וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספרים שיש פה ליגה

18.4.2011 / 8:00

הכתם של מכבי תל אביב, השובע של הפועל תל אביב והרעב של מכבי חיפה - הכל מתגלה במספרי העונה הסדירה. אפילו החוצפה של הקבוצות מפתח תקווה

פחות שערים, יותר מתח

עודד גביש שחקן הפועל באר שבע (שמאל) עם אביתר אילוז. ברני ארדוב
השנה תשע קבוצות היו מעורבות במתח עד הרגע האחרון לפני הקיזוז. גביש חוגג בשבת עם אילוז מקום בפלייאוף האמצעי/ברני ארדוב

לא הרבה השתנה מאז השנה שעברה בגזרת כמות השערים של ליגת העל, אבל חשוב לזכור שעדיין מדובר בשיפור לעומת עונות קודמות שהיו שחונות יותר. העונה קיבלנו כמות שערים די מספקת שכללה 618 שערים, שזה אומר ממוצע של 20.6 שערים למחזור ו-2.57 שערים למשחק. בעונה שעברה הרשתות זזו קצת יותר, 629 פעמים (20.9 שערים למחזור ו-2.62 שערים למשחק).

נתון נוסף שמעיד אולי על איכות המשחקים (בפן הכמותי) זו העובדה שכמות תוצאות ה-0:0 נשארה די יציבה. בשנה שעברה 20 משחקים הסתיימו ללא שערים, בעוד השנה נרשמו 21 משחקים מאופסים. אגב, בארבעת המחזורים האחרונים חמישה משחקים הסתיימו ב-0:0. מנגד, השורה חיובית מצביעה על צניחה משמעותית בכמות תוצאות התיקו של המשחקים. רק 119 משחקים העונה לא הוכרעו (49.5 אחוז) לעומת 138 בשנה שעברה (57.5 אחוז).

אלא שהשינוי הגדול מאז שהונהגה שיטת הפלייאוף בשנה שעברה מתייחס דווקא למתח. אם בשנה שעברה רק ארבע קבוצות היו מעורבות במאבקי הפלייאוף של המחזור האחרון (אשדוד וסכנין נאבקו על מקום בשישייה הראשונה, מכבי פתח תקוה והפועל רמת גן ניסו להינצל מהפלייאוף התחתון), הפעם חמש קבוצות היו מעורבות במאבק על הפלייאוף העליון (בני יהודה, מכבי נתניה, מכבי פתח תקוה, הפועל חיפה והפועל עכו) וארבע קבוצות נוספות על מקום בפלייאוף האמצעי (בית"ר ירושלים, הפועל באר שבע, מ.ס. אשדוד, הפועל פתח תקוה).

השליש השני של בית"ר, השלישי של הפועל פתח תקוה

שחקני בית"ר ירושלים חוגגים עם קובי מויאל. אדריאן הרבשטיין
מקום רביעי בשליש השני ומקום שביעי בשליש השלישי. קובי מויאל חוגג במחזור האחרון בקרית שמונה/אדריאן הרבשטיין

כאשר פורסים את טבלת ליגת העל לשלוש, ומסתכלים על כל שליש עונה בפני עצמו, מגלים עוד כמה נתונים מעניינים. כך למשל מתברר שהשליש הראשון של הליגה משקף ברובו את טבלת סיום העונה, פרט לכמה מקרים יוצאי דופן. כך למשל, עירוני קרית שמונה הוליכה אחרי עשרה מחזורים את הליגה (זכרתם את זה?), ובני יהודה, שתשחק בפלייאוף העליון, בכלל הייתה שייכת לחבורת התחתית ושהתה במקום ה-11.

בטבלת השליש השני של העונה מוצאים מהניתוח של עשרת המחזורים האמצעיים כי אחת הקבוצות המצטיינות ביותר היא דווקא בית"ר ירושלים. הקבוצה, שעברה זעזוע בעמדת המאמן, תפסה את המקום הרביעי בטבלת השליש השני, ממש אחרי מכבי תל אביב, מכבי חיפה והפועל תל אביב. גם על הפועל באר שבע עבר שליש שני סביר יחסית שכן היא תפסה את המקום השביעי (בדירוג עשרת המחזורים של השליש השני), אבל ההפתעה הגדולה היא מכבי נתניה, שסיימה רק במקום ה-14 המאכזב (ומוקמה 11 בסיום המחזור ה-20). גם אשדוד, שהידרדרה בשארית העונה, עברה שליש שני טוב יחסית ומוקמה שמינית במשחקי המחזורים הללו (ותשיעית בסיום המחזור ה-20).

את הסיבוב האחרון ניצחה מכבי חיפה בקלות (25 נקודות), אבל את ההצגה גנבו בעיקר בני יהודה (מקום שני) והפועל פתח תקוה (חמישי). גם על פי טבלת השליש השלישי, קצב צבירת הנקודות של בית"ר ירושלים הוא טוב יחסית (15 נקודות, מקום שביעי), בעוד מכבי תל אביב סבלה מרצף ההפסדים והמשבר האחרון שפקד אותה ובדירוג עשרת המחזורים האחרונים של העונה היא נמצאת רק במקום ה-13 (אפילו בני סכנין מקדימה אותה).

המאלבסיות לא שולטות בעצמן

יובל נעים מאמן הפועל פתח תקוה הולך מאחורי פרדי דוד מאמן מכבי פתח תקוה. ברני ארדוב
לא הצליחו לרסן העונה את השחקנים שלהם. פרדי דוד ויובל נעים/ברני ארדוב

זוכרים ששלומי ארבייטמן ואיתי שכטר השאירו אבק לשאר חלוצי הליגה בעונה שעברה? חלוצה של מכבי חיפה לשעבר כבש 26 שערים וחלוצה של הפועל תל אביב הרשית 22 פעמים, אבל השנה המצב קצת שונה בטבלת מלך השערים. בכל העונה שעברה (כולל משחקי הפלייאוף), רק עשרה שחקנים כבשו כמות שערים דו ספרתית, ואילו העונה, כשנותרו עוד חמישה מחזורים לשחק, לא פחות מ-13 שחקנים ניצבים בצמרת טבלת מלך השערים.

ומיהי הקבוצה הכי קבוצתית? אצל מי יש מגוון שחקנים שכבשו העונה שערים? הקבוצה שנמצאת במקום הראשון בפרמטר הזה היא עירוני קרית שמונה, שבשורותיה 14 שחקנים שונים כבשו שערים העונה. במקום השני נמצאות דווקא מכבי פתח תקוה, יחד עם מכבי חיפה (13 שחקנים שונים). הפועל תל אביב ובני יהודה יחד במקום הרביעי (12 שחקנים), מכבי תל אביב, הפועל באר שבע, מ.ס. אשדוד ובני סכנין במקום השישי (11 שחקנים), מכבי נתניה, הפועל עכו והפועל פתח תקוה במקום העשירי (10 שחקנים), והפועל חיפה, בית"ר ירושלים, הפועל אשקלון והפועל רמת גן סוגרות את הטבלה, שכן העונה רק תשעה שחקנים שונים כבשו אצלן שערים.

ואם התייחסנו לגיוון במכבי פתח תקוה בנושא השערים, נראה שגם בגזרת טבלת האדומים המלאבסים מתעקשים לככב. למכבי ולהפועל פתח תקוה הונפו העונה לא פחות מ-18 כרטיסים אדומים, כאשר עשר פעמים פרדי דוד ראה העונה שחקנים שלו מורחקים (הרחקה בכל שלושה משחקים בממוצע), בעוד הפועל פתח תקוה סבלה "רק" משמונה הרחקות. הפועל אשקלון גם היא ניצבת בצמרת עם שש הרחקות והפועל רמת גן עם ארבע הרחקות. מכבי תל אביב ובית"ר ירושלים ראו העונה שתי הרחקות כל אחת, אצל מכבי חיפה הורחק שחקן אחד (אייל גולסה), ויש שתי קבוצות שסיימו עונה שלמה עם 11 שחקנים – בני יהודה והפועל חיפה.

מכבי תל אביב הכי קבוצת מאני טיים בליגה

מאור בוזגלו שחקן מכבי תל אביב עם אלירן עטר. ברני ארדוב
ב-88 אחוז מהמקרים שהם כבשו שער ראשונים במשחק, הם גם ניצחו בסופו של דבר. זה האחוז הגבוה ביותר בליגה. בוזגלו ועטר/ברני ארדוב

הקבוצה שפותחת העונה את המשחקים שלה בסערה היא הפועל תל אביב. האדומים כבשו ב-30 המחזורים של העונה 11 שערים ברבע השעה הראשונה, יותר מכל קבוצה אחרת, אבל אולי יפתיע אתכם שקבוצת המאני טיים הבכירה (יחד עם הפועל תל אביב) היא דווקא מכבי תל אביב. הצהובים והאדומים כבשו 13 שערים ברבע השעה האחרונה של המשחקים שלהם.

ועוד נתון מעניין לגבי הצהובים: ב-88 אחוז מהמקרים שמכבי תל אביב כבשה שער ראשונה במשחק, היא גם ניצחה בסופו של דבר. האחוז הזה גבוה יותר משאר הקבוצות בליגה (הפועל תל אביב במקום השני עם 86 אחוז, הפועל חיפה שלישית עם 83 אחוז). מי שהצליחה להתמודד כשהיא עם הגב אל הקיר בצורה הטובה ביותר העונה היא מכבי חיפה, שבכל משחק שני שבו היא לא כבשה ראשונה, היא ניצחה (הפועל תל אביב עם 25 אחוזי הצלחה). בני סכנין, הפועל אשקלון, הפועל רמת גן ואפילו מכבי פתח תקוה לא הצליחו ולו פעם אחת העונה לנצח אחרי שנקלעו לפיגור.

ולסיום, מבט לעבר הקהל של הקבוצות השונות מגלה שלמשחקי הפועל תל אביב הגיעו העונה הכי הרבה צופים עם ממוצע של 11,174 אוהדים למשחק בית, 8.3 אחוז יותר ממכבי תל אביב (10,314 אוהדים) ו-20 אחוז יותר ממכבי חיפה (9,300 אוהדים). בית"ר ירושלים ניצבת במקום הרביעי עם 5,533 אוהדים. הקבוצה החמישית האהודה העונה היא הפועל חיפה (4,700) והשישית היא הפועל באר שבע (3,333). את הטבלה הזו סוגרות מ.ס. אשדוד (1,500), הפועל רמת גן (1,090) והפועל עכו (880) עם מספרים מאכזבים מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully