעיות הפנימיות של באיירן. הם חגגו את הנצחון עם האוהדים כשברקע שירה של קטיה אבשטיין “Wunder gibt es immer wieder” (תמיד קורים נסים) שזכה במקום השלישי באירוויזיון 1970.

שלושה חודשים לפני משחק ההפסד במילרנטור זכתה באיירן מינכן באליפות העולם כשגברה בגמר בטוקיו על בוקה ג'וניורס 0:1. תואר קטן? משני? כמו תמיד - תלוי את מי שואלים. בתום משחק הניצחון האלמותי הוציאו בסט. פאולי חולצות ואביזרים למכירה עליהם הודפס הכיתוב "הקבוצה שניצחה את אלופת העולם" (Weltpokalsiegerbesieger, ותאמינו או לא – בגרמנית זה נשמע טוב יותר).

התואר הפיקטיבי שהומצא בפברואר 2002 הוא גם ה"תואר" היחידי בו זכתה סט. פאולי להתהדר בשנותיה בבונדסליגה הראשונה. עד היום ניתן לאתר ברחובות גרמניה גברים ונשים לובשים חולצות עם הכיתוב לעיל, כמו היו מדד משקף לאהדה כלפי המועדון בכל רחבי המדינה. באותו ערב קסום זו היתה האמת היחידה. האירוע צרב את השם "סט. פאולי" בהיסטוריה האלטרנטיבית של הכדורגל הגרמני. לנצח יהיו התואר וזכות הראשונים עליו של סט. פאולי ולא של אף מועדון אחר.

עם שוך ההתלהבות חזרה סט. פאולי לסורה, ניצחה במשחק אחד נוסף בלבד ירדה בסיום העונה לליגה השניה בהמשך אף הידרדרה לארבע שנים ארוכות בליגה השלישית לפני שחזרה העונה לבונדסליגה. העונה היא נאבקת נגד הירידה.

בסיום משחק הניצחון ההרואי על אלופת העולם אמר קפטן סט. פאולי סטניסלבסקי: "היינו חייבים לנצח במשחק הזה. היינו טובים יותר מבאיירן והיינו הקבוצה הדומיננטית ב-75 אחוז מהזמן. הרווחנו את הניצחון ביושר". אחרי 18 שנים בשורות המועדון כל מה שנותר למנג'ר האהוב, סלע קיומה של סט. פאולי המודרנית, הוא להציל את בבת נפשו מירידה. וגם אם זה לא יקרה ייזכר לנצח של קפטן אגדת סט. פאולי, שניצחה – לא פחות ולא יותר – את אלופת העולם.

ג'ראלד אסמואה שחקן סט. פאולי. GettyImages
כנראה בחזרה לליגת המשנה אחרי עונה אחת. אסמואה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully