וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערמומיות תעלה להם ביוקר: על הקשיים העומדים בפני מכבי תל אביב אם תעפיל לפיינל פור

29.3.2011 / 15:18

מה הקשר בין מה שבלאט כותב לשחקנים להצלחה. ומה התכנית למקרה שמכבי תגיע לגמר ביום הזיכרון? הבלוג של גרינוולד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם ניצחון הערב לא ישחרר אותם מדאגה. בלאט ושחקניו חוגגים בוויטוריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא יהיה זה מופרך להעריך כעת שהעונה המוזרה של מכבי תל אביב תסתיים בהעפלה לגמר היורוליג. שני ניצחונות ביתיים מול קאחה לבוראל והיא נועלת את הכרטיס לפיינל פור; שם היא תפגוש, אם וכאשר, את ריאל מדריד או ולנסיה. סיכוי סביר שתהיה זו ולנסיה, שביום חמישי חילצה ניצחון גדול במדריד ושדדה ממנה את יתרון הביתיות.

מוזר, אמרנו, כי למרות עונה בה הביסה קבוצות יורוליג בשלושים ובארבעים הפרש עדיין קשה לומר שמכבי היא באמת אחת מארבע הקבוצות הטובות ביורוליג. בוודאי שניתן למצוא במפעל הזה ארבע קבוצות מוכשרות ממנה. מה שקשה למצוא זה קבוצה ערמומית ממנה, וקשה עוד יותר למצוא ביורוליג מאמן ערמומי מדיוויד בלאט.

מכבי ערמומית כי לאורך רוב העונה הצליחה למקסם את יתרונותיה המעטים ולהחביא את חסרונותיה הרבים. שחקן המפתח שלה בקו האחורי שלה רוקי יורוליג בן 24 שבעונה שעברה שיחק אצל עמית גל בגליל. שחקן המטרה שלה בצבע הוא ילד מגודל בעל נטייה למצבי רוח, שלפני שנתיים הוכרזה הקריירה שלו כמתה מבחינה קלינית. הספסל שלה מורכב בקושי משלושה שחקני יורוליג לגיטימיים.

בלאט ערמומי כי הוא לקח את החבורה הזו והכריח אותה לחשוב כמו אנדרדוג. הוא נוהג להעמיס את הלוח הגדול בחדר ההלבשה של מכבי ביותר סיסמאות פסיכולוגיות מאשר שרבוטים טקטיים. בלאט עשה העונה מהלך נדיר: הוא זרק לפח את כל שיטות האימון הקונבנציונאליות והפך את השחקנים שלו למכונות מלחמה. הוא הציב בפניהם מראה, ולימד אותם להאמין שהחתול שהם רואים הוא בעצם אריה אכזרי.

מכבי ניצחה בוויטוריה לא כי היא קבוצת כדורסל טוב יותר מלבוראל. מכבי ניצחה כי היא פשוט מתוחכמת יותר. וערמומית הרבה יותר. בערך כמו המאץ'-אפ בין אליהו לבאטיסטה, שהכריע את המשחק השני בסדרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ילד מגודל שקיבל את האמונה שהוא אנדרדוג והתחיל להיות קשוח. שחורציאניטיס/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

מה שמשותף להתנהלות של בלאט ושל הנהלת מכבי בקיץ הוא הוויתור על הגימיקים וההימור על מה שבטוח. אני יודע שקיימת סתירה פנימית במשפט הזה, אבל אנסה להסביר: בלאט חזר העונה לבסיס. כמעט כמו בקט-סל. הוא בחר להתמקד במאפיינים הבסיסיים ביותר של הכדורסל; שמירת לחץ, לדוגמה. בידודים של הסנטר בצבע. ואותם מכבי הוציאה לפועל בצורה אופטימלית. ביום חמישי מכבי בידדה את סופו באופן מושלם. המהלכים הללו כל כך פשוטים, כה אלמנטריים, עד שנדמה היה לעיתים שהיריבות שלה שכחו להתכונן אליהם. בשלב המוקדם ובטופ-16 מכבי חטפה כל כך הרבה כדורים, עד שלפעמים נראה היה שהיא משחקת מול עצמה.

הנהלת מכבי בחרה הקיץ להמר על שחקנים שהיא מכירה. להוציא את הפאדיחות של ג'ף פוט ומיקאיל טורנס, יתר הרכישות שביצעה היו מדויקות. היא לא הימרה על שמות גדולים שהידרדרו לליגות זניחות באירופה. לא הביאה שחקן מתבגר עם קריירה מקרטעת ב-NBA. היא ראתה את פארגו לוקח לה אליפות על הראש, וקנתה אותו. היא האריכה את החוזה של פרקינס המצוין. החתימה מוקדם את ריצ'י הנדריקס, הפתעת העונה בליגה הספרדית. החזירה הביתה את ליאור אליהו. וצירפה את סופו, מתוך ידיעה מה הוא שווה כשהכימיה במוח שלו מאוזנת. לכל הנ"ל היה הרבה מה להוכיח.

הבעיה שמכבי ניצבת בפניה היום היא שפיינל פור בכלל לא היה בתוכניות שלה. לכן היא התייחסה בזהירות גדולה לבניית הסגל הנוכחי: פארגו חתם על חוזה לעונה אחת. גם פרקינס. חוזה של אידסון לא הוארך.

לכן, ההצלחה של מכבי העונה תעלה לה ביוקר. בסביבות הקבוצה מעריכים שלפחות שניים מהשלושה הללו יעזבו. פרקינס מחזיק בהצעות גבוהות מאוד מספרד ומטורקיה. אידסון דורש סכומים של מעל מיליון דולר, ומכבי לא תוכל לעמוד בהם. פארגו יכול היה לחתום לפני חודשיים, אבל מכבי השתהתה ואיבדה את המומנטום. פארגו מחזיק כיום בהצעות יפות מקבוצות ברוסיה וביוון.

מכבי מצויה בפלונטר כלכלי. החוזה האדיר של מצ'באן וחובות נוספים שהיא גוררת לאנשים כמו פיני גרשון חונקים את הקופה. בכלל, הבעלים עדיין לא התאוששו לחלוטין מרכישת חלקו של רענן כץ לפני כשנה וחצי (נאלצו להוציא מכיסם כשבעה מיליון דולר). זה הביא לכך שמכבי פנתה לגרשון ולשחקנים כמו יניב גרין וביקשה מהם לפרוס את התשלומים לפרק זמן ארוך יותר. זו גם הייתה אחת הסיבות להצעה הנמוכה שהגישה לפארגו (כ-450,000 דולר בלבד, בעוד שזה דרש כ-650,000 דולר).

כבר כיום מוערך שוויו של פארגו בכמיליון דולר. מקרהו של פארגו של העונה מזכיר את זה של בו מקאלב בעונה שעברה; מקאלב פרץ במדי פרטיזן וסחף אותה לפיינל פור. בקיץ חתם בסיינה תמורת למעלה ממיליון דולר נטו. בהתחשב במצוקת הרכזים בשוק, פארגו אולי אף יצליח לחלץ סכום גדול יותר. אידסון יכול לאתר חוזה בסדר גודל דומה. פרקינס, שמצטיין ביורוליג זו העונה השנייה, מוערך כבר בלמעלה ממיליון יורו. העפלה של מכבי לפיינל פור תקפיץ את המחירים שלהם בעוד כמה עשרות אחוזים.

ג'רמי פארגו שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
הסל שקלע בוויטוריה עשוי להיות שווה לו הרבה מאוד כסף. פארגו/קובי אליהו

***

הקהל של מכבי אוהב אנדרדוגים. הוא לא התחבר לקרלוס ארויו המיליונר ובעונה שעברה מחה כנגד פיני גרשון המדושן. הקבוצה הזו של האובר-אצ'יברס נכנסה ללב שלו.

השוק השחור של הכרטיסים לקראת שני המשחקים השבוע הזכיר את ימי השושלת המשוגעים. כרטיסים לא-מסומנים לשער 11 נמכרו ב-600-700 שקל לאחד. רק כדי לסבר את האוזן יצוין שמחיר מנוי שנתי לשער 11, שכולל את כל משחקי הבית בליגה וביורוליג, נמכר ב-1,050 שקל. כרטיסים למקומות מרכזיים יותר נשקו ל-1,000. אם מכבי לא הייתה מוכרת את כל המנויים מראש, ייתכן כי שוב היינו חוזים בגדודי אוהדים בשקי שינה שממתינים בדריכות לפתיחת הקופות.

מי שבחר שלא למכור את הכרטיס שלו למרות המחירים המשוגעים הללו לא מגיע כדי לראות את מכבי מפסידה. מי שרוכש כרטיס לשער 11 ב-700 שקל, על אחת כמה וכמה. במכבי בונים מאוד על הקהל בשבוע הקרוב. בבוקר כל משחק בית במסגרת היורוליג שולחת מכבי הודעת SMS לבעלי המנויים ומזכירה להם מהו כרטיס הכניסה הנכון. הבוקר, אפרופו מאורעות השבת האחרונה, הוסיפה מכבי בקשה מרוזמת לאוהדיה: נא להתנהג בהתאם.

אוהדי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
זה ללא ספק ייראה כמו בימים הגדולים/ברני ארדוב

***

אפשר רק לדמיין כיצד לפתו בכירי היורוליג את ראשיהם כשפארגו השחיל את הג'אמפר ביום חמישי והשווה את הסדרה מול לבוראל. מכבי קרובה לפיינל פור, ועבור היורוליג זהו תסריט שעשוי להתברר כאסוני.

רק כשתבטיח סופית את מקומה בברצלונה, יתחילו ביורוליג לדון לעומק בשאלת הזזת שעת משחק הגמר, שנופל בדיוק בערב יום הזיכרון. זה משהו שייאלץ להיקבע בקרוב מאוד. מובן שביורוליג לא יוכלו להמתין עם השאלה הזו עד לתוצאת משחקי חצי-הגמר. הם יצטרכו לקחת את הסיכון שמכבי לא תעפיל לגמר, ושלמרות זאת הוא ישוחק בשעות הצהריים של יום ראשון.

בשנים האחרונות משקיעה היורוליג מאמצים אדירים בפן השיווקי להרחבת המודעות למפעל, באירופה ומחוצה לה. במובן הזה היורוליג רחוקה שנות-אור מליגת האלופות ואפילו מהליגה האירופאית (לשעבר גביע אופ"א), אבל היא מצליחה אט-אט לטפס מידי קיץ בהיקף גיוס החסויות ובחשיפת המשחקים בערוצי הספורט השנים.

הפיינל פור הוא אירוע השיא שלה, כמובן. זו גולת הכותרת השיווקית. בעונה שעברה שידרו את משחקי הפיינל פור 57 תחנות ל-197 מדינות. ההסכמים עם תחנות הטלוויזיה נחתמו מזמן. גם שעת המשחק קבועה: 21:30. לצורך הזזת שעת הגמר תידרש הסכמת כל התחנות. "זו אכן בעיה קשה", הודה אתמול בכיר ביורוליג.

"אנחנו רוצים לבוא לקראת מכבי עד כמה שאפשר, אבל יש המון מגבלות", הסביר הבכיר. "עבור רשתות הטלוויזיה, ברור שהרייטינג הגדול הוא בשעות הערב. הן שילמו כסף כדי לשלם את המשחק, ואנחנו עוד לא יודעים איך הן יגיבו כשיתבקשו להסכים להקדמתו. וזו לא סתם הקדמה של שעה, אלא לפי הבנתנו מכבי תבקש להקדים את המשחק לצהריים".

ביורוליג, מן הסתם, לא חושבים אפילו על תרחיש האימים שבו הרשתות מסרבות להקדמת שעת המשחק ומכבי, אם וכאשר, מודיעה כי לא תתייצב אליו. "זה משהו שאנחנו בכלל לא רוצים לדמיין", אומר הבכיר.

הבעיה היא שהחלופה טובה רק במעט מהסצנריו הזה. הקדמת המשחק לשעות הצהריים תפגע קשות לא רק בנקודות הרייטינג של הערוצים המשדרים, אלא גם עשויה להוביל לביטול הסכמים עם רשתות טלוויזיה ולהקטנת החשיפה לאירוע בכלל. "רק אחרי שנדע בוודאות שמכבי בפיינל פור, נתחיל לפנות לערוצים ונראה מה אפשר לעשות", סיכם הבכיר בעגמומיות.

ללא קשר לתוצאה הסופית, תיאוריות קונספירציה בדבר השיפוט הערב הן על אחריות הקוראים בלבד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רק שזו תהיה קאחה, ולא בגלל היותי ספרדי. ברתומיאו/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

מבט קצר ליתר הסדרות: כולן נמצאות בשוויון 1:1. ברצלונה, שמצויה בסכנה ממשית, תתארח באתונה; אולימפיאקוס, שבמשחק השני בסדרה עוד חגגה את תצוגת התכלית מהערב הראשון והפסידה, תקווה להחזיר את הביתיות בסיינה.

ובעצם, עם פיינל פור פוטנציאלי שכולל את מכבי, ולנסיה, סיינה ופאו, אולי רשתות הטלוויזיה בכל זאת יסכימו להקדים את שעת משחק הגמר לצהריים. הכי חשוב שהצופים לא יירדמו.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully