וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פול גאסקוין ההולנדי: הכירו את תאו יאנסן

7.4.2011 / 16:00

הוא שתה, עישן, הסתכסך והבריז, אבל אחרי שנהג שיכור וגרם לפציעה קשה של חברו, התמתן. תאו יאנסן הוא עדיין שובב לא קטן, אבל גם כדורגלן העונה עד עכשיו בהולנד

בקיץ 1999 שיחקה אחת מנבחרות הנוער של הולנד בטורניר טולון היוקרתי בצרפת. באחד מהימים הסתובבו כמה מהשחקנים בנמל העיר ואחד מהם, פטר ויסגרהוף, חשב בקול רם ואמר: "מעניין אילו דגים יש כאן". לחברו לאותה נבחרת, תאו יאנסן, לא היה ספק כיצד למצוא תשובה והוא דחף את חברו לויטסה ארנהם ולאותה נבחרת למים, לא לפני שהציע לו: "למה שלא תבדוק?".

כעבור שנתיים התכנסה הנבחרת הצעירה של הולנד לקראת המונדיאליטו בארגנטינה. בין השמות שעיטרו את הסגל של המאמן לואיס ואן חאל היו אריאן רובן, קלאס יאן הונטלאר, רפאל ואן דר וארט וג'וני הייטינחה. כולם התייצבו ללא בעיות חוץ משחקן אחד - תאו יאנסן, שהודיע שהוא בכלל מעדיף לבלות עם חבריו בעיר הקיט הספרדית סאלו ולבסוף נסע לדרום אמריקה אחרי מסע שכנועים. בארץ השפלה החלו להכיר את הילד הבעייתי.

שחקן ויטסה ארנהם בשנת 2000, תאו יאנסן. Stuart Franklin, GettyImages
בין השמות שעיטרו את הסגל של הולנד הצעירה ב-2001 היו אריאן רובן, קלאס יאן הונטלאר, רפאל ואן דר וארט וג'וני הייטינחה. כולם התייצבו ללא בעיות חוץ משחקן אחד - תאו יאנסן, שהודיע שהוא בכלל מעדיף לבלות עם חבריו בעיר הקיט הספרדית סאלו ונסע לדרום אמריקה רק אחרי מסע שכנועים/GettyImages, Stuart Franklin

תאו יאנסן היה שחקן בעייתי משחר הקריירה שלו. כשהיה בן עשרה הוא התחצף למאמן הכושר של קבוצת הנוער של ויטסה, חייל לשעבר ביחידה מובחרת בצבא ההולנדי, וגם אחרי שעלה לקבוצת הבוגרים הוא לא אכזב את חובבי השערוריות. אחוזי השומן שלו היו גבוהים למדי, הוא עיטר את גופו בקעקועים, עישן, שתה, הסתכסך עם המאמן אד דה מוס, הבריז ממשחק נגד אקסלסיור ותקע מקל בגלגלי הקריירה שלו. הכישרון הידוע שלו הביא לכך שסקאוטים נהגו לפקוד את המשחקים של ויטסה במיוחד לכבודו של הקשר עם רגל שמאל האיומה, אבל ההצעה המיוחלת לא הגיעה. ההסברים היו כמעט קבועים: "הוא שחקן שקשה לאמן", "הוא לא שחקן קבוצתי", "יש לו בעיות משמעת" ועוד.

מה היה ליאנסן להגיד על הקביעות הללו? הוא לא ניסה לסתור אותן. כשעיתונאי קבע איתו פגישה לשם ראיון, הקשר המוכשר שכח ולא הגיע. ב-3:30 לפנות בוקר קיבל אותו עיתונאי הודעת טקסט: "שכחתי את הפגישה שלנו, אני מצטער. האם תוכל לבוא לביתי בבוקר? ואם כן, האם תוכל להסיע אותי אחר כך לאימון?". העיתונאי קיבל את ההצעה המפתיעה רק כדי למצוא בבוקר כדורגלן בהאנג-אובר. אחרי שהסיע אותו למועדון, הוא הופתע לראות את יאנסן מדליק סיגריה ברגע שירד מהרכב. לכדורגלן הצעיר לא היה באותה תקופה רישיון נהיגה, אולם מאוחר יותר הוא הוציא אחד כזה ולפחות אדם אחד מצטער על כך עד היום.

בנובמבר 2009 ניצח יאנסן, כעת בטוונטה אנסחדה, את האקסית ויטסה 0:1 ונבחר לאיש המשחק. את הניצחון הוא חגג עם שתיית קצת יותר מדי בירה וכשהוא עזב את אזור האצטדיון, הצטרפו אליו שלושה חברים, אחד מהם השוער קווין מואליקר שבשנים האחרונות לא מצא את מקומו בכדורגל המקצועני וירד לליגות הנמוכות בהולנד. אחרי מספר דקות יאנסן שנהג איבד שליטה ועשה תאונה. הוא שבר את אפו ושניים מחבריו סבלו מפגיעות קלות, אבל מואליקר נפצע בראשו, איבד את אחת מאוזניו והיה מורדם במשך כיממה בבית החולים בו טופל. לאחר מכן החל בהליך שיקום ארוך שבתחילתו התקשה לדבר ולבצע פעולות מוטוריות פשוטות.

מאמן הכדורגל, אד דה מוס. Bjoern Kanka, GettyImages
אחוזי השומן של יאנסן היו גבוהים למדי, הוא עיטר את גופו בקעקועים, עישן, שתה, הסתכסך עם המאמן אד דה מוס/GettyImages, Bjoern Kanka

עד אותה תאונת דרכים תאו יאנסן נחשב לילד רע במונחים כדורגלניים. שחקן כשרוני שמתעקש לבעוט בדלי ולהזיק לעצמו בכל פעם מחדש. אבל הפעם הוא הזיק גם למישהו אחר. "התאונה הזו תרדוף אותי עד סוף חיי. קשה לי להתמודד עם זה", הוא סיפר בראיון טלוויזיוני ומאז נרגע מעט.

בנוסף לתאונה, גם העובדה שהוא משחק סופסוף בקבוצת צמרת הביאה לשינוי מסוים אצל השחקן הנהנתן. בעונה הראשונה שלו בטוונטה יאנסן היווה חלק מהרוטציה של המאמן סטיב מקלארן וגם בשנייה - עונת האליפות הראשונה של הקבוצה אי פעם - הוא עדיין ניגן כינור שני בחלק הקדמי לבריאן רואיז והמנהיג הוותיק קנת פרז. ההגעה של מישל פרודום בקיץ האחרון כבר הפכה אותו לבעל הבית של הקבוצה.

הקשר אמר פעם ש"הבעיה שלי היא שאני מתאים את הרמה שלי למקום בו אני נמצא. שימו אותי בריאל מדריד ואני לא אאכזב. תנו לי לשחק בקבוצה חובבנית ואני לא אצליח להרשים". כעת, בגיל 29, הוא פתאום הופיע בליגת האלופות אחרי שנים של טבילה בבינוניות. בהולנד מספרים שהיום לא משנה באילו שעות יאנסן נצפה בבארים של אנסחדה, הוא כמעט תמיד הראשון להגיע לאימונים ביום המחרת. אחוזי השומן שלו התאזנו, הסיגריות לא פוגעות ביכולת וכפי שהבטיח, הוא התאים את הרמה שלו למקום בו הוא נמצא.

מאמן טוונטה אנסחדה, מישל פרודום. Stuart Franklin, GettyImages
בשנתיים הראשונות בטוונטה יאנסן עדיין ניגן כינור שני לבריאן רואיז וקנת פרז. ההגעה של מישל פרודום/GettyImages, Stuart Franklin

רגע לפני שימלאו לו 30, תאו יאנסן פורח. הוא כבש צמד ב-0:2 על פ.ס.וו איינדהובן במשחק העונה שהתקיים בסוף השבוע האחרון ועלה לכותרות ברחבי העולם בזכות אחד מהם שהיה יפהפה, אבל עוד לפני כן הצטיין עם צמד ב-2:2 נגד אייאקס, כיבושים נגד ורדר ברמן ואינטר בליגת האלופות ושער ובישול נגד רובין קאזאן בליגה האירופית.

בתחילת השבוע האחרון, בפינת הסקר היומי באתר הרשמי של הארדיביסי, נשאלו הגולשים 'האם תאו יאנסן הוא השחקן הטוב ביותר בליגה?'. 66 אחוזים הצביעו שכן ונראה שאם טוונטה תזכה בעוד אליפות, הקשר שכבש עד כה 16 שערים בכל המסגרות יהיה מועמד בכיר ביותר לתואר 'שחקן העונה'.

הדיבידנד הגיע בדמות מדי האורנג'. יאנסן כבר הוזמן לנבחרת של מרקו ואן באסטן ב-2006 ואף נטל חלק במשחק ידידות נגד אירלנד וניצחון על לוקסמבורג במוקדמות יורו 2008, אבל חזר למדים הלאומיים רק ארבע שנים לאחר מכן, באוגוסט 2010. מאז הוא שותף בשלושה משחקי ידידות ודווקא כשיכול היה לצבור דקות משחק רשמיות בצמד המשחקים נגד הונגריה, הוא סבל מפציעה בברך.

ההופעות בנבחרת עוד יגיעו ובינתיים יאנסן יתמקד בניסיון להזמין לעצמו מקום בעוד חגיגות אליפות. בפעם שעברה שזה קרה, לפני קצת פחות משנה, הוא דאג להזכיר לנו מי הוא (לינק בתחתית הידיעה). בזמן שהאוטובוס של טוונטה נסע ברחובות אנסחדה, יאנסן קפץ ממנו תוך שהוא מסתכן בפציעה והתרסק על הכביש. אחר כך אסף את עצמו, רץ לאוטובוס אחר שנסע מאחור ועלה עליו. אחרי כמה שניות ירד ממנו עם ארגז בירות וחזר בריצה לאוטובוס השחקנים שהאט כדי לאסוף אותו. גם אם הוא התבגר והחל למצות את הפוטנציאל, תאו יאנסן נשאר תאו יאנסן.

שחקן נבחרת הולנד, תאו יאנסן. Richard Heathcote, GettyImages
בתחילת השבוע האחרון, בפינת הסקר היומי באתר הרשמי של הארדיביסי, נשאלו הגולשים 'האם תאו יאנסן הוא השחקן הטוב ביותר בליגה?'. 66 אחוזים הצביעו שכן . יאנסן במדי הנבחרת/GettyImages, Richard Heathcote
  • עוד באותו נושא:
  • תאו יאנסן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully