וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התבוסה הכי גדולה בהיסטוריה

14.4.2011 / 11:50

כבר שכחתם? השבוע מלא עשור ל-0:31 של אוסטרליה על סמואה האמריקנית, באחד הסיפורים הכי מביכים והכי מצחיקים בתולדות המשחק. זה הזמן להיזכר בו ובכתם שנדבק לפיפ"א עם תוצאה ששברה שיא שפל

"אף אחד לא ניצח... זה היה מביך, זו בושה". במילים הללו סיכם מאמן נבחרת אוסטרליה לשעבר, פרנק פארינה, את הניצחון של נבחרתו על נבחרת סמואה האמריקנית במוקדמות מונדיאל 2002. לוח התוצאות באצטדיון בקופס הארבור, עיירת חוף המרוחקת כשבע שעות נסיעה מסידני, הורה אחרי השריקה האחרונה על 0:32 לזכותה של אוסטרליה, אך עד מהרה הבינו כולם שנפלה כאן טעות.

שער של ארצ'י תומפסון נפסל בטענת נבדל, אבל האחראים על לוח התוצאות לא הבחינו בכך שהוא בוטל. אחרי בירור קצר התמונה התבהרה – התוצאה הנכונה הייתה 0:31 לאוסטרליה (מצורף לינק לתקציר המשחק). השפלה לסמואה האמריקנית? אולי, אבל באותו משחק באפריל 2001, לפני 10 שנים בדיוק, ההשפלה הגדולה יותר הייתה שייכת לכדורגל העולמי ולפיפ"א.

שחקן נבחרת אוסטרליה בשנת 2001, ארצ'י תומפסון. GettyImages
לות התוצאות הורה על 0:32, אבל עד מהרה הבינו כולם שנפלה כאן טעות. שער של ארצ'י תומפסון/GettyImages

***

סמואה האמריקנית, שמייצגת קבוצת איים בהם כ-65 אלף תושבים, השתתפה בטורנירי כדורגל מקומיים ביבשת אוקיאניה, אבל הצטרפה לפיפ"א רק בשנת 1998. כעבור שלוש שנים ייעדה להם הגרלת מוקדמות מונדיאל 2002 השתתפות בבית א' באזור האוקיאני, בית שכלל גם את אוסטרליה, טונגה, סמואה ופיג'י. באוסטרליה, אגב, לא מבינים עד היום מדוע בתור הנבחרת הבכירה ביבשת הם נאלצו להשתתף בשלב כל כך מוקדם.

סמואה האמריקנית היא טריטוריה ימית המשתייכת לארצות הברית ופיפ"א, שחששה שראשי ההתאחדות שלה יגייסו שחקנים מסמואה, אישרה רק לשחקנים עם דרכון אמריקאי לשחק בנבחרת. בלית ברירה נופו כמעט כל שחקני הסגל המקורי, ממנו נשאר שריד אחד - השוער ניקי סלאפו.

עכשיו היו צריכים המנהל המקצועי טוני לאנגקילד ןהמאמן טונואה לוי (LUI) להרכיב במהירות נבחרת לאומית חדשה והחלו לתור אחרי שחקנים שגם מחזיקים בדרכון אמריקאי. התוצאה הייתה שהסגל הסופי שהמריא למשחקי המוקדמות שהתקיימו באוסטרליה, כלל 16 שחקנים בלבד - שלושה מהם נערים בני 15 - והגיל הממוצע שלו היה 18. חלקם הגיעו בלי נעלי כדורגל, שניים נפצעו במהלך האימונים ורובם מעולם לא שיחקו משחק מלא של 90 דקות. הפארסה בחסותה של פיפ"א עמדה להתחיל.

איך נראתה היריבה? פרנק פארינה וההתאחדות האוסטרלית הסכימו לוותר על הארי קיוול, מארק וידוקה, דני טיאטו ומספר ליגיונרים נוספים, אבל אחרים נאלצו לעשות את המסע המפרך הביתה. טוני וידמאר וקרייג מור שיחקו באותה תקופה בריינג'רס הסקוטית, הקפטן קווין מוסקאט לבש את מדי וולבס האנגלית ועל הספסל ישבו היידן פוקס מווסטהאם, ג'ון אלויסי מקובנטרי וסקוט צ'יפרפילד, שעמד בפני קריירה מפוארת בפ.צ באזל. הם וכוכבים אחרים, ומולם חבורת נערים שעזבו את בית הספר למספר ימים כדי לייצג את מדינתם.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
שוער נבחרת סמואה האמריקנית בשנת 2001 ניקי סלאפו. GettyImages
השוער ניקי סלאפו/GettyImages

***

לפני המשחק הסמואנים הצעירים התאספו והחלו לשיר בקול כדי להפיג את המתח. "הם זמרים פנטסטיים", אמר מספר שעות לאחר מכן דייויד סמית מההתאחדות האוסטרלית, "הם אנשים נהדרים עם קול יפהפה, אבל הם פשוט לא יודעים לשחק כדורגל. גם קבוצת מילואים של קבוצה חובבנית מהליגה השביעית הייתה מנצחת אותם".

האורחים האומללים החזיקו מעמד שמונה דקות לפני שנשטפו על ידי האוסטרלים. עד המחצית הייתה התוצאה 0:16 ובסיום 0:31. יומיים אחרי ששברו את השיא העולמי במשחקי מוקדמות מונדיאל עם ניצחון מגוחך לכשעצמו 0:22 על טונגה, הסוקרוס עשו זאת פעם נוספת. ארצ'י תומפסון כבש 13 שערים ודיוויד זדריליץ', שחקן אונטרהכינג מהבונדסליגה הראשונה בגרמניה, הוסיף שמינייה. "האוסטרלים היו כל כך מהירים, זה היה נראה כאילו הם רוכבים על אופנועים", אמר אחד מהנערים המובסים.

13 השערים של תומפסון שברו את שיאו בן 93 השנים של סופוס נילסן הדני, שבאולימפיאדת 1908 הבקיע 10 פעמים את שערה של צרפת, אבל החלוץ שכעבור כמה חודשים חתם בליארסה הבלגית, ידע: "לשבור את השיא זה חלום שהתגשם, אבל צריך להסתכל על הנבחרות נגדן אנחנו משחקים ולהתחיל לשאול שאלות. אנחנו לא צריכים להשתתף במשחקים הללו".

יו"ר ההתאחדות לכדורגל של אוקיאניה ואוסטרלי בעצמו, בזיל סקרסלה, התגונן בפני הביקורת מבית על שיטת המוקדמות: "לכל הנבחרות הקטנות יש זכות לשחק נגד אוסטרליה וניו זילנד כמו שלהן יש זכות לשחק נגד ברזיל, ארגנטינה וצרפת", אבל הדברים של ארצ'י תומפסון עלו בקנה אחד עם הרגשות של ראשי פיפ"א, שהבינו שגם התאחדות הכדורגל העולמית נושאת באחריות לבושה.

שחקן נבחרת אוסטרליה בשנת 2001, קווין מסקט, לפני שחקן סמואה האמריקנית, פאטי פאגיאי. Darren England, GettyImages
טוני וידמאר וקרייג מור שיחקו באותה תקופה בריינג'רס הסקוטית, הקפטן קווין מוסקאט/GettyImages, Darren England

***

הידיעות על המשחק הופיעו בכל כלי התקשורת הגדולים בעולם ואנשים שהיו יכולים להעביר חיים שלמים בלי לדעת שישנו מקום שנקרא סמואה האמריקנית, ידעו עכשיו שגם יש לה נבחרת כדורגל גרועה. הם ידידותיים, הם נחמדים, הם חייכניים, הם אופטימים... מיהרה התקשורת המערבית לצייר בהתנשאות את שחקני ואנשי סמואה האמריקנית כילידים מנותקים וחביבים. אולם גם הסיפורים המשעשעים, השיא שנשבר והצבע מקצה העולם לא הסתירו את העובדה שמדובר כאן במשחק רשמי במסגרת מוקדמות מפעל הכדורגל הגדול והיוקרתי בעולם. והפרק של המשחק הזה, קצר ככל שיהיה, הוא כתם על המילה מונדיאל.

"אני לא חושב שזה יקרה שוב", אמר דובר פיפ"א, קית' קופר, "באף אחת מהיבשות האחרות אין הבדלים כל כך גדולים בין הצמרת לתחתית". ובמשחקי מוקדמות 2006 פיפ"א אכן דאגה לשינוי. אוסטרליה החלה לשחק בשלב מאוחר יותר ונמנעה משחזור היסטורי של המפגש עם סמואה האמריקנית, אבל עדיין דרסה יריבות כמו פיג'י, איי שלמה וטהיטי ואת הדרך למונדיאל 2010 כבר עשתה דרך אסיה, שם שחקניה זוכים לתחרות גדולה יותר ולא מרגישים שהם מבזבזים את זמנם.

מה על סמואה האמריקנית? המאמן באותה תבוסת 31:0, טונואה לוי, אמר אז ש"פוגע בנו שאנשים אומרים שאנחנו לא צריכים להיות כאן. הכדורגל שלנו מתפתח וזו השנה השנייה ברציפות בה הכנסנו אותו לתכנית הלימודים בבתי הספר. יש לנו נבחרת נערים טובה ובתוך חמש שנים נוכל להתחרות בנבחרות אחרות". אלא שמאז עברו 10 שנים והנבחרת שמככבת במקום ה-205 והאחרון בדירוג של פיפ"א, עדיין לא יכולה להתחרות באף נבחרת אחרת.

הנבחרת הקיקיונית מהאוקיאנוס השקט סיימה את שלב מוקדמות המונדיאל הראשון בתולדותיה עם חמישה הפסדים מחמישה משחקים ומאזן שערים 57:0. כעבור ארבע שנים הפסידה בארבעת המשחקים שלה שהסתיימו ביחס שערים 24:1 ובמוקדמות מונדיאל 2010 ארבעת ההפסדים שלה הניבו יחס שערים 38:1. איך אמר פעם טוני לאנגקילד, שעמד בראש הצוות המקצועי של הנבחרת? "בכדורגל יש שלוש אפשרויות: לנצח, לסיים בתיקו ולהפסיד. אבל אצלנו יש רק אפשרות אחת והיא האחרונה".

שוער נבחרת סמואה האמריקנית בשנת 2001 ניקי סלאפו. GettyImages
מאז אותו משחק אוסטרליה עברה לשחק באסיה. וסמואה האמריקנית? מאז התבוסה עברו 10 שנים והנבחרת שמככבת במקום ה-205 והאחרון בדירוג של פיפ"א, עדיין לא יכולה להתחרות באף נבחרת אחרת. ניקי סלאפו אחרי עוד ספיגה בקופס הארבור/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully