וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמעון מזרחי לבג"צ: "העתירה הוגשה על ידי אוהדי הפועל"

10.4.2011 / 11:33

יו"ר מכבי תל אביב הגיש לבג"צ תגובה לעתירה נגד בחירתו לחתן פרס ישראל: "הוגשה בחוסר תום לב ובחוסר ניקיון כפיים. מזרחי אינו חבר אישי של טל ברודי". גם המדינה פסלה בתגובתה את הטענה לניגוד עניינים. הדיון יתקיים ביום שני

העתירה בעניינו של שמעון מזרחי נקבעה לדיון בבג"ץ מחר (שני), בשעה 12:30 בצהריים, בפני השופטים עדנה ארבל, חנן מלצר ואשר גרוניס.

כמתחייב, הגישה הבוקר המדינה את תגובתה לעתירה. "העתירה אינה תוקפת את זכאותו המהותית של עו"ד מזרחי לפרס ישראל ונדמה כי קשה לחלוק על תרומתו המשמעותית לספורט הישראלי, אלא טענותיה מצטמצמות לקשרים לכאורה של חברות הדוקה בין יו"ר ועדת הפרס, מר טל ברודי, לבין עו"ד מזרחי.

"המדינה טענה כי "ועדת הפרס בחרה בשמעון מזרחי פה אחד, כנדרש לפי תקנון הפרס, לאחר שערכה דיון מקיף ויסודי במועמדותם של כלל המועמדים בתחום הספורט, על מנת להבטיח כי המועמד הנבחר הינו בעל שעור קומה ותרומה שאין עליה עוררין לתחום הספורט...

"הועדה החליטה כי מועמדותו של שמעון מזרחי הינה ראויה ביותר לנוכח מכלול פועלו ותרומתו לספורט הישראלי במשך עשרות בשנים, ומצאה כי אין בהיכרות בינו לבין יו"ר הועדה, טל ברודי, כדי לשלול מהמועמד המוביל בעיניה לקבלת הפרס את היותו ראוי לפרס. המדינה הדגישה, כי לפי פסיקת בג"ץ ותקנון פרס ישראל, בקשר מקצועי או היכרות מקצועית אין משום ניגוד עניינים פסול.

עוד נאמר בתשובת המדינה כי "כל שופט בועדות פרס ישראל בכל תחום מכיר את האישים הבכירים ביותר והמוכרים ביותר בתחומם, סביר כי לאישים אלה תהיה הכרות מקצועית ואף אישית עם מועמד זה או אחר, אשר מטבע הדברים יהיה אף הוא ידוע באותו התחום. כך הוא הדבר לגבי בחירת אישים מכל תחום. פרס ישראל מוענק לאנשים הנמצאים בפסגת עשייתם המקצועית, הנמשכת בדרך כלל עשרות שנים, פרק זמן שאף בו יש כדי להבטיח כי כל העוסקים באותו התחום מכירים זה את זה, בוודאי במדינה קטנה כמדינת ישראל".

מזרחי לבג"צ: "כהונתו של ברודי בדירקטוריון מכבי הסתיימה ב-2007"

שמעון מזרחי הגיב גם הוא לעתירה באמצעות עו"ד ד"ר טל רוטמן: "עו"ד מזרחי טוען כי העתירה הוגשה בחוסר תום לב ובחוסר ניקיון כפיים, על ידי אוהדי הפועל. העותרים לא גילו לבית המשפט העליון כי אחד העותרים הוא אוהד הפועל ירושלים בכדורסל. כמו כן, לא גילו לבית המשפט כי נתי גרנאי העומד בראש עמותה שהעותרים ביקשו לצרף כעותרת בעתירה, העיד על עצמו בתביעה אחרת שהגיש לבית המשפט שהוא "אוהד נאמן ומסור" של קבוצת הפועל תל אביב בכדורסל... בעבר, מר גרנאי נשלח בידי קבוצת הפועל ת"א ובמימונה כדי להגיש תביעה משפטית נגד עירית ת"א וקבוצת הכדורסל של מכבי ת"א בעניין אפליה לכאורה בהענקת זכויות בהיכל נוקיה. לאחר שנדחתה התביעה המשפטית האמורה, מר גרנאי חוייב בהוצאות משפט לטובת מכבי תל אביב שאותן לא שילם. מכבי תל אביב נאלצה לגבות ממנו את הוצאות המשפט בהליכי הוצאה לפועל. העתירה הוגשה איפוא על רקע יריבות ספורטיבית ואישית בין העותרים לבין קבוצת מכבי תל אביב בכדורסל שעו"ד מזרחי הוא יושב הראש שלה.

"עוד התברר כי באי כוחם של העותרים הם 'מייצגים סדרתיים' בעתירות המוגשות נגד החלטות להעניק את פרס ישראל לאישים שונים וזו עתירתם השלישית כנגד הענקת פרס ישראל בארבע השנים האחרונות...

"לגופו של עניין, טען עו"ד מזרחי כי אינו 'חבר אישי' של טל ברודי... בין שני האישים יש קשר ארוך והכרות על רקע מקצועי, ואולם, על פי פסיקת בית המשפט העליון, אין בכך "ניגוד עניינים" פסול בכל האמור להענקת פרס ישראל. טענות העותרים לעניין "החברות הקרובה" בין שני האישים התבססו כל כולם על כתבות במדורי הספורט והרכילות, שנבחנו באופן סלקטיבי ומגמתי, ואשר מהן ביקשו העותרים להסיק את מה שכלל לא כתוב בהן.

"...בתשובה מציין עו"ד מזרחי כי אין בינו ובין ברודי שום קשרים כלכליים, קל וחומר, שאין ביניהם קשר כלכלי מובהק. אין גם שום קשרים כלכליים בין מר ברודי לבין קבוצת הכדורסל מכבי תל אביב, לא כל שכן קשר כלכלי מובהק. לעניין הקשר הכלכלי הקיים כביכול בין ברודי לבין מכבי תל אביב, טענו העותרים שברודי כיהן עד לפני כשנה כדירקטור בשכר במועדון. מזרחי מציין כי דברים אלה אינם אמת. ברודי כיהן כדירקטור במכבי תל אביב משנת 2004 כנציגו של רענן כץ בדירקטוריון מכבי. בשנת 2007 החליט רענן כץ להחליף את נציגיו בדירקטוריון מכבי תל אביב, וכהונתו של ברודי כדירקטור במכבי תל אביב הסתיימה. בניגוד לטענה של העותרים, הכהונה בדירקטוריון מכבי תל אביב נעשתה, לכל אורך השנים, ללא קבלת תמורה כלשהי".

בתגובתו, תקף ד"ר רוטמן את העותרים: "במקום על תשתית ראויה, ייסדו העותרים את עתירתם על גזרי עיתונים, ראיונות רדיו ופרסומים במקומונים... יישום ההלכות שקבע בג"צ בעבר על עובדות המקרה מלמד כי הקשר המקצועי בין מר ברודי לבין עו"ד מזרחי, שהגיע לשיאו לפני שלושים שנה ויותר, איננו מקים "ניגוד עניינים" מצידו של מר ברודי, בהחלטה להעניק את פרס ישראל לעו"ד מזרחי. הקשר בין שני האישים איננו חוצה את גבול הקשר המקצועי-אישי המקובל בין אנשים השותפים לעשייה מקצועית משותפת במהלך הדברים הרגיל".

העותרים: "ניגוד עניינים אינהרנטי"

כזכור, לפני מספר שבועות עתרו לבג"ץ שלושה חובבי כדורסל – שי גיל, נחום אביר ואבישי רצאני – בטענה כי הועדה שבחרה בשמעון מזרחי לחתן פרס ישראל בספורט לשנת תשע"א הייתה נגועה בניגוד עניינים. עיקר הטענות כוונו כלפי יו"ר ועדת הפרס, טל ברודי, ששימש כחבר דירקטוריון מכבי תל אביב ומחזיק בקשרי ידידות עמוקים עם מזרחי.

"מכף רגל ועד ראש מהותו, נפשו וליבו של מר ברודי נגועים בניגוד עניינים אינהרנטי כלפי המערכת והאישים עמם הוא צועד יד ביד עשרות בשנים, מאז הפך בעצמו לסמל המועדון הזה", נכתב בעתירה. "הקשר מעולם לא נותק, הקשר חזק, הקשר חברי ומקצועי כאחד. לא ניתן פשוט לא ניתן להעלות על הדעת כי בנסיבות שכאלה תהיה למר ברודי נגיעה כלשהי בהחלטה לזכות את חברו הטוב בפרס ממלכתי.

"...מצב זה מלכתחילה אינו תקין, מכיוון שקיים בו חשש טבוע כי מי ששתה וממשיך לשתות מבארות מועדון הכדורסל של מכבי ת"א יכוון את עצותיו ואת המלצותיו באופן שייטיב עם המועדון ויקנה לו יתרון על יתר המועמדים שזהותם לעותרים אינה ידועה".

עוד כתבו העותרים כי "הכלל בדבר מניעת ניגוד עניינים הנו אחד מאמות הסיפין של המשפט המנהלי הישראלי. הוא נובע מעיקרי הצדק הטבעי והוא מבטא את חובת האמון שחב כל בעל תפקיד ציבורי כלפי הציבור. הפרתו של כלל זה מהווה פגם חמור. קל וחומר, כאשר ההפרה של האיסור יורדת לשורש ההחלטה, כבענייננו... בנסיבות העניין נשוא העתירה, הפגם כאן הוא גם במהות וגם במראית העין, ומכאן חומרתו".

העותרים מיוצגים בידי עורכי הדין מיכאל דבורין, עובדיה כהן ועובדיה גבאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully