וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשיך דרכו: האם תמיר כהן צריך לחזור למכבי תל אביב?

2.4.2011 / 7:30

במכבי תל אביב רוצים, המקורבים לוחצים, ההיסטוריה מדגדגת, אבל האם תמיר כהן באמת צריך לחזור לקבוצה בה אביו כיכב?

בחודשים האחרונים שוחח תמיר כהן מספר פעמים עם מקורבים ועם המשפחה, ודיבר על סימני השאלה סביב עתידו המקצועי. אם בהתחלה כהן היה החלטי ברצון שלו להישאר באנגליה בכל מחיר, גם אם זה אומר לרדת לליגה השנייה בעונה הבאה, לאחרונה הדברים נשמעים קצת אחרת ואנשים שמעו אותו לא פעם מתבטא: "זה כבר לא אותו דבר והאינטרס והרצונות שלי הם לא השיקול היחיד. מיום ליום אני מבין כמה המשפחה צריכה אותי וזאת החלטה לא פשוטה להישאר באנגליה". ולמה אנחנו מספרים לכם את זה? כי בזמן האחרון מדברים מתחת לפני השטח על חזרה אפשרית של תמיר כהן למכבי תל אביב בעונה הבאה, חזרה שמעבר לקטע המקצועי יהיו לה השלכות נוספות הן על מכבי תל אביב והן על השחקן. האם באמת מדובר במהלך המתבקש?

שחקן בולטון תמיר כהן. Phil Cole, GettyImages
הקריירה באנגליה על סף סיום? כהן/GettyImages, Phil Cole

"במיידי שכטר יעשה להם את זה יותר"

הרבה יועצים יש לתמיר כהן בזמן האחרון. האנשים שהיו קרובים לאבא מנחמים ומדברים מהלב, אך השיחה על עתידו המקצועי בלתי נמנעת. מבחינת מכבי תל אביב, מעבר לפן המקצועי, ישנו גם פן שיווקי עבור הקהל, הן מבחינת הקשר של אביו של השחקן למועדון והן בכל הקשור להיותו שחקן שגדל במועדון. אם הוא הצליח להתנתק מהמועדון לפני מספר שנים, מותו של אביו חיבר אותו סופית אם ירצה או לא ירצה בכך. יתרה מזו, ישנם אפילו לחצים לא קטנים על הקשר לעשות זאת. ניסים בכר, למשל, בטוח לאן צריכה לנשוב הרוח. בכר: "זה כבר לא קשור אם הוא יקבל עוד חוזה או לא, ואמרתי לו את זה כמה פעמים. הוא לא משחק שם והקריירה שלו עשויה להיעלם. מה שקרה עם אבי חיבר אותו עוד יותר וגרם לדרישה לראות אותו במכבי, מה גם שהוא שחקן שונה מהפעם הקודמת ששיחק שם והרבה יותר בוגר מנטאלית. אני שומע את האוהדים והאנשים בכל מקום והוא מסוג השחקנים שכן יכולים להחזיר את הזהות".

יחד עם זאת, אם מסתכלים על הפן השיווקי, אזי יכול להיות שברמת התחושה זה אכן יגרום לאוהדים להרגיש קרוב יותר. אך בכל הקשור למכירת מנויים או הכנסות הדברים שונים לחלוטין. איציק דיסר, יועץ שיווקי שעבד עם מכבי תל אביב לפני מספר שנים, מסביר את האסטרטגיה: "אין ספק שכל מה שקרה עם אבי כהן עדיין טרי וישנם כאן אלמנטים שלא רק אוהדי מכבי תל אביב אלא כל המדינה הזדהתה עם תמיר ועם המשפחה. זה מדבר ומחזק אנשים, אבל אפשר להגיד שמה שמוכר מנויים בכדורגל הישראלי זה שחקני התקפה. מכבי הביאה הרבה שחקנים בעונת הגלאקטיקוס, אך נמני-ברקוביץ'-רוסו עשו את כל ההבדל. גם השנה, שמות כמו קולאוטי, מדוניאנין ויצחקי הטריפו את רוכשי המנויים. בוא נגיד שבמיידי צירוף של אחד כמו איתי שכטר יעשה הרבה יותר למכירת מנויים. עם זאת, חשוב לציין שלטווח הארוך זה עשוי להיות מאוד משמעותי בבניית המועדון".

ארונו של אבי כהן מוצב באצטדיון רמת גן. ברני ארדוב
יועץ השיווק איציק דיסר: "כל מה שקרה עם אבי כהן עדיין טרי וישנם אלמנטים שלא רק אוהדי מכבי תל אביב אלא כל המדינה הזדהתה עם תמיר ועם המשפחה"/ברני ארדוב

"זה מרגיש מוקדם מדי"

מעבר לכך, אם וכאשר, ישנו כאן פן מנטאלי לא קטן איתו יצטרך תמיר כהן להתמודד. לחזור לארץ בשביל המשפחה זה דבר אחד, אך חזרה למקום שהיה בו אביו, עם כל ההשוואות והדיבורים מסביב, זה דבר אחר ויכול להשפיע לרעה בלא מעט מקרים. פסיכולוג הספורט איציק צור מסביר כי "בסך הכל זה תלוי באופי של הבן אדם ולאיזה מקום הוא לוקח את הדברים, אך הדבר הברור לי ביותר מבחינת תמיר כהן הוא שזה עדיין מרגיש מוקדם מדי עבורו לחזור לאיפה שהיה אבא שלו, ועם כל מה שמלווה את זה. הוא עדיין חווה את הטרגדיה ונמצא בטקסים מדי חודש, והוא צריך את הזמן שלו ואת השקט שלו לעוד שנה-שנתיים לפחות לפני שהוא נכנס לדבר כזה. זה מאוד אינדיבידואלי, אבל ברמת הכלל צריך תקופת זמן להתמודד ולא בטוח שזה הצעד הנכון כבר באופן מיידי".

כשצור מדבר על כך שהדברים עדיין מוקדמים מבחינת כהן והחזרה האפשרית למכבי תל אביב עשויה להיות כבדה מנטאלית עבורו, ניתן לראות זאת בחוסר היציבות של כהן גם בשיחות עם מקורביו בתקופה האחרונה. אחד מהם סיפר: "בתקופה האחרונה הוא התהפך. המשפחה אצלו מעל הכל והוא מבין שיהיה לו קשה מאוד להישאר רחוק, אבל מנגד הוא מקבל הרבה עצות שמקצועית עדיף לו לעשות הכל בכדי לא לחזור לארץ והוא קרוע באיזשהו מקום. כי הוא יודע שאבא שלו לא היה רוצה שהוא יוותר. הוא סבל כך כך בזמן האחרון וגם זה לא נותן לו שקט. במצב רגיל הוא בכלל לא היה חושב לחזור לארץ וכל החלטה שהוא יקבל הוא עשוי לא להיות שלם איתה, וזה קשה".

תמיר כהן עמד מול ארונו של אביו, אבי כהן, באצטדיון רמת גן. ברני ארדוב
פסיכולוג הספורט איציק צור: "תמיר עדיין חווה את הטרגדיה ונמצא בטקסים מדי חודש, והוא צריך את הזמן שלו ואת השקט שלו לעוד שנה-שנתיים לפחות לפני שהוא נכנס לדבר כזה"/ברני ארדוב

"איווניר יכול שלא להיות כאן במחזור החמישי"

מוטי איוניר הוא גם שיקול כאן. איווניר היה חבר מאוד קרוב של אביו וייעץ לו לא מעט כאשר נזקק לכך, וגם בשיחות סגורות אמר תמיר כהן כי ללא קשר לאביו לאיווניר יש את הטמפרמנט והגישה של מאמן שהוא מאוד אוהב לשחק בשבילו. יחד עם זאת, ברמת התיאוריה הדברים יכולים להיות מאוד יפים, אך מנגד צריך לזכור כי הקדנציה הקודמת של כהן במכבי הסתיימה בטונים צורמים. השחקן אף אמר אז כי גמלה בליבה ההחלטה כי במידה ולא יצליח להשתקם בנתניה, ישקול לפרוש מכדורגל. מי שליווה את כהן באותם הימים היה מאמן הכושר חזי נחשוני: "תמיר עבר שם תקופה קשה מאוד. הוא קיבל בום חזק מאוד - משחקן שעולה עם הקבוצה לצ'מפיונס, לשחקן לא רצוי שלא מאפשרים לא להתאמן ורוצים שיעזוב. נתנו לו וללירן כהן הוראה לא להתאמן עם הקבוצה במטרה שיעזבו והוא היה מאוד מתוסכל באותם הימים. הדברים האלה עשו לו סוויץ' בראש והוא הלך בכל הכח כאשר התחלנו לעבוד גם על הצד הפיזי, שכלל את חיזוק הגוף והכושר וגם שיפור בכל רמות התזונה. הוא עשה מהפך מדהים שקצת יותר מחצי שנה לאחר מכן הוא כבר לא היה כאן, וקיבל חוזה באנגליה. לדעתי האישית הוא צריך להישאר באנגליה, גם אם זה אומר לקבל הצעת מהליגה המשנית. אבל יש כאן שיקולים שמעבר למקצועיים".

עם כל הכבוד לחיבור למוטי איווניר ולעובדה שהטרגדיה של אביו גורמת לאנשים לרצות לראות אותו בצהוב, תמיר כהן עשוי לחזור לאותה מכבי תל אביב בעייתית שקשה מאוד להצליח בה. עם לחץ אדיר מצד יושבי היציע שמאבדים כלפי כל אחד את הסבלנות. ההיסטוריה של השחקן במועדון, יחד עם התקופה הבעייתית שבה הוא נמצא, דווקא מצביעים שבמצבו המנטאלי של תמיר, כאשר הכל עדיין טרי באופן יחסי, לא בטוח שחזרה לצהוב היא הדבר הנכון עבורו. מקורב למשפחתו של הקשר אף נחוש יותר ומסכם למעשה הכל: "אני לא אומר לו לא על חזרה לארץ, כי המשפחה היא מעל הכל. אבל אם הוא יחזור, הוא צריך לעשות את ההפרדה בין מה נכון לקריירה שלו כאן לבין החיבור לאבא. איווניר יכול שלא להיות כאן כבר במחזור החמישי. במצב של מכבי היום קשה מאוד להתמודד עם הלחץ. הדבר הכי נכון עבורו זו נחיתה רכה במועדונים שיש בהם יותר שקט מקצועי ובסיס בריא להצלחה, כמו מכבי חיפה או הפועל תל אביב. אין מה לעשות, זה אולי לא נשמע טוב, אבל צריך להיות אמיתיים ולומר לו את מה שנכון עבורו ולא לדחוף אותו למקומות שהוא יצטער עליהם לאחר מכן".

תמיר כהן שחקן בולטון (שמאל) עם מוטי איוניר מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
איווניר היה חבר מאוד קרוב של אבי כהן וייעץ לו לא מעט כאשר נזקק לכך. גם בשיחות סגורות אמר תמיר כהן כי ללא קשר לאביו, לאיווניר יש את הטמפרמנט והגישה של מאמן שהוא מאוד אוהב לשחק בשבילו. כהן ואיווניר/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully