וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאת ביניים: מוריניו מוביל על גווארדיולה

17.4.2011 / 9:04

האחד שמר על אוזיל למשחקים הקובעים, השני בזבז את פויול. מיכאל יוכין פותח את המעקב שלו אחר סדרת הקלאסיקו, ומזהה ניצחון מוראלי לריאל

בדיחה מספרת על שני רס"רים שהתערבו איזה חייל מסוגל לאכול יותר לחמניות. ביום התחרות זלל החייל של הנגד הראשון 30 לחמניות, בעוד החייל השני נעצר על 25 בלבד ולא יכול היה להכניס עוד פירור לפה. "מוזר", מילמל הרס"ר המפסיד, "הרי רק הבוקר באימון הוא חיסל 50 לחמניות".

במובן מסוים, הקלאסיקו שנערך אתמול בסנטיאגו ברנבאו היווה עבור ז'וזה מוריניו ופפ גווארדיולה אימון מיותר ממנו היו שמחים להימנע. הקרב על האליפות, אם למישהו בבירת ספרד עוד היו אשליות בנושא, הוכרע כאשר ריאל הפסידה לפני שבועיים לחיחון, ואת המפגש הראשון מבית הארבעה רצו שתי הקבוצות לעבור בשלום, מבלי להיפגע ומבלי לחשוף כוונות ונשקים סודיים לקראת המשחקים החשובים באמת. אם אפשר, שתיהן חשקו גם להשיג יתרון מוראלי. בארסה חלמה על ניצחון שישי רצוף על ריאל בליגה, שהיה משווה שיא של הבלאנקוס משנות ה-60'. המטרה של כוכבי מדריד הייתה, בראש ובראשונה, להוכיח לעצמם שהם מסוגלים לתת פייט לקטלונים גם אחרי החמישייה המוחצת שחטפו בסוף נובמבר בקאמפ נואו.

לאור הנחת יסוד זו, ניתן לקבוע כי מוריניו עמד במשימה טוב הרבה יותר מאשר גווארדיולה. כל מאמן סיפק הפתעה אחת גדולה בהרכב – קרלס פויול פתח במרכז הגנת בארסה למרות שהקאמבק שלו תוכנן, לפי כל התחזיות בעיתונות הספרדית, רק לגמר הגביע ביום רביעי. מנגד, סופסל מסוט אוזיל לטובת עיבוי הקישור האחורי של ריאל, שם הופיע פפה לצידם של סמי חדירה וצ'אבי אלונסו. בעוד ההימור של ברצלונה התברר כקטסטרופה עם פציעתו המחודשת של הקפטן, הרי שתוכנית הפעולה של מוריניו עבדה נהדר. ריאל שרדה את המחצית הראשונה באיזון כוחות יחסי בלי הפליימייקר הגרמני, בעוד הצגתו המבריקה של אוזיל אחרי ההפסקה לא רק הניבה את שער השוויון המפוקפק, אלא גם הותירה חשש כבד בליבם של שחקני ההגנה הקטלונים ושמרה אותו רענן לקראת המשחקים החשובים, כשהביטחון העצמי שלו בשמיים.

שחקן ריאל מדריד כריסטיאנו רונאלדו לצד שוער ברצלונה ויקטור ואלדס. רויטרס
המטרה של כוכבי מדריד הייתה, בראש ובראשונה, להוכיח לעצמם שהם מסוגלים לתת פייט לקטלונים/רויטרס

קרלס פויול והלחמניות

טרזן לא שיחק מאז ינואר, ובברצלונה הצליחו לשמור במשך שבועות רבים על חשאיות סביב קצב החלמתו. לבסוף, הוכרז כי הקפטן חזר לאימונים, והוא עשוי להיות כשיר לחצי-גמר ליגת האלופות. בהמשך, נודע כי תאריך חזרתו הוקדם לגמר הגביע. "פויול מת לשוב למגרשים, אבל הרופאים הזהירו אותו ואותי שהוא עבר פציעה לא קלה כלל. לכן נצטרך להתאזר בסבלנות" אמר גווארדיולה רק לפני שבוע. ובכל זאת, השעייתו של חאבייר מסצ'ראנו, בצירוף חוסר אמון גלוי בגבי מיליטו, הוחלט לזרוק את פויול למים העמוקים כבר במשחק שחשיבותו נמוכה בהשוואה לאתגרים שמחכים לבארסה בשבועיים הקרובים. סביר להניח שרצונו של הקפטן שיחק תפקיד מרכזי. ייתכן מאוד שגווארדיולה רצה לבחון את כשירותו ולתת לו הרצה למשך פחות מ-90 דקות. בשורה התחתונה, מדובר בטעות עם השלכות פוטנציאליות לא מבוטלות. אם יתברר שהפציעה המחודשת של פויול רצינית, הרי שהוא ומאמנו אכלו אתמול כמות מטורפת של לחמניות באימון.

עד שירד מהמגרש על אלונקה, הפגין פויול כושר סביר, אך לא יותר מזה. ההקרבה והנחישות היו שם, אבל בהתקפות המהירות הבודדות של ריאל במחצית הראשונה הורגש שהוא עדיין לא חזר למיטבו. אחזקת הכדור המתמשכת של בארסה מנעה מהלבנים אפשרות להגיע להזדמנויות רבות ליד השער, אך התחושה הייתה כי כל הצטרפות של שחקן מהעורף המדרידאי מהווה סכנה ממשית על השער של בארסה. מרסלו ופפה הביכו, כל אחד בתורו, את ההגנה הקטלונית. גם במצבים הנייחים לא הורגשה נוכחותו הרגילה של פויול, ובריאל כדורי קרן שגרתיים גרמו לשלושה מצבי הבקעה קורצים. אם זה היה המצב עם פויול, הרי שבלעדיו הסכנה גדולה שבעתיים. זה הלקח שריאל למדה, ואפשר לסמוך על מוריניו שהוא ייושם היטב במפגשים הבאים.

מאמן ריאל מדריד ז'וזה מוריניו. רויטרס
ובריאל כדורי קרן שגרתיים גרמו לשלושה מצבי הבקעה קורצים. אם זה היה המצב עם פויול, הרי שבלעדיו הסכנה גדולה שבעתיים. זה הלקח שריאל למדה/רויטרס

מסוט אוזיל והלחמניות

ב-29 בנובמבר היה אוזיל השחקן החלש ביותר בתבוסה המחפירה של ריאל לבארסה, והיו מועמדים לא מעטים לתואר. הגרמני, שהתאקלם בברנבאו במהירות שיא והשכיח לחלוטין את קאקה, לא הצליח לגעת בכדור, כשל במשימות ההגנתיות והוחלף במחצית. אלא שבחודשים שלאחר מכן, המשיך הרכש מברמן להיות אחד הכוכבים הגדולים בליגה הספרדית, והיעדרותו מההרכב הפותח אתמול היוותה לא פחות מסנסציה. אחרי שריקת הסיום, צריך להסיר את הכובע בפני מוריניו על המהלך שהצליח אפילו יותר מהמצופה. בעוד המטרה המרכזית של הפורטוגלי היתה למנוע תבוסה, הוא תפס שתי ציפורים במכה אחת.

מצד אחד, סייע פפה, הקשר הדפנסיבי הנוסף בהרכב, בהפעלת לחץ על מובילי הכדור של בארסה, וכך הצטמצם מספר המצבים ליד שערו של איקר קסיאס על אף אחוזי אחזקת הכדור הדמיוניים של האורחים. במקביל, נמנעה מאוזיל ההשפלה שעבר בקאמפ נואו, אשר הייתה מסכנת מאוד את שלוותו הנפשית לקראת המבחנים האמיתיים. יש לזכור שגם בחצי גמר המונדיאל נתקל הפליימייקר הגרמני בבעיות קשות ביותר מול הקישור הספרדי, ולא הביא לידי ביטוי אפילו רבע מהפוטנציאל העצום שלו. מוריניו הבין כי בניגוד מוחלט להגיון הטבעי, הדרך לשיקום הביטחון העצמי של אוזיל עוברת בספסולו במשחק אשר חשיבותו נמוכה יותר.

הגרמני נזרק למערכה רק כאשר ריאל הייתה בפיגור ובנחיתות מספרית, ועומס הציפיות על כתפיו היה מינימאלי. התוצאה הייתה פנומנלית. אוזיל אחראי יותר מכולם על כך שריאל הצליחה להיאבק כשווה מול בארסה בחצי השעה האחרונה. ניהול המשחק שלו היה פנטסטי, רוב מסירותיו מדויקות, והוא אף חתום על חטיפת הכדור ליד רחבת ברצלונה בהתקפה שבסיומה שרק השופט לפנדל שערורייתי למדי. לגמר הגביע ביום רביעי יגיע אוזיל רעב – הוא הרי בקושי טעם לחמנייה באימון, והביס שלקח היה מתוק במיוחד.

שחקני ריאל מדריד, מארסלו, פפה, מודים לקהל. רויטרס
סייע בהפעלת לחץ על מובילי הכדור של בארסה, וכך הצטמצם מספר המצבים ליד שערו של איקר קסיאס. פפה/רויטרס

מה נשתנה אחרי ליל הסדר?

לקראת גמר גביע המלך בוולנסיה, יצטרכו שני המאמנים להתמודד עם מספר סוגיות בוערות. שינוי מהותי מאוד בהרכב ברצלונה יהיה בעמדת השוער – חוסה מנואל פינטו עמד בין הקורות בכל משחקי הגביע וימשיך בכך גם ביום רביעי. פינטו בן ה-35 הוא שוער משנה נהדר שהוכיח את עצמו גם העונה כאשר החליף את ויקטור ואלדס הפצוע. עם זאת, בהשוואה לואלדס, הוא הרבה פחות בטוח ביציאות לכדורי גובה, במיוחד במצבים נייחים. אתמול ניצחו שחקני ריאל בעליה לנגיחות רבות אחרי ביצוע קרנות ובעיטות חופשיות, מה שכמעט הסתיים בשערים של כריסטיאנו רונאלדו ופפה. סרחיו ראמוס גילה עליונות אווירית על כל שומריו האפשריים. הבעיה עשויה להחמיר עוד יותר מבחינת ברצלונה כאשר פינטו יעמוד בשער. אתמול הוגבהו רוב הקרנות כאשר הכדור מסתובב "החוצה", כלומר מתרחק מהשוער ומכריח אותו להישאר על קו השער. ביום רביעי אפשר יהיה לסובב כדורים "פנימה", לתוך תיבת השוער, ולחולל מהומה גדולה אפילו יותר.

ההחלטה של גווארדיולה על זהות מחליפו של פויול תהיה קריטית. סרג'יו בוסקטס מסתמן כאופציה המועדפת על המאמן, אבל הוא איטי מדי בשביל בלם, וגם לא הוכיח את עצמו ברמה הגבוהה ביותר. הוא נוטה להיכנס ללחץ כאשר האחריות עליו, ולראיה השער העצמי שנגח בגומלין שמינית גמר ליגת האלופות מול ארסנל בכדור קרן פשוט. הסטתו לעמדת הבלם גורמת גם בעיות בהנעת הכדור במרכז המרגש. על אף שיפור מתמיד ביכולתו, מסצ'ראנו עדיין לא הסתגל לגמרי לסגנון המשחק של בארסה, בעוד השילוב של סיידו קייטה ב"משבצת בוסקטס" במוצ"ש התברר כאחד הגורמים לפריחתו של אוזיל. האפשרות השנייה היא לפתוח עם מסצ'ראנו כבלם, אך ניסיונו בתפקיד קטן אפילו יותר, והדבר יחייב את בוסקטס לשחק בעמדה נסוגה מאוד. בנסיבות שנוצרו, ייתכן ועדיף לגווארדיולה להמר בכל זאת על מיליטו. הארגנטיני ניחן במשחק ראש טוב, ומצד שני יוכל בוסקטס למלא את תפקידו הקבוע ולא יופר האיזון והתיאום הנהדר בקישור.

מוריניו יודע היטב שאוזיל חייב לפתוח ביום רביעי, אך על חשבון מי? הפתרון הטבעי היה להסיט את פפה למרכז ההגנה במקומו של ראול אלביול המושעה, אך יש כאן לא מעט בעיות. ראשית, זה יסמל חזרה להרכב שהובס ללא תנאי בנובמבר. שנית, המאמן התרשם מאוד מהצלחתו של פפה בקישור האחורי, ומכיר היטב את הנטייה של הבלם הברזילאי-פורטוגלי למחדלים טקטיים ומשמעתיים בתפקידו הקבוע כבלם. לכן, ייתכן שיהיה נכון יותר לשמר את מה שהצליח אתמול. פפה יישאר בקישור, סרחיו ראמוס יעבור לעמדת הבלם, ואלבארו ארבלואה ישתלב כמגן ימני. לאור הקושי של הגנת בארסה בהתמודדות עם משחק פיזי וכדורי גובה, ייתכן שעמנואל אדבאיור – על כל מגבלותיו והחמצותיו - יהיה עדיף על קארים בנזמה, שנראה במוצ"ש כצל של עצמו אחרי שהחלים מפציעה. אנחל די-מאריה יפתח במקרה כזה על הספסל, ונקבל את המערך ששיחק במחצית השנייה אמש, בתוספת משמעותית מאוד של צ'אבי אלונסו בקישור. ריאל השיגה ניצחון מוראלי במשחק ההכנה, אך האם זה יספיק לה במבחנים האמיתיים ללא עזרת השופטים? את התשובה נקבל ב-17 הימים הקרובים.

פפ גווארדיולה מאמן ברצלונה. רויטרס
בעיה במרכז ההגנה. גווארדיולה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully