וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיוויד בלאט, פרק ההדחה?

24.3.2011 / 16:00

משחק מספר 2 עומד לקבוע בדיוק מה נזכור מהעונה הזו של מכבי תל אביב. הבלוג של גרינוולד מכין את בלאט לקראת הערב של חייו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
להם זה ברור - הפסד במשחק הזה יהיה כמעט בוודאות סוף העונה האירופית/מערכת וואלה!, צילום מסך

דיוויד בלאט נשמע מודאג. "אנחנו צריכים להיות אופטימיים", אמר אתמול, "וצריכים להאמין בעצמנו".

מקורה של הדאגה הזו בהבנה שהמשחק הערב יכריע את גורל העונה של מכבי תל אביב. נקודת הפתיחה של מכבי גרועה, מהרבה סיבות: א. המשחק ייערך מחוץ ליד אליהו – ובחוץ מכבי בינונית. ב. מכבי מגיעה למשחק הזה כשהיא בכושר קליעה איום. ג. וחבולה מנטאלית. ד. ריצ'י הנדריקס הוא השחקן היחיד שהגיע למאני-טיים בעלייה. היתר רחוקים משיאם. ה. נוסף לכל הצרות שלה, יריבתה היא קבוצה ביתית מובהקת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היחיד שעוד סוחב בעליה. הנדריקס/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

הסטטיסטיקה לא משקרת. היא אומרת שמתוך 24 סדרות רבע-גמר ששוחקו ביורוליג בפורמט המחודש (החל מעונת 2004/5 ועד העונה), הקבוצה שניצחה את המשחק הראשון בסדרה הגיעה לפיינל פור 21 פעמים. כך שכבר היום, אם לשפוט על פי ניסיון העבר, יש 87.5% סיכוי שלבוראל תנפנף את מכבי ותמשיך הלאה.

ואם היום עוד יכולים במכבי לראות אור כלשהו בקצה המנהרה – הרי שכולם יודעים שמ-2:0 כבר כמעט שאין דרך חזרה. פיגור 2:0 בסדרה של הטוב מחמישה משול לפיגור 3:0 בסדרה של הטוב משבעה. ב-NBA מעולם לא הצליחה קבוצה לחזור מפיגור 3:0. בכלל, רק 14 פעמים בהיסטוריה הצליחה קבוצה לחזור מפיגור 2:0 בסדרה של הטוב משבעה משחקים.

יש הרבה היגיון והמון פסיכולוגיה מאחורי המספרים הללו. קבוצה שמפסידה את המשחק הראשון בסדרה מודעת לכך שהמשחק הקרוב הופך עבורה לגורלי. לכן, נקודת המוצא שלה למשחק השני אחרת: יש פחות מרווח לטעויות. היא מגיעה לחוצה הרבה יותר מיריבתה. הלחץ הזה מוביל לפגיעה אנושה ברמת קבלת ההחלטות. ולחץ הופך קבוצות ספורט לשבירות.

זו הסיבה לכך שבכל התדריכים שהעביר לשחקניו ביומיים האחרונים הדגיש בלאט את החשיבות של פתיחה חזקה. "אנחנו חייבים להיכנס למשחק טוב יותר", אמר אתמול המאמן. פתיחה חזקה תחזיר לשחקני מכבי את הביטחון ותאותת לבאסקים שהם יצטרכו להזיע כדי לרשום ניצחון נוסף. זה יעביר לפחות חלק מהלחץ לקבוצה המארחת, שיודעת שהפסד ביתי ישלח את ההכרעה לתל אביב. מצד שני, אם לבוראל שוב תפתח בסערה, קיים סיכוי סביר שמכבי תקרוס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מאמן מכבי תל אביב דייויד בלאט. אודי ציטיאט, מערכת וואלה!
הפעם אי אפשר לרדוף כל המשחק. בלאט/מערכת וואלה!, אודי ציטיאט

***

כדי שמכבי תיכנס טוב למשחק היא צריכה לעשות כמה דברים מבחינה מקצועית. בלאט נגע בשתי הנקודות העיקריות: "הגנה וניצול הזדמנויות", אמר. אלו כלים שלובים. הגנה קודמת לכל; ובעניין ניצול ההזדמנויות, בגלל שמכבי בינונית מאוד בסט-אופנס ופוגעת באחוזים איומים מבחוץ, היא חייבת להגיע קרוב לטבעת. בהתחשב בעובדה שלבוראל מוכנה היטב למשחק הפנים של מכבי, הדרך היחידה של מכבי להתקרב לסל של לבוראל היא בהתקפות מעבר או במהלכי סולו.

התקפות מעבר הן פועל יוצא של הגנה טובה ומיקום נכון לריבאונד (את זה מכבי מתרגלת כבר מחודש ספטמבר). מהלכי סולו הם כלי משמעותי, שהוא פועל יוצא של המאץ'-אפ והכושר האישי הנתון של השחקנים. שחקני האחד-על-אחד הטובים ביותר של מכבי הם פארגו, פרקינס ואליהו. בכלל, הם השחקנים היחידים של מכבי שמסוגלים ליצור לעצמם מצבי קליעה. בסדרה הזו יש להם יתרון גדול במאץ'-אפ ההתקפי מול השומרים שלהם. פארגו ופרקינס אתלטיים וזריזים יותר מהוארטס ומסן-אמטריו. אליהו כבר חגג בתל אביב על טלטוביץ'. בניצחון הביתי על קאחה סיפקה השלישייה הזו 39 נקודות. לכן השאלה העיקרית היא באיזה כושר הם יימצאו הערב. יש לקוות שהמשחק הקודם אינו מהווה אינדיקציה.

הקלף המשוגע של בלאט במשחק הראשון היה הנדריקס. אבל התחושה היא שלמרות השיפור שהראה בטופ-16, הפורוורד האמריקאי נותר בגדר תוכנית ב' עבור בלאט. הוא נכנס לשחק רק כשהעסק תקוע. זה לא מפתיע שרק הנדריקס ופרקינס מציגים שורה סטטיסטית טובה יותר בהפסדים מאשר בניצחונות. בערבים הללו הנדריקס כמעט מכפיל את התפוקה שלו: 4.2 נקודות ו-3.4 ריבאונדים בניצחונות הופכים ל-8.3 נקודות ו-6.3 ריבאונדים בהפסדים.

אתר הכדורסל In The Game פרסם לפני כמה ימים פילוח מעניין ביותר של חלוקת הדקות והצוותים בין שחקני הפנים של מכבי. הזרקור הופנה לעמדות הפאוור-פורוורד והסנטר. עד לפתיחת הסדרה מול לבוראל, היו לבלאט 645 דקות משחק (ביורוליג) לחלק בסך הכל לשחקנים בעמדות 4 ו-5. הצוות המועדף על בלאט היה סופו ואליהו, ששיחקו יחד 28% מהזמן; לאחר מכן סופו ובלו, שצוותו יחד 18.5% מהזמן; הצוות השלישי ברשימה היה בין בלו להנדריקס (15.9% מהזמן); רביעי ברשימה הצוות בין הנדריקס לאליהו עם 11.9% מהזמן; וחמישי היה הצוות בין אליהו לבלו, עם 6.4% מהזמן.

לאור התצוגה האחרונה של הנדריקס, התגברו הקולות שקוראים לבלאט לנסות לשלב אותו בהרכב עם סופו. ואולם בלאט מצוי במלכוד: עד כה הוא לא האמין בציוות הזה. סופו והנדריקס צוותו העונה ביורוליג רק 1.9% מהזמן (בלו ופניני צוותו יותר, ואפילו בלו וגרין). במשחקים קריטיים כמו זה הערב תצטרך מכבי להוציא לפועל באופן מקסימאלי. לכן היא תהיה חייבת לחזור ליסודות, לדברים שהיא יודעת ומתורגלת לעשות. ניסיון לצוות את סופו והנדריקס, דווקא הערב, יכול אולי להפתיע את איבאנוביץ'; אבל מהלך שכזה גם יכול לשדר פאניקה ליתר השחקנים. זה הימור שיהיה שווה עונה שלמה. אני לא חושב שלבלאט יש מספיק אומץ ללכת על זה. לפחות לא הערב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תחשוב שאתה משחק בבית. אליהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

דושקו איבאנוביץ' נמצא בדיוק בנקודה שרצה להימצא בה בשלב הזה: הניצחון במשחק הראשון העביר לידיו את השליטה בסדרה. כעת מכבי היא זו שתצטרך ליזום. איבאנוביץ' יידרש להגיב ולבצע התאמות.

גם לו ברור מהי ההתאמה הראשונה שיצטרך לבצע הערב. מכבי לא הסתירה את כוונותיה לסגור, בכל מחיר, את השלשות של שחקני ויטוריה. השועל המונטנגרי יגיע מוכן.

"במשחק הראשון קלענו באחוזים גבוהים מבחוץ, אבל אנחנו צריכים להיות ערים לכך שאולי זה לא יהיה המקרה במשחק השני", אמר אמש. "אנחנו כן יודעים שיהיה עלינו לנצח גם כך". בגלל שמכבי תפעיל מכבש הגנתי כבר מהפתיחה, איבאנוביץ' מתכונן למשחק עם אחוזי קליעה נמוכים וסקור נמוך. במשחק של סקור נמוך אסור לו לאפשר למכבי, בשום מחיר, סלים קלים בהתקפות מעבר. אם אחוזי הקליעה של ויטוריה ירדו, היא תצטרך להוריד עוד-יותר את אחוזי הקליעה של מכבי. "המפתח שלנו יהיה הגנה טובה. ננסה לא לאפשר למכבי לפתח משחק ריצה", הוסיף איבאנוביץ'.

כדי שלא לאפשר למכבי לרוץ, השחקנים שלו צריכים לשמור על ריכוז בהתקפה. סן אמטריו והורטאס צריכים להיות בשיאם. גם פאו ריבאס יתבקש לתרום למאמץ הקבוצתי.

השאלה היא מה יהיה על הרגליים של שחקני מכבי. במשחק הראשון שיחקו פרקינס, פארגו ואידסון – הכלים המשמעותיים ביותר במשחק הלחץ של מכבי – 35, 33 ו-32 דקות בהתאמה. ייתכן כי בורשטיין, שלא שיחק כלל ביום שלישי, יקבל הערב דקות משמעותיות. מי יודע – אולי בפרק זמן מסוים ייזרק למערכה אפילו דרק שארפ. זה לא אמור להיות הימור פרוע מדי.

התשובה של איבאנוביץ' ללחץ הקונסיסטנטי של מכבי על שחקני החוץ שלו תתחלק לשניים: הרבה פיק אנד רול, שיכריח את ההגנה של מכבי להתכווץ לעזרה ויקשה עליה מאוד לכסות את כל קלעי השלשות של ויטוריה שימתינו בחוץ; וניתוב כדורים רבים פנימה, לגבוהים.

במשחק הראשון זרקה לבוראל 33 פעמים בלבד מ-2, לעומת 26 פעמים מ-3. מדהים לראות כי קלעה באחוזים גבוהים יותר מחוץ לקשת (50%) מאשר מבפנים (48.4%) ומקו העונשין (45.4%). אם מכבי תפגע באחוזי השלשות של ויטוריה, הבאסקים יהיו חייבים לחפות על כך באחוזים מ-2. למשולש באראץ-באטיסטה-טלטוביץ' יהיה הערב משקל מכריע.

ביום שלישי העניש באראץ את מכבי עם 17 נקודות, באחוזים מעולים (7 מ-9 מהשדה). טלטוביץ' שוב יקבל מההגנה של מכבי טיפול מיוחד. לכן הרבה יהיה תלוי בבאטיסטה. הוא יהנה מצבע מרווח, יחסית, כי שחקני מכבי יחששו לבוא לעזרה.

באטיסטה מחזיק בארסנל מצומצם יחסית של מובים. התנועות שלו מכוערות כפי שהן יעילות. אם ויטוריה תהיה יעילה מספיק הערב, היא תעשה צעד נוסף, משמעותי ביותר, לכיוון הפיינל פור.

ohad@walla.net.il

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כל עוד יישאר לו כוח הוא אמור להיות טוב - השאלה היא אם הוא ושאר אנשי הקו האחורי יחזיקו מעמד. פרקינס/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully